صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معنای ظاهری و حقیقت ظاهری!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520

    اشاره معنای ظاهری و حقیقت ظاهری!




    در قرآن در آیه 256 سوره بقره آمده لا اکراه فی الدین (در دین اجباری نیست) اما این معنای ظاهری با حقیقت ظاهری در تضاد هست! الان یک مسلمان میتواند دینش را عوض کند؟! اجبار برای نامسلمان نیست که مسلمان شود اما برعکسش نیز صادق است؟! حتی تدابیری در اسلام اندیشیده شده که نامسلمانان هم به مرور زمان در جوامع اسلامی آرمانی مسلمان شوند با تحقیر کردن آنان و گرفتن جزیه و حتی در مورد مشرکان از طریق گرفتن جان آنها!

    من این سخنان را تحت تاثیر مقاله ای میگویم که در یک سایت ضد اسلامی خواندم که حرفش این بود که پیامبر در مکه مجبور بود که لیبرالی رفتار کند چون در قدرت نبود و گفت لا اکراه فی الدین اما وقتی به مدینه آمد و به قدرت رسید آیات قتال با کفار را آورد!

    نشان بدهید که اشتباه میکنم.
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۱۲ در ساعت ۱۶:۵۳

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    معنای ظاهری و حقیقت ظاهری!







    کارشناس بحث: استاد هادی



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    با سلام و عرض ادب و با تشکر از پرسش مهمی که مطرح فرمودید:

    سایت های ضد اسلامی از این سنخ افاضات بسیار دارند؛ که همه این بی منطقی ها ناشی از کینه توزی آن ها نسبت به دین مقدس اسلام است، اگر اندکی منطق نشان داده و مطالعه هر چند مختصری از تاریخ اسلام داشتند هرگز چنین اتهاماتی به اسلام و پیامبر رحمت نمی زدند.
    یقینا حضرت عالی مستحضر‌اید ایمان مربوط به قلب و جان ادمی است و چیزی نیست اکراه بردار باشد، اگر اسلحه را مقابل مغز طرف بگذاری و به اکراه بگویی ایمان بیاور اگر چه شاید از ترس مرگ، ظاهرا ایمان بیاورد اما آیا ایمان واقعا اکراه بردار است؟ لذا خداوند فرمود « لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَي‏ » (بقره 256) در دين هيچ اجبارى نيست. و راه از بيراهه بخوبى آشكار شده است‏(اشاره به اینکه سخنان دین با دلیل و روشن است).
    به همین جهت خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به پیامبر صل الله علیه و آله می فرماید:« وَ لَوْ شَاءَ رَبُّكَ لاََمَنَ مَن فىِ الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَ فَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتىَ‏ يَكُونُواْ مُؤْمِنِين‏ » ( یونس ۹۹) و اگر پروردگارت می خواست،تمام کسانی که بر روی زمین هستند همگی ایمان می آوردند، آیا تو می خواهی مردم را مجبور سازی که ایمان بیاورند ؟
    آیه شریفه به صراحت بیان می دارد اگر خداوند اراده می کرد با قدرت قاهره خویش می توانست همه را جبرا مومن و با ایمان قرار دهد، اما اراده خداوند بر این بود که انسان با اختیار خویش راه درست از نادرست را تشخیص دهند و از روی بصیرت،اختیار و آزادی راه سعادت را بپیمایند.
    درآیه ی دیگر، نظیر همین خطاب به پیامبر کرده و فرموده «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ أَلَّا يَكُونُواْ مُؤْمِنِين‏* إِن نَّشَأْ نُنزَِّلْ عَلَيهِْم مِّنَ السَّمَاءِ ءَايَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لهََا خَاضِعِين‏»( شعرا 3 و ۴) گویی می خواهی از شدت اندوه، جان خود را از دست دهی؛ به خاطر آن که این ها ایمان نمی آوردند . اگر ما اراده کنیم از آسمان بر آنها نشانه ای فرو می فرستیم که گردن هایشان در برابر آن خاضع گردد .
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۱۲/۰۹ در ساعت ۰۱:۱۴

  6. صلوات


  7. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    بعد از اینکه روشن گردید اجبار و اکاره در پذیرش دین ممکن پذیر نیست، بنابر‌این جنگ و یا جزیه گرفتن از کفار و یا مسله جهاد و ... برای تحمیل دین و وادار کردن آنها به پذیرش اسلام نبوده است. (در انتهای پاسخ به مسئله جهاد اشاره ای خواهم کرد)
    از آیات قران کریم به خوبی فهمیده می شود منطق رسول خدا صل الله علیه و آله موعظه حسنه بود(نه اجبار و اکراه) ایشان سعی داشتند مردم را به بهترین راه هدایت کنند، قران کریم می فرماید: «ادْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَن‏»؛(نحل 125) با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما، و با آنها به روشی که نیکوتر است استدلال کن.

    استاد شهید مرتضی مطهری می گوید:
    این مسئله زیاد مطرح می شود که آیا اسلام دعوتش با زور و اجبار بوده است و یا (منطق) و اختیار؟و این یک چیزی است که کشیشهای مسیحی (بلکه تمام غربیان) فوق العاده روی آن تبلیغ کردند بطوری که اسلام را گذاشته اند «اسلام دین شمشیر» اسلام دینی است (خشونت طلب) که منحصراً از شمشیر استفاده می کند... و حتی در بعضی از کتابهایشان، به پیامبر اکرم(ص) اهانت می کنند و کاریکاتورهایی می کشند بصورت مردی که در یک دستش قرآن را گرفته، و در دست دیگرش شمشیر و بالای سر افراد ایستاده (و امروز به جای شمشیر بمب هسته ای همراه با قرآن نشان می دهند) به این معنا که یا به این قرآن ایمان بیاورید و یا آنکه گردن شما را با این شمشیر می زنیم (و یا توسط بمب هسته ای نابودتان می کنیم) و متأسفانه گاهی خود مسلمانان هم حرفهایی می زنند که نه با تاریخ منطبق است و نه با قرآن، بلکه با حرفهای دشمنان منطبق است یعنی حرفی را که یک جنبه اش درست است، طور دیگری تعبیر می کنند و بهانه بدست دشمن می دهند. مثلاً می گویند: اسلام با دو چیز پیش رفت با مال خدیجه و شمشیر علی(ع) یعنی با زر و زور آگر دینی با زر و زور پیش برود، آن دین، چه دینی می تواند باشد؟!
    ولی قرآن حتی در یک جا هم ندارد که دین اسلام با زر و زور به پیش رفته است...»( مرتضی مطهری، سیره نبوی، دفتر انتشارات اسلامی، ص 138))

    اسناد تاریخی بسیاری مبنی بر اینکه مردم در زمان پیامبر صل الله علیه و آله هیچ اجباری بر پذیرش یا عدم پذیرش دین اسلام نداشتند وجود دارد؛ روشن ترین و گویاترین سند تاریخی در این مورد، پیمان نامۀ رسول خدا صل الله علیه و آله با مردم مدینه است. در بخشی از این پیمان نامه که به امضای تمامی اهل مدینه رسیده، آمده است:
    «یهودیان بنی عوف با مسلمانان همانند امت واحده هستند و هر کدام از آنان در دین خود آزادند. بندگان نیز همانند دیگران در دین و آیین خود آزادند؛ مگر کسانی که ظلم کردند و گناه کار شدند که آنان خود و خانوادۀ خود را به هلاکت می اندازند.»[ حميرى المعافرى، عبد الملك بن هشام؛ السيرة النبوية، تحقيق مصطفى السقا و ابراهيم الأبيارى و عبد الحفيظ شلبى، بيروت، دار المعرفة، بى‌تا؛ ج1ص503]
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۱۲/۰۹ در ساعت ۰۱:۲۷

  8. صلوات ها 2


  9. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    دو سند تاریخی دیگر در مورد آزادی مردم در پذیرش یا عدم پذیرش دین اسلام:

    1. رسول خدا(ص) هر سال به هنگام فرا رسیدن موسم حج به میان قبایل می رفتند و با رؤسای آنان صحبت می کردند. پیامبر(ص) از آنان تقاضا داشتند تا ایشان را حمایت کنند و مانع از قتل ایشان توسط مشرکان قریش شوند. رسول خدا(ص) به آنان می فرمودند: هیچ کس از شما را به پذیرش آیین اسلام مجبور نمی کنم. هرکس از شما که راضی باشد به ایمان آوردن به دین اسلام، در پذیرش آن آزاد است و هر کس که از پذیرش اسلام کراهت داشته باشد او را اکراه نمی کنم. من از شما انتظار دارم در مقابل کسانی که قصد قتل مرا دارند، از من حمایت کنید تا پیام ها و دستورات الهی را به مردم برسانم.[ بیهقی، احمد بن الحسين؛ دلائل النبوة، تحقيق عبدالمعطى قلعجى، بيروت، دارالكتب العلمية 1405(ه.ق) چاپ اول،ج‏2،ص414]

    2. گروهی از مسلمانان خدمت رسول خدا(ص) آمدند و به ایشان عرض کردند: یا رسول الله! اگر مشرکانی را که بر آن­ها تسلط و قدرت داریم مجبور می­کردید ایمان بیاورند و مسلمان شوند، تعداد ما زیاد می­شد و قدرت بیشتری در مقابل دشمنان پیدا می­کردیم! پیامبر(ص) در پاسخ آنان فرمودند: نمی­خواهم خداوند را در حالی ملاقات کنم که مرتکب بدعتی شده باشم که خداوند در مورد آن به من دستوری نداده است [شيخ صدوق، محمد بن على؛ التوحيد، قم، جامعه مدرسين‏ 1398(ه­.ق) چاپ اول، ص342]]

  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738




    قتال با کفار
    مطلق نبود
    اسلام در سه مورد به قدرت نظامی توسل جسته است:

    1. در مورد محو آثار شرک و بت‌پرستی، زیرا از نظر اسلام بت‌پرستی دین و آیین نیست. بلکه انحراف، بیماری و خرافه است. هرگز نباید اجازه داد جمعی در یک مسیر غلط و خرافی پیش روند و به سقوط کشانده شوند. اسلام متوسل به زور شد و بتخانه‌ها را در هم کوبید.
    2. در برابر کسانی که نقشة نابودی و حمله به مسلمانان را می‌کشند دستور جهاد دفاعی و توسل به قدرت نظامی داده شده است. شاید بیشتر جنگ‌های اسلامی در زمان پیامبر صل الله علیه و آله از همین قبیل باشد به عنوان نمونه جنگ احد، احزاب و حنین را می توان نام برد.
    اولين و اساسى ترين حق انسانها، حق حيات سالم است كه از آزادى فطرت پاك انسانى سرچشمه مى‏گيرد؛ فطرتى خدايى كه تبديل‏ ناپذير است و در طول تاریخ سران ستم در صدد از بین بردن این حق انسان‌ها بوده‌اند و پیامبران و ائمه اطهار(ع) برای جلوگیری از این ستم، فرمان جهاد صادر می‌نمودند که این فرمان جهاد ابتدائی هم بازگشت به جهاد دفاعی می‌کند، پس آیات جهادی برای پذیرش و اجبار دین نیست بلکه برای حفظ حریم مسلمانان است و آزادی عقیده همیشه برای همه انسان‌ها وجود دارد.
    3. برای کسب آزادی در تبیلغ، زیرا هر آیینی حق دارد به طور آزاد به صورت منطقی خود را معرفی کند و اگر کسانی مانع از این کار شوند می تواند با توسل به زور این حق را به دست آورد.(
    ناصر مکارم ،تفسیر نمونه، ج 2، ص 282، دار الکتب الاسلامیه، تهران 1379ش)
    گفتنی است آنچه در باره جزیه در آیه 29 سوره توبه آمد. باید توجه داشت که جزیه مالیاتی است که هر کس در جامعه اسلامی زندگی می کند باید پرداخت نمایند، اما با عنوان های مختلف. مسلمان با عنوان زکات و خمس و غیر مسلمان با عنوان جزیه. پس فرقی از این جهت نیست.

    به نقل از سایت مرکز ملکی پاسخگویی:
    http://www.pasokhgoo.ir/node/54529

    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۱۲/۰۹ در ساعت ۰۱:۳۶

  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    اجبار برای نامسلمان نیست که مسلمان شود اما برعکسش نیز صادق است؟
    در ارتباط با این پرسش عرض می شود:

    همان طور که در ابتدای پاسخ عرض شد بر اساس آيه شريفه «لا اكراه في الدين» و بر اساس حكم عقل ،امور اعتقادی را نمی توان با اجبار و اکراه به کسی تحمیل کرد، هر كس بايد بر اساس مقدمات و پيش درآمدهاي صحيح، عقيده صحيحي انتخاب كند.
    حال اگر كسي بر اساس تشخيص صحيح و همراه با تحقيق، به اين نتيجه رسيد كه اسلام حق نبوده و دین دیگری را برحق یافت می تواند به دين ديگري روي آورد؛ اگر اين كار بازتاب منفی در جامعه و نسبت به سایر مسلمین نداشته باشد و بين خود و خدا اين كار صورت گيرد، مصداق آزادي عقيده و "لا اكراه في الدين" است و اگر واقعا با تحقیق و طبق اصول و منطق به این نتیجه رسیده است طبق فرمایش قرآن کریم در دین اجباری است و می تواند تغییر عقیده دهد.

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    در ارتباط با این پرسش عرض می شود:

    همان طور که در ابتدای پاسخ عرض شد بر اساس آيه شريفه «لا اكراه في الدين» و بر اساس حكم عقل ،امور اعتقادی را نمی توان با اجبار و اکراه به کسی تحمیل کرد، هر كس بايد بر اساس مقدمات و پيش درآمدهاي صحيح، عقيده صحيحي انتخاب كند.
    حال اگر كسي بر اساس تشخيص صحيح و همراه با تحقيق، به اين نتيجه رسيد كه اسلام حق نبوده و دین دیگری را برحق یافت می تواند به دين ديگري روي آورد؛ اگر اين كار بازتاب منفی در جامعه و نسبت به سایر مسلمین نداشته باشد و بين خود و خدا اين كار صورت گيرد، مصداق آزادي عقيده و "لا اكراه في الدين" است و اگر واقعا با تحقیق و طبق اصول و منطق به این نتیجه رسیده است طبق فرمایش قرآن کریم در دین اجباری است و می تواند تغییر عقیده دهد.
    چگونه است که اگر کسی مسلمان شود در بوق و کرنا میکنند اما وقتی از اسلام برمیگردد باید خفه شود؟ اگر او به یک حقیقت جدید رسیده حقش این است که بتواند اظهار نظر کند. اگر سخن شما این است پس حرف شما فرقی با "هدف وسیله را توجیه میکند" ماکیاولی ندارد! (هدف=تبلیغ اسلام و خفه کردن صدای مخالف. وسیله=آزادی مبلغ اسلام و دستگیری مبلغ ضد اسلام)

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    1. در مورد محو آثار شرک و بت‌پرستی، زیرا از نظر اسلام بت‌پرستی دین و آیین نیست. بلکه انحراف، بیماری و خرافه است. هرگز نباید اجازه داد جمعی در یک مسیر غلط و خرافی پیش روند و به سقوط کشانده شوند. اسلام متوسل به زور شد و بتخانه‌ها را در هم کوبید.
    حتما با این دیدگاه اگر مسلمین بر هند مسلط شوند کشت و کشتار میلیونی راه میاندازند! حالا طرف دوست داره بتش رو نماد خداش بکنه انقدر به مسلمین فشار میاره که باید بتش رو بکوبن تو سرش؟!

    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    2. در برابر کسانی که نقشة نابودی و حمله به مسلمانان را می‌کشند دستور جهاد دفاعی و توسل به قدرت نظامی داده شده است. شاید بیشتر جنگ‌های اسلامی در زمان پیامبر صل الله علیه و آله از همین قبیل باشد به عنوان نمونه جنگ احد، احزاب و حنین را می توان نام برد.
    اولين و اساسى ترين حق انسانها، حق حيات سالم است كه از آزادى فطرت پاك انسانى سرچشمه مى‏گيرد؛ فطرتى خدايى كه تبديل‏ ناپذير است و در طول تاریخ سران ستم در صدد از بین بردن این حق انسان‌ها بوده‌اند و پیامبران و ائمه اطهار(ع) برای جلوگیری از این ستم، فرمان جهاد صادر می‌نمودند که این فرمان جهاد ابتدائی هم بازگشت به جهاد دفاعی می‌کند، پس آیات جهادی برای پذیرش و اجبار دین نیست بلکه برای حفظ حریم مسلمانان است و آزادی عقیده همیشه برای همه انسان‌ها وجود دارد.
    اگر جهاد صرفا دفاعی بود 200-150 آیه جهادی در قرآن نمی آمد چون حیوان هم میداند که چطور از خودش دفاع کند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    3. برای کسب آزادی در تبیلغ، زیرا هر آیینی حق دارد به طور آزاد به صورت منطقی خود را معرفی کند و اگر کسانی مانع از این کار شوند می تواند با توسل به زور این حق را به دست آورد.(ناصر مکارم ،تفسیر نمونه، ج 2، ص 282، دار الکتب الاسلامیه، تهران 1379ش)
    گفتنی است آنچه در باره جزیه در آیه 29 سوره توبه آمد. باید توجه داشت که جزیه مالیاتی است که هر کس در جامعه اسلامی زندگی می کند باید پرداخت نمایند، اما با عنوان های مختلف. مسلمان با عنوان زکات و خمس و غیر مسلمان با عنوان جزیه. پس فرقی از این جهت نیست.
    جالبه! آقای مکارم استفاده از زور رو برای آزادی تبلیغ یک حق میدونه پس اگر زرتشتیان و یهودیان و مسیحیان کشور ما مثل ایشون فکر میکردند الان ما درگیر جنگ داخلی بودیم چون چنین حقی به غیر مسلمین در عمل داده نشده.

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    این نوع رفتار اسلام حتی به داخل خود مسلمین هم کشیده شده است! مثلا الان ما شیعیان بهائیان را مسلمان نمیدانیم و اهل سنت هم شیعیان رو بخاطر برخی رفتارها مشرک میدانند! الان در کشور ما هم اهل سنت حق تبلیغ ندارند چه برسه به بهائی ها! در عربستان هم شیعه قابل تبلیغ نیست! یعنی فهم حکومت از اسلام قابل تبلیغ هست! حتی شیعه منهای ولایت فقیه هم قابل تبلیغ نیست! اینها همه ایراداتی بزرگ هستند که قابل سرپوش گذاری نیستند.

    من از اینکه به یک سایت ضد اسلامی رفتم ناراحت نیستم چرا که دید من رو بهتر و دقیق تر کرد. منتظر پاسخ کارشناس هستم.
    ویرایش توسط mir@ : ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ در ساعت ۱۵:۱۵

  20. صلوات


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود