جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دست یابی به هدف از راه در رو دربایستی گذاشتن شخص

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    21
    حضور
    14 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    39

    دست یابی به هدف از راه در رو دربایستی گذاشتن شخص




    با سلام
    مدتی پیش حدیثی با این مضمون دیدم که چیزی که از راه در رودربایستی گذاشتن شخص به دست آید، حکم غصب را دارد.
    خواهش دارم حدیث کامل و صحیح را این جا نقل نمایید.
    متشکرم

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست





    دست یابی به هدف از راه در رو دربایستی گذاشتن شخص








    کارشناس بحث: استاد محسن


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521

    جمع بندي




    سوال:
    "چیزی که از راه در رودربایستی گذاشتن شخص به دست آید، حکم غصب را دارد"
    لطفا این راویت را توضیح دهید


    پاسخ:
    بسم الله الرحمن الرحیم:
    در باره جمله" المأخوذ حیاء كالمأخوذ غصبا"که مورد پرسش قرار گرفته است،نمی توان قاطعانه نظر داد که روایت باشد. اما یکی از تفاسیر آن، برگرفته از حدیث شریف پیامبر (صلوات الله علیه) است که فرمود: "لا يَحِلُّ مَالُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِلَّا بِطِيبِ نَفْسِهِ‏"(1)یعنی:مال نمی تواند مال مسلمانی (برای دیگری)حلال باشد مگر با رضایت خاطر او.
    این توضیح لازم است که روایت شریف، تفاسیر متعددی دارد و مقصود در این جا پرداختن به بعد خصوصا فقهی آن نیست که در جای خود پاسخ دارد. بلکه تبیین موضوع اخلاقی آن است.

    بنا بر این، جمله "بطیب نفسه " که در روایات متعدد آمده است،بر لزوم حیا مندی مسلمانان دلالت دارد. علاوه، در باطن این روایت معنایی قرار دارد که دستاویز علما شده است. گویا مقصود این است که نمی توان از کسی در حالی که او را در رو در بایستی قرار داده است، مالی را گرفت.زیرا آن شخص از روی ناچاری و به ظاهر مجبور به دادنش می شود، ولی از ته دلش راضی نیست و این یعنی غصب.
    هدف از توصیه معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) به این حدیث، توجه به حیا مندی مسلمانان است.یعنی دیگران را در رو در بایستی قرار ندهید تا مجبور شوند به شما مالی بدهند.در این صورت مال به دست آمده گویا حکم غصب را دارد.اما این که از نظر تکلیفی و شرعی واقعا غصب است یا نه،پاسخ آن را باید از منابع فقهی و فتاوای مراجع جویا شد.ولی به حتم این کار از نظر اخلاقی دور از حیا است.


    پی نوشت:
    1.علامه حلی، نهج الحق و كشف الصدق،لبنان،بیروت،دار الکتاب اللبنانی،سال 1982 میلادی،چاپ اول، ص 494

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۵:۲۷

  7. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود