صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر ایات 5 و 6 سوره یاسین درباره منطقه ای یا جهانی بودن دین اسلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275

    تفسیر ایات 5 و 6 سوره یاسین درباره منطقه ای یا جهانی بودن دین اسلام




    سلام

    در ایات ابتدایی سوره یاسین می خوانیم

    همانا تو از پیغمبرانی 3
    بر راه راست 4
    این کتاب از سوی خداوند عزیز و رحیم نازل شده است 5
    تا قومی را که پدرانشان انذار نشدند بترسانی که ایشان غافلند 6

    دقت در این ایات می رساند که قران بر قومی نازل شده که پدرانشان انذار شده بودند
    منظور از این قوم کدام قوم است ؟

    چرا نگفته بر اقوامی که ...
    یا نگفته بر مردمی که ...


    ایا این ایه معنای انحصار ندارد ؟

    یا لطیف

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله





    تفسیر ایات 5 و 6 سوره یاسین درباره منطقه ای یا جهانی بودن دین اسلام








    کارشناس بحث: استاد یاسین

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۲/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۱:۰۰


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام

    هدف اصلى نزول قرآن را به اينگونه شرح مى‏دهد:"قرآن را بر تو نازل كرديم تا قومى را انذار كنى كه پدران آنها انذار نشدند و به همين دليل آنها در غفلت فرو رفته‏ اند" (لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آبائهم فهم غافلون)

    مسلما منظور از اين قوم همان مشركان عرب مى‏باشد و اگر گفته شود به اعتقاد ما هيچ امتى بدون انذار كننده نبوده، و زمين هرگزاز حجت خدا خالى نخواهد شد، بعلاوه در آيه 24 سوره فاطر خوانديم وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ: هيچ امتى نبود مگر اينكه بيم دهنده‏ اى در آنها وجود داشت.

    در پاسخ مى‏گوئيم منظور از آيه مورد بحث انذار كننده آشكار و پيامبر بزرگى است كه آوازه او همه جا بپيچد، و گرنه در هر زمان حجت الهى براى مشتاقان و طالبان وجود دارد، و اگر مى‏بينيم دوران ميان حضرت مسيح ع و قيام پيامبر اسلام ص را دوران فترت شمرده ‏اند نه به اين معنى است كه مطلقا حجت الهى براى آنها وجود نداشته، بلكه فترت از نظر قيام پيامبران بزرگ و اولو العزم است.[1]


    [1] - تفسير نمونه، ج‏18، ص: 318



    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۶/۰۹/۱۵ در ساعت ۰۶:۵۴
    تفسیر ایات 5 و 6 سوره یاسین درباره منطقه ای یا جهانی بودن دین اسلام
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    مسلما منظور از اين قوم همان مشركان عربمى‏باشد
    سلام و عرض ادب و احترام

    چند سوال مطرح می شود
    اول اینکه مگر پدران مشرکان عرب
    حضرت ابراهیم را نداشتند بعنوان انذار کننده ؟

    و سوال دوم اینکه

    ایه مستقیما می گوید قومی را انذار کنی که پدرانشان انذار کننده نداشتند
    یعنی اینکه قران برای ان قوم نازل شده

    بیان کلی و اینکه قران برای همه اقوام است از ان استنباط نمی شود ؟

    یا لطیف

  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    اول اینکه مگر پدران مشرکان عرب
    حضرت ابراهیم را نداشتند بعنوان انذار کننده ؟
    و سوال دوم اینکه
    ایه مستقیما می گوید قومی را انذار کنی که پدرانشان انذار کننده نداشتند
    یعنی اینکه قران برای ان قوم نازل شده
    بیان کلی و اینکه قران برای همه اقوام است از ان استنباط نمی شود ؟
    بسم الله الرحمن الرحیم

    حضرت ابراهیم(علیه السلام) عرب نبود و در ناحیه بابل که زندگی می کردند و انبیاء بنی اسرائیل از نسل ایشان محسوب می شوند.

    جهانی و عمومی بودن قرآن مجید از آیات این کتاب الهی قابل استفاده می باشد؛« أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ»[1]( اين قرآن بر من وحى شده، تا شما و تمام كسانى را كه اين قرآن به آنها مى‏رسد، بيم دهم).

    «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ»[2](و ما تو را جز براى همه مردم نفرستاديم تا (آنها را به پاداشهاى الهى) بشارت دهى و (از عذاب او) بترسانى ولى بيشتر مردم نمى‏دانند).
    همانطور که در این آیات تصریح شده است هر انسانی که پیام قرآن را بشنوند این کتاب انذار دهنده او خواهد بود و رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) برای منطقه خاص و قوم ویژه ای انتخاب نشدند بلکه دامنه دعوت ایشان همه انسانها را در تمام زمانها و مناطق مختلف جغرافیایی شامل می شود.



    [1] - سوره انعام،آیه19.

    [2] - سوره سبإ،آیه28.

    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۶/۰۹/۱۵ در ساعت ۰۶:۵۵
    تفسیر ایات 5 و 6 سوره یاسین درباره منطقه ای یا جهانی بودن دین اسلام
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    سلام

    در ایات ابتدایی سوره یاسین می خوانیم

    همانا تو از پیغمبرانی 3
    بر راه راست 4
    این کتاب از سوی خداوند عزیز و رحیم نازل شده است 5
    تا قومی را که پدرانشان انذار نشدند بترسانی که ایشان غافلند 6

    دقت در این ایات می رساند که قران بر قومی نازل شده که پدرانشان انذار شده بودند
    منظور از این قوم کدام قوم است ؟

    چرا نگفته بر اقوامی که ...
    یا نگفته بر مردمی که ...

    ایا این ایه معنای انحصار ندارد ؟

    یا لطیف
    يس(1)
    وَ الْقُرْءَانِ الحَْكِيمِ(2)
    إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ(3)
    عَلىَ‏ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ(4)
    تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ(5)
    لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ ءَابَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ(6)

    سلام

    اگر کمی به ایات توجه نمایید متوجه میشوید که روی سخن با پیامبر نیست گرچه پیامبررا نمیشود از قران جدا دانست ولی این ایات انحصار در وجود پیامبر ندارد بلکه روی سخن با خود قران است به ایه پنجم دقت نمایید میفرماید نازل شده از جانب پروردگار که نمیتواند منظور پیامبر باشد که البته این قران است که شهرت ان عالمگیر خواهد شد و اقوامی را که پدرانشان انذار نشده اند از غفلت خارج خواهد ساخت یعنی قران نه در بعد مکان محدود است و نه در بعد زمان و لذا روزی میرسد که این قران جهانیان را از خواب غفلت بیدار خواهد کرد .




    خدایا مرا آن ده که آن به

  12. صلوات ها 3


  13. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    حضرت ابراهیم(علیه السلام) عرب نبود و در ناحیه بابل که زندگی می کردند و انبیاء بنی اسرائیل از نسل ایشان محسوب می شوند.
    به نام یزدان یگانه

    بزرگوار مگر حضرت اسما ییل در مکه نبود و خانه خدا را با کمک پدرش ساخت ؟ و دین حضرت ابراهیم هم توسط اسماییل
    در مکه منتشر شد
    پس نمی توان گفت پدرانشان هرگز انذار کننده نداشته اند
    مگر اینکه منظور از پدران
    پدران بلافصلشان باشد




    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    جهانی و عمومی بودن قرآن مجید از آیات این کتاب الهی قابل استفاده می باشد؛« أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ»[1]( اين قرآن بر من وحى شده، تا شما و تمام كسانى را كه اين قرآن به آنها مى‏رسد، بيم دهم).

    «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ»[2](و ما تو را جز براى همه مردم نفرستاديم تا (آنها را به پاداشهاى الهى) بشارت دهى و (از عذاب او) بترسانى ولى بيشتر مردم نمى‏دانند).
    همانطور که در این آیات تصریح شده است هر انسانی که پیام قرآن را بشنوند این کتاب انذار دهنده او خواهد بود و رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) برای منطقه خاص و قوم ویژه ای انتخاب نشدند بلکهدامنه دعوت ایشان همه انسانها را در تمام زمانها و مناطق مختلف جغرافیایی شامل می شود.
    بزرگوار من قانع نشدم چون ایه صراحتا می گوید
    تا قومی را که پدرانشان انذار نشدند بترسانی

    به نظر حقیر که البته اشتباه هم می کنم
    از این ایه اینطوری استنباط می شود
    که این قران فقط بر ان قوم نازل شده

    لطفا بیشتر توضیح دهید

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    يس(1)
    وَ الْقُرْءَانِ الحَْكِيمِ(2)
    إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ(3)
    عَلىَ‏ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ(4)
    تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ(5)
    لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ ءَابَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ(6)
    سلام و عرض ادب

    دوست گرامی بر مطلب شما نقدهایی وارد است

    اولا اگر منظور قران است
    چرا برای اثبات ان بر خودش قسم بخورد ؟

    معمولا برای اثبات مطلبی ما بر چیز ی محکم تر از ان قسم می خوریم

    دوما ایه می گوید تو ازرسولانی

    ضمیر تو باید اشاره به انسان باشد نه شئ

    در ضمن سوال من همچنان باقیست
    چرا گفته قومی را که پدرانشان انذار نشده اند بترسانی

    قومی اشاره به یک قوم است نه همه اقوام و یا همه مردم

    همچنین می دانیم اقوام عرب دین حضرت ابراهیم یا موسی را داشتند
    و پدرانشان بدون انذار نبودند

    با تشکر


  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    رگوار من قانع نشدم چون ایه صراحتا می گوید
    تا قومی را که پدرانشان انذار نشدند بترسانی

    به نظر حقیر که البته اشتباه هم می کنم
    از این ایه اینطوری استنباط می شود
    که این قران فقط بر ان قوم نازل شده

    لطفا بیشتر توضیح دهید
    بسم الله الرحمن الرحيم

    آيات قرآن مجموعه بهم مرتبط هستند كه براي فهم صحيح آنها،‌نمي توان به بخشي از اين كتاب الهي توجه كرد و نسبت به بقيه قرآن بي توجه بود؛«القرآن‏ يفسّر بعضه بعضا»[1]( بخشي از آيات قرآن بخشي ديگر را تفسير مي كند).

    يكي از مطالبي كه در تفسير و بلكه در فهم قرآن نقش مهمي دارد،‌بحث ادبيات عرب است. در مورد آيه شريفه« لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ‏» نكته مهمي وجود دارد كه بر اساس آن معني آيه مي تواند كاملا تغيير يابد. بحث در مورد «ما» است كه آيه ماي نافيه است تا معني آيه اين شود كه: (تا قومى را بيم دهى كه پدرانشان انذار نشدند)،‌ يا اينكه «ما» موصوله باشد در نتيجه معني آيه اين چنين مي شود: تا گروهى را (كه تو در ميان ايشان هستى) بترسانى مانند ترسانيدن پدرانشان (بوسيله سائر پيغمبران).

    بنابر اينكه «ما» موصوله باشد و ترجمه دوم را در مورد آيه شريفه بپذيريم اين اشكال شما اصلا نمي تواند مطرح شود و در صورتي كه « ما» را نافيه بدانيم باز هم با جهاني بودن دعوت پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) منافات ندارد.

    در اينكه مراد از" قوم" چه كسانى است، دو احتمال هست:

    احتمال اول اينكه: مراد قريش و آنان كه ملحق به قريشند بوده باشد، در اين صورت مراد از" آباى قريش" پدران نزديك ايشان است كه انذار نشده بودند، چون پدران دورتر ايشان امت اسماعيل ذبيح اللَّه (ع)، و همچنين پيغمبرانى ديگر بودند كه مبعوث بر عرب شدند، مانند: هود و صالح و شعيب (ع).

    احتمال دوم اينكه: منظور از" قوم" همه مردم معاصر رسول خدا (ص) بوده باشند، چون رسول اسلام (ص) تنها به قريش مبعوث نبود، بلكه رسالتش جهانى و عمومى بود. در اين صورت باز منظور از پدران بشر آن روز كه انذار نشده بودند، همان پدران نزديكشان است، چون آخرين رسولى كه معروف است قبل از پيامبر اسلام مبعوث شده عيسى (ع) است، كه او نيز مبعوث بر عامه بشر بود، ناگزير منظور از پدران انذار نشده مردم، چند پشت پدرانى است كه در فاصله زمانى بين عصر پيامبر اسلام و زمان عيسى (ع) در اين چند صد ساله فترت قرار داشته‏ اند.[2]


    [1] - بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏29، ص: 352

    [2] - ترجمه الميزان، ج‏17، ص: 91




    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۶/۰۹/۱۵ در ساعت ۰۷:۰۲
    تفسیر ایات 5 و 6 سوره یاسین درباره منطقه ای یا جهانی بودن دین اسلام
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    683
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2275



    سلام استاد یاسین

    بزرگوار برای یک ایه از قران دو معنی کاملا متضاد اوردین



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    در مورد آيه شريفه« لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ‏» نكته مهمي وجود دارد كه بر اساس آن معني آيه مي تواند كاملا تغيير يابد. بحث در مورد «ما» است كه آيه ماي نافيه است تا معني آيه اين شود كه: (تا قومى را بيم دهى كه پدرانشان انذار نشدند)


    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    ا اينكه «ما» موصوله باشد در نتيجه معني آيه اين چنين مي شود تا گروهى را (كه تو در ميان ايشان هستى) بترسانى مانند ترسانيدن پدرانشان (بوسيله سائر پيغمبران).
    سوال حقیر این است

    چرا باید یک ایه از قران دو معنای متضاد از ان برداشت شود ؟
    مثلا در مورد همین کلمه ما
    چرا نباید نقش دقیق ان در جمله مشخص شود ؟
    یعنی حتی یک متخصص زبان عرب هم نباید بتواند تشخیص دهد که نقش ما در این ایه چیست ؟

    و فرمودید



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    در اينكه مراد از" قوم" چه كسانى است، دو احتمال هست:


    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    حتمال اول اينكه: مراد قريش و آنان كه ملحق به قريشند بوده باشد،


    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    احتمال دوم اينكه: منظور از" قوم" همه مردم معاصر رسول خدا (ص) بوده باشند،
    معنای قوم کاملا مشخص است و ما از قران انتظار داریم کلمات ان حساب شده و دقیق باشد

    چرا باید اینجا قوم را به معنای همه مردم معاصر رسول خدا بیاورد ؟

    موفق باشید




  20. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۷, ۱۴:۰۶ : 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود