صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اسلام و موسیقی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349

    اسلام و موسیقی




    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام
    اکثر ما نظر فقهی مشهور و غالب راجع به موسیقی های حرام رو می دونیم ، اما راجع به موسیقی های حلال ، بعضی با موسیقی های حلال هم همدل نیستن و گوش دادن و ترویج اونا رو هم پسندیده نمی دونن و بعضی دیگه هم کاملا قطب مخالف این دسته هستن و بعضی هم کم و بیش بین این دو دسته هستن ...
    دوستان بگن که از منظر فقه و اخلاق شیعی و با در نظر گرفتن جوانب مختلف و همینطور طیف های مختلف موسیقی حلال ، فی نفسه یا در مجموع چه نظری رو به حقیقت نزدیکتر می دونن ؟

    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۸۹/۰۲/۰۹ در ساعت ۰۷:۵۹

    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    سیاسی اعتقادی اجتماعی
    نوشته
    275
    حضور
    2 روز 4 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    62
    صلوات
    1492



    حکم موسیقی در اسلام چیست‌؟

    غنا و موسیقی‌، و گوش دادن آن به اجماع فقهای شیعه حرام است‌، و در قرآن‌کریم آیاتی هست که مسلمانان را از غنا و موسیقی نهی می‌فرماید: "و من الناس من یشتری لهوالحدیث لیضل‌ّ عن سبیل‌الله...;(لقمان‌، 6) بعضی از مردم سخنان بیهوده را می‌خرند تا مردم را از روی نادانی‌، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزأ گیرند. برای آنان عذابی خوار کننده است‌." یکی از مصادیق لهوالحدیث ـ که حرام است ـ موسیقی و غناست‌.( تفسیر نمونه‌، آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 17، ص 20، دارالکتب الاسلامیة‌. )
    و همچنین در آیة 30 سوره حج می‌فرماید: "فاجتنبوا الرجس من الأوثَن واجتنبوا قول الزّور...; از بت‌های پلید اجتناب کنید و از سخن باطل بپرهیزید" این‌جا هم یکی از موارد قول زور (سخن باطل‌) که حرام است موسیقی و غناست‌;( همان‌، ج 14، ص 91 ـ 92، دارالکتب الاسلامیة‌. )
    آهنگ‌ها و آوازها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:
    الف‌) آهنگ‌ها و آوازهایی که به شیوة مجالس‌ِ عیش و عشرت و محافل‌ِ رقص و پایکوبی اجرا می‌شود و انسان را از حالت‌ِ اعتدال‌ِ فکری و ذهنی دور می‌سازد و به بی‌بند و باری‌، لاقید بودن و بی‌تعهّد زیستن دعوت و تشویق می‌کند که اصطلاحاً به آن "ساز و آوازهای مبتذل‌" می‌گویند.
    ب‌) آنهایی که هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) دارای معنایی با شکوه و زیباست و هم از نظر اجرا، خوب و زیبا اجرا می‌شود و در عین حال تناسب و شباهتی با ساز و آوازهای مجالس لهو، عیش و عشرت و فساد ندارد. گوش دادن به نوع اوّل حرام است‌; امّا نوع دوم اشکال ندارد.( جامع‌المسائل "استفتائات‌، آیت‌الله فاضل لنکرانی‌، ص 252 مطبوعاتی امیر، چاپ دوم‌، بهمن 1375. )
    ج‌) ساز و آوازهایی که نسبت به آن شک داریم و نمی‌دانیم آیا از نوع اوّل است تا از آن پرهیز کنیم و یا از نوع دوم است تا پرهیز لازم نباشد. گوش دادن به موارد مشکوک (نوع سوم‌) اشکال ندارد; امّا بهتر است که به این نوع آهنگ‌ها هم گوش نکنیم‌.
    منبع:
    http://www.porsemanequran.com/fa/node/1183

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    سیاسی اعتقادی اجتماعی
    نوشته
    275
    حضور
    2 روز 4 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    62
    صلوات
    1492



    سلام
    در اين آدرس مقالات جالبي در مورد سوال شما وجود دارد:
    http://www.hawzah.net/Hawzah/Search....9%8a&AssetID=0
    ویرایش توسط narenj : ۱۳۸۹/۰۱/۰۳ در ساعت ۱۱:۱۸

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    با سلام و تشکر از پاسخ سرکار نارنج گرامی

    ظاهرا پاسخ شما خودش دو پاسخه و دو سلیقه ی مختلف در اون به چشم می خوره :

    غنا و موسیقی‌، و گوش دادن آن به اجماع فقهای شیعه حرام است‌، و در قرآن‌کریم آیاتی هست که مسلمانان را از غنا و موسیقی نهی می‌فرماید: "و من الناس من یشتری لهوالحدیث لیضل‌ّ عن سبیل‌الله...;(لقمان‌، 6) بعضی از مردم سخنان بیهوده را می‌خرند تا مردم را از روی نادانی‌، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزأ گیرند. برای آنان عذابی خوار کننده است‌." یکی از مصادیق لهوالحدیث ـ که حرام است ـ موسیقی و غناست‌.( تفسیر نمونه‌، آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 17، ص 20، دارالکتب الاسلامیة‌. )
    و همچنین در آیة 30 سوره حج می‌فرماید: "فاجتنبوا الرجس من الأوثَن واجتنبوا قول الزّور...; از بت‌های پلید اجتناب کنید و از سخن باطل بپرهیزید" این‌جا هم یکی از موارد قول زور (سخن باطل‌) که حرام است موسیقی و غناست‌;( همان‌، ج 14، ص 91 ـ 92، دارالکتب الاسلامیة‌. )
    سیاق این مطلب به اون گروهی می خوره که با موسیقی های حلال هم همدل نیستن و گوش دادن و ترویج اونا رو هم پسندیده نمی دونن ، نمی دونم منظور از غنا در عبارت بالا آواز غناست یا موسیقی غنایی به معنای عام ، احتمالا منظور از غنا در اینجا آواز غناییه ، اما اگه منظور از غنا موسیقی غنایی باشه ، از روی بی دقتی یا زیرکی موسیقی که اعم از موسیقی غناییه کنار غنا اومده و از مطلبی که طعنه به غنا می زنه برای تخطئه همه ی انواع موسیقی استفاده شده ، این مطلبی که میگم یه حدسه و باید به لحاظ تاریخی بیشتر بررسی بشه ولی به نظر می یاد که الگوی غالب یا حتی تنها الگوی موسیقی در مثلا زمان امام صادق (ع) همین موسیقی های مبتذل و غنایی بوده که گروه خاصی در مجالس لعو و لعب ازش استفاده می کردن و وقتی گفته می شده موسیقی احتمالا ذهن سراغ چنین موسیقی هایی می رفته ، به نظر می یاد روایاتی که لحن تندی راجع به موسیقی دارن باید تو این چارچوب تفسیر بشن ...

    آهنگ‌ها و آوازها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:
    الف‌) آهنگ‌ها و آوازهایی که به شیوة مجالس‌ِ عیش و عشرت و محافل‌ِ رقص و پایکوبی اجرا می‌شود و انسان را از حالت‌ِ اعتدال‌ِ فکری و ذهنی دور می‌سازد و به بی‌بند و باری‌، لاقید بودن و بی‌تعهّد زیستن دعوت و تشویق می‌کند که اصطلاحاً به آن "ساز و آوازهای مبتذل‌" می‌گویند.
    ب‌) آنهایی که هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) دارای معنایی با شکوه و زیباست و هم از نظر اجرا، خوب و زیبا اجرا می‌شود و در عین حال تناسب و شباهتی با ساز و آوازهای مجالس لهو، عیش و عشرت و فساد ندارد. گوش دادن به نوع اوّل حرام است‌; امّا نوع دوم اشکال ندارد.( جامع‌المسائل "استفتائات‌، آیت‌الله فاضل لنکرانی‌، ص 252 مطبوعاتی امیر، چاپ دوم‌، بهمن 1375. )
    ج‌) ساز و آوازهایی که نسبت به آن شک داریم و نمی‌دانیم آیا از نوع اوّل است تا از آن پرهیز کنیم و یا از نوع دوم است تا پرهیز لازم نباشد. گوش دادن به موارد مشکوک (نوع سوم‌) اشکال ندارد; امّا بهتر است که به این نوع آهنگ‌ها هم گوش نکنیم‌.
    اما از قرار معلوم سیاق این بخش از پاسخ شما با سیاق بخش قبلی متفاوته ، در اینجا در رابطه با این بحث تفصیل داده شده و سعی شده با یه اخلاق عقلی – دینی راجع به مسئله تامل بشه ، خود من هم معتقدم که موسیقی های مختلف با عواطف و احساسات مختلفی مرتبطه و به تناسب قضاوتی که راجع به اون عواطف و احساسات می کنیم باید راجع به اونا هم قضاوت کنیم ، دسته ای از موسیقی ها با صراحت خوبی با شهوت به معنای عام اون مرتبطه و روی عقل پرده می اندازه و ... ، دسته ی دیگه موسیقی هایی هستن که با صراحت خوبی با عواطف شریفتر مرتبطن و ... ، دسته ی دیگه هم هستن که از این صراحت برخوردار نیستن و محل احتیاطن ...


    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedziya نمایش پست ها
    پیش فرض از منظر فقه و اخلاق شیعی کدوم دیدگاه راجع به موسیقی های حلال درستتره؟ بسم الله الرحمن الرحیم با سلام اکثر ما نظر فقهی مشهور و غالب راجع به موسیقی های حرام رو می دونیم ، اما راجع به موسیقی های حلال ، بعضی با موسیقی های حلال هم همدل نیستن و گوش دادن و ترویج اونا رو هم پسندیده نمی دونن و بعضی دیگه هم کاملا قطب مخالف این دسته هستن و بعضی هم کم و بیش بین این دو دسته هستن ... دوستان بگن که از منظر فقه و اخلاق شیعی و با در نظر گرفتن جوانب مختلف و همینطور طیف های مختلف موسیقی حلال ، فی نفسه یا در مجموع چه نظری رو به حقیقت نزدیکتر می دونن ؟

    با عرض سلام و تشكر از سوال شما
    نظر مراجع در مورد سوال شما اختلافي است
    معيار در حرمت موسيقي از نظر مشهور مراجع غير از صافي وبهجت وگلپايگاني 2چيز است؛
    استفاده از الاتِ مخصوص موسيقي(كه نوعا درلهو ولعب وگناه استفاده ميشود) براي اجراي موسيقي، به هر صورت باشد حرام است چه ارام باشد ويا تند باشد محزون باشد يا نباشد و...)
    اگر ازالات مشترك (هم درحلال استفاده مي وشد وهم در حرام) براي اجراي موسيقي استفاده مي شود در صورتي كه موسيقي متناسب با مجلس گناه(لهو ولعب)باشدحرام است.
    استفائات رهبري س/1163و1165و1150 و1132
    )
    بهجت وگلپايگاني در مورد موسيقي غير لهوي احتياط واجب به حرمت دادند ولي لهوي مثل ديگران حرام ميدانند
    صافي گلپايگاني: كل موسيقي را حرام مي دانند



  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    به سوالات زير توجه كنيد:
    اجوبه رهبري؛
    آیا گوش دادن به موسیقی بسیار محزون هم اشکال دارد؟
    (آیت الله خامنه ای)
    سوال از محمد

    در موسيقي حرام، تفاوتي بين شاد وغم انگيز بودن ان نيست وگوش دادن به هردو حرام است انچه موجب حرمت است متناسب بودن اين موسيقي با مجلس گناه،لهو لعب وعيش و نوش است به عبارتي ديگر اين موسيقي قابليت داشته باشدمجلس گناهي برپا كرد، از نوع موسيقي حرام است


    1130 منظور از موسيقي مطرب ولهوي چيست ورا ه تشخيص موسيقي مطرب ولهوي از غير ان چيست؟
    موسيقي مطرب ولهوي ان است كه به سبب ويژگي هائي كه داردانسان را از خداوند متعال وفضائل اخلاقي دور نموده وبه سمت بي بندو باري وگناه سوق مي دهدو مرجع تشخيص عرف است
    1132 ايا معيار حرمت موسيقي فقط مطرب ولهوي بودن ان استيا اينكه ميزان ،تحريك وتهييج ان هم تاثير دارد اگر باعث حزن وگريه شنونده شود، چه حكمي دارد؟
    ملاك ومعيا رموسيقي حرام به كيفيت نواختن موسيقي با در نظر گرفتن همه خصوصيات ويژگيهاي ان است واين كه از نوع موسيقي مطرب و لهوي مناسب با مجلس لهو وگناه باشد اين نوع موسيقي حرام است و( شخصيت نوازنده ، باكلام يا بي كلام،كلاسيك يا غير كلاسيك وهمچنين فرقي بين توليد داخل وخارج نيست1131 و1142 ) و هر موسيقي كه به حسب طبيعت خود از نوع موسيقي لهوي باشد ،حرام است اعم از اين كه مهيج باشد يا موجب حزن و اندوه وحالات ديگر در شنونده بشود يا خير.


    ویرایش توسط اسراء : ۱۳۸۹/۰۱/۰۹ در ساعت ۲۰:۳۲ دلیل: تايپي

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    با سلام و تشکر از پاسخ های جناب اسرا
    ولی جناب اسرا همونطور که از مطلب ابتدای تاپیک روشنه من دنبال نظر فقها راجع به موسیقی حرام نبودم ، پاسخ های شما روی نظر فقها راجع به موسیقی حرام تمرکز داشت . هدف من از طرح این مطلب بررسی موسیقی حلال (بر اساس نظر مشهور) از منظر های فقهی و اخلاقی و بعد بررسی لوازم تلقی ها در این رابطه در حوزه های اجتماعی و سیاستگذاریها و ... بود ، با توجه به اینکه در مباحث فقهی بیشتر تمرکز روی موسیقی حرام بوده شاید این تاپیک با این بخش چندان هماهنگ نباشه و اگه مدیران محترم بخش دیگه ای رو متناسبتر می بینن می تونن این تاپیک رو به اون بخش منتقل کنن ...


    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedziya نمایش پست ها
    با سلام و تشکر از پاسخ های جناب اسرا ولی جناب اسرا همونطور که از مطلب ابتدای تاپیک روشنه من دنبال نظر فقها راجع به موسیقی حرام نبودم ، پاسخ های شما روی نظر فقها راجع به موسیقی حرام تمرکز داشت . هدف من از طرح این مطلب بررسی موسیقی حلال (بر اساس نظر مشهور) از منظر های فقهی و اخلاقی و بعد بررسی لوازم تلقی ها در این رابطه در حوزه های اجتماعی و سیاستگذاریها و ... بود ، با توجه به اینکه در مباحث فقهی بیشتر تمرکز روی موسیقی حرام بوده شاید این تاپیک با این بخش چندان هماهنگ نباشه و اگه مدیران محترم بخش دیگه ای رو متناسبتر می بینن می تونن این تاپیک رو به اون بخش منتقل کنن ...
    باعرض سلام وتشكر از پي گيري مسولانه شما؛

    اولاً؛سوال شما ابهام دارد ولطفا بيشتر توضيح دهيدو هركسي پاسخ داده از نظر شرعي به سوال شما نگاه كرده پس لطفاً بيشتر توضيح دهيد ،ضمناًاين سوال شما را به كلام ارجاع مي دهيم تا پاسخ گوي شماباشند.


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    مناظره
    نوشته
    41
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    129

    اسلام و موسیقی




    نظر شما چیست ؟
    چرا به موسیقی از جانب یک هنر نگاه نمیشود ؟
    اسلام با هنر چه مشکلی دارد که ما در صدا و سیمای ایران یک آلت موسیقی هم مشاهده نکردیم چه برسد به ...
    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۸۹/۰۲/۰۸ در ساعت ۱۷:۲۸ دلیل: برگرداندن عنوان تاپیک به عنوان شروع کننده ی تاپیک...

  19. صلوات ها 10


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما در حرمت موسیقی لهوی




    نقل قول نوشته اصلی توسط شکست ناپذیردر مناظره نمایش پست ها
    نظر شما چیست ؟
    چرا به موسیقی از جانب یک هنر نگاه نمیشود ؟
    اسلام با هنر چه مشکلی دارد که ما در صدا و سیمای ایران یک آلت موسیقی هم مشاهده نکردیم چه برسد به ...
    با سلام و تشکر

    دوست عزیز

    باید بدانید که لهو انواعی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
    1. مشغول شدن انسان به امور غیر مهم و بی معنا و بیهوده؛ مانند بازی با تسبیح و با محاسن صورت و ...
    2. مشغول شدن به اموری که اوقات فراغت را پر می کند و دارای فایدۀ عقلائی است، مانند بسیاری از بازی هائی که در این عصر رایج بوده و دارای هدف و منفعت عقلائی است.
    3. مشغول شدن به اموری که باعث شادی و طرب نفسانی کاذب و خارج شدن از حد اعتدال می گردد؛ مانند غنا و نواختن و گوش دادن به موسیقی لهوی و غنائی.

    در متون دینی، هیچگاه لهو به صورت فراگیر و مطلق حرام نبوده؛ بلکه نوع خاصی از آن مورد مذمت و حرمت قرار گرفته است.

    "لهو حرام" آنست که شارع مقدس بطور جزئی و مشخص، به آن تصریح کرده و مورد نهی و سرزنش خود قرار داده است، مانند نواختن موسیقی و استماع آن.(احکام موسیقی، شماره 22، صص 34 و 35)

    آیةالله بروجردی می فرماید: حرمت برخی انواع لهو هر چند قطعی است؛ ولی نمی توان آن را به همۀ اقسام آن سرایت داد. لهو حرام آنست که انسان را از حد اعتدال و طبیعی خود بیرون آورد و باعث کاهش یا سلب جدیت عقل شود؛ مانند برخی آهنگ های موسیقی که هر کس بشنود، او را در حرکات و رفتار بی اختیار می سازد (هر چند از عاقل ترین انسان ها باشد.) (البدر الزاهر فی صلوة الجمعه و المسافر، ص 234)

    موفق باشید ...
    اسلام و  موسیقی

  21. صلوات ها 12


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود