صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در ارتباط با منزلت بانوان و امام باقر (ع)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    74
    حضور
    2 روز 1 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    279

    پرسش در ارتباط با منزلت بانوان و امام باقر (ع)




    در ارتباط با منزلت بانوان و امام باقر (ع)


    سلام و عرض ادب خدمت بزرګواران

    سؤالی برام پیش اومده بود از حدیثی که امام رضا (ع) در ارتباط با بانوان بیان کردند
    البته هر آنچه ګشتم اصل حدیث رو پیدا نکردم ، ولی از جای معتبری خونده بودم که مضمون حدیث این بود : بالاترین کالای دنیا زن است و ... ( دقیق در خاطر ندارم با عرض پوزش )

    حال برای من سؤال شده که یکی از اهداف اسلام احیای منزلت زن و ارزش های اصیل اونه
    و پیامبر اکرم (ص) هم در این جهت حرکت می کردن
    این ګفته ی حضرت رو اګه میشه لطف کنید تفسیر کنید برای بنده
    چون از نظر من این نوع بیان پایین اوردن ارزش و جایګاه یک خانم محسوب میشه
    در حالی که در عصر جاهلیت ، پیامبر (ص) تلاش خودشون رو کردن که زن منزلت انسانی خود رو حفظ کنه و از یک کالا در نظر اعراب خارج بشه ، اونوقت ... ؟

    -----
    و اما سؤال دیګری هم برای من ایجاد شده
    اکثر احادیث در حوزه ی پزشکی از پیامبر اکرم (ص) ، امام علی (ع) ، امام صادق (ع) و امام سجاد (ع) هست ، اون وقت امام باقر (ع) که لقب باقر العلوم رو دارند و به علمشون شهرت بیشتری دارند و شاګردانی زیر نظر ایشون تعلیم دیدند و ... حدیث های کمی نسبت به سایر بزرګواران در این زمینه دارند
    در حالی که اګر ایشون علمشون شهرت داره به تبع باید احادیث بیشتری در زمینه ی مختلف علوم از جمله پزشکی داشته باشند که این طور نیست
    میشه ګفت شاید به علت عدم کتابت بوده و ... که بنده آګاهی ندارم
    اګه لطف کنید دقیق و منطقی توضیح بدید ، ممنون میشم

    -----
    مدتی که برای مباحث قرار میدید اونطور که آګاهی دارم 10 روز هست و ممکنه بنده در این مدت مقرر نتونم به اینجا سر بزنم
    و تنها بتونم بعداً پاسخ های شما دوستان رو مطالعه کنم
    نمی دونم ولی امیدوارم اګه نیاز بود من به پاسخ دوستان ، پاسخ بدم بشه مبحث رو ادامه داد




  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167




    با نام الله





    در ارتباط با منزلت بانوان و امام باقر (ع)








    کارشناس بحث: استاد صادق




    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28782



    نقل قول نوشته اصلی توسط در یاد الله نمایش پست ها
    در ارتباط با منزلت بانوان و امام باقر (ع)


    سلام و عرض ادب خدمت بزرګواران

    سؤالی برام پیش اومده بود از حدیثی که امام رضا (ع) در ارتباط با بانوان بیان کردند
    البته هر آنچه ګشتم اصل حدیث رو پیدا نکردم ، ولی از جای معتبری خونده بودم که مضمون حدیث این بود : بالاترین کالای دنیا زن است و ... ( دقیق در خاطر ندارم با عرض پوزش )

    حال برای من سؤال شده که یکی از اهداف اسلام احیای منزلت زن و ارزش های اصیل اونه
    و پیامبر اکرم (ص) هم در این جهت حرکت می کردن
    این ګفته ی حضرت رو اګه میشه لطف کنید تفسیر کنید برای بنده
    چون از نظر من این نوع بیان پایین اوردن ارزش و جایګاه یک خانم محسوب میشه
    در حالی که در عصر جاهلیت ، پیامبر (ص) تلاش خودشون رو کردن که زن منزلت انسانی خود رو حفظ کنه و از یک کالا در نظر اعراب خارج بشه ، اونوقت ... ؟

    -----
    و اما سؤال دیګری هم برای من ایجاد شده
    اکثر احادیث در حوزه ی پزشکی از پیامبر اکرم (ص) ، امام علی (ع) ، امام صادق (ع) و امام سجاد (ع) هست ، اون وقت امام باقر (ع) که لقب باقر العلوم رو دارند و به علمشون شهرت بیشتری دارند و شاګردانی زیر نظر ایشون تعلیم دیدند و ... حدیث های کمی نسبت به سایر بزرګواران در این زمینه دارند
    در حالی که اګر ایشون علمشون شهرت داره به تبع باید احادیث بیشتری در زمینه ی مختلف علوم از جمله پزشکی داشته باشند که این طور نیست
    میشه ګفت شاید به علت عدم کتابت بوده و ... که بنده آګاهی ندارم
    اګه لطف کنید دقیق و منطقی توضیح بدید ، ممنون میشم

    -----
    مدتی که برای مباحث قرار میدید اونطور که آګاهی دارم 10 روز هست و ممکنه بنده در این مدت مقرر نتونم به اینجا سر بزنم
    و تنها بتونم بعداً پاسخ های شما دوستان رو مطالعه کنم
    نمی دونم ولی امیدوارم اګه نیاز بود من به پاسخ دوستان ، پاسخ بدم بشه مبحث رو ادامه داد


    باسلام وتشکر از شما .
    پاسخ در دو محور بیان می شود :
    الف_ در باره فراز اول پرسش باید گفت : اصل حدیث چنین است پیامبر فرمود «حُبِّبَ‏ إليَ‏ من دنياكم ثلاث: النساء و الطيب، و جعلت قرة عيني في الصلاة» از دنیا شما سه چیز مورد محبت من شده : زن وعطر . ونور چشم من نماز است .
    حدیث معتبر است و مخاطب آن هم عموم مسلمانان بوده است و معنای آن هم این نیست که حضرت امور یاد شده را هم شان هم دانسته اند بلکه معنایش این است که دنیای ایشان خلاصه می شود در دو نوع ارتباط: ارتباط با خدا و ارتباط با خلق خدا و ارتباط با خلق هم یا برای تعلیم و تربیت است و یا برای تکثیر نسل و ادامه نوع؛
    نماز پل ارتباط با خداست، عطر تسهیل کننده ارتباط با مردم و عدم تننفر آن ها جهت تعلیم و تربیت و زن هم برای تکثیر نسل و ادامه نوع، بنا بر این انتخاب هر کدام به خاطر جهت خاصی بوده است و دنیای اولیاء الله در این امور خلاصه می شود و ما بقی زیادی و از فضولات زندگی دنیاست که اولیاء وانبیاء از آن منزه اند.
    پس آن حدیث در صدد بلال بردن ارزش زن است ونه تنزل او
    ب_ در باره فراز دوم باید گفت : بدلیل شرایط زمان امام باقر بیساری از روایات آن حضرت ثبت نشده است .


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    89
    حضور
    3 روز 18 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    168



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    و ما بقی زیادی و از فضولات زندگی دنیاست که اولیاء وانبیاء از آن منزه اند.
    پس احایثی مانند حدیث:«مومن می باید خالی نباشد از پنج چیز:مسواک ،شانه،و سجاده که بر روی آن نماز کند و تسبیحی که درآن سی و چهار دانه باشد وانگشتر عقیقی» به چه منظور گفته شده اند؟

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    74
    حضور
    2 روز 1 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    279



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتشکر از شما .
    پاسخ در دو محور بیان می شود :
    الف_ در باره فراز اول پرسش باید گفت : اصل حدیث چنین است پیامبر فرمود «حُبِّبَ‏ إليَ‏ من دنياكم ثلاث: النساء و الطيب، و جعلت قرة عيني في الصلاة» از دنیا شما سه چیز مورد محبت من شده : زن وعطر . ونور چشم من نماز است .
    حدیث معتبر است و مخاطب آن هم عموم مسلمانان بوده است و معنای آن هم این نیست که حضرت امور یاد شده را هم شان هم دانسته اند بلکه معنایش این است که دنیای ایشان خلاصه می شود در دو نوع ارتباط: ارتباط با خدا و ارتباط با خلق خدا و ارتباط با خلق هم یا برای تعلیم و تربیت است و یا برای تکثیر نسل و ادامه نوع؛
    نماز پل ارتباط با خداست، عطر تسهیل کننده ارتباط با مردم و عدم تننفر آن ها جهت تعلیم و تربیت و زن هم برای تکثیر نسل و ادامه نوع، بنا بر این انتخاب هر کدام به خاطر جهت خاصی بوده است و دنیای اولیاء الله در این امور خلاصه می شود و ما بقی زیادی و از فضولات زندگی دنیاست که اولیاء وانبیاء از آن منزه اند.
    پس آن حدیث در صدد بلا بردن ارزش زن است ونه تنزل او
    ب_ در باره فراز دوم باید گفت : بدلیل شرایط زمان امام باقر بیساری از روایات آن حضرت ثبت نشده است .
    سلام

    متشکرم از توجهتون و پاسخګوییتون
    نه اصل حدیثی که من خوندم به همون صورت بود نه اینی که شما بیان فرمودین فقط جمله بندی به صورت دقیق و متن عربی رو در خاطر ندارم ...

    میشه شرایط زمان ایشون رو لطف کنید بیان کنید ؟ اګه بله ، خوشحال میشم بدونم ...


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28782



    نقل قول نوشته اصلی توسط golsa نمایش پست ها
    پس احایثی مانند حدیث:«مومن می باید خالی نباشد از پنج چیز:مسواک ،شانه،و سجاده که بر روی آن نماز کند و تسبیحی که درآن سی و چهار دانه باشد وانگشتر عقیقی» به چه منظور گفته شده اند؟
    باسلام وتقدیر از شما .
    اثبات شی نفی ماعدا نمی کند .
    جهان مانند خط و خال و ابروست که هر چیزی به جای خویش نیکوست .
    آن روایت ناظر به شرایط پرسشگر خاص بوده وهرگز در صدد نفی ارزش های دیگر نیست .


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    500
    حضور
    20 روز 15 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2081



    سلام جناب صادق
    ببخشید میشه گفت برخی احادیث فقط مختص زمان و اشخاص خاصی بوده است ؟؟

    ویرایش توسط (نگین) : ۱۳۹۲/۱۲/۱۸ در ساعت ۱۴:۰۰

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28782



    نقل قول نوشته اصلی توسط در یاد الله نمایش پست ها

    سلام
    متشکرم از توجهتون و پاسخګوییتون
    نه اصل حدیثی که من خوندم به همون صورت بود نه اینی که شما بیان فرمودین فقط جمله بندی به صورت دقیق و متن عربی رو در خاطر ندارم ...
    با سلام وتقدیر از شما .
    در هر صورت آنچه دغدغه ذهن شما بود که چرا حضرت در باره زن تعبیر کالانموده شاید با این پاسخ بر طرف شده باشد .
    ویا شاید مراد شما این آیه باشد که قرآن مى‏فرماید:« هن لباس لکم و انتم لباس لهن؛ زنان لباس شما هستند و شما مردان لباس آنانید».
    این زیباترین و کامل‏ترین تعبیرى است که خداوند در مورد نحوه روابط همسران بیان فرموده است. موفق‏ترین همسران کسانى هستند که از آغاز زندگى مشترک رابطه‏اى گرم و صمیمى با هم داشته باشند و تا پایان عمر ادامه داشته باشد. همسران برتر آنانند که در کنار هم آرامش مى‏یابند و سرمایه و توشه راه مشترکشان «محبت» است. بنابراین:
    1- همان طور که لباس به تن آدمى گرما مى‏بخشد، با گرماى محبت وعلاقه ورزیدن به یکدیگر زندگى مشترک خود را رونق بخشیده و با نشاط نمایید.
    2- همان طور که لباس سردى‏ها را مى‏زداید، همسران برتر نیز باید با اجتناب از هر گونه تنش و مشاجره‏اى، از رخنه هرگونه سردى روابط بین خود جلوگیرى نمایند.
    3- همان طور که لباس عیوب آدمى را مى‏پوشاند و از چشم عیب جویان و نقالان مجالس لغو دور نگه مى‏دارد، همسران موفق باید عیوب یکدیگر را بپوشانند و محرم اسرار یکدیگر باشند و هر گونه کاستى، ضعف احتمالى اخلاقى و لغزش و خطاهاى یکدیگر را از دید دیگران مستور و پنهان کنند ،نیز ضعف هاى شخصیتى و عیوب طرف مقابل خود را براى هیچ کس بازگو نکنند و هیچ‏گاه نارسایى‏هاى مادى و مالى و... را نزد اعضاى دیگر خانواده نقل نکنند.


    میشه شرایط زمان ایشون رو لطف کنید بیان کنید ؟ اګه بله ، خوشحال میشم بدونم ...
    نقل روایات زیاد از چند امام و پیامبر (ع) و نقل نشدن روایات از امامان دیگر، بر مبنای آزادی امامان، یا عدم آزادی آنان از طرف حکومت ها بود.
    در این باره بیان می­داریم:
    1. پیامبر اکرم(ص) آورنده دین اسلام بوده و مورد قبول همه مسلمانان و موفق به تشکیل حکومت دینی شد. طبیعی است که احادیث او مورد پذیرش همه مسلمانان قرار گیرد و فراوان نقل گردد، اگر چه برخی از روایات نیز با توجه به اقبال و روی آوردن مردم به روایات پیامبر، توسط عده ای مورد تحریف و جعل نیز واقع شد.
    2. اگر چه پس از ارتحال رسول خدا(ص) به مدت 25 سال امام علی(ع) تقریباً حالت انزوا گرفت و در این مدت چندان در صحنه حضور نیافت تا مورد توجه قرار گیرد، اما بعد از این مدت، امام(ع) به مدت پنج سال حکومت کرده در این پنج سال وارد صحنه جامعه شد و همه مسلمانان پیشوایی حضرت را پذیرفتند. ( شیعیان امام اول و اهل سنت خلیفه چهارم می دانند و همه سیره حضرت را منبع راه شناخت دین اسلام می دانند. ) طبیعی است با در اختیار گرفتن حکومت، راویان آزادانه بتوانند احادیث فراوان از او ضبط کنند. عمده خطبه های امام علی(ع) و شاید همه آنها مربوط به همین پنج سال حکومت است.
    3. امام حسن(ع) مدت چند ماهی بیش حکومت نکرد و سرزمینی که تحت حکومت امام علی(ع) بود، در اختیار معاویه قرار گرفت و تلاش فراوان کرد تا پایگاه اجتماعی امام حسن و بنی علی و شیعیان کاسته گردد. معاویه دستور داد روایات در مورد مناقب اهل بیت نقل نگردد و مردم را به سب و دشنام علی(ع) واداشت. پس از شهادت امام حسن(ع)، امامت امام به حسین(ع) رسید و این مصادف بود با حکومت معاویه. پس از معاویه یزید به حکومت رسید و امامت امام حسین(ع) چند ماهی بیش دوام نیافت تا این که حضرت در عاشورای سال 61 به شهادت رسید.
    در این مدت نیز یزید برای گرفتن بیعت از امام، برای حضرت ایجاد مزاحمت کرد و حضرت به شهادت رسید و بعد امامت به حضرت سجاد(ع) رسید. اما انعکاس خبر حادثه عاشورا در سراسر کشور اسلامى، رعب و وحشت شدیدى را بر محافل شیعه حکمفرما ساخت، زیرا مسلّم شد که یزید برای استحکام حکومت خویش از هیچ جنایتى دریغ نمى کند. این رعب و وحشت، با بروز فاجعه حره و سرکوب شدید نهضت مردم مدینه توسط نیروهاى یزید درسال 63 شدت یافت و اختناق شدیدى در منطقه نفوذ خاندان پیامبر بویژه در مدینه و کوفه حاکم شد و شیعیان، که دشمنان بنى امیه به شمار مى آمدند، دستخوش ضعف گردیدند و انسجام شان از هم پاشید. امام سجاد با اشاره به این وضع ناگوار فرمود: در تمام مکه و مدینه بیست نفر نیستند که ما را دوست بدارند. (1)
    مسعودى ـ مورخ نامدار ـ تصریح مى کند: على بن الحسین، امامت را به صورت مخفى و با تقیه شدید و در زمانى دشوار عهده دار گردید. (2)
    امام صادق ـ علیه السلام ـ در ترسیم این وضع اندوهبار فرمود: مردم پس از (شهادت ) حسین بن على(ع) بر گشتند (از اطراف خاندان پیامبر پراکنده شدند) جز سه نفر: ابوخالد کابلى، یحیى بن ام طویل و جبیر بن مطعم. (3)
    همه خلفا در عصر امام سجاد(ع) از بنی امیه و دشمن اهل بیت(ع) بودند، به جز معاویه پسر یزید که دوستدار اهل بیت بود. اما وقتی به حکومت رسید، پس از چهل روز منبر رفت و پدر و پدر بزرگش را به خاطر غصب خلافت، مذمت کرد و خود را از خلافت خلع کرد. (4) عبدالله بن زبیر از سال 61 تا 73 بر قسمتی از سرزمین های اسلامی از جمله مدینه حکومت کرد. او از اموی ها نبود اما از سرسخت ترین دشمنان اهل بیت(ع) بود و برفراز منبر به امام علی(ع) اهانت می کرد. (5)
    طبیعی بود که در چنین شرایطی اخبار و سخنان چندانی از آنان به آیندگان منتقل نگردد؛ چون که یا مردم در این دوره به خانه امامان رو نمی آوردند و یا اگر مخفیانه رو می آوردند و حدیثی از آنان دریافت می کردند نمی توانستند به آیندگان منتقل نمایند به ویژه که در این دوره با توجه به سیاست عمر، نویسنگی و نگارش تاریخ و سیره ممنوع شده بود. بنا بر این در نیمه دوم قرن اول زمان بی خبری دینی و اختناق شدید بود. در این دوره تا حدودی خلقات تاریخی بریده شد و میراث گران بهای سنت و سیره امامان خیلی اندک به آیندگان منتقل شد و این نتیجه سیاست بنی امیه بود که خواستند دین را از بین ببرند و سیاست بی مهری حدیث که عمر به یادگار گذاشته بود، به این خواست بنی امیه کمک نمود. حاصلش آن شد که ما از انوار روایات سه امام حسن، حسین و سجاد(ع) محروم
    بمانیم.
    4. در عصر امامت به امام باقر(ع) خلفا به این نتیجه رسیدند که سخت گیری های شدید، نتیجه عکس می دهد و تدریجاً سیاست دگرگون می شود. کم کردن فشار بر مخالفان، از زمان سلیمان بن عبدالملک آغاز شد. به محض آن که در سال 96 به حکومت رسید، هزاران زندانی را که حجاج به زندان افکنده بود، آزاد کرد. (6) پس از او در سال 99 عمر بن عبدالعزیز به خلافت رسید و آزادی نسبی فراوان داد. وی در مدت خلافت خود سه کار مهم انجام داد: سبّ امام علی(ع) را ممنوع کرد، ممنوعیت نوشتن احادیث پیامبر را برداشت و فدک را به فرزندان حضرت زهرا(س) برگرداند.
    پس از عمر بن عبدالعزیز نیز آزادی ها نسبتاً ادامه یافت. امام باقر از این فرصت استفاده کرد و شروع به نشر حدیث خود و پدران خویش کرد. مردم در خانه حضرت و در مسجد پیامبر و نیز در ایام حج، بر گرد او جمع می شدند و حضرت حدیث می کرد یا به پرسش های آن ها پاسخ می داد. (7) در عصر امام صادق(ع) نیز شرایطی منحصر به فرد پدید آمد. شرایط اجتماعى و فرهنگى عصر حضرت در زمان هیچ یک از امامان وجود نداشت؛ زیرا آن دوره از نظر سیاسى، دوره ضعف و تزلزل حکومت بنى امیه بود و مدتى را در کشمکش و مبارزه با بنی عباس گذراندند تا اینکه در سال 132 عباسیان به پیروزی رسیدند. بنى امیه در این مدت گرفتار مشکلات سیاسى فراوان بودند، فرصت ایجاد فشار و اختناق نسبت به امام و شیعیان را ـ مثل زمان امام سجاد ـ نداشتند.
    عباسیان نیز چون پیش از دستیابى به قدرت در پوشش شعار طرفدارى از خاندان پیامبر و گرفتن انتقام خون آنان عمل مى‏کردند، فشارى از طرف آنان مطرح نبود. از این رو این دوران، دوران آرامش و آزادى نسبى امام صادق (ع) و شیعیان، و فرصت بسیار خوبى براى فعالیت علمى و فرهنگى آنان به شمار مى‏رفت.
    از نظر فکرى و فرهنگى نیز عصر امام صادق(ع) عصر جنبش فکرى و فرهنگى بود. در آن زمان شور و شوق علمى بى سابقه‏اى در جامعه به وجود آمد و علوم مختلفى اعم از علوم اسلامى همچون: قرائت قرآن، تفسیر، حدیث، فقه، کلام یا علوم بشرى مانند: طب، فلسفه، نجوم، ریاضیات و... پدید آمد، به طورى که هر کس یک متاع فکرى داشت به بازار علم و دانش عرضه مى‏کرد. بنابراین تشنگى علمى عجیبى به وجود آمد که لازم بود امام به آن پاسخ گوید. امام صادق(ع) با توجه به این فرصت مناسب سیاسى و زمینه اجتماعى، دنباله نهضت علمى و فرهنگى پدرش امام باقر (ع) را گرفت و حوزه وسیع علمى به وجود آورد و در رشته‏هاى مختلف علوم عقلى و نقلى آن روز، شاگردان بزرگ و برجسته‏اى همچون: هشام بن حکم، محمد بن مسلم، ابان بن تغلب، هشام بن سالم، مومن طاق، مفضل بن عمر، جابر بن حیان و... تربیت کرد.
    هر یک از این شاگردان شخصیت هاى بزرگ علمى و چهره‏هاى درخشانى بودند که خدمات بزرگى انجام دادند و آثار فراوان علمی از خود به یادگار گذاشتند. (8) با توجه به شرایط و موقعیت پیش آمده طبیعی است که شاگردان این دو امام روایات فراوانی از آنان نقل نمایند.
    5. آغاز امامت امام کاظم مصادف با اوج قدرت منصور دوانیقی و ایجاد خفقان از سوی او بود. این جوّ خفقان و ارعاب نسبت به شیعیان و در رأس آنها ائمه اطهار(ع) تا زمان امامت امام مهدی(ع) ادامه یافت تا این که آن حضرت از دیدگان پنهان شد. در این مدت، امامان یا در زندان بودند یا به شدت تحت کنترل قرار داشتند. علت اینکه امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) ملقب به «عسکری» شدند، آن بود که آن دو امام بزرگوار را به محلی نظامی انتقال داده بودند تا اعمالشان را تحت کنترل در آورند. با این وضعیت، سخنان آنها چگونه قابل نشر بود؟ وقتی که متوکل عباسی به قبر امام حسین(ع) رحم نکرد و آن را تخریب کرد، به امام زنده رحم می کرد؟
    یک نکته
    از نظر علمی تفاوتی میان امامان نیست و فراوانی روایت از یک امام و کمی آن از امام دیگر به دلیل مساعد بودن و نامساعد بودن شرایط برای نشر حدیث در عصر آنان است.
    برای آگاهی بیشتر از اوضاع فرهنگی و اجتماعی در عصر معصومان(ع) به کتاب سیره پیشوایان، تألیف حجت الاسلام مهدی پیشوایی مراجعه شود.

    پی نوشت­ها:
    1. بحار الانوار، ج 46، ص 143؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 4، ص 104.
    2. اثبات الوصیه، ص 167.
    3. اختصاص، ص 64؛ بحار الانوار، ج 46، ص 144.
    4. بحار الانوار، ج 46، ص 118 ـ 119.
    5. معارف و معاریف، ج 7، ص 239.
    6. سیره پیشوایان، ص 313.
    7. امام باقر(ع) الگوی زندگی، ص186 ـ 189.
    8. سیره پیشوایان، ص 353 ـ 356.

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28782



    نقل قول نوشته اصلی توسط (نگین) نمایش پست ها
    سلام جناب صادق
    ببخشید میشه گفت برخی احادیث فقط مختص زمان و اشخاص خاصی بوده است ؟؟
    باسلام وتقدیر از حضور شما در بحث .
    بلی برخی روایات تنها برای زمان خاص وشان نزول ویژه داشته است .
    ولی یاد شده زمان مند نیست برای شما پیام دارد .

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    500
    حضور
    20 روز 15 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2081



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    بلی برخی روایات تنها برای زمان خاص وشان نزول ویژه داشته است . ولی یاد شده زمان مند نیست برای شما پیام دارد .
    وقتی دارای شان نزول هستند امکان دارد روایتی در ملامت شخص خاصی آمده باشد؟
    اگر اینطور است پس چرا احادیث را به کل نسبت میدهند


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود