صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اعتقاد به معاد روحانی هورقلیایی به چه معناست ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275

    اعتقاد به معاد روحانی هورقلیایی به چه معناست ؟




    سلام

    شیخیه معتقد به یک نوع معاد روحانی به نام هورقلیایی هستند
    هور قلیایی به چه معناست و چه ویژگیهایی دارد ؟

    متشکرم


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,516
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست





    اعتقاد به معاد روحانی هورقلیایی به چه معناست ؟








    کارشناس بحث: استاد صادق


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28774



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    سلام

    شیخیه معتقد به یک نوع معاد روحانی به نام هورقلیایی هستند
    هور قلیایی به چه معناست و چه ویژگیهایی دارد ؟

    متشکرم
    در ابتدا باید اشاره شود که در نگاه آنها معاد جسمانى وجود ندارد.بعد از انحلال جسم، عنصرى که باقى مى‏ماند جسم لطیفى است که به اصطلاح ایشان جسم هورقلیایى است.(1)
    شيخ احمد احسائي تفسيري از جسم كرده است كه عالمان شيعي آن را نمي پذيرند. از نظر آنان، معاد جسماني، بازگشت انسان به دنيا در روز رستاخيز با همين بدن عنصري دنيايي، بي هيچ تفاوتي است، ولي نظر احسائي درباره معاد جسماني چنين نيست او معتقید است :
    انسان داراي دو جسد است: يك قسم آن محصول عناصر زماني است و از اين عناصر كوچك ترين تماسي(ارتباطي) با بدن انسان ندارد، مانند لباس است كه به بدن پوشيده شده و از بدن كنده مي شود. لذت و عذاب مربوط به اين بدن نيست. در واقع، اين جسد نسبت به انسان مانند رنگ نسبت به لباس است كه حقيقت لباس همان تار و پود است و اين رنگ در حقيقت دخالتي در ماهيت لباس ندارد.
    جسد دوم:
    اين جسد باقي و هميشگي است و اين جسد همان طينت است كه انسان از آن آفريده شده [است]. وقتي كه زمين جسد عنصري را [به] خاك [تبديل] كرد و بين اعضاي آن جدايي افكند، هر جزء آن به جايگاه خود برمي گردد؛ هوا ملحق مي شود به هوا و آب ملحق مي شود به آب، خاك ملحق مي گردد به خاك و آن بدن اصلي باقي مي ماند و روز قيامت همين جسد خارج خواهد شد و به بهشت يا جهنم خواهد رفت. اين جسد از عالم هور قليا مي باشد و در عالم قبر قابل رؤيت و ديدن نيست. كسي ايراد نگيرد كه اين بر خلاف عقيده مسلمانان است؛ براي آنكه عقيده همه مسلمين همين است و غير از آن چيزي نمي گويند.(2)
    توضيح روشن تر كلام شيخ اين است كه جسد اول، جسد اصلي انسان نيست. اين جسد پس از مرگ از بين مي رود و در حيات آخرتي همراه انسان نيست. جسد دوم عبارت است از طينت انسان كه از عالم «هور قليا»ست. عالم هور قليا، همان عالم برزخ است كه حد وسط ميان عالم مُلك (عالم مادي) و عالم ملكوت (عالم مجرد) است و بدان، عالم مثال هم مي گويند. جسد دوم، جسد اصلي انسان است و در قبر باقي مي ماند و پس از دميدن اسرافيل در صور (نفخه دوم يا نفخه بعث)، روح وارد همين جسد مي شود و براي محاكمه و جزا فراخوانده مي شود. بدين ترتيب، هنگام مرگ روح از هر دو جسم جدا مي شود، ولي در معاد با جسد دوم همراه مي گردد.
    اين مطلب در صورتي عنوان مي شود كه بنا بر اعتقاد شيعيان اماميه، همين بدن عنصري در روز قيامت برانگيخته مي شود. حتي بنا بر نصّ قرآن، خطوط ريز انگشتان در قيامت همانند دنيا خواهد بود.

    1. فرهنگ فرق اسلامى، ص 266.
    2. احمد خدايي، تحليلي بر تاريخ و عقايد فرقه شيخيه، قم، اميرالعلم، 1382، چ2، ص 143، به نقل از: شيخ احمد احسائي، شرح الزياره، ص 360.

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    در ابتدا باید اشاره شود که در نگاه آنها معاد جسمانى وجود ندارد
    سلام و عرض ادب

    از طرفی فرمودید از نظر انها معاد جسمانی وجود ندارد

    و از طرف دیگر فرمودید

    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    عد از انحلال جسم، عنصرى که باقى مى‏ماند جسم لطیفى است که به اصطلاح ایشان جسم هورقلیایى است.(




    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    جسد دوم، جسد اصلي انسان است و در قبر باقي مي ماند و پس از دميدن اسرافيل در صور (نفخه دوم يا نفخه بعث)، روح وارد همين جسد مي شود و براي محاكمه و جزا فراخوانده مي شود. بدين ترتيب، هنگام مرگ روح از هر دو جسم جدا مي شود، ولي در معاد با جسد دوم همراه مي گردد.
    به نظر می رسد معتقد به معاد جسمانی هستند ولی با جسدی دیگر نه همین جسد دنیایی

    ایا منظورتان همین بود ؟

    ویرایش توسط دل ارام : ۱۳۹۲/۱۲/۱۵ در ساعت ۱۶:۱۲

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    شيخ احمد احسائي تفسيري از جسم كرده است كه عالمان شيعي آن را نمي پذيرند. از نظر آنان، معاد جسماني، بازگشت انسان به دنيا در روز رستاخيز با همين بدن عنصري دنيايي، بي هيچ تفاوتي است،
    سلام و عرض ادب

    سوالی داشتم راجع به این عقیده عالمان شیعه

    فرمودید عالمان شیعه معتقد به معاد جسمانی دقیقا با همین بدن دنیوی هستند

    اگر قرار باشد میلیاردها انسان در روز قیامت با همین بدن دنیوی از قبرها برانگیخته شوند
    می دانیم این بدن دنیوی نیاز به غذا و بهداشت و ....
    دارد
    چگونه می توان تصور کرد خداوند نیازهای غذایی و بهداشتی میلیاردها میلیارد انسان را در روز قیامت
    تامین کند ؟

    از طرف دیگر با بیماریها چه می کند این بدن انسان ؟

    موفق باشید



  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    استاد صادق گرامی

    منتظر پاسخ به سوالات دو پست بالایی هستم

    با تشکر

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28774



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها


    سلام و عرض ادب

    از طرفی فرمودید از نظر انها معاد جسمانی وجود ندارد

    و از طرف دیگر فرمودید









    به نظر می رسد معتقد به معاد جسمانی هستند ولی با جسدی دیگر نه همین جسد دنیایی

    ایا منظورتان همین بود ؟
    با سلام وتقدیر از حضور پر بحث شما در همه زمینه ها .
    معاد در نگاه شیعی جسمانی است یعنی انسان با همین جسم محشور می گردد ولی آنها این باور را ندارد


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28774



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب
    سوالی داشتم راجع به این عقیده عالمان شیعه
    فرمودید عالمان شیعه معتقد به معاد جسمانی دقیقا با همین بدن دنیوی هستند
    اگر قرار باشد میلیاردها انسان در روز قیامت با همین بدن دنیوی از قبرها برانگیخته شوند
    می دانیم این بدن دنیوی نیاز به غذا و بهداشت و ....
    دارد
    چگونه می توان تصور کرد خداوند نیازهای غذایی و بهداشتی میلیاردها میلیارد انسان را در روز قیامت
    تامین کند ؟
    از طرف دیگر با بیماریها چه می کند این بدن انسان ؟
    موفق باشید
    باسلام وتشکر از شما.
    خدای که در دنیای به این محدودی آن گونه امور را تامین می کند . ودر آخرت که به اندازه همه عالم وسیع است این مشکل پیش نمی آید جای نگرانی نیست


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتشکر از شما.
    خدای که در دنیای به این محدودی آن گونه امور را تامین می کند . ودر آخرت که به اندازه همه عالم وسیع است این مشکل پیش نمی آید جای نگرانی نیست
    سلام بر جناب صادق

    استاد گرامی در این دنیا همه چیز به مرور زمان یا شیوه تکامل فرا هم و اماده می شود البته با گذشت میلیونها سال

    و این با وضعیتی که در روز قیامت اتفاق می افتد زمین تا اسمون فرق دارد

    در قیامت ان طور که در قران امده در صور دمیده می شود و همه انسانها از نخستین تا اخرین به یکباره سر از قبر ها در می اورند
    این مساله اگر با توجه به عقیده شیعه با همین بدن جسمانی باشد
    همه این انسانها بالغ بر میلیارها نفر چند ساعت بعد نیاز به غذا و سرویس بهداشتی و لباس و ....
    خواهند داشت

    این سوال ایجاد می شود که تدارک این امور در ان لحظه بدست فرشتگان است ؟
    ایا هزاران اشپز خانه که بدست فرشتگان اداره می شود در حال کار هستند ؟

    این بدنی که سریع مریض می شود با مریضیها چه می کند ؟
    ایا وظایف دکترها بدست فرشتگان می افتد ؟

    خلاصه این همه تدارکات از کجا می اید ؟

    علمای شیعه که قائل به معاد جسمانی با همین بدن هستند
    نظرشان درباره این امور چیست ؟

    موفق باشید

  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28774

    جمع بندی




    http://www.askdin.com/thread36882.html
    جمع بندی
    سوال : اعتقاد به معاد روحانی هورقلیایی به چه معناست ؟


    پاسخ :
    در ابتدا باید اشاره شود که در نگاه آنها معاد جسمانى وجود ندارد.بعد از انحلال جسم، عنصرى که باقى مى‏ماند جسم لطیفى است که به اصطلاح ایشان جسم هورقلیایى است.(1)شيخ احمد احسائي تفسيري از جسم كرده است كه عالمان شيعي آن را نمي پذيرند. از نظر آنان، معاد جسماني، بازگشت انسان به دنيا در روز رستاخيز با همين بدن عنصري دنيايي، بي هيچ تفاوتي است، ولي نظر احسائي درباره معاد جسماني چنين نيست او معتقید است :
    انسان داراي دو جسد است: يك قسم آن محصول عناصر زماني است و از اين عناصر كوچك ترين تماسي(ارتباطي) با بدن انسان ندارد، مانند لباس است كه به بدن پوشيده شده و از بدن كنده مي شود. لذت و عذاب مربوط به اين بدن نيست. در واقع، اين جسد نسبت به انسان مانند رنگ نسبت به لباس است كه حقيقت لباس همان تار و پود است و اين رنگ در حقيقت دخالتي در ماهيت لباس ندارد.
    جسد دوم:
    اين جسد باقي و هميشگي است و اين جسد همان طينت است كه انسان از آن آفريده شده [است]. وقتي كه زمين جسد عنصري را [به] خاك [تبديل] كرد و بين اعضاي آن جدايي افكند، هر جزء آن به جايگاه خود برمي گردد؛ هوا ملحق مي شود به هوا و آب ملحق مي شود به آب، خاك ملحق مي گردد به خاك و آن بدن اصلي باقي مي ماند و روز قيامت همين جسد خارج خواهد شد و به بهشت يا جهنم خواهد رفت. اين جسد از عالم هور قليا مي باشد و در عالم قبر قابل رؤيت و ديدن نيست. كسي ايراد نگيرد كه اين بر خلاف عقيده مسلمانان است؛ براي آنكه عقيده همه مسلمين همين است و غير از آن چيزي نمي گويند.(2)
    توضيح روشن تر كلام شيخ اين است كه جسد اول، جسد اصلي انسان نيست. اين جسد پس از مرگ از بين مي رود و در حيات آخرتي همراه انسان نيست. جسد دوم عبارت است از طينت انسان كه از عالم «هور قليا»ست. عالم هور قليا، همان عالم برزخ است كه حد وسط ميان عالم مُلك (عالم مادي) و عالم ملكوت (عالم مجرد) است و بدان، عالم مثال هم مي گويند. جسد دوم، جسد اصلي انسان است و در قبر باقي مي ماند و پس از دميدن اسرافيل در صور (نفخه دوم يا نفخه بعث)، روح وارد همين جسد مي شود و براي محاكمه و جزا فراخوانده مي شود. بدين ترتيب، هنگام مرگ روح از هر دو جسم جدا مي شود، ولي در معاد با جسد دوم همراه مي گردد.
    اين مطلب در صورتي عنوان مي شود كه بنا بر اعتقاد شيعيان اماميه، همين بدن عنصري در روز قيامت برانگيخته مي شود. حتي بنا بر نصّ قرآن، خطوط ريز انگشتان در قيامت همانند دنيا خواهد بود.

    1. فرهنگ فرق اسلامى، ص 266.
    2. احمد خدايي، تحليلي بر تاريخ و عقايد فرقه شيخيه، قم، اميرالعلم، 1382، چ2، ص 143، به نقل از: شيخ احمد احسائي، شرح الزياره، ص 360.


  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۹, ۰۹:۴۴
  2. تو میایی ای پسر فاطمه
    توسط safareeshghe در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۰, ۱۹:۴۷
  3. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۸, ۲۱:۴۲
  4. مقایسه ؛ بلایی خانمان سوز یا سکویی برای پرش؟؟؟؟؟
    توسط راهی در انجمن مهارت های زندگی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, ۲۲:۰۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود