صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از اینکه اعلمیت ثابت شود چیست؟ مگر به جز خداوند کسی می داند واقعا چه کسی اعلم است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    7
    حضور
    7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12

    منظور از اینکه اعلمیت ثابت شود چیست؟ مگر به جز خداوند کسی می داند واقعا چه کسی اعلم است؟




    سلام
    من از یکی از مراجع موجود در لیست جامعه مدرسین تقلید می کنم!
    الان که بیشتر تحقیق کردم به اعلمیت سه یا چهار مرجع و یکی از این سه یا چهار مرجع از همه بیشتر مشکوک شدم و مرجع حال حاضر من جز این مراجعی که به اعلمیت آنان مشکوک شدم نیست!
    می ترسم اگر بیشتر تحقیقم را ادامه دهم باز به اعلمیت مراجع بیشتری مشکوک شوم!
    حال وظیفه من چیست؟ آیا باید از مرجع خودم به یکی از مراجعی که به اعلمیت آنان مشکوک شدم عدول کنم؟
    تا آنجا که اطلاع دارم در صورتی که مرجع دوم اعلمیتش ثابت شود واجب است به مرجع دوم رجوع شود. ولی همانطور که گفتم من فقط به اعلمیت آن سه یا چهار مرجع نسبت به مرجع حال حاضر خودم مشکوک شده ام!
    لطفا دقیق بفرمایید منظور از اینکه اعلمیت ثابت شود چیست؟ مگر به جز خداوند کسی می داند کدام یک ار مراجع بزرگوار تقلید اعلم است؟
    اگر من با اینکه همانطور که گفتم در حال حاضر از یکی از مراجع بزرگوار تقلید می کنم تحقیق کنم و ببینم مثلا دو نفر مرجع الف, سه نفر مرجع ب و یک نفر مرجع ت را معرفی می کند و حتی یکی نفر هم نسبت به یکی از همین مراجع الف و ب و ت "شهرت به اعلمیت "را نسبت می دهد ولی هیچ کدام مرجع فعلی مرجع فعلی مرا معرفی نمی کند آیا همین کافی است که بر من ثابت شود که مراجع الف و ب و ت از مرجع حال حاضر من اعلم هستند؟ یا نیاز به تحقیق بیشتری دارد؟ چون به نظر می رسد هر چه بیشتر تحقیق شود مسئله پیچیده تر می شود! البته منظور از تحقیق و پرسش از افرادی است که بتوانند مصداق عالم عادل باشند.
    و پرسش آخر اینکه اگر کسی بگوید که با تحقیق مرجع تقلیدی را اعلم شناخته در صورتی که بتوان به این شخص اطمینان کرد, آیا می توان از نیتجه تحقیق او نیز استفاده کرد و همان مرجعی را که به ما معرفی کرده اعلم شناخت و دیگر خود تحقیق نکنیم؟
    در پایان لارم به ذکر است چه آن مرجع بزرگواری که اکنون از ایشان تقلید می کنم و چه آن مراجع بزرگواری که نسبت به اعلمیت آن ها نسبت به مرجع خودم شک کرده ام همگی در یا در لیست جامعه مدرسین بوده و یا هستند.
    با تشکر
    سلام

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله





    منظور از اینکه اعلمیت ثابت شود چیست؟ مگر به جز خداوند کسی می داند واقعا چه کسی اعلم است؟








    کارشناس بحث: استاد شفا



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,117
    حضور
    52 روز 22 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11214



    نقل قول نوشته اصلی توسط salamm نمایش پست ها
    سلام
    من از یکی از مراجع موجود در لیست جامعه مدرسین تقلید می کنم!
    الان که بیشتر تحقیق کردم به اعلمیت سه یا چهار مرجع و یکی از این سه یا چهار مرجع از همه بیشتر مشکوک شدم و مرجع حال حاضر من جز این مراجعی که به اعلمیت آنان مشکوک شدم نیست!
    می ترسم اگر بیشتر تحقیقم را ادامه دهم باز به اعلمیت مراجع بیشتری مشکوک شوم!
    حال وظیفه من چیست؟ آیا باید از مرجع خودم به یکی از مراجعی که به اعلمیت آنان مشکوک شدم عدول کنم؟
    تا آنجا که اطلاع دارم در صورتی که مرجع دوم اعلمیتش ثابت شود واجب است به مرجع دوم رجوع شود. ولی همانطور که گفتم من فقط به اعلمیت آن سه یا چهار مرجع نسبت به مرجع حال حاضر خودم مشکوک شده ام!
    لطفا دقیق بفرمایید منظور از اینکه اعلمیت ثابت شود چیست؟ مگر به جز خداوند کسی می داند کدام یک ار مراجع بزرگوار تقلید اعلم است؟
    اگر من با اینکه همانطور که گفتم در حال حاضر از یکی از مراجع بزرگوار تقلید می کنم تحقیق کنم و ببینم مثلا دو نفر مرجع الف, سه نفر مرجع ب و یک نفر مرجع ت را معرفی می کند و حتی یکی نفر هم نسبت به یکی از همین مراجع الف و ب و ت "شهرت به اعلمیت "را نسبت می دهد ولی هیچ کدام مرجع فعلی مرجع فعلی مرا معرفی نمی کند آیا همین کافی است که بر من ثابت شود که مراجع الف و ب و ت از مرجع حال حاضر من اعلم هستند؟ یا نیاز به تحقیق بیشتری دارد؟ چون به نظر می رسد هر چه بیشتر تحقیق شود مسئله پیچیده تر می شود! البته منظور از تحقیق و پرسش از افرادی است که بتوانند مصداق عالم عادل باشند.
    و پرسش آخر اینکه اگر کسی بگوید که با تحقیق مرجع تقلیدی را اعلم شناخته در صورتی که بتوان به این شخص اطمینان کرد, آیا می توان از نیتجه تحقیق او نیز استفاده کرد و همان مرجعی را که به ما معرفی کرده اعلم شناخت و دیگر خود تحقیق نکنیم؟
    در پایان لارم به ذکر است چه آن مرجع بزرگواری که اکنون از ایشان تقلید می کنم و چه آن مراجع بزرگواری که نسبت به اعلمیت آن ها نسبت به مرجع خودم شک کرده ام همگی در یا در لیست جامعه مدرسین بوده و یا هستند.
    با تشکر

    سلام عليكم

    1-اگر تحقيقتان از طريق شرعي (عالم ،عادل، خبره ) بوده است واين اطمينان برايتان حاصل شده است كه مرجع اعلم بين اين چند نفر است مرجع تقليد خود را يكي از اين افراد مشكوك بايد قرار بدهيد واگر با تحقيق بيشتر امكان رسيدن به فرد اعلم برايتان است بايد از اعلم تقليد كنيددر ضمن وقتي در اعلميت چند نفر شك داريد يعني آن چند نفر براي شما مساوي محسوب مي شوندمگر اينكه بعضي از جهت اورعيت ترجيح داشته باشد.
    2-منظور از اين كه ثابت شود اعلم كيست اين است كه شما از طريق شرعي به اين نتيجه برسيد كه فلان مرجع اعلم يا اگر مساوي هستند فلامن مرجع اورع (يعني در مقام فتوا بيشتر ورع دارد)است.(مراد اندازه توان بشر است نه اينكه در حقيقت چه كسي در اين عالم از همه اعلم هست كه اين را فقط خدا مي داندواين از ما خواسته نشده است.)

    3-اگر از گفته او برايتان اطمينان حاصل مي شود مي توانيد به آن عمل كنيد.
    منظور از اینکه اعلمیت ثابت شود چیست؟ مگر به جز خداوند کسی می داند واقعا چه کسی اعلم است؟

    منظور از اینکه اعلمیت ثابت شود چیست؟ مگر به جز خداوند کسی می داند واقعا چه کسی اعلم است؟

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    7
    حضور
    7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها

    اگر تحقيقتان از طريق شرعي (عالم ،عادل، خبره ) بوده است واين اطمينان برايتان حاصل شده است كه مرجع اعلم بين اين چند نفر است مرجع تقليد خود را يكي از اين افراد مشكوك بايد قرار بدهيد واگر با تحقيق بيشتر امكان رسيدن به فرد اعلم برايتان است بايد از اعلم تقليد كنيددر ضمن وقتي در اعلميت چند نفر شك داريد يعني آن چند نفر براي شما مساوي محسوب مي شوندمگر اينكه بعضي از جهت اورعيت ترجيح داشته باشد.
    با عرض سلام خدمت جناب استاد و تشکر از پاسخی که به پرسش من فرمودید.
    می خواستم بدانم آیا منظور شما این است که شک داشتن نسبت به اعلمیت چند مرجع نسبت به مرجع کنونی به طوری که این شک از را های شرعی حاصل شده باشد, همان معنی اطمینان نسبت به اعلمیت آن چند مرجع نسبت به مرجع فعلی را می دهد؟
    (منظور از راه های راههای شرعی حاصل شده باشد راه های نوشته شده در رساله عملیه یا همین موردی که فرمودید که می توان از نتیجه تحقیقات شخص مورد اطمینان استفاده کرد, می باشد)
    سلام

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    7
    حضور
    7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها

    اگر تحقيقتان از طريق شرعي (عالم ،عادل، خبره ) بوده است واين اطمينان برايتان حاصل شده است كه مرجع اعلم بين اين چند نفر است مرجع تقليد خود را يكي از اين افراد مشكوك بايد قرار بدهيد واگر با تحقيق بيشتر امكان رسيدن به فرد اعلم برايتان است بايد از اعلم تقليد كنيددر ضمن وقتي در اعلميت چند نفر شك داريد يعني آن چند نفر براي شما مساوي محسوب مي شوندمگر اينكه بعضي از جهت اورعيت ترجيح داشته باشد.
    با عرض سلام خدمت جناب استاد و تشکر از پاسخی که به پرسش من فرمودید.
    می خواستم بدانم آیا منظور شما این است که شک داشتن نسبت به اعلمیت چند مرجع نسبت به مرجع کنونی به طوری که این شک از را های شرعی حاصل شده باشد, همان معنی اطمینان نسبت به اعلمیت آن چند مرجع نسبت به مرجع فعلی را می دهد؟
    (منظور از راه های راههای شرعی حاصل شده باشد راه های نوشته شده در رساله عملیه یا همین موردی که فرمودید که می توان از نتیجه تحقیقات شخص مورد اطمینان استفاده کرد, می باشد)
    سلام

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,117
    حضور
    52 روز 22 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11214



    نقل قول نوشته اصلی توسط salamm نمایش پست ها
    با عرض سلام خدمت جناب استاد و تشکر از پاسخی که به پرسش من فرمودید.
    می خواستم بدانم آیا منظور شما این است که شک داشتن نسبت به اعلمیت چند مرجع نسبت به مرجع کنونی به طوری که این شک از را های شرعی حاصل شده باشد, همان معنی اطمینان نسبت به اعلمیت آن چند مرجع نسبت به مرجع فعلی را می دهد؟
    (منظور از راه های راههای شرعی حاصل شده باشد راه های نوشته شده در رساله عملیه یا همین موردی که فرمودید که می توان از نتیجه تحقیقات شخص مورد اطمینان استفاده کرد, می باشد)

    سلام عليكم

    اگر با تحقيق شرعي به اين اطمينان رسيديد كه يكي از اين چند نفر اعلم هست وآن كسي كه از او تقليد مي كنيد جزء اين چند نفر نيست روشن است ،كه اين مرجعي كه از آن تقليد مي كنيد ج‍زء مراجع مشكوك اعلميت نيست ونمي تواند فرد اعلم باشد پس بايد مرجعتان به اعلم يا مشكوك اعلميت تغيير دهيد اما اگر اين شخص هم جزء افراد مشكوك اعلميت مي باشد طبق نظر مشهور مراجع تقليد نمي توانيد مرجع تقليد خود را تغيير دهيد.

    منظور از اینکه اعلمیت ثابت شود چیست؟ مگر به جز خداوند کسی می داند واقعا چه کسی اعلم است؟

    منظور از اینکه اعلمیت ثابت شود چیست؟ مگر به جز خداوند کسی می داند واقعا چه کسی اعلم است؟

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    7
    حضور
    7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    اگر با تحقيق شرعي به اين اطمينان رسيديد كه يكي از اين چند نفر اعلم هست وآن كسي كه از او تقليد مي كنيد جزء اين چند نفر نيست روشن است ،كه اين مرجعي كه از آن تقليد مي كنيد ج‍زء مراجع مشكوك اعلميت نيست ونمي تواند فرد اعلم باشد پس بايد مرجعتان به اعلم يا مشكوك اعلميت تغيير دهيد
    با عرض سلام مجدد
    معذرت میخوام که دوباره مزاحم شدم!
    چگونه می شود بین اطمینان به اعلم بودن چند مرجع تقلید نسبت به سایر مراجع تقلید و مشکوک شدن به اعلم بودن چند مرجع تقلید نسبت به سایر مراجع تقلید جمع بندی نمود؟
    اگر من از سه نفر کارشناس پرسیدم و هیچ کدام نام مرجع فعلی مرا به عنوان اعلم یا مشکوک به اعلم یا مشهور به اعلمیت نبردند مثلا دو نفر مرجع الف را اعلم معرفی کردند و یک نفر مرجع ب را اعلم دانسته ولی همان یک نفر احتیاطات واجب مرجع ب را به مرجع الف ارجاع می دهد و هیچ کدام از این کارشناسان مرجع تقلید فعلی من را به عنوان مرجع تقلید اعلم معرفی نکردند, آیا همین معنی اطمینان به اعلم تر بودن آن دویا سه مرجع نسبت به مرجع فعلی را می دهد؟ یا چون این احتمال وجود دارد که اگر از چند کارشناس دیگر بپرسیم و آن دو کارشناس نظر دیگری داشته باشند, اطمینان به اعلم تر بودن آن دویا سه مرجع نسبت به مرجع فعلی" حاصل نمی شود؟
    (چه مرجع فعلی و چه مراجعی که نسبت به اعلمیت ایشان مشکوک شده ام همه یا در لیست مراجع جایز التقلید جامعه مدرسین بوده و یا هستند.)
    اگر کسی با در تحقیقات خود با وجود نظرات متفاوتی راجع به اعلمیت مراجع تقلید (با وجود نظرات مخالف و موافق راجع به اعلمیت چند مرجع تقلید) در کل به این جمع بندی برسد که یک یا دو مرجع نسبت به همه احتمال اعلمیت بیشتری دارند, آیا باید به یکی از این دو مرجع به طور کامل عدول کند؟
    سلام

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    سلام علیکم

    با اجازه کارشناس محترم

    آقا علی

    آیا شما میخواهید در مسأله تقلید هم تقلید کنید؟ آیا دور پیش نمی آید؟ شما در مسأله تقلید اگر بخواهید تقلید کنید از چه کسی باید تقلید کنید؟

    لطفا به اینجا مراجعه کنید.

    الفرقان : 30 وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
    و پيامبر(روز قیامت خواهد) گفت: «ای پروردگارم! قوم من بى گمان اين قرآن را بس دور و مهجور گرفتند.»
    ترجمان فرقان نوشته آیة الله صادقی تهرانی

  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    748
    حضور
    16 روز 18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2733



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی عباس زاده نمایش پست ها
    آیا شما میخواهید در مسأله تقلید هم تقلید کنید؟ آیا دور پیش نمی آید؟ شما در مسأله تقلید اگر بخواهید تقلید کنید از چه کسی باید تقلید کنید؟
    سلام
    میشه بیشتر توضیح بدید؟
    مسئله تقلید همه جامعه از ولی فقیه (در احکام خاص و حکومتی) چه دوری داره؟


  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    تقلید از کسی دور ندارد بلکه تقلید در مسئله تقلید از هر مرجعی دور دارد خواه آقای x یا y باشد.

    برای توضیح بیشتر به آدرس داده شده که باز هم برایتان میگذارم بروید:


    آیا شرایط تقلید، تقلیدیست یا اجتهادی؟؟
    الفرقان : 30 وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
    و پيامبر(روز قیامت خواهد) گفت: «ای پروردگارم! قوم من بى گمان اين قرآن را بس دور و مهجور گرفتند.»
    ترجمان فرقان نوشته آیة الله صادقی تهرانی

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود