صفحه 1 از 10 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خدا حکیم است به چه معناست ؟ و اثبات حکمت خداوند ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275

    اشاره خدا حکیم است به چه معناست ؟ و اثبات حکمت خداوند ؟




    سلام و عرض ادب

    حکمت چیست ؟ و خداوند حکیم است به چه معناست ؟

    و چگونه می توان ثابت کرد خدا حکیم است ؟

    متشکرم

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۵/۰۳ در ساعت ۱۶:۲۴

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله





    خدا حکیم است به چه معناست ؟ و اثبات حکمت خداوند ؟








    کارشناس بحث: استاد کریم



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    حکمت چیست ؟ و خداوند حکیم است به چه معناست ؟
    حكمت به معناي أگاهی ومعرفت به حقادق موجودات واشیاست. والبته وقتی در مورد انسان به کار می رود به کسی که آگاه به موجودات وعامل به خوبی ها وخیرات است نیز گفته می شود. ودر مورد خداوند یعنی خلق موجودات در نهایت دقت وکامل (راغب، مفرات راغب، ج1، ص249؛ طریحی، مجمع البحرین، ج6، ص45)انجام افعال از روی دلیل وبرهان می باشد. وعلمی که انسان را از انجام امور قبیح باز می دارد(مجمع البحرین، ج6، ص45)
    خداوند هر کاری که انجام می دهد با انگیزه ودارای فلسفه وعلتی است وکار عبث انجام نمی دهد واین معنای حکیم بودن خداوند است.
    خدا حکیم است به چه معناست ؟ و اثبات حکمت خداوند ؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    خداوند هر کاری که انجام می دهد با انگیزه ودارای فلسفه وعلتی است وکار عبث انجام نمی دهد واین معنای حکیم بودن خداوند است.
    سلام و عرض ادب

    لطفا همین موردی را که فرمودین اثبات بفرمایید ؟

    متشکرم

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    الله و چهارده معصوم و دوستان آن ها
    نوشته
    1,527
    حضور
    75 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4592



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    اثبات حکمت خداوند به شیوه های مختلف امکان پذیر است.
    یک شیوه به کارگیری قاعده «معطی شیء فاقد آن شیء نیست» است.از آنجا که حکمت یک کمال وجودی است و در ممکنات وجود دارد و واجب بالذات علت تامه ممکنات است،پس حکمت را نیز خداوند به آن ها داده و طبق قاعده بالا،خودش فاقد حکمت نخواهد بود.
    یک شیوه دیگر آن است که واجب بالذات وجود صرف است و اگر یک کمال وجودی مانند حکمت را نداشته باشد،ذات واجب ترکیب از وجود و عدم می شود که این با وجود صرف بودن واجب بالذات در تناقض است.
    یک شیوه دیگر هم به کارگیری قاعده واجب بالذات،واجب من جمیع جهات است می باشد.
    به صورت خلاصه و مفید اگر قرار باشد خداوند یکی از صفات را نداشته باشد،برای اتصاف به آن صفت باید غیر از او،آن صفت را به او بدهد و این یعنی معلول شدن واجب بالذات (و نیازمند شدنش) و معلول شدن یعنی ممکن بودن و ممکن بودن یعنی ماهیت داشتن و ماهیت داشتن یعنی وجود صرف نبودن.
    قواعدی که در بالا گفته شد همه حساب و کتاب دارند.لذا با سوالاتی نظیر این که "اگر معطی شیء فاقد آن شیء نیست درست باشد،پس خداوند جسم هم خواهد داشت" به این قواعد خدشه ای وارد نمی شود.برای مثال پاسخ همان سوالی که در بالا بیان شد این است که جسم به ماهیت مربوط می شود و در واقع یک کمال وجودی نیست و یک امر عدمی است (از حیث محدود کردن).
    لبیک یا مهدی
    و من الله التوفیق
    لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم
    یا لثارت الحسین

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    الکترونیک
    نوشته
    527
    حضور
    22 روز 17 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    1510



    نقل قول نوشته اصلی توسط بن موسی نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    اثبات حکمت خداوند به شیوه های مختلف امکان پذیر است.
    یک شیوه به کارگیری قاعده «معطی شیء فاقد آن شیء نیست» است.از آنجا که حکمت یک کمال وجودی است و در ممکنات وجود دارد و واجب بالذات علت تامه ممکنات است،پس حکمت را نیز خداوند به آن ها داده و طبق قاعده بالا،خودش فاقد حکمت نخواهد بود.
    یک شیوه دیگر آن است که واجب بالذات وجود صرف است و اگر یک کمال وجودی مانند حکمت را نداشته باشد،ذات واجب ترکیب از وجود و عدم می شود که این با وجود صرف بودن واجب بالذات در تناقض است.
    یک شیوه دیگر هم به کارگیری قاعده واجب بالذات،واجب من جمیع جهات است می باشد.
    به صورت خلاصه و مفید اگر قرار باشد خداوند یکی از صفات را نداشته باشد،برای اتصاف به آن صفت باید غیر از او،آن صفت را به او بدهد و این یعنی معلول شدن واجب بالذات (و نیازمند شدنش) و معلول شدن یعنی ممکن بودن و ممکن بودن یعنی ماهیت داشتن و ماهیت داشتن یعنی وجود صرف نبودن.
    قواعدی که در بالا گفته شد همه حساب و کتاب دارند.لذا با سوالاتی نظیر این که "اگر معطی شیء فاقد آن شیء نیست درست باشد،پس خداوند جسم هم خواهد داشت" به این قواعد خدشه ای وارد نمی شود.برای مثال پاسخ همان سوالی که در بالا بیان شد این است که جسم به ماهیت مربوط می شود و در واقع یک کمال وجودی نیست و یک امر عدمی است (از حیث محدود کردن).
    لبیک یا مهدی
    و من الله التوفیق

    اگر هر حکمتی که نزد مخلوق حاضر هست ... نزد خالق نیز حاضر باشد ... که خلقت مخلوق ... اصلا حکیمانه نبوده ...
    مثلا انسانی که میتونه ضرب دو عدد 10 رقمی رو به صورته ذهنی حساب کنه ... که نمیره ماشین حساب بسازه ...
    مقابله با سرطان :

    1- اغذیه متنوع از تمام گروه ها 2- وزن متعادل 3-کنترل چربی غذا 4-کم کردن شیرینی 5-کاهش نمک 6-استفاده از میوه ها:انجیر.کیوی.زردآلو.خرما.گ جه فرنگی.پیاز 7-استفاده ازماهی 8- استفاده نکردن از غذاهای منجمدی که در درون کیسه فریزر هستند و توسط مایکروویو یخشان باز میشود 9-ننوشیدن چای گرم .

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    الله و چهارده معصوم و دوستان آن ها
    نوشته
    1,527
    حضور
    75 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4592



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط نفرنفر نمایش پست ها
    اگر هر حکمتی که نزد مخلوق حاضر هست ... نزد خالق نیز حاضر باشد ... که خلقت مخلوق ... اصلا حکیمانه نبوده ...
    مثلا انسانی که میتونه ضرب دو عدد 10 رقمی رو به صورته ذهنی حساب کنه ... که نمیره ماشین حساب بسازه ...
    نخست این که یعنی شما می گویید حکمتی نزد مخلوق هست که نزد خالق نیست؟
    چون از مثالی که راجع به ماشین حساب زدید بنده اینطور برداشت می کنم که اگر انسان نیاز نداشت،ماشین حساب را نمی ساخت.آیا شما معتقد به نیازمندی خداوند هستید؟(سبحان الله)
    درباره اصل قاعده هم کمی بیشتر توضیح می دهیم:
    از همان اول عرض کردم این چنین مطالبی خدشه ای به صورت قضیه وارد نمی کنند.چون صورت قضیه در درجه اول مربوط است به مفهوم نه مصداق.یعنی قضیه حرفی از مصداق نمی زند.بلکه از وجود مفهوم حرف می زند.برای تقریب به ذهن (فقط از جهت تقریب است و الا این مثال کامل نیست) فرض کنید مردی بی نهایت میلیارد تومان پول دارد.از طرف دیگری فرض کنید هر کس بیش از 100 میلیارد تومان پول داشته باشد،پولدار محسوب شود.حال فردی داریم که یک قران هم ندارد.آن مرد که بی نهایت میلیارد تومان پول دارد،به او 101 میلیارد تومان پول می دهد.در نتیجه آن فقیر پولدار می شود.
    حال این قاعده می گوید اگر فقیر چیزی را از غنی دریافت کرده،خود غنی هم باید آن را داشته باشد.اما نه این که میزان داشتنش مثل همان فقیر باشد.در واقع قاعده می گوید اگر فقیر پولدار بود،غنی ای که فقیر را پولدار کرده خودش پولدار بوده،نه این که میزان پولداری او همان میزان پولداری فقیر باشد.پس بحث بر سر میزان صدق نیست.همانطور که در مثال بالا یکی بی نهایت میلیارد تومان پول دارد یکی 100 میلیارد تومان.خب اولی پولدار تر است.
    در خصوص خداوند طبق این قاعده و سایر قواعد،معطی شیء علاوه بر این که آن چه که داده را خودش هم دارد،بلکه آن را در مرتبه اعلی دارد.چون ما از کمالات وجودی حرف زدیم نه امور ماهوی.

    لبیک یا مهدی
    و من الله التوفیق
    لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم
    یا لثارت الحسین

  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    حکمت چیست ؟ و خداوند حکیم است به چه معناست ؟
    و چگونه می توان ثابت کرد خدا حکیم است ؟
    حكيم بودن خداوند به دو معناست که هر دوی آنها نیز نسبت به خداوند صحیح است. اولا به معنا ی شناخت اشیاء است که مقصود صدور وخلقت اشیاء به نحو اکمل وکامل است. چون شناختی کاملتر از شناخت خداوند وجود ندارد. (خداوند عالم بالذات است وعلم او ذاتی اوست نه زائد بر او) همچنین به معنای اتقان ودقیق بودن ودر نهایت کامل بودن افعال الهی نیز به کار می رود. یعنی خداوند حکیم است به این معنی که تمام کارهایش د رنهایت کمال، ظرافت ودقت است.( کشف المراد، 415-416)
    مرحوم ملا صدرا در اسفار می فرماید: حکمت بهترین نوع علم به معلومات است، .محکم ترین فعل در مخلوقات می باشد. خداوند بالذات همه چیز را می داند همراه با علل واسباب آنها( یعنی عالم به اسباب وعلل این اشیا ء وافعال نیز می باشد) ونظام هستی ار در نهایت ظرافت وکمال که لازمه آن است می سازد. واین یعنی خداوند حکیم در علمش می باشد. دقیق ومحکم در خلق وفعلش می باشد.( اسفار، ج6، ص368)
    پس روشن می شود خداوند چون عالم بالذات به همه چیز بوده وعلل واسباب آنها را نیز به نحو کامل می شناسد لذا در خلقت خود کوچکترین نکته ضعفی ندارد. چون این ضعف ونقص در خلقت وافعال از عدم آگاهی وقدرت سرچشمه می گیرد که هر دوی اینها نیز از خداوند به دور است.
    استاد ربانی گلپایگانی نیز در توضیح کشف المراد می فرمایند: اکثرا در استعمال حکمت مقصود خالی بودن فعل از اموری ایت که برازنده وخوب نیست مخصوصا از بیهوده بودن فعل و بی هدف بودن آن، واین مساله نیز در واقع به دقیق بودن واتقان فعل بر می گردد.( ایضاح المراد، ص140)
    خدا حکیم است به چه معناست ؟ و اثبات حکمت خداوند ؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    یعنی خداوند حکیم است به این معنی که تمام کارهایش د رنهایت کمال، ظرافت ودقت است.( کشف المراد، 415-416)
    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    لذا در خلقت خود کوچکترین نکته ضعفی ندارد
    سلام

    اگر اشکال شود خلق یک انسان ناقص الخلقه مثل یک تکه گوشت که کناری افتاده و فقط حیات نباتی دارد
    چگونه در نهایت کمال و ظرافت و دقت است
    چه جوابی باید داد ؟

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط بن موسی نمایش پست ها
    یک شیوه به کارگیری قاعده «معطی شیء فاقد آن شیء نیست»
    سلام

    این قاعده را چگونه اثبات می کنید ؟


    موفق باشید

صفحه 1 از 10 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود