جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه می توان خود را به کم خوری عادت داد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    89
    حضور
    2 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    723

    چگونه می توان خود را به کم خوری عادت داد؟




    یا بصیر..
    اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم

    باسلام خدمت شما کارشناسان محترم سایت.چگونه می توان از پرخوری دوری کرده و خود را به کم خوردن عادت داد؟
    فرمودند:
    همه زمين ها كربلا وهمه روز ها عاشوراست.
    ولي نفرمودند همه شما امام حسينيد(ع) گذاشت خودتان درك
    كنيد...

    دلباخته ( حاج اسماعيل دولابي )
    خودت را و خدايت را باور كن....

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    174 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58297



    با نام و یاد دوست





    چگونه می توان خود را به کم خوری عادت داد؟








    کارشناس بحث: استاد نسیم رحمت


  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,728
    حضور
    48 روز 19 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485

    جمع بندی




    پرسش :
    چگونه می توان از پرخوری دوری کرده و خود را به کم خوردن عادت داد؟

    پاسخ :
    در روایات اسلامی پرخوری کار ناپسندی است که سبب دوری انسان از خدا می شود. در تعبيرات اخلاقي اسلام آمده است :« ما مَلأَ آدَمي وِعاءً شَراً مِن البَطنه؛(1) انسان هيچ ظرفي را به بدي ظرف شكم پر نكرده است».

    شكم كه پر شد، راه فهم مسدود مي شود. انسان پرخور هرگز چيزفهم نيست . هرگز به اسرار و باطن عالم پي نخواهد برد.

    از امام باقر(ع) نقل شده که فرمود: أَبْعَدُ الْخَلْقِ مِنَ اللَّهِ إِذَا مَا امْتَلَأَ بَطْنُه؛(2) دورترين خلق از خداوند ، زماني است كه شكم شان انباشته و پر باشد.


    نیز فرمود: مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ مِنْ بَطْنٍ مَمْلُوء؛(3) هيچ چيز نزد خدا مبغوض‏ تر از شكم پر نيست.

    انساني كه به پرخوري مبتلا است، از دو راه علمي و عملي مي تواند با اين عادت بد مبارزه كند:

    راه علمي آن است كه انسان ضررهاي پرخوري را بداند. انسان اگر نسبت به منفعت يا ضرر چيزي آگاه شد، بر انجام يا ترك آن تصميم مي گيرد. بدن آدمي به اندازة معيّني نياز به غذا دارد . اگر از حدّ نياز بگذرد، علاوه بر صدماتي كه جسم بايد متحمّل آن شود، روح بيش تر از آن متحمل خواهد شد.


    پرخوری ، بي ارادگي و خمودي مي آورد . رعايت اعتدال در خوردن، سلامتي، طول عمر و نورانيت دل مي بخشد. خوردن بيش از حدّ، هم روح را سرگرم مي كند تا غذاي زائد، هضم شود و هم بدن را به سوخت و ساز بيش تري وادار مي سازد . سرانجام انسان را زودتر از موعد از پا در مي آورد. انسان هاي پرخور، عمر طولاني ندارند.

    برخی از آفات پر خوری که در روایات اسلامی بیان شده است، عبارتند از :


    1. موجب بيماري هاي روحي نظير قساوت قلب است.

    پیامبراکرم (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود : مَنْ تَعَوَّدَ كَثْرَةَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ قَسَا قَلْبُه؛ (4) هر كس به زياد خوردن و آشاميدن عادت كند ،دلش سياه مى‏شود.

    2. طغيان و نافرماني

    امام باقر (ع) فرمود : إِذَا شَبِعَ الْبَطْنُ طَغَى؛(5) هر گاه شكم سير گرديد، طغيان مى‏كند.

    3. عدم پذیرش موعظه و نصیحت

    پیامبراکرم (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود :إِيَّاكُمْ وَ فُضُولَ المَطْعَمِ فَإِنَّهُ يَسُمُّ الْقَلْبَ بِالْفَضْلَةِ وَ يُبْطِئُ بِالْجَوَارِحِ عَنِ الطَّاعَةِ وَ يُصِمُّ الْهِمَمَ عَنْ سِمَاعِ الْمَوْعِظَة.(6) از پرخورى بپرهيزيد ، که بدن را از عبادت باز مى‏دارد، و گوش جان را از شنيدن موعظه گر مى‏سازد.


    دوست عزیز؛

    بعد از دانستن ضررهاي پرخوري بايد با اقدام عملي و اراده اي قوي جلو آن را گرفت . به تدريج از هر وعده
    ‌غذا چند لقمه كم كرد تا معده به كم خوري عادت كند. قبل از خوردن غذا، بايد معده را از سالاد و ميوه پر كرد تا مانع پرخوري خصوصاً نسبت به غذاهاي چرب و شيرين شود.
    روزه گرفتن در بعضي از روزهاي هفته نيز يكي از راه هاي جلوگيري از عادت پرخوري است.

    امیر المومنین (علیه السلام) فرمود : احذر الشّره فكم من اكلة منعت اكلات؛ (7) از پرخورى بپرهيز .چه بسا كه يك بار پرخورى شخص را از بارها غذا خوردن باز دارد.


    اى بس كه به يك بار كسى پر خورده است وانگه شده بارها ز خوردن محروم‏

    همان طور که این عادت به تدریج در شما به وجود آمده، به تدریج هم باید تغییر کند.

    داشتن یک هدف جذاب و هماهنگ با علاقه و استعداد تان می تواند توجه شما را نسبت به غذا کاهش دهد.

    موفق باشید.




    پی نوشت ها :

    1.بحار الأنوار، علامة مجلسي، مؤسسة الوفاء، بيروت ، 1404 ه. ق، ج1 ، ص 226 .

    2. همان ، ج 63 ، ص 331.
    3. همان .
    4. همان ، ج 59 ، ص 293 .
    5. وسائل الشيعة، محمد بن الحسن حر عاملي، ‏مؤسسة آل البيت (ع) - قم، 1409 ه. ق، ح 24 ص 243 .
    6. بحار الأنوار،ج 69 ، ص 199.
    7.غرر الحكم و درر الكلم، عبدالواحد بن محمد التميمي ،مكتب الإعلام الإسلامي - قم، 1366 ه. ش، ص 296 .


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۶:۲۷

  6. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۴/۱۱, ۰۳:۳۴ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود