صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هدف از خلقت جهنمیان چیست؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520

    هدف از خلقت جهنمیان چیست؟!




    آیه 179 سوره اعراف:

    و در حقيقت بسيارى از جنيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‏ايم [چرا كه] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى‏كنند و چشمانى دارند كه با آنها نمى‏بينند و گوشهايى دارند كه با آنها نمى‏شنوند آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏ترند [آرى] آنها همان غافل‏ماندگانند.
    قبلا که قدرت تحلیلم پایین تر بود نمیتوانستم خوب این آیه را درک کنم اما حالا که درکش کردم فهمیدم چقدر خدا ظالمه!
    چیزی که مشخصه اینه که خدا:
    1-قبل از آفریدن یک انسان میداند که او بهشتی خواهد بود یا جهنمی.
    2-جهنم را با عذاب های سادیسماتیکی آماده کرده است!
    3-مردن به معنای پایان کار را بهتر از جاودانگی در جهنم ذکر کرده (آیات 25 تا 27 سوره الحاقة)

    خب با توجه به جمیع جوانب هدف از خلقت جهنمیان چیست؟! اینها آفریده میشوند تا به جهنم بروند؟!!! خدا با آفرینش اینها میخواهد جهنمش را خالی نگذارد؟!!! خدا از دیدن زجر کشیدن اینها لذت میبرد؟!!! آیا بهتر نبود به قول خدا مرگ پایان کارشان باشد یا اصلا آفریده نشوند؟! واقعا هدف چیست؟!

    اینجاست که آدم میفهمد چرا پاپ مجبور شده بگوید جهنمی در کار نیست!


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,495
    حضور
    174 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58273



    با نام و یاد دوست





    هدف از خلقت جهنمیان چیست؟!








    کارشناس بحث: استاد صادق


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,018
    حضور
    192 روز 8 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28739



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    آیه 179 سوره اعراف:

    و در حقيقت بسيارى از جنيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‏ايم [چرا كه] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى‏كنند و چشمانى دارند كه با آنها نمى‏بينند و گوشهايى دارند كه با آنها نمى‏شنوند آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏ترند [آرى] آنها همان غافل‏ماندگانند.
    قبلا که قدرت تحلیلم پایین تر بود نمیتوانستم خوب این آیه را درک کنم اما حالا که درکش کردم فهمیدم چقدر خدا ظالمه!
    چیزی که مشخصه اینه که خدا:
    1-قبل از آفریدن یک انسان میداند که او بهشتی خواهد بود یا جهنمی.
    2-جهنم را با عذاب های سادیسماتیکی آماده کرده است!
    3-مردن به معنای پایان کار را بهتر از جاودانگی در جهنم ذکر کرده (آیات 25 تا 27 سوره الحاقة)

    خب با توجه به جمیع جوانب هدف از خلقت جهنمیان چیست؟! اینها آفریده میشوند تا به جهنم بروند؟!!! خدا با آفرینش اینها میخواهد جهنمش را خالی نگذارد؟!!! خدا از دیدن زجر کشیدن اینها لذت میبرد؟!!! آیا بهتر نبود به قول خدا مرگ پایان کارشان باشد یا اصلا آفریده نشوند؟! واقعا هدف چیست؟!

    اینجاست که آدم میفهمد چرا پاپ مجبور شده بگوید جهنمی در کار نیست!
    با سلام .
    قبل از همه باید اشاره که پرسش شما بدون سلام بود شما که عضو صمیمی سایت هستید خوب است صمیمانه تر رفتار نماید .
    در ثانی همواره سعی نماید بنده خوب خدا باشید وقتی از او یاد می کنید با تعبیر مناسب شان حضرت حق تعالی سخن بگوید . مجددا در این کلمه ی که به کار برده اید دقت کنید : ((
    فهمیدم چقدر خدا .....)) از این تعیبر خود در پیشگاه آن خلق مهربان عذر خواهی نماید .
    در خصوص مطلبی که با استناد به آن آیه مطرح نموده اید باید گفت : خوب است مسله ی را اول با کار شناس مربوطه در میان گذاشته و از معنا ومفهوم آن پرس و جو کنید وپرسشگرانه سخن بگوید به گفته ی مولوی :
    گر بگوی شکل استفسار گو.....

    حال باید گفت : که بر خلاف بر داشت شما در نگاه قران کریم نتيجه آفريدن خلق رحمت است كه همان بهشت آخرت باشد، مثلا در آيه" إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ" «1» مگر کسی را که پرورد گارت مورد رحمت خویش قرار دهد وبرای این که مشمول رحمت او شود اورا آفریده است . ولی این سخن با آن آیه که شما بیان نوده اید منافات ندارد، براى اينكه معناى غرض بحسب كمال فعل و آن هدفى كه فعل منتهى به آن مى‏شود مختلف مى‏گردد.
    توضيح اينكه، نجار وقتى بخواهد دربى بسازد نخست به چوب‏هايى كه براى اينكار تهيه ديده مى‏پردازد، آن گاه آنها را ورانداز نموده سپس به اره كردن و تيشه زدن و رنده نمودن آن مى‏پردازد تا در آخر، درب مورد نظر خود را مى‏سازد، پس كمال غرض نجار از اينكارها كه روى چوب‏ها انجام مى‏دهد تنها و تنها به عمل آوردن درب است، و اين از يك جهت است، و از
    جهت ديگر نجار از همان اول امر مى‏داند كه تمامى اين چوب‏ها (مثلا اگر بيست من است همه اين بيست من) صالح براى درب شدن نيست، چون درب هيات مخصوصى دارد غير هياتى كه اين الوارها و چوب‏ها دارند، و برگرداندن هيات آنها به هيات يك جفت درب مستلزم اين است كه مقدارى از آن ضايع گشته و به صورت هيزم در آيد، چون اين مقدار، از هندسه و نقشه عمل بيرون است، و اين هيزم شدن مقدارى از ابعاض چوب و دور ريختن آن در نقشه و قصد نجار داخل بوده، و نجار نسبت به آن اراده‏ اى داشته كه بايد آن را اراده ضرورى ناميد، پس اين نجار نسبت به اين الوار و تيرهايى كه در جلو خود گذاشته دو نوع غايت در نظر دارد، يكى غايت كمالى است، و آن اين است كه اين چوب‏ها را به صورت دربى در آورد، دوم غايتى است تبعى و آن اين است كه مقدارى از اين چوب‏ها را درب بسازد و مقدارى را كه استعداد درب شدن ندارد، ضايع كرده و دور بريزد.
    و همچنين زارع، او نيز زمين را زراعت مى‏كند براى اينكه گندم درو كند، و ليكن در روز درو، همه كشت‏هايش عايدش نمى‏شود، بلكه مقدارى از بذرش فاسد گشته در زمين مى‏پوسد، و يا كرم‏ها آن را مى‏خورند و يا بعد از سبز شدن گوسفندان آن را مى‏چرند، و حال آنكه غرض زارع از افشاندن بذر اين بوده كه همه آن عايدش شود، پس او نيز دو غرض دارد به دو وجه يكى همين كه همه عايدش شود، ديگر اينكه مقدارى از آن عايدش گشته ما بقى ضايع شود.
    توضيح عدم منافات بين آياتى كه دلالت دارند بر اينكه نتيجه خلقت، رحمت است با آيه:" لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ" و آيات مشابه آن‏]
    خداى تعالى نيز مشيتش تعلق گرفت به اينكه در زمين موجودى خلق كند تمام عيار و كامل از هر جهت به نام انسان تا او را بندگى نموده و بدين وسيله مشمول رحمتش شود، و ليكن اختلاف استعداداتى كه در زندگى دنيوى كسب مى‏شود، و اختلافى كه در تاثيرات هست نمى‏گذارد تمامى افراد اين موجود (انسان) در مسير و مجراى حقيقى خود قرار گرفته و راه نجات را طى كند، بلكه تنها افرادى در اين راه قرار مى‏گيرند كه اسباب و شرايط برايشان فراهم باشد، اينجاست كه غرض خداى تعالى هم مانند آن نجار و زارع به دو اعتبار متعدد مى‏شود، و صحيح است بگوييم: براى خداى تعالى غايتى است در خلقت انسان- مثلا- و آن اين است كه رحمتش شامل آنان گشته و همه را به بهشت ببرد، و غايت ديگرى است در خلقت اهل خسران و شقاوت، و آن اين است كه ايشان را با اينكه براى بهشت خلق كرده به دوزخ ببرد، ولى غايت اولى غايتى است اصلى، و غايت دوم غايتى است تبعى و ضرورى، و در هر جا كه مى‏بينيم سعادت سعيد و شقاوت شقى مستند به قضاى الهى شده بايد بدانيم كه آن دليل ناظر به نوع دوم از غايت است، و معنايش اين است كه خداى تعالى از آنجايى كه مال حال بندگان خود را مى‏داند و از اينكه چه كسى سعيد و چه كسى شقى است همين سعادت و شقاوت مورد اراده او
    هست، ليكن اراده تبعى نه اصلى.
    و از جمله ادله‏اى كه بايد حمل بر اين نوع از غايت شود آيه" وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ" و آيات ديگرى است كه داراى چنين سياقى باشد، و آن بسيار است.
    " لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها" اين قسمت از آيه شريفه اشاره است به اينكه دوزخيان كسانى هستند كه استعداد براى وقوع در مجراى رحمت الهى در آنان باطل گشته، و ديگر در مسير وزش نفحات ربانى قرار نمى‏گيرند، و از مشاهده آيات خدا تكانى نمى‏خورند، گويا چشم‏هايشان نمى‏بيند، و از شنيدن مواعظ مردان حق متاثر نمى‏گردند تو گويى گوش ندارند، و حجت‏ها و بيناتى كه فطرتشان در دلهايشان تلقين مى‏كند سودى به حالشان ندارد و يا گويى دل ندارند.(2)

    حال معلوم شد که آن آیه معنای عمیق دارد وباید در فهم درست تر ازآن تلاش نماید .
    چه این که پاپ غلط نموده جهنم که جای ابد ی خود وامثال اوست منکر شده است .

    __________________________________________________

    (1)سوره هود آيه 119
    2. علامه طبا طبایی . ترجمه الميزان، نشر جامعه مدرسین . قم . ج‏8، ص: 437

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    مسئله را بی دلیل پیچانده اید تا از جواب دادن فرار کنید و در جایی دیگر انسان را با چوب و گندم مقایسه کرده اید که اصلا جاندار نیستند و مثالتان مناسب نیست.

    ببینید کسی که از هنگام آفریدنش مشخص است که جهنمی هست و در آن جاودانه خواهد بود این ظلم است که او را بیافرینیم. بهتر این است که اصلا آفریده نشود یا اینکه اگر راهی نیست و حتما باید آفریده شود تا فرق بین بهشتی بودن و جهنمی بودن مشخص شود بهتر است که خدا بعد از مرگ وی او را برای همیشه نیست و نابود کند نه اینکه در دوزخ او را جاودانه کند تا زجر بکشد آن هم زجری بی پایان! این رفتار یک انسان عقده ای هست که زجر دیدن دیگران خوشایندش است!

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,018
    حضور
    192 روز 8 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28739



    ز
    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    مسئله را بی دلیل پیچانده اید تا از جواب دادن فرار کنید و در جایی دیگر انسان را با چوب و گندم مقایسه کرده اید که اصلا جاندار نیستند و مثالتان مناسب نیست.

    ببینید کسی که از هنگام آفریدنش مشخص است که جهنمی هست و در آن جاودانه خواهد بود این ظلم است که او را بیافرینیم. بهتر این است که اصلا آفریده نشود یا اینکه اگر راهی نیست و حتما باید آفریده شود تا فرق بین بهشتی بودن و جهنمی بودن مشخص شود بهتر است که خدا بعد از مرگ وی او را برای همیشه نیست و نابود کند نه اینکه در دوزخ او را جاودانه کند تا زجر بکشد آن هم زجری بی پایان! این رفتار یک انسان عقده ای هست که زجر دیدن دیگران خوشایندش است!
    باسلام مجدد وتشکر از شما گرامی .
    گویا دوباره فراموش کردید با سلام وارد بحث شوید عیب ندارد .
    آنچه در نوبت قبل تقدیم شد نکته ها وتمثیل های حکیمانه ی بود که از سوی مفسیر حکیم و بزرگ معاصر علامه طبا طبایی در تحلیل آن آیه مبارکه بیان شده است . غرض این که شما را در جریان پیام آن آیه مبارکه قراردهیم تا در برداشت خود تجدید نظر نماید . پرسش گرامی باید توجه داشته باشید تفسیر قران کار همه کس نیست در این باب باید به گفته های بزرگانی چون علامه طبا طبایی مراجعه شود تا معنای آیات بدست آید .
    مشکل اصلی شما آن است که هدف آفرینش انسان ها را بهشتی شدن فرض کرده ، در نتیجه خلقت افرادی را که به این سرانجام نمی رسند ، به نوعی مغایر با فلسفه آفرینش دانسته ، در حالی که حقیقت امر این گونه نیست .
    فلسفه آفرینش انسان همانند هر موجود دیگری بر اساس فیاضیت مطلق خداوند تعریف می شود ، یعنی خداوند به واسطه فیض مطلق خود هر موجودی را که لایق خلقت بوده و امکان آفریده شدن داشت و خلقت او به زیبایی و شکوه جهان خلقت می افزاید، از نعمت وجود محروم نمی نماید . او را خلق می کند. (1)
    اما در عین حال حکمت خداوند اقتضا دارد که خلقت، حکیمانه و هدفمند و دارای سرانجام و مسیری معین برای مخلوق باشد . بر این اساس تکامل انسان و رسیدن به مراتب بالای حیات بهشتی، هدف خلقت او بیان می شود .
    در نتیجه برای هر انسانی مسیری معین و ابزاری لازم برای رسیدن به آن سعادت ابدی و تکامل عمیق روحی و معنوی تعریف می شود.امتحانات لازم و متناسب با ظرفیت های خاص خودش برای او در نظر گرفته می شود . نمی توان قبل از برگزاری آزمون فرد را از فرصت حضور در آزمون محروم ساخت. تنها به این دلیل که نتیجه عملکرد او برای ما روشن است .
    علم و آگاهی پیشین خداوند از نحوه برخورد افراد با اختیار و حق انتخابی که به آن ها داده شده ، در خصوص همه افراد یکسان است. همان گونه که کفر و عصیان و ظلم بندگان و در نتیجه جهنمی شدن آن ها ضرری به حال خداوند ندارد ، عبادت و تقوا و بندگی آنان و در نتیجه بهشتی شدن شان هم فایده ای به حال خداوند ندارد تا خداوند تنها بهشتیان را در آزمون سرنوشت ساز حاضر سازد و رفوزه ها را از ابتدا از این فرصت محروم نماید .
    در فلسفه آفرینش و شکوه داستان خلقت تنها با بهشتی شدن انسان ها یا خلقت کسانی که با حسن انتخاب های خود اهل بهشت می شوند، شکل نمی گیرد، بلکه زیبایی و شکوه داستان به آن است که همه افراد به طور مساوی از فرصت خود بهره ببرند و هیچ کس نداند که چه نتیجه ای در برابر او قرار دارد ، اگر قرار بود که تنها اهل بهشت در دنیا خلق شوند، دیگر آزمون دنیا ، آزمونی صوری و نمایشی بود و همه به نوعی می دانستند که در هر صورت اهل بهشت خواهند شد .
    خدا کسی را جهنمی و کس دیگر را بهشتی نمی کند؛ البته خدا نسبت به اموری که افراد انتخاب می‌کنند و به نتایجی که می‌رسند، آگاه است‌، آن هم به دلیل احاطه‌ای که به همه امور در کل عالم دارد. اگر دو اتومبیل با سرعت زیاد به سوی هم در حرکت باشند، هلی‌کوپتری که بر بالای مسیر این ها حرکت می‌کند، صحنه را می‌بیند و می‌داند که تا چند لحظه دیگر این دو اتومبیل با هم برخورد و تصادف می‌کنند. ولی تصادف زاییده علم خلبان نیست‌، بلکه زاییده سرعت زیادی است که راننده‌ها با انتخاب خود برگزیده‌اند. اگر سرعت را انتخاب نمی‌کردند، تصادف پیش نمی‌آمد. حال در مورد خدا‌، آیا می‌توان سوء اختیار یک فرد و در نتیجه بدبخت شدن او را بر عهده ولی‌ّ نعمتی گذاشت که به او امکاناتی را برای انتخاب بهترین‌ها عطا کرده است‌؟
    گفته شما درست است که در علم خداوند بوده که مثلا عده ای از افراد اگر آفریده شوند، در نهایت وارد جهنم خواهند شد ، ولی فرجام بهشت یا دوزخ برای انسان از مقوله «شدنی» هاست؛ یعنی باید به دنیا بیاییم تا بهشتی یا جهنمی «بشویم» . ظرف وجود ما با حضور در دنیا و طی مراحل علمی و عملی و گذر از فراز و نشیب ها شکل می گیرد. بنابراین تا به دنیا نیاییم پاداش و کیفر معنا پیدا نمی کند.
    اساساً اختیار آدمی، زمینه پاداش و جزا را در جهان فراهم می نماید. اگر قرار باشد که همه انسان‏ها خوب باشند یا تنها انسان‏های خوب آفریده شوند، اختیار و حق انتخاب معنا نداشت. تا راه کج وجود نداشته باشد که عده‏ای دچار آن شوند، انتخاب راه درست معنا ندارد. نیک و خوب بودن در کنار بدی‏ها معنا می یابد.
    در واقع آنچه خداوند آفرید، موجود انسانی است و انسان با اختیار و حق انتخاب معنا می یابد . اگر انتخاب و اختیار او نباشد، فرقی با مثلاً فرشتگان ندارد، یعنی اگر فقط انسان پاک ‌آفریده می شد، چیزی جز فرشته نبود، در حالی که انسان موجود و نوعی جدای از فرشته است . چون چنین است و پای اختیار و انتخاب به میان‌ آمد، باید راه نیک و بد هر دو وجود داشته و هر یک از این دو راه نیز برای خود رهروانی داشته باشد. اگر قرار باشد که راه بدی از همان ابتدا به جهت علم ازلی خدا بسته باشد، دیگر اختیار نیک از میان نیک و بد معنا نداشت.
    به علاوه این علم مانع فیض خداوند در حق بندگان هم نخواهد شد ، همان طور که آموزگاری قبل از امتحان یا حتی از ابتدای سال می داند که کدام دانش آموز موفق و کدام یک رفوزه خواهد شد ، اما نه در طول سال در تدریس و آموزش آن ها تفاوتی قائل می شود و نه در وقت امتحان فرصت را از برخی دریغ می نماید ؛ این لازمه یک آزمون مهم و کامل است .
    پس در فلسفه آفرینش هیچ تفاوتی بین انسان های گوناگون در استفاده از فرصت خلقت نیست. خداوند به دلیل علم به سرانجام افراد نمی تواند برخی را از فیض وجود محروم نماید ،زیرا محروم کردن فرد از یک نعمت به خاطر جرمی است که مرتکب نشده است .
    از طرف دیگر به یقین دنیا محل آزمون برای همه انسان هاست (2) ؛ اما بزرگی و زیبایی و شکوه آزمون دنیا برای همه افراد در این است که هر فرد امکان شکست خود را بدهد . از نحوه رفتار و عملکرد دیگران درس عبرت بگیرد . به علاوه عملکرد افراد گمراه و بدکار مهم ترین آزمون دیگر انسان ها در برابر گزینه های امتحانات الهی است . در نتیجه می توان گفت بدون وجود این افراد و این فضا در آزمون دنیا حتی بهشتی شدن بهشتیان هم ارزش چندانی ندارد. اگر قرار باشد که همه انسان‏ها خوب باشند یا تنها انسان‏های خوب آفریده شوند، انتخاب درست و صحیح معنا یا ارزش نداشت .
    در نتیجه می توان دریافت که خلقت انسان ها با لطف و مهربانی مطلق خداوند هم منافاتی ندارد زیرا کمک و لطفی به مجموعه انسان ها و عامل مهمی در مسیر شکل دادن به ساختار عظیم و جدی آزمون دنیا است . به کمال رسیدن همه انسان ها در خلال این آزمون مهم و جدی و پر از عبرت و سرشار از خطر شکل گرفته سامان می یابد .البته در این میان لطف و رافت و مهربانی خداوند در هزاران شکل و صورت شامل حال بندگان حتی گنهکاران و اهل عذاب می شود و بسیاری از ایشان در نهایت به سعادت و نجات می رسند و خالدين در جهنم بسيار اندكند .
    پس وجود افرادی که راه نادرست را می روند، به خاطر حقیقت وجودی نوع بشر و انسان است که ترکیبی از حیوان و فرشته، یا ترکیبی از ماده و ملکوت، ترکیبی از شهوت و عقل است و به طور کاملاً‌ ممکن و طبیعی باید در هر دو چهره افرادی وجود داشته باشند، اما این افراد به انتخاب خود به آن مسیر می روند .
    هر انسان که امکان زندگی و رشد و رسیدن به کمال برای او متصور باشد، از نعمت وجود و خلقت خداوند بی‌بهره نمی‌ماند . خداوند از اعطای کمال وجود به او خودداری نمی‌کند؛ اما لازمه رسیدن با اختیار و آزادانه به یک سعادت ابدی ،پشت سر گذاشتن مراحل سخت آزمون و انتخاب گزینه‌های درست از غلط در زندگی است . افراد مختلف در برابر امتحانات نتایج متفاوتی به دست می‌آورند؛ عده‌ای به کمک عقل و فطرت و هدایت‌های بیرونی انبیا و اولیای الهی و راهنمایی‌های ظاهری و باطنی خداوند مسیر صحیح و سعادت را در پیش می‌گیرند، ولی عده‌ای تحت تأثیر هواهای نفسانی و شهوانی و غرائز ، عقل و فطرت خود را به کنار گذاشته ،در مسیر باطل قدم برمی‌دارند.
    به علاوه اگر قرار بود خداوند علم ازلی خود را در آفرینش افراد دخالت بدهد،چه نیازی به خلق انسان‌های خوب و صالح بود؟ خداوند بدون خلقت دنیا و آزمایش‌های آن فقط خوبان را وارد بهشت می‌کرد، چون می‌دانست که اگر این ها به دنیا بیایند، افرادی صالح و مؤمن خواهند بود؛ در حالی که خلقت دنیا بستر تحقق عینی و تدریجی مسیر سعادت و شقاوت توسط انسان‌ها و با استفاده از اختیار ذاتی و درونی شان است تا در فردای قیامت کسی به خداوند اعتراض نکند که اگر مرا خلق می‌کردی و در دنیا قرار می دادی ، جزو خوبان و صالحان می‌شدم و راه درست برمی‌گزیدم.
    قرآن به این حقیقت مهم اشاره می‌کند:
    «لیهلک مَنْ هلک عن بیّنة و یحیی من حیّ عن بیّنة؛ (3) تا از روی دلیل هلاک شود هر که هلاک شدنی است و از روی دلیل زنده شود هر که قابل هدایت است ».
    ظالم بودن یا نبودن یک فرد بسته به نوع انتخاب و بهره برداری از نعمت اختیار و آزادی خدادای توسط او دارد . خداوند برای هیچ کس ظالم و گنهکار و جهنمی بودن را تعیین و مقدر نفرموده ،فردی همچون صدام می‌توانست یکی از بهترین بندگان خدا باشد . نعمت وجود و خلق شدنی را که خدا به او داده ، در مسیر رسیدن به سعادت به کار ببندد .پس خلقت او نعمت خدا برای او بود، نه ظلم. به علاوه افراد زیادی که توسط او مورد آزمایش قرار گرفته و رنج و ستم از کارهای او دیدند ، می‌توانند به واسطه انجام وظیفه خود و انتخاب درست رفتار در برابر ظلم‌های او به سعادت برسند، پس ظلمی، بر آن ها هم روا داشته نشده است .


    پی‌نوشت‌ها:
    1. سید حسن ابراهیمیان، انسان‏شناسى، ص 115 و 116،نشر معارف ، تهران ، 1381 شمسى.
    2. ملک (67) آیه 2.
    3. انفال (8) آیه 42.

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    با سلام

    منبع (قرآن یا حدیث ) حرف شما چیست که می گویید خالدين در جهنم بسيار اندكند



  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    سلام

    بگذارید منظورم رو به واضح ترین شکل ممکن بگویم:

    یک شخص به دنیا میاید و کار نیک میکند و بعد از مرگ به بهشت میرود. یک شخص به دنیا میاید و کارهای نیک و بدی انجام میدهد و بعد از مرگ خدا به عنوان جزای کارهای بد او را ابتدا به جهنم میبرد و سپس یا به اعراف میبرد یا به یک طبقه مشخصی از بهشت میرود. یک شخص به دنیا میاید و کارهای بدی انجام میدهد و بعد از مرگ خدا او را به جهنم میبرد و به وی میگوید تو بخاطر گناهانی که در زندگی محدود دنیاییت انجام داده ای تا ابد باید به جهنم بروی.

    این در حالیست که خود خدا گفته کسانی که به جهنم میروند انقدر عذاب های جهنم برایشان سخت است که میگویند ای کاش مرگ پایان کار بود. خب این افراد میتوانند ناامید نباشند اگر این جهنم ابدی نباشد اما کسانی که جهنم رفتنشان ابدی هست چطور؟ آنها چه امیدی میتوانند داشته باشند؟ انقدر ساده از کنار پرونده کسانی که تا ابد قرار است جهنمی باشند نگذرید. این مسئله یک ایراد جدی هست.

    اگر خدا دروغ گفته باشد و تا ابد کسی را در جهنم نگه ندارد در آن صورت صفت کمال از او ساقط است چون دروغ گفته اما اگر راست گفته باشد ظالمه چون قرار است کسی را زنده نگه دارد که ادامه زندگیش در زجر مطلق خواهد بود.

    آیا جواب منطقیی این وسط وجود دارد؟!
    ویرایش توسط mir@ : ۱۳۹۲/۱۲/۱۵ در ساعت ۱۷:۱۳

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    آیه 179 سوره اعراف:
    و در حقيقت بسيارى از جنيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‏ايم [چرا كه] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى‏كنند و چشمانى دارند كه با آنها نمى‏بينند و گوشهايى دارند كه با آنها نمى‏شنوند آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏ترند [آرى] آنها همان غافل‏ماندگانند.
    خب با توجه به جمیع جوانب هدف از خلقت جهنمیان چیست؟! اینها آفریده میشوند تا به جهنم بروند؟!!! خدا با آفرینش اینها میخواهد جهنمش را خالی نگذارد؟!!!
    بسم الله الرحمن الرحیم

    با عرض سلام و تشکر از پاسخگوی محترم

    در تفسیر این آیه شریفه جناب استاد محمدعلی انصاری مفسر بزرگ قرآن کریم علاوه بر تفسیر کلمه ذَرَأْنَا به "خلقنا" میفرماید کلمه ذرء معنای دیگری هم در قرآن کریم و استعمالات عرب دارد . ذرء به معنای جداکردن و جداسازیست در کلام عرب گفته میشود: ذرات .... جداکردیم گندم و جو را از کاه. در اینجا ذَرَأْت بکار میرود.

    پس خداوند جدا میکند اهل جهنم را از میان بندگان خویش و این یک بیانی است که هیچ ابهامی هم ندارد. به گروهی گفته میشود وامتازوالیوم یا لیمیز الله الخبیث من الطیب. و از اسامی قیامت نیز یوم الفصل میباشد.


    درباره هدف از خلقت جهنمیان هم بطور خلاصه چنین میفرمایند که:

    با آمدن جملات "لهم قلوب لایفقهون بها و لهم.... برای ایشان قلوبی (عقلهایی) است که با آن درک نمیکنند یا چشمانی دارند که نمبینند و گوشهایی دارند که نمیشنوند" معلوم میشود که هدف از خلقت اینان هم رساندن فیض و رحمت به ایشان بوده که مثل سایرین همه ابزار را دارند .

    ایشان ابزار را دارند اما از این ابزار برای رسیدن به رحمت خداوند استفاده نمیکنند .

    طبق آیات فراوان هدف و مبنای خلقت خداوند، رحمت رحمانیه الهیست و با آیات فراوانی ما را میخواند بسوی اهدافی که ما را به رحمتش میرساند......

    و فرموده:وماخلفت الجن والانس الا لیعبدون. یعنی پایان خلق و آن غایتی که برای خلق جن و انس مطرح شده است عبادت (بندگی) است. عبادت عاملیست که آدمیان را به قرب رحمت خداوند سبحان لحظه به لحظه نزدیکتر میکند.

    پس حضرت باریتعالی مردم را برای جهنم نیافریده است . تمام رسولان الهی و احکام دینی ، وسیله رساندن رحمت به مردم است اما جماعتی از ابزار و امکانات خود استفاده نکردند و خود را از مسیر رحمت الهی جدا میکند و پشت پای به رحمت خداوند میزند و پایان کار اینها را خداوند در این آیه شریفه مطرح میکند....

    آیه 179
    • زمان : 55:26

    هدف از خلقت جهنمیان چیست؟! دریافت فایل
    http://rasekhoon.net/media/download/337141/آیه-179/



    منبع: راسخون
    ویرایش توسط Serat : ۱۳۹۲/۱۲/۱۶ در ساعت ۰۲:۴۶
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مهدی فاطمه
    نوشته
    736
    حضور
    14 روز 5 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    128
    صلوات
    3331



    سلام.خدا ازقبل میدونه که کب بهشتیه وکی جهنمیه واین خبر نشان دهنده زیاد بودن جاهل وگناهکاره.خدا فطرت انسان رو پاک قرار داده هم راه هم چاه رو به همه نشون داده.چقد راهنما وپیامبر وکتاب وتوبه و...گذاشته تا کسی جهنمی نشه.این همه مستحبات این همه خوبی برای رفتن به بهشته.مثلا شما ببینیدتودین اسلام بازی وتفریح کردن با اقوام ثواب داره چون باعث شادی وصله رحم مومنینه.پس اونایی که جهنمی ان فقط وفقط کوتاهی از خودشونه.
    اَینَ الطّالــــِبُ بِدَمِ المَقــــتُولِ بِکَــــربَلا

    گروه رایحۀ بهشتی



    [SIGPIC][/SIGPIC]

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    74
    حضور
    2 روز 1 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    279



    ..........

    ویرایش توسط در یاد الله : ۱۳۹۲/۱۲/۱۷ در ساعت ۱۴:۰۹ دلیل: خواستم حذف کنم ، امکانش رو ندارم ...

صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود