صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عالم ذر انسان قبل از تولد

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    علاقه
    ............
    نوشته
    19
    حضور
    9 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    77

    اشاره عالم ذر انسان قبل از تولد




    سلام نمی دونم ایا این تاپیک مناسب این سوال بود یا نه لطفا به تاپیک مربوطه انتقال دهید
    ایا در قران در مورد تناسخ قبل از تولد انسان ها سخنی گفته شده است ؟؟؟؟
    من ماه ها دنبال این موضوع هستم اما تو اینترنت فقط یه عالمه پست های کپی شده می بینم که تکمیل نیستن
    بعضی ها اعتقاد دارند که روح انسان قبل از تولد نیز وجود داشته بعضی ها هم می گن همراه با جسم روح به وجود اومده می خواستم بدونم کدومشون درسته ؟
    و همین طور یه عقیده دیگری هم هست که می گن روح از یک جسم به جسم دیگه میره تا به تکامل برسه لطفا به زبان ساده دوستان اسک دین را روشن کنید که کلا موضوع از چه قراره ایا موقعیتی که ما در این دنیا داریم به خاطر کارهایی است که در عالم زر انجام داده ایم ؟؟؟؟ پس چرا هیچی از ان عالم یادمان نماید در کل این عالم زر به چه درد انسان ها و زندگی شان می خورد ؟؟؟

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۱۲ در ساعت ۱۴:۳۵

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله





    عالم ذر انسان قبل از تولد








    کارشناس بحث: استاد هادی



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,886
    حضور
    83 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6727



    نقل قول نوشته اصلی توسط paye2 نمایش پست ها
    ایا در قران در مورد تناسخ قبل از تولد انسان ها سخنی گفته شده است ؟؟؟؟
    من ماه ها دنبال این موضوع هستم اما تو اینترنت فقط یه عالمه پست های کپی شده می بینم که تکمیل نیستن
    با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی و تشکر از پرسشی که مطرح فرمودید

    «تناسخ»، از ریشه «نسخ» و نسخ به معناى نقل است؛ لذا طبق تعریف علمای کلام، تناسخ این است که روحى از بدنى به بدن دیگر منتقل شود. این انتقال به دو صورت ممکن پذیر است انتقال به بدن ملکی را«تناسخ ملکی» و انتقال به بدن ملکوتی را «تناسخ ملکوتی» گویند.
    تناسخی که از منظر قران کریم و معارف اهلبیت علهیم السلام باطل دانسته شده تناسخ ملکی است، و تناسخ ملکی زمانی اتفاق می افتد که انسان متولد شده باشد.
    اما تناسخ ملکوتی نه تنها هیچ مشکلی ندارد بلکه هم اکنون نیز در حال اتفاق افتادن است، تناسخ ملکوتی این است که روح انسان بعد از مفارقت از بدن ملکی وارد بدن مثالی (برزخی) در عالم برزخ بشود ، اما تناسخ ملکی که ورود روح بر بدن ملکی دیگری است؛ هم از دیدگاه قران و روایات و هم از دیدگاه براهین عقلی و فلسفی محال است . (قبل از تعلق روح به بدن ملکی تناسخ موردی ندارد چون تناسخ منتقل شدن روح از بدن مادی به بدین مادی دیگر است)

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,886
    حضور
    83 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6727



    نقل قول نوشته اصلی توسط paye2 نمایش پست ها
    بعضی ها اعتقاد دارند که روح انسان قبل از تولد نیز وجود داشته بعضی ها هم می گن همراه با جسم روح به وجود اومده می خواستم بدونم کدومشون درسته ؟
    هر دوی این نظریه صحیح است بدین معنی که نفوس انسان ها قبل از تولد به صورت جمعی و نامتعین وجود داشته است سپس با تکون مادی تشخص(فردیت) می یابند، این همان است که حکما می گویند نفس جسمانیة الحدوث و روحانیة البقا می باشد.
    علامه مصباح حفظه الله نیز می فرمایند: «نفس قبل از پیدایش بدن (البته نه قبلیت زمانی) وجود دارد و محیط بر بدن است و تقدم آن بر بدن از باب تقدم عالم تجرد بر طبیعت است».( مصباح یزدی، محمد تقی، شرح جلد هشتم اسفار، ج ۲، ص ۲۲۹ و ۲۳۰)
    بنابراین، نفس قبل از پیدایش بدن (البته نه قبلیت زمانی) وجود دارد و محیط بر بدن است و تقدم آن بر بدن از باب تقدم عالم تجرد بر طبیعت است. در این صورت، می توان به مدلول روایات، بدون نیاز به هیچ گونه تکلف و تأویلی، اذعان کرد و در عین حال به نحوی قول به قدم نفس و حدوث آن را جمع نمود. قدم نفس به اعتبار مرتبۀ وجود دهری است که در عالم تجرد دارد (مصباح یزدی، محمد تقی، شرح جلد هشتم اسفار، ج ۲، ص ۲۲۹ و 230)


    نقل قول نوشته اصلی توسط paye2 نمایش پست ها
    و همین طور یه عقیده دیگری هم هست که می گن روح از یک جسم به جسم دیگه میره تا به تکامل برسه
    طبق عرایض قبلی اگر این جسم، جسم ملکی (مادی) باشد محال است اما اگر جسم ملکوتی (مثالی) باشد نه تنها ایرادی بلکه هم اکنون نیز در حال وقوع می باشد.

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,886
    حضور
    83 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6727



    نقل قول نوشته اصلی توسط paye2 نمایش پست ها
    چرا هیچی از ان عالم یادمان نماید
    علاّمه طباطبایی مى ‏فرمایند: موجودات داراى دو نوع وجودند، يك وجود جمعى در نزد خدا ـ كه در قرآن به عنوان ملكوت از آن ياد شده است ـ و ديگر وجودات پراكنده كه با گذشت زمان به تدريج ظاهر مى‏ شوند. به اين ترتيت عالم انسانيت دنيوى، مسبوق به عالم انسانيت ديگرى است كه در آن جا هيچ موجودى محجوب از پروردگار نيست و با شهود باطنى او را مشاهده كرده و به واحديت او اعتراف مى ‏كند و سؤال و جواب در عالم «ذر» مربوط به آن جا مى ‏شود.
    (الميزان، ج 8، ص 320 - 333)

    طبق فرمایش علامه علت اینکه چیزی از عالم ذر به یاد نداریم به خاطر حجاب هایی است که ما را احاطه کرده اند؛ در عالم ذر هیچ انسانی محجوب از پروردگار نبود لذا با شهود، جمال و جلال الهی را مشاهده می کرد اما در این دنیا انوع حجاب ها انسان را احاطه کرده است لذا مانع از به یاد آوردن عالم ذر می شود.

    با عرض معذرت قسمت پایانی پرسش حضرتعالی بعد از تحقیق جامع خدمت شما ارائه خواهد گردید .
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۱۱/۲۸ در ساعت ۱۵:۳۶

  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    علاقه
    ............
    نوشته
    19
    حضور
    9 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    77



    ببخشید یک سوال یعنی تمامی انسان ها قبل از اینکه روحشون به این دنیا بیاد تو عالم ذر مورد توجه خداوند قرار گرفتند که اومدن تو این دنیا ؟؟؟؟ پس چرا ادمای ستمگری روی زمین زندگی می کنند ؟(مگر در عالم زر رد شده اند ؟) و یا در عالم زر با عملی که کردیم مورد توجه خداوند قرار نگرفته ایم و به خاطر همین روی زمین امده ایم تا ازمون دوباره دهیم ؟؟
    -ایا جایگاه و مکانی که در این دنیا داریم به خاطر کارهایی که در عالم زر انجام داده ایم ؟؟؟
    ویرایش توسط paye2 : ۱۳۹۲/۱۱/۲۸ در ساعت ۱۵:۵۷

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,886
    حضور
    83 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6727



    نقل قول نوشته اصلی توسط paye2 نمایش پست ها
    ببخشید یک سوال یعنی تمامی انسان ها قبل از اینکه روحشون به این دنیا بیاد تو عالم ذر مورد توجه خداوند قرار گرفتند که اومدن تو این دنیا ؟؟؟؟ پس چرا ادمای ستمگری روی زمین زندگی می کنند ؟(مگر در عالم زر رد شده اند ؟) و یا در عالم زر با عملی که کردیم مورد توجه خداوند قرار نگرفته ایم و به خاطر همین روی زمین امده ایم تا ازمون دوباره دهیم ؟؟
    -ایا جایگاه و مکانی که در این دنیا داریم به خاطر کارهایی که در عالم زر انجام داده ایم ؟؟؟
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    قبل از اینکه پاسخ حضرت عالی را بدهیم لازم است توضیحی هر چند مختصر در ارتباط با عالم ذر و حقیقت آن داده شود تا ابهاماتی که در این رابطه وجود دارد بر طرف شود «ان شاء الله»در ارتباط با حقیقت عالم ذر اقوال متفاوتی بیان شده، اما آنچه از همه اقوال بهتر به نظر می رسد نظر حضرت علامه طباطبایی و همفکران این بزرگوار می باشد، این بزرگوار معتقد است عالم ذر همان عالم ملکوت می باشد که اصل و ریشه همه موجودات می باشد « وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُه‏»(حجر21) هر چه هست خزاين آن نزد ماست‏.

    توضیح مختصر اینکه علامه و همچنین جناب ملاصدرا و ... قائل به وجود عوالم سه گانه هستند و معتقدند نشئات سه گانه از یکدیگرجدا نیستند بلکه نوعی رابطه علی و معلولی میانشان برقرار است .این عوالم سه گانه عبارت اند از : عالم عقل (جبروت) عالم مثال(ملکوت) و عالم ماده(ملک) طبق نظر این بزرگواران عالم عقل علت عالم مثال و عالم مثال نیز علت برای عالم ماده می باشدو در حقیقت مطابق با آیه 21 سوره حجر همه موجودات از خزائن خداوند تنزّل پیدا کردند، عالم ذر همان عالم ملکوت است که همه موجودات قبل از اینکه به دنیای ملکی(مادی) وارد بشوند در این عالم به صورت جمعی و بسیط موجود بودند.

    علامه طباطبایی و جناب ملاصدرا بر این باورند که: «انسان موجودی چند بعدی و چند ضلعی است که یکی از اضلاع وجود او در عالم طبیعت نمودار است، و اضلاع دیگرش در عوالم مافوق طبیعت در عوالم علم الهی، عقل(جبروت) ومثال(ملکوت) با وجودی جمعی و بسیط حضور یافته، حقیقت را پی برده، مشاهده و تصدیق نموده است، بر این مبنا عالم ذر، عالم علم الهی، عالم عقل و یا عالم ملکوت است، لیکن بیان آیه تمثیلی است»(ملاصدرا تفسیر القرآن الکریم 473؛ علامه طباطبایی، المیزان و فیض کاشانی)

    بنابر آیه میثاق همه انسان ها معترف به حقیقت ربوبی پروردگار متعال بوده اند، اما همه به یک نحو اقرار نکردند و مخاطبان از همان آغاز متمایز بوده اند؛ جناب ملاصدرا می فرماید: « ارواح بشری از آغاز حصولشان در علم الاهی و پنهان گاه های غیب و قلّه های قضا و قدر تا هنگام آشکار شدنشان از باطن ملکوت به جهان شهادت، مراتب گوناگونی را پشت سرمی نهند تا جایی که بعضی نسبت به برخی دیگر برتر، بالاتر و نورانی ترند.(ملاصدرا شرح اصول کافی 473)
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۹:۲۵

  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,886
    حضور
    83 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6727



    طبق نظر این بزرگواران عالم «ذر» همان عالم ملکوت (مثال) است؛ همه موجودات قبل از اینکه به این دنیا بیایند در عالم مثال موجود بوده اند؛ با توجه به اینکه عالم ملکوت حجاب های دنیایی را ندارد،ارواح در این عالم به حقیقت پی برده و حقیقت را مشاهده می کنند، لذا خداوند در عالم ملکوت از انسان ها میثاق گرفته تا حجتی برای انسان ها باشد و در قیامت بهانه نتراشند که حقیقت برای ما پنهان بود لذا سزاوار عقاب نیستیم؛ بنابراین حجت برای همه انسان ها تمام است. شاید این نکته اشاره به فطرت الهی باشد که همه انسان ها فطرتا خداشناس هستند اگر چه جزئیات عالم ذر را همه فراموش کرده اند اما کلیات آن، که فطرت خداشناسی باشد در همه انسان ها موجود است. و انسان با توجه به قابلیت بالایی که دارد می تواند تمامی حجاب های مادی و ظلمانی را بر طرف کرده و نه تنها عالم ملکوت بلکه بالاتر از آن، حقایق عالم عقل را نیز مشاهده کند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط paye2 نمایش پست ها
    چرا ادمای ستمگری روی زمین زندگی می کنند ؟
    اینکه چرا آدم های ستمگر در دنیا وجود دارد به خاطر سو اختیار خود آنهاست، هیچ انسانی مادرزادی ستمگر آفریده نمی شود، بلکه همه انسان ها با فطرت الهی آفریده می شوند این خود انسان است که با سوء اختیار خویش ستمگر می شود .

    نقل قول نوشته اصلی توسط paye2 نمایش پست ها
    ایا جایگاه و مکانی که در این دنیا داریم به خاطر کارهایی که در عالم زر انجام داده ایم ؟؟؟
    با توجه به این نظر، عالم ذر(مثال، ملکوت) عالم تکلیف نبوده تا فعل تکلیفی در آن جا صورت بگیرد؛ لذا جزایی هم در کار نخواهد بود، هم اکنون نیز عالم مثال عالم تکلیف نیست، وقتی انسان (بعد از مرگ) وارد عالم مثال شد نامه اعمال او بسته شده و تکلیفی نخواهد داشت؛ بنابراین جایگاهی که در این عالم داریم به خاطر نوع تدبیر و اختیار خود ما انسان هاست، همه انسان ها بالقوه استعداد رسیدن به مقام خلیفه اللهی را دارا هستند، این بستگی به خود انسان دارد که چه راهی را با اختیار خود انتخاب کند؛ اگر راه ائمه را در پیش بگیرد و عامل به دستورات آن ذوات مقدسه باشد یقینا به مقام خلافت الهی خواهد رسید و اگر راهی غیر از ائمه را در پیش بگیرد نه تنها به مقام خلیفه اللهی نخواهد رسید بلکه طبق فرمایش قرآن کریم از بهائم و حیوانات نیز پست تر خواهد بود .

    نقل قول نوشته اصلی توسط paye2 نمایش پست ها
    و یا در عالم زر با عملی که کردیم مورد توجه خداوند قرار نگرفته ایم و به خاطر همین روی زمین امده ایم تا ازمون دوباره دهیم ؟؟
    زندگی دنیایی چیزی جز آزمون و امتحان الهی نیست؛ انسان هر لحظه و هر «آن» در حال آزمون است؛ همه سختی ها آزمون الهی است، همه خوشی نیز آزمون الهی است و خلاصه هر نفسی که در این دنیا می کشیم آزمون الهی است؛ یقین بدانیم اگر از آزمون الهی سربلند بیرون بیاییم مقام ملائکه الله سهل است انسان به مقامی خواهد رسید که ملائکه الهی بر وی سجده خواهند کرد.
    خداوند این مقام را روزی تمامی مومنین و مومنات بفرماید ان شاء الله .
    در آخر از بابت طولانی بودن عرایضم عذرخواهی می کنم ...
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۱۲/۰۱ در ساعت ۰۰:۱۷

  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,886
    حضور
    83 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6727



    نقل قول نوشته اصلی توسط paye2 نمایش پست ها
    در کل این عالم زر به چه درد انسان ها و زندگی شان می خورد ؟؟؟
    قرآن کریم می فرماید:« وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنىِ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتهَُمْ وَ أَشهَْدَهُمْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلىَ‏ شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَاذَا غَفِلِين‏» و پروردگار تو از پشت بنى آدم فرزندانشان را بيرون آورد. و آنان را بر خودشان گواه گرفت و پرسيد: آيا من پروردگارتان نيستم؟ گفتند: آرى، گواهى مى‏دهيم. تا در روز قيامت نگوييد كه ما از آن بى‏خبر بوديم‏ ( سوره اعراف، آیه 172)

    و اين دو جمله بطورى كه از سياق كلام استفاده مى‏ شود ابطال دو حجت را كه ممكن است بندگان به آنها احتجاج كنند مى ‏رساند، و مى ‏فهماند كه اگر اين اخذ و اشهاد از بندگان و اخذ ميثاق بر انحصار ربوبيت نبود بندگان مى ‏توانستند در روز قيامت به يكى از آن دو تمسك جسته، و حجتى را كه خداوند عليه شرك ايشان اقامه مى ‏كند و به استناد آن، مشركين را محكوم به آتش مى ‏سازد، دفع نمايند.
    بنابراین آیه، فلسفه عالم ذر گرفتن بهانه از دست انسان ها بود. خداوند این پیمان را گرفت تا کسی در قیامت نتواند بگوید من از ربوبیت خدای یکتا غافل بودم یا به خاطر شرک پدران خود مجبور به پذیرش شرک گردیدم.
    خدای متعال در عالم ذر همه انسان ها را متوجه ربوبیت خویش کرد و از آنها پرسید آیا من پروردگار شما نیستم و آنها جواب مثبت دادند. با این جواب که خود یک اقرار صریح و قطعی است جای هیچ گونه عذری نیست که کسی در قیامت بگوید من از ربوبیت پروردگار غافل بودم.(تفسیر المیزان ذیل آیه 172 سوره مبارکه اعراف)

  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    243
    حضور
    1 روز 18 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    811



    دوستان اقا هادی عزیز کاملا درست میگن...
    منم همین حرف رو تایید میکنم...

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۳/۱۱, ۱۷:۲۰ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود