صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حکمت افرینش برخی اجزای بدن مثل پوست ختنه گاه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214

    پرسش حکمت افرینش برخی اجزای بدن مثل پوست ختنه گاه




    با عرض سلام به محضر دوستان و اساتیدحکمت افرینش برخی اجزای بدن مثل پوست ختنه گاه

    اخیراً در یکی از انجمن‌های گفتگو یکی از ملحدین در امضایش این جمله را قرار داده بود که:

    آفریننده‌ی کائنات کلی سختی و دردسر کشید تا پوست ختنه‌گاه را بیافریند. بعدش اصرار کرد که شما ببریدش. خیلی منطقیه.

    بعدش یکی از دوستان گفت که این جمله، سخنی از یک شخصیّت ملحد به نام ریچارد داوکینز است، حالا با این کار نداریم،

    در برابر این شبهه چه جواب برهانی یا لااقل إقناعی میشه پاسخ داد؟

    خیلی ممنونم.حکمت افرینش برخی اجزای بدن مثل پوست ختنه گاه



  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58305



    با نام و یاد دوست





    حکمت افرینش برخی اجزای بدن مثل پوست ختنه گاه








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام و عرض ارادت
    برای پاسخ به این سوال، توجه به چند نکته لازم است.
    نکته اول: توجه به این که خداوند متعال بدن انسان در بهترین حالت تعادلی و کارکرد و با بهترین نظام و ساختار آفریده است. همانطور که جهان آفرینش را نیز به همین صورت افریده است.
    در مورد شگفتی های بدن انسان، صحبت های بسیاری شده است و با پیشرفت علم و دانش بشر، هر روز بر دانستنی های ما نسبت به این امر بیشتر می شود.
    نکته دوم: بر اساس یک اصل عقلی، خداوند چون حکیم است، هیچگاه کار بیهوده نمی کند و نمی تواند بکند. زیرا انجام کار بیهوده، به هر دلیلی که باشد(هدف نداشتن، ندانستن هدف، ناتوان بودن از هدفدار بودن یا ...) به واسطه نقص است و نقص در خدا راه ندارد.
    نکته سوم: انسان احاطه ای بر خدا ندارد و به همین جهت، نمیتواند حکمت برخی از افعال و دستورات او را متوجه شود.
    نکته چهارم: هر کاری با هر هدفی انجام شود، قطعا زمان خاصی دارد و آن هدف که تامین شود، زمینه انجام آن کار و نیز فایده آن نیز از بین می رود.
    با توجه به این نکات،
    جوابی که به صورت ابتدایی میتوان به این سوال داد این است که بر اساس اصول عقلی، خداوند متعال حکیم و عالم و قادر و خالق انسان است و به همین جهت کار بیهوده انجام نمیدهد.
    اما اینکه ما درست و دقیق متوجه هدف خداوند و علت او از آفرینش تک تک اجزای عالم و و اعضای بدن خود بشویم، نیازمند به پیشرفت زیادی در علوم است.
    به عبارت دیگر، نیافتن، نشانه وجود نداشتن نیست.
    امروزه تقریبا انسان به فایده و کارکرد بیشتر اعضا و اجزای بدنش رسیده است و هیچ بعید نیست که در آینده به فایده بقیه اجزاء نیز پی ببرد.

    اما یک نکته مهمتر اینکه:
    کسی که چنین سوالی را از شما دارد، از او باید پرسید، با این مسئله و سوال، چه هدفی دارد؟
    آین سوال برای چنین شخصی، نشانه وجود نداشتن خداوند است یا حکیم نبودن او یا عالم نبودنش یا ... ؟
    باید مشخص کنیم که چرا چنین سوالی مطرح میشود.
    آنگاه به صورت ریشه ای این مسئله را برای خود و او حل کنیم یا اگر در صدد شبهه درست کردن است، شبهه او را از اساس برطرف کنیم.
    اگر خیال می کند که نفهمیدن و نیافتن فایده برای افرینش برخی اجزاء، به معنای وجود نداشتن خالق است، میتوان به او گفت که اثبات وجود خدا با اعضای بدن انسان و کارکردهای آن نیست که حالا بر فرض فایده ای هم نداشته باشد، وجود او زیر سوال برود.
    وجود خداوند با ادله عقلی اثبات میشودو اگر هیچ انسان و هیچ جاندار دیگری نیز روی زمین نبود، خداوند وجود داشت.(1)
    اگر خیال میکند که این مسئله به معنای این است که حکمت خدا زیر سوال میرود و خدایی باقی می ماند که حکیم نیست و ممکن است هر کار لغو بیهوده دیگری را نیز انجام داده باشد، در مقابل این سوال نیز میتوان گفت که اثبات حکمت خدا نیز با ادله و شواهد تجربی و نقلی نبود که با نفهیمدن حکمت یک کار او، حکمت او نقض شود.
    حکمت خداوند نیز همانند وجود او و همانند سایر صفات او، با ادله عقلی اثبات میشود.(2)
    بنابراین ما نیازی نداریم که بفهمیم کارکرد تمام موجودات روی زمین چیست تا به وجود او ایمان بیاوریم.
    خدایی که ما به دنبال او هستیم و او را می پرستیم، با عقلمان اثبات میشود.
    اگر به دنبال پاسخ دادن تفصیلی به تک تک سوالات مشابهی که ارائه میشود باشیم، باید عمر خود را برای فهمیندن این مسائل و هدف خدا بگذاریم که حالا آیا بتوانیم بفهمیم یا نتوانیم.



    ـــــــــــــــــــ
    1. ر.ک: آموزش فلسفه، محمد تقی مصباح یزدی، تهران، نشر بین الملل، 1382، ج2، ص364-375
    2. همان، ص423-425





  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    109
    حضور
    4 روز 12 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    302



    مطلبی در جواب شما برگرفته شده از کتاب الاحتجاج علی اهل اللجاج:
    زندیق از امام صادق علیه السلام پرسید : آيا آفرينش و تدبير خداوند خدشه پذير است؟ حضرت فرمود: نه.
    زنديق افزود: در باره آفريدن پوست ختنه‏ گاه چه ميگوييد آيا از سر حكمت بوده يا عبث و بيهوده؟ فرمود: بلكه از روى حكمت حضرت حقّ است.
    گفت: شما فعل خدا را دستخوش تغيير داده و كار خودتان را در ختنه كردن آن صحيحتر از خلق خدا ساخته‏ ايد، و فرد ختنه نكرده را عيب مى‏كنند با اينكه مخلوق خدا است، و فعل ختنه كه فعل خودتان است را مدح مى‏كنيد، آيا معتقديد كه اين خطايى از جانب خدا بوده و از حكمت بدور؟!!.
    امام صادق عليه السّلام فرمود: اين فعل خدا حكمت است و صواب، جز آنكه خود آن را مقرّر و واجب فرموده، همچنان كه ناف نوزاد هنگام تولّد به ناف مادر متّصل است، آرى همين گونه حكيم خلق نموده و بندگان را به قطع آن امر فرموده، كه عدم قطع براى مادر و نوزاد فساد انگيز است، و همين طور است ناخنهاى آدمى، امر به كوتاه كردن آن نموده، و خود قادر بود كه از همان ابتدا نوعى خلق كند كه دراز نشود، و بهمين ترتيب آفريدن موى سر و آبخور دراز مى‏شود و امر به كوتاه كردن آن نموده، و نيز گاوهايى را نر آفريده و اخته كردنشان صحيحتر است، و در تمامى اين موارد هيچ عيبى در تقدير خدا نيست.


    توصیه میکنم دوستان حتما کتاب مذکور را مطالعه کنند چون اکثر شبهاتی که در مورد مسائل گوناگون برای ما ایجاد شده و خواهد شد قبلا در این کتاب توسط ائمه اطهار علیهم السلام جواب داده شده است
    ویرایش توسط hosain.nor : ۱۳۹۲/۱۲/۱۵ در ساعت ۱۱:۴۶

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعه،اینترنت
    نوشته
    142
    حضور
    3 روز 14 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    417



    این استدلال اوج حماقیت استدلال کننده رو می رسونه ... آقای داوکینز علیرغم نبوغ علمی در امور ماورا و اعتقادی نمه ای فهم و شعور نداره و دلیلیم نداره ما به خاطر نبوغ علمی از یکی در همه امور تبعیت و حرف شنوی داشته باشیم ...

    چند پاسخ استدلالی نه برای ایشون و مریدانشون بلکه برای دوستان عزیز خودمون ... :

    پس بند ناف هم خدا بی جهت آفریده چون باید بریده بشه ...
    ناخن ها هم بی جهت آفریده شده
    و ...

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعه،اینترنت
    نوشته
    142
    حضور
    3 روز 14 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    417



    چه جالب من پست بالایی رو نخونده بودم ..:) بعد ارسال پست خودم خوندم ...

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214



    نقل قول نوشته اصلی توسط "متحیر" نمایش پست ها
    پس بند ناف هم خدا بی جهت آفریده چون باید بریده بشه ...
    ناخن ها هم بی جهت آفریده شده
    و ...
    ببخشيد اون وقت همون سؤال و عين اون شبهه رو به بند ناف و ناخن و... هم مي‌تونه وارد کنه ديگه.


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط hosain.nor نمایش پست ها
    مطلبی در جواب شما برگرفته شده از کتاب الاحتجاج علی اهل اللجاج:
    زندیق از امام صادق علیه السلام پرسید : آيا آفرينش و تدبير خداوند خدشه پذير است؟ حضرت فرمود: نه.
    زنديق افزود: در باره آفريدن پوست ختنه‏ گاه چه ميگوييد آيا از سر حكمت بوده يا عبث و بيهوده؟ فرمود: بلكه از روى حكمت حضرت حقّ است.
    گفت: شما فعل خدا را دستخوش تغيير داده و كار خودتان را در ختنه كردن آن صحيحتر از خلق خدا ساخته‏ ايد، و فرد ختنه نكرده را عيب مى‏كنند با اينكه مخلوق خدا است، و فعل ختنه كه فعل خودتان است را مدح مى‏كنيد، آيا معتقديد كه اين خطايى از جانب خدا بوده و از حكمت بدور؟!!.
    امام صادق عليه السّلام فرمود: اين فعل خدا حكمت است و صواب، جز آنكه خود آن را مقرّر و واجب فرموده، همچنان كه ناف نوزاد هنگام تولّد به ناف مادر متّصل است، آرى همين گونه حكيم خلق نموده و بندگان را به قطع آن امر فرموده، كه عدم قطع براى مادر و نوزاد فساد انگيز است، و همين طور است ناخنهاى آدمى، امر به كوتاه كردن آن نموده، و خود قادر بود كه از همان ابتدا نوعى خلق كند كه دراز نشود، و بهمين ترتيب آفريدن موى سر و آبخور دراز مى‏شود و امر به كوتاه كردن آن نموده، و نيز گاوهايى را نر آفريده و اخته كردنشان صحيحتر است، و در تمامى اين موارد هيچ عيبى در تقدير خدا نيست.

    توصیه میکنم دوستان حتما کتاب مذکور را مطالعه کنند چون اکثر شبهاتی که در مورد مسائل گوناگون برای ما ایجاد شده و خواهد شد قبلا در این کتاب توسط ائمه اطهار علیهم السلام جواب داده شده است
    با سلام.
    اینهایی که امام صادق ع گفته پاسخ شبهه نیست. بلکه لیست کردن مواردی است که این شبهه به آنها هم وارد است. امام پاسخ قانع کننده ای ندادند. بلکه فقط گفتند ایرادی بر خدا نیست. همین. این که نشد پاسخ!

    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    با عرض سلام به محضر دوستان و اساتید

    اخیراً در یکی از انجمن‌های گفتگو یکی از ملحدین در امضایش این جمله را قرار داده بود که:

    آفریننده‌ی کائنات کلی سختی و دردسر کشید تا پوست ختنه‌گاه را بیافریند. بعدش اصرار کرد که شما ببریدش. خیلی منطقیه.

    بعدش یکی از دوستان گفت که این جمله، سخنی از یک شخصیّت ملحد به نام ریچارد داوکینز است، حالا با این کار نداریم،

    در برابر این شبهه چه جواب برهانی یا لااقل إقناعی میشه پاسخ داد؟
    پاسخ شبهه :

    اولا اینکه هیچ دستور مستقیمی در قران برای انجام ختنه نیست
    پس ممکن است دستور خدا اصلا بر ان نباشد بلکه فقط یک عرف باشد

    در ثانی سخن امام هم بر واجب بودن ان نیست بلکه مستحب می باشد

    همین الان هم اکثر مردم دنیا این کار را انجام نمی دهند

    پس وجود ان ضرری ندارد
    ویرایش توسط دل ارام : ۱۳۹۲/۱۲/۱۵ در ساعت ۱۷:۵۲

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط hosain.nor نمایش پست ها
    مطلبی در جواب شما برگرفته شده از کتاب الاحتجاج علی اهل اللجاج:
    زندیق از امام صادق علیه السلام پرسید : آيا آفرينش و تدبير خداوند خدشه پذير است؟ حضرت فرمود: نه.
    زنديق افزود: در باره آفريدن پوست ختنه‏ گاه چه ميگوييد آيا از سر حكمت بوده يا عبث و بيهوده؟ فرمود: بلكه از روى حكمت حضرت حقّ است.
    گفت: شما فعل خدا را دستخوش تغيير داده و كار خودتان را در ختنه كردن آن صحيحتر از خلق خدا ساخته‏ ايد، و فرد ختنه نكرده را عيب مى‏كنند با اينكه مخلوق خدا است، و فعل ختنه كه فعل خودتان است را مدح مى‏كنيد، آيا معتقديد كه اين خطايى از جانب خدا بوده و از حكمت بدور؟!!.
    امام صادق عليه السّلام فرمود: اين فعل خدا حكمت است و صواب، جز آنكه خود آن را مقرّر و واجب فرموده، همچنان كه ناف نوزاد هنگام تولّد به ناف مادر متّصل است، آرى همين گونه حكيم خلق نموده و بندگان را به قطع آن امر فرموده، كه عدم قطع براى مادر و نوزاد فساد انگيز است، و همين طور است ناخنهاى آدمى، امر به كوتاه كردن آن نموده، و خود قادر بود كه از همان ابتدا نوعى خلق كند كه دراز نشود، و بهمين ترتيب آفريدن موى سر و آبخور دراز مى‏شود و امر به كوتاه كردن آن نموده، و نيز گاوهايى را نر آفريده و اخته كردنشان صحيحتر است، و در تمامى اين موارد هيچ عيبى در تقدير خدا نيست.

    توصیه میکنم دوستان حتما کتاب مذکور را مطالعه کنند چون اکثر شبهاتی که در مورد مسائل گوناگون برای ما ایجاد شده و خواهد شد قبلا در این کتاب توسط ائمه اطهار علیهم السلام جواب داده شده است
    و اما جواب این قسمت

    بند ناف زائد نیست بلکه وسیله تغذیه نوزاد در زمانی است که درون رحم مادر می باشد

    و اما ناخن
    تغییراتی که در روی ناخن ایجاد می شود برای شناخت بسیاری از بیماریها و کمبود ویتامینها علامت می باشد

    و همچنین تغییرات موی سر حاکی از بعضی بیماریها می باشد که می تواند نشانه خوبی باشد
    علاوه بر اینکه موی سر و ناخن جنبه زیبایی هم دارد


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۱۲/۲۳, ۲۱:۱۵ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود