جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت در لحاظ کردن علم اجمالی و عمل به احتیاط

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    7
    حضور
    7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12

    تفاوت در لحاظ کردن علم اجمالی و عمل به احتیاط




    با سلام
    با توجه به این که آیت الله سیستانی در عدول از مرجع تقلید به مرجع تقلید مساوی دیگر, علم اجمالی را استثنا کرده اند, آیا این بدان معناست که در تمام مواردی که احکام مرجع تقلید اول با مرجع تقلید دوم متفاوت است باید به احتیاط عمل کرد؟( منظور من از احتیاط در اینجا عمل به احتیاط بر مبنای احکام مرجع قبلی و مرجعی است که اکنون به او عدول شده است و نه تمام مراجع)
    اگر اینگونه باشد به نظر می رسد دیگر تقلید از یک مرجع, معنا پیدا نمی کند, چرا که به نظر می رسد عمل به احکام هر دو مرجع تقلید حتی هنگامی که احکام این دو مرجع تفلید با هم اختلاف ندارند باز همان معنای احتیاط را می دهد! در این صورت بالاخره مرجع تقلید اصلی چه کسی است؟
    در مواردی که یکی از این دو مرجع تقلید "احتیاط واجب" چطور؟ باز هم باید به احتیاط عمل کرد؟
    با تشکر

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58319





    با نام و یاد دوست





    تفاوت در لحاظ کردن علم اجمالی و عمل به احتیاط








    کارشناس بحث: استاد سجاد


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط salamm نمایش پست ها
    با سلام
    با توجه به این که آیت الله سیستانی در عدول از مرجع تقلید به مرجع تقلید مساوی دیگر, علم اجمالی را استثنا کرده اند, آیا این بدان معناست که در تمام مواردی که احکام مرجع تقلید اول با مرجع تقلید دوم متفاوت است باید به احتیاط عمل کرد؟( منظور من از احتیاط در اینجا عمل به احتیاط بر مبنای احکام مرجع قبلی و مرجعی است که اکنون به او عدول شده است و نه تمام مراجع)
    اگر اینگونه باشد به نظر می رسد دیگر تقلید از یک مرجع, معنا پیدا نمی کند, چرا که به نظر می رسد عمل به احکام هر دو مرجع تقلید حتی هنگامی که احکام این دو مرجع تفلید با هم اختلاف ندارند باز همان معنای احتیاط را می دهد! در این صورت بالاخره مرجع تقلید اصلی چه کسی است؟
    در مواردی که یکی از این دو مرجع تقلید "احتیاط واجب" چطور؟ باز هم باید به احتیاط عمل کرد؟
    با تشکر
    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    خیر در تمام مسائلی که متفاوت هستند علم اجمالی جاری نیست .

    برای توضیح بیشتر به تاپیک های زیر مراجعه نموده به دقت سؤال و جواب ها را مطالعه فرمایید اگر باز مطلبی ماند در خدمت هستم :

    http://www.askdin.com/thread8315-6.html

    http://www.askdin.com/thread36215.html

    همیشه سلامت و موفق باشید


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    7
    حضور
    7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    در تمام مسائلی که متفاوت هستند علم اجمالی جاری نیست .
    با عرض سلام و تشکر بابت پاسخگویی شما
    تایپیک های اشاره شده را دیدم و مطلب تا حدودی برایم روشن شده
    ولی اگر امکان دارد چند مثال بیاورید که در آن مسائل متفاوت هستند ولی در عین حال علم اجمالی جاری نیست!
    و همچنین در مورد زیر بفرمایید که آیا علم اجمالی جاری می شود یا خیر؟

    فرض کنید "مرجع الف" که اکنون از ایشان تقلید می کنیم تغییر مرجع تقلید به یک مرجع تقلید مساوی را بنا بر احتیاط واجب جایز نمی دانند و ملاک در رجوع به اعلم را نیز یقین میداندند وگمان به اعلمیت یا احتمال اعلمیت را برای عدول به مرجع اعلم کافی نمی دانند.
    حال ما در احتیاط واجب در مورد تساوی دو مرجع تقلید به آیت الله سیستانی رجوع کرده و از آنجا که آیت الله سیستانی عدول از مرجع مساوی به مساوی دیگر را جایز می دانند (البته با در نظر گرفتن مواردی مانند علم اجمالی) به خود آیت الله سیستانی یا یکی دیگر از مراجعی که مساوی با "مرجع الف" هستند عدول می کنیم.
    مرجعی که اکنون به ایشان عدول کرده ایم را "مرجع ب" می نامیم.
    حال اگر "مرجع ب" گمان به اعلمیت را برای عدول به اعلم کافی بداند و ما نیز گمان به اعلمیت "مرجع ب" داشته باشیم و احتمال اعلم بودن "مرجع ب" برای ما بیش از احتمال اعلم بودن "مرجع الف" باشد آیا می توان به طور کلی به مرجع ب عدول کرد که دیگر نیازی به در نظر گرفتن علم اجمالی هم نباشد؟
    یا با توجه به اختلاف نظر "مرجع الف" و "مرجع ب" در مورد رجوع به مرجع اعلم که یکی از این دو بزرگوار یقین به اعلمیت و دیگری گمان به اعلمیت را برای عدول به مرجع تقلید اعلم شرط می داند, در اینجا علم اجمالی جاری می شود؟ در صورتی که در اینجا علم اجمالی جاری شود, چگونه باید بین نظر "مرجع الف" و "مرجع ب" جمع بندی نمود؟
    ویرایش توسط salamm : ۱۳۹۲/۱۲/۰۸ در ساعت ۱۳:۲۲
    سلام

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۹, ۰۵:۲۲ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود