صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدواج مجدد مطلقا جایز است یا در شرایط خاصی؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    129
    حضور
    4 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    278

    ازدواج مجدد مطلقا جایز است یا در شرایط خاصی؟




    سلام
    تعدد زوجات با رعایت جنبه های شرعی مطلقا جایز است یا جواز آن منوط به شرایط خاصی است؟

    توضیح:
    برای ازدواج شرایطی هست مثل این که زن شوهردار نباشد. در عده کس دیگری نباشد. ازدواج دائم بیش تر از چهار نفر نباشد و سایر شرایط.

    اما امروزه برخی از افراد اطلاق ازدواج مجدد با توجه به شرایط فوق را نمیپذیرند و شرایط دیگری بیان میکنند مثل این که تعداد زنان بیش تر از مردان باشد (برای مثال در شرایط جنگ)، با هدف دستگیری از زنی که بیوه هست و به دلیل شرایطش کسی حاضر به ازدواج او نیست، مسافرت مرد که دسترسی به زن خود ندارد، عدم امکان آمیزش با زن در ایام عادت، ...
    و سایر شرایط و حالاتی که گفته می شود امکان ازدواج مجدد منوط به آنهاست.

    سوال:
    ازدواج مجدد مطلقا جایز است یا در شرایط خاصی؟

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307





    با نام و یاد دوست





    ازدواج مجدد مطلقا جایز است یا در شرایط خاصی؟








    کارشناس بحث: استاد صادق


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28773



    نقل قول نوشته اصلی توسط moradali نمایش پست ها
    سلام
    تعدد زوجات با رعایت جنبه های شرعی مطلقا جایز است یا جواز آن منوط به شرایط خاصی است؟

    توضیح:
    برای ازدواج شرایطی هست مثل این که زن شوهردار نباشد. در عده کس دیگری نباشد. ازدواج دائم بیش تر از چهار نفر نباشد و سایر شرایط.

    اما امروزه برخی از افراد اطلاق ازدواج مجدد با توجه به شرایط فوق را نمیپذیرند و شرایط دیگری بیان میکنند مثل این که تعداد زنان بیش تر از مردان باشد (برای مثال در شرایط جنگ)، با هدف دستگیری از زنی که بیوه هست و به دلیل شرایطش کسی حاضر به ازدواج او نیست، مسافرت مرد که دسترسی به زن خود ندارد، عدم امکان آمیزش با زن در ایام عادت، ...
    و سایر شرایط و حالاتی که گفته می شود امکان ازدواج مجدد منوط به آنهاست.

    سوال:
    ازدواج مجدد مطلقا جایز است یا در شرایط خاصی؟

    باسلام وتقدیر از سوال شما .
    در این باب بهتر است کمی جامع تر بحث نمایم لذا می گویم : قرآن کتابی جاوید است . احکامی که در آن آمده، مربوط به زمان نزول یا دوره خاص نیست بلکه این احکام برای همیشه است . اگر بخواهیم این گونه بدون دلیل محکم و معتبر از قرآن یا روایات، احکام قرآن را مربوط به گذشته بدانیم، آیات را زاید و وجود امروزی آن ها را بی فایده قلمداد کرده ایم و این مخالف صریح دستور قرآن و روایات است که احکام و آیات آن را جاری در همیشه دانسته اند. بنا بر این حکم "جواز مشروط چند زنی" مربوط به صدر اسلام نیست، بلکه حکمی دائمی است.
    در قرآن در باره عدالت بین همسران متعدد دو آیه آمده :
    در آیه اول، ضمن اجازه چند همسری آن را مشروط به رعایت عدالت بین همسران کرده :
    "فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع و ان خفتم الاتعدلوا فواحده"(1)
    این آیه صراحت دارد که کسانی که بر اجرای عدالت بین همسران اطمینان دارند، می توانند به چند زنی اقدام کنند.
    اما آیه دوم خطاب به مردانی است که چند همسر دارند و می خواهند عدالت را در همه زمینه ها اجرا کنند. خداوند خطاب به این گروه می فرماید: شما ولو بسیار حریص و جدی هم باشید، در همه زمینه ها به خصوص در زمینه های قلبی که خارج از اراده و توان شماست، نمی توانید عدالت را رعایت کنید .بنا بر این عدالت در این زمینه از شما خواسته نشده ،بلکه انصاف خواسته شده است. سعی کنید به گونه ای نباشد که همه علاقه و میل تان را نثار یکی از زنان کنید و زن دیگر مانند مطلقه و معلق و بدون شوهر باشد.
    اگر در این جا و در این زمینه عدالت لازم بود، خداوند بایست می فرمود :چون نمی توانید عدالت را اجرا کنید ،پس نمی بایست ازدواج می کردید و حالا هم نباید ادامه دهید ،ولی قرآن می فرماید: این عدالت لازم نیست . فقط سعی کنید همه توجه تان معطوف یک طرف نبوده و طرف دیگر احساس رها بودن و افتادن کامل از نظر شما نکند.
    در روایات پیامبر و معصومین هم که مفسر و مبین قرآن هستند، تصریح شده که عدالت فقط در نفقه و تقسیم وقت لازم است که تفصیل آن در کتاب های فقهی و روایی آمده است.
    حق نداریم فهم خود را معیار قرار داده و آنچه از قرآن می فهمیم، به عنوان حکم خدا و قرآن اعلام کنیم ،بلکه باید فهم خود را به کلیت کتاب و به معصومین عرضه کنیم . در صورت مورد تایید قرار گرفتن، بدان عمل کرده و آن را حکم خدا و قرآن بدانیم ، در غیر این صورت باید فهم خود را اصلاح کنیم.
    البته بارها توضیح داده و اعلام شده که اسلام به چند همسری و داشتن همسر های موقت دعوت نمی کند . آن را کار واجب یا مستحب نمی شمارد بلکه آن را با شرایطی اجازه داده است . سوء استفاده افراد همیشه بوده و هست و نباید آن را به پای اسلام نوشت.
    اما رعایت عدالت به این است که مرد، زن اول را راضی کند که به همسر دومی نیاز دارد یا لازم است برای حفظ و نگهداری زن بیوه ای، به ازدواج با او اقدام کند . قبل از ازدواج حقوق و مهریه زن اول را بدهد تا آن زن مطمئن گردد که این حقوق او ضایع نمی شود . مردش در صدد ظلم به او نیست . به زنش این اطمینان را بدهد که در صورت ازدواج دوم به او ظلم نخواهد کرد حتی اگر لازم باشد ،با هبه اموال و هدایا رضایتش را جلب کند.
    خلاصه، بد عمل کردن سبب شده این اجازه ظالمانه جلوه کند، در حالی که اگر مردها فقط در صورت لزوم به این اجازه عمل کنند و درست عمل کنند، چهره عادلانه این اجازه خود را نموده و همه به عادلانه بودن آن اعتراف خواهند کرد.

    پاورقی :
    1. نساء،آیه3
    ویرایش توسط صادق : ۱۳۹۲/۱۲/۰۷ در ساعت ۱۲:۰۶

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    196
    حضور
    6 روز 21 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    846



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    آن را کار واجب یا مستحب نمی شمارد بلکه آن را با شرایطی اجازه داده است . سوء استفاده افراد همیشه بوده و هست و نباید آن را به پای اسلام نوشت
    سلام
    ولی در تاپیک قبلی که
    تقریباً با همین عنوان بود کارشناس بیان کردند
    قانون تعدد زوجات از منظر دین، هم مشروع است و هم مستحب . حتی بچه ها گفتند مباحه نه مستحب . ولی کارشناس محترم اعلام کردند این عمل مستحبه !!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    اما رعایت عدالت به این است که مرد، زن اول را راضی کند که به همسر دومی نیاز دارد یا لازم است برای حفظ و نگهداری زن بیوه ای، به ازدواج با او اقدام کند . قبل از ازدواج حقوق و مهریه زن اول را بدهد تا آن زن مطمئن گردد که این حقوق او ضایع نمی شود . مردش در صدد ظلم به او نیست . به زنش این اطمینان را بدهد که در صورت ازدواج دوم به او ظلم نخواهد کرد حتی اگر لازم باشد ،با هبه اموال و هدایا رضایتش را جلب کند.
    در لایحه جدید دیگه نیازی به اجازه همسر اول نیست مرد میتونه به دادگاه مراجعه کند

    و اگر دادگاه شرایط وی را برای داشتن همسر دوم مناسب تشخیص بدهد اجازه ازدواج دوم را به مرد می دهد. پس دیگه مجالی برای راضی کردن همسر اول باقی نمی ماند.

    ویرایش توسط neg@r : ۱۳۹۲/۱۲/۰۷ در ساعت ۱۶:۱۴

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    196
    حضور
    6 روز 21 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    846



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    در این باب بهتر است کمی جامع تر بحث نمایم لذا می گویم : قرآن کتابی جاوید است . احکامی که در آن آمده، مربوط به زمان نزول یا دوره خاص نیست بلکه این احکام برای همیشه است . اگر بخواهیم این گونه بدون دلیل محکم و معتبر از قرآن یا روایات، احکام قرآن را مربوط به گذشته بدانیم، آیات را زاید و وجود امروزی آن ها را بی فایده قلمداد کرده ایم و این مخالف صریح دستور قرآن و روایات است که احکام و آیات آن را جاری در همیشه دانسته اند. بنا بر این حکم "جواز مشروط چند زنی" مربوط به صدر اسلام نیست، بلکه حکمی دائمی است.
    یه سوال دیگه جناب صادق؟

    این چند همسری مردان فقط مختص این دنیاست ؟؟؟ یا در آخرت هم مردان مجازند چند همسر اختیار کنند ؟

    با توجه به اینکه همه عوامل و فوایدی که برای چهارهمسری مردان ذکر کرده اند

    مثل جنگ ها و از بین رفتن مردان، وجود زنان بیوه و رفع نیاز آنها، افزایش نسل شیعه، تنوع طلبی مردان و ... در این دنیا که بهرطریقی وجود چندهمسری برای مردان را

    توجیه میکند حال که این عوامل در آخرت وجود ندارد آیا باز ممکنه در آخرت مردان چندهمسر اختیار کنند؟

    ویرایش توسط neg@r : ۱۳۹۲/۱۲/۰۷ در ساعت ۱۶:۵۸

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28773



    نقل قول نوشته اصلی توسط !Shabnam! نمایش پست ها
    سلام
    ولی در تاپیک قبلی که
    تقریباً با همین عنوان بود کارشناس بیان کردند
    قانون تعدد زوجات از منظر دین، هم مشروع است و هم مستحب . حتی بچه ها گفتند مباحه نه مستحب . ولی کارشناس محترم اعلام کردند این عمل مستحبه !!!
    در لایحه جدید دیگه نیازی به اجازه همسر اول نیست مرد میتونه به دادگاه مراجعه کند
    و اگر دادگاه شرایط وی را برای داشتن همسر دوم مناسب تشخیص بدهد اجازه ازدواج دوم را به مرد می دهد. پس دیگه مجالی برای راضی کردن همسر اول باقی نمی ماند.
    با سلام مجدد :
    در ابتدا باید گفت : شرایط افراد وزمان ها ونیاز ها ی فردی واجتماعی متفاوت است گاهی ممکن است غیر از جواز استحباب هم داشته باشد ازدواج موقت نوعی از ازدواج است . قرآن و روایات آن را جایز دانسته است، ناسازگاری افکار عمومی مانع از مشروعیت ازدواج موقت نمی شود. حکمی را که خدا و پیامبرش حلال کرده باشد، دیگران حق تحریم آن را ندارند.
    توضیح: این موضوع را نمى‏توان انکار کرد که غریزه جنسى یکى از نیرومندترین غرائز انسانى است، تا آن جا که پاره‏اى از روانکاوان آن را تنها غریزه اصیل انسان مى‏دانند و تمام غرائز دیگر را به آن باز مى‏گردانند.
    این یک قانون کلى و عمومى است که اگر به غرائز طبیعى انسان به صورت صحیحى پاسخ گفته نشود، براى اشباع آن ها متوجه طریق انحرافى خواهد شد، زیرا این حقیقت قابل انکار نیست که غرائز طبیعى را نمى‏توان از بین برد، فرضا هم بتوانیم از بین ببریم، چنین اقدامى عاقلانه نیست زیرا این کار یک نوع مبارزه با قانون آفرینش است.
    بنا بر این راه صحیح آن است که آن ها را از طریق معقولى اشباع و از آن ها در مسیر سازندگى بهره‏بردارى کنیم. " ازدواج دائم" نه در گذشته و نه در امروز به تنهایى جوابگوى نیازمندى‏هاى جنسى همه طبقات مردم نبوده و نیست.
    در بسیارى از شرائط و محیط ها، افراد فراوانى در سنین خاصى قادر به ازدواج دائم نیستند، یا افراد متاهل در مسافرت‏هاى طولانى و یا ماموریت‏ها با مشکل عدم ارضاى غریزه جنسى روبرو مى‏شوند.با این وضع چه باید کرد؟آیا باید مردم را به سرکوب کردن این غریزه (همانند راهبان‏ و راهبه‏ها) تشویق نمود؟یا اینکه آن ها را در برابر بى‏بندوبارى جنسى آزاد گذاشت، و همان صحنه‏هاى زننده و ننگین کنونى را مجاز دانست؟و یا اینکه راه سومى را در پیش بگیریم که نه مشکلات ازدواج دائم را به بار آورد و نه آن بى‏بندوبارى جنسى را؟
    بر سر دو راهى قرار داریم یا باید" فحشا" را مجاز بدانیم (همان طور که دنیاى مادى امروز عملا بر آن صحه گذارده و آن را به رسمیت شناخته) و یا طرح ازدواج موقت را بپذیریم، معلوم نیست آن ها که با ازدواج موقت و فحشا مخالفند، چه جوابى براى این سؤال فکر کرده‏اند؟! طرح ازدواج موقت، نه شرائط سنگین ازدواج دائم را دارد که با عدم تمکن مالى یا اشتغالات تحصیلى و مانند آن نسازد و نه زیان هاى فجایع جنسى و فحشا را در بر دارد. (1)
    با توجه به این نکات و ضرورت برای ازدواج موقت قرآن کریم ازدواج موقت را مشروع و جایز دانسته اند. روایات نیز از اهل بیت درمورد جواز ازدواج موقت و استحباب آن وارد شده است.
    خداوند در قرآن می فرماید: «"فما استمتعتم به منهنّ فآتوهنّ أُجورهنّ و لا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضة؛(2) " زنانی را که متعه می کنید، واجب است مهریه آنان را بپردازید و گناهی بر شما نیست در آن چه بعد از تعیین مهر با یکدیگر توافق کرده اید"
    امام صادق فرمود: « "متعه واللّه افضل و بها نزل الکتاب و جرت السنّة؛(3) " به خدا! متعه افضل است و کتاب و سنّت به این دستور داده است ".
    صیغه و زن صیغه ای نیز احترام خود را دارد .نباید دیگران در مقابل چیزی که خدا و دین مبین اسلام جایز دانسته ،موضع بگیرند و بر خلاف آن عمل کنند.

    پی‏نوشت‏ها:
    1. تفسیر نمونه، ج3 ،ص341 .
    2. نساء(4) آیه 24.
    3. وسائل الشیعه، ج14، ص443.

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    129
    حضور
    4 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    278



    دوستان و کارشناسان محترم لطفا اگرهم در حاشیه به سایر موضوعات ازدواج مجدد میپردازید سوال تاپیک هم یادتان نرود.
    با تشکر

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    بر سر دو راهى قرار داریم یا باید" فحشا" را مجاز بدانیم (همان طور که دنیاى مادى امروز عملا بر آن صحه گذارده و آن را به رسمیت شناخته) و یا طرح ازدواج موقت را بپذیریم، معلوم نیست آن ها که با ازدواج موقت و فحشا مخالفند، چه جوابى براى این سؤال فکر کرده‏اند؟! طرح ازدواج موقت، نه شرائط سنگین ازدواج دائم را دارد که با عدم تمکن مالى یا اشتغالات تحصیلى و مانند آن نسازد و نه زیان هاى فجایع جنسى و فحشا را در بر دارد. (1)
    سلام

    همان نسخه ای را که برای زنان می پیچند باید برای مردان هم بپیچند
    حفظ و نگهداری خویشتن

    موفق باشید

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    129
    حضور
    4 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    278



    سیر قوانین تعدد زوجه در ایران:

    تاجایی که جستجو کردم قوانین این موضوع در سه قانون حمایت خانواده 1346- حمایت خانواده 1353 و حمایت خانواده 1391 آمده بود.
    حمایت خانواده 1346:
    ماده 14 - هرگاه مرد بخواهد با داشتن زن همسر دیگری اختیار نماید باید از دادگاه تحصیل اجازه کند. دادگاه وقتی اجازه اختیار همسر تازه خواهد‌داد که با انجام اقدامات ضروری و در صورت امکان تحقیق از زن فعلی توانایی مالی مرد و قدرت او را به اجرای عدالت احراز کرده باشد. هرگاه مردی‌بدون تحصیل اجازه از دادگاه مبادرت به ازدواج نماید به مجازات مقرر در ماده 5 قانون ازدواج مصوب 1310 -1316 محکوم خواهد شد.
    ماده 5 فوق الذکر: ‌ماده 5 - هر يك از زن و شوهري كه قبل از عقد طرف خود را فريبي داده كه بدون آن فريب مزاوجت صورت نمي‌گرفت به شش ماه تا دو سال حبس‌تأديبي محكوم خواهد شد.


    دادگاه در صورت احراز اجرای عدالت و تمکن مالی اجازه صادر میکند. که شرایطی شرعی به نظر میرسند.

  19. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    129
    حضور
    4 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    278



    قانون حمایت خانواده 1346 تکمیل شده توسط قانون حمایت خانواده 1353 نسخ شد.
    در قانون 1346 دادگاه فقط اجرای عدالت و تمکن مالی را در نظر میگرفت ولی در قانون جدید 1353 ازدواج مجدد علاوه بر اینگونه شروط شرعی ‏محدود شد و مطلق نبود.
    طبق این قانون در 8 حالت مرد میتواند بدون رضایت همسر و در غیر از این 8 حالت به شرط رضایت همسر ازدواج مجدد داشته باشد.

    ماده 16 - مرد نمی‌تواند با داشتن زن همسر دوم اختیار کند مگر در موارد زیر:
    1- رضایت همسر اول.
    2- عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی.
    3- عدم تمکین زن از شوهر.
    4- ابتلاء زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج موضوع بندهای 5 و 6 ماده 8.
    5- محکومیت زن وفق بند 8 ماده 8.
    6- ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد مضر برابر بند 9 ماده 8.
    7- ترک زندگی خانوادگی از طرف زن.
    8- عقیم بودن زن.
    9- غایب مفقودالاثر شدن زن برابر بند 14 ماده 8.
    آیین نامه اجرایی قانون خانواده 1354: ماده 11 ـ منظور از اعتیاد مضر هر نوع ابتلا به مواد مخدر یا نوشابه‌های الکلی یا قمار یا امثال و نظایر آنها است که استمرار داشته و موجب صدمات و خسارات جسمانی مادی و معنوی‌ شخص معتاد یا همسر یا اولاد زوجین گردد.

    ماده 17 - متقاضی باید تقاضانامه‌ای در دو نسخه به دادگاه تسلیم و علل و دلایل تقاضای خود را در آن قید نماید.
    ‌یک نسخه از تقاضانامه ضمن تعیین وقت رسیدگی به همسر او ابلاغ خواهد شد. ‌دادگاه با انجام اقدامات ضروری و در صورت امکان تحقیق از زن فعلی و احراز توانایی مالی مرد و اجرای عدالت در مورد بند یک ماده 16 اجازه اختیار‌همسر جدید خواهد داد. ‌به هر حال در تمام موارد مذکور این حق برای همسر اول باقی است که اگر به خواهد گواهی عدم امکان سازش از دادگاه به نماید. ‌
    هرگاه مردی با داشتن همسر بدون تحصیل اجازه از دادگاه مبادرت به ازدواج نماید به حبس جنحه‌ای از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد همین‌مجازات مقرر است برای عاقد و سردفتر ازدواج و زن جدید که عالم به ازدواج سابق مرد باشند.
    ‌در صورت گذشت همسر اولی تعقیب کیفری یا اجرای مجازات فقط درباره مرد و زن جدید موقوف خواهد شد.
    ویرایش توسط Moradali : ۱۳۹۲/۱۲/۰۸ در ساعت ۰۳:۱۸

  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی هویت اسلامی؟ایرانی؟ غربی؟ نسبت این ها با هم چه می تواند باشد؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 60
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۲, ۰۷:۱۵
  2. سیر به سوی کمال و سوالی در مورد آن
    توسط ملاصدرا در انجمن تفاوت زن و مرد
    پاسخ: 61
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۲/۲۲, ۰۸:۲۷
  3. جمع بندی حد رعایت حلال و طیب بودن غذاها در دوران بارداری؟
    توسط ترنـم در انجمن احکام خوردنیها و آشامیدنیها
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۱۴, ۱۰:۳۴
  4. آزادی یعنی چی؟!
    توسط hoorshid در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 62
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۰۳, ۲۱:۱۴

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود