جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: میرزا مهدی آشتیانی ؛فیلسوف شرق

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482

    میرزا مهدی آشتیانی ؛فیلسوف شرق




    ميرزامهدي آشتياني(فيلسوف شرق)

    آشتیانی، میرزامهدی (1306-1372ق/1888-1952م)، حکیم، عارف و دانشمند شیعی ایرانی، در تهران زاده شد.
    پدر او میرزاجعفر برادرزاده و داماد حاج‎‎‎‎میرزا محمدحسن آشتیانی (د 1319ق/1901م) ملقب به «میرزاکوچک»، از عالمان بزرگ تهران بود.

    میرزامهدی دوران کودکی و نوجوانی را در تهران گذراند. پس از فراگیری قرآن و مقدمات علوم، برای آموختن علوم رایج زمان، در درس استادان مشهور تهران شرکت کرد.

    ادبیات، اصول و فقه را در حد سطح، نزد پدر و سپس در حوزه درس آقاشیخ حسن طالقانی و آخوند ملا عبدالرسول فرا گرفت. خارج فقه و اصول را نزد شیخفضلالله نوری (مقـ 1327ق/1909م) و آقاسیدعبدالکریم مدرّس مدرسه مروی تهران و دیگر عالمان بنام تهران، آموخت.

    مبانی ریاضیات را در مکتب شیخعبدالحسین سیبویه، میرزا غفّاریان نجمالدّوله، میرزاجهانبخش بروجردی منجّم و آقاشیخمحمدحسین ریاضی تعلیم دید.

    فلسفة مشّاء را نزد میرزاحسن کرمانشاهی و حکمت اشراق و عرفان را نزد آقامیرزا هاشم اشکوری و حکمت متعالی را نزد سیدالحکما آقامیر شیرازی، فرا گرفت.

    طب قدیم را نزد میرزامحمدحسین و میرزاابوالقاسم نائینی و طبّ جدید را به وسیلة میرزاعلیاکبرخانناظمالاطبّاء و میرزاابوالحسنخانرئیسالاطباء آموزش دید (مدرس، 5/273).

    آشتیانی در 1327ق/1909م برای ادامة تحصیلات عالی عازم عتبات شد و در نجف در درس آخوندملامحمدکاظم خراسانی (1255-1329ق/1839-1911م) شرکت کرد، ولی به علت بیماری پس از یک سال اقامت به ایران بازگشت.

    در سال 1329ق/1911م بار دیگر به عتبات سفر کرد و در درس سیدمحمدکاظم یزدی (1247-1337ق/1831-1918م) شرکت جست.
    پس از اقامت کوتاهی باز به ایران برگشت و برای سومینبار عازم عتبات گردید و در این سفر در درس مشایخ دیگر مانند سیدمحمدفیروزآبادی (د 1345ق/1927م)، نائینی (1277-1355ق/1860-1936م)، آقاضیاءالدینعراقی (1287-1361ق،1870-1942م) و اصفهانی حاضر شد (خیابانی، 258).

    با اینکه وی در مجموع، مدت کوتاهی در درس عالمان نجف حضور یافت، اما به دلیل مهارت علمی و دانشی که طی سالها اندوخته بود، به گفته خودش، از همة استادان یاد شده به دریافت اجازة روایت و اجتهاد نایل آمد (همانجا).

    آشتیانی در مدت اقامت در عتبات، در کنار تعلّم، به تعلیم و تدریس علوم عقلی و نقلی پرداخت. وی بازگشت به ایران را برماندن در عتبات ترجیح داد.

    مدتی در قم و اصفهان و مشهد ساکن شد و به تدریس پرداخت و سرانجام به زادگاهش تهران برگشت و برای همیشه در این شهر ماندگار گشت و به تدریس پرداخت و حوزه درسیِ وسیعی را بهویژه در حکمت و عرفان، پدید آورد.

    حاجميرزامهدی، با بسیاری از دانشهای روزگارش آشنا بود و در اکثر این علوم تبحّر داشت. در ادب، فقه، اصول، کلام، تفسیر و ریاضی استاد بود.
    بیشترین مهارت او در فلسفه و عرفان بود و تأثیر تربیتی و علمی وی بر شاگردانش از طریق این دو دانش بود. از اینرو، او را میتوان از پیروان فلسفة متعالیِ صدرایی در دوران معاصر دانست.

    وی نه تنها یک عالم دینی متبحّر و فیلسوفی بلندپایه و عارفی آشنا به عوالم نظری بود، بلکه انسانی معتقد و عالمی عامل و اهل سیر و سلوک بود و این بر قدر علمی و مرتبت اجتماعی و تأثیرگذاری وی بر شاگردانش میافزود.

    از ویژگیهای او این بود که در محدوده جغرافیایی ایران و عراق و نیز در دایره کتاب و مدرسه ماندگار نشد و به سیر و سیاحت نیز پرداخت و از این رهگذر تجربههای فراوان به دست آورد.

    وی پیش از سفر اول به نجف به بخارا رفت و یک سال در آنجا ماند و ضمن آشنایی با مردم و عالمان آن دیار، به تدریس پرداخت و دوبار به مصر سفر کرد.

    هندوستان و نیز بسیاری از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، ایتالیا، بلژیک و انگلستان را دید و در این جهانگردی با متفکران و فیلسوفان آن کشورها آشنا شد و بحثها و برخوردهای علمی وفکری داشت (همانجا). در حوزة تعلیم و تربیت او شاگردان بسیاری پرورش یافتهاند.

    آشتیانی دارای تألیفات چندی است که عمدتاً دربارة عرفان و فلسفه نوشته شده است. برخی از آثار وی عبارتند از:

    1. اساس التوحید، فارسی، تهران، 1330ش.

    2. تعلیقهرشیقهعلیشرحمنظومهالسبزواری، عربی.

    3. حاشیه بر اسفار، عربی.

    4. حاشیه بر شفاء.

    5. حاشیه بر کفایهالاصول آخوند خراسانی.

    6. حاشیه بر مکاسب شیخانصاری.

    7. حاشیه بر رسائل شیخانصاری.

    8. رسالهای در جبر و تفویض و علم اجمالی و طلب و اراده و وحدت وجود و قاعده صدور.

    9. حاشیه بر فصوص محییالدین عربی.

    10. حاشیه بر فصوص فارابی.

    11. حاشیه بر مصباحالانس (مدرس، 5/273؛ صدوقی، 64).

    او پس از یک عمر تلاش علمی در سن 64 سالگی درگذشت و در قم در رواق بالاسر حضرتمعصومه(ع) به خاک سپرده شد.

    مآخذ:
    استادی، رضا، مقدمه چهارده رساله فارسی، تهران، چهلستون مسجدجامع، 1403ق، صص 11-12؛ خیابانی تبریزی، ملاعلی، علماءمعاصرین، تهران، مطبعه اسلامیه، 1366ق، صص 257-258؛ شریف رازی، محمد، آثارالحجه، قم، برقعی، 1332ش، ص 230؛ صدوقی سها، منوچهر، تاریخ حکماء و عرفاء متأخّر بر صدرالمتألّهین، تهران، انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران، 1359ش، صص 64-66؛ مدرّس، محمدعلی، ریحانهالادب، تبریز، 1346ش، 5/272-274؛ مشار، خانبابا، فهرست چاپی فارسی، 1/259؛ مطهری، مرتضی، مرتضی، خدمات متقابل اسلام و ایران، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1354ش، 2/665-666

    از سایت پژوهه با تصحیح
    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۸/۱۲/۲۹ در ساعت ۱۶:۲۰ دلیل: تنظیم مطلب
    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  2. صلوات ها 3


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود