جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اشکال جزء لا یتجزی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937

    اشاره اشکال جزء لا یتجزی




    اگر ما بگوییم هر ماده ای جزء دار است و تبعا هر جزء داری به علت نیازمند است به یک مشکل بر می خوریم و آن اینکه
    مثلا ماده الف داری 100 جزء است .سوال می شود این 100 جزء نیز ماده اند یا خیر؟
    معلوم است که ماده اند .
    پس بتبع دارای جزء پس 100 جزء هم مثلا هر جزئش 10 جزء دراد.
    دوباره درمورد همان 10 جزء مادی هم همین سوال را می کنیم که در نهایت یا باید تسلسل شود که محال است یا باید به جزء لا یتجزی برسد که در حقیقت مجرد است نه مادی .
    تبعات مجرد دانستن جزءالاجزا هم ه روشن است اولا قبول اینکه اجزا می توانند ماهیتا مغایر با کل باشند
    و ثانیا چون جزالاجزا مجرد است دیگر حادث نیست و دیگر نیازمند به اجزا هم نیست چون جزئی ندارد . و بتبع قاعده علیت با این موضوعات هم شامل آن نمی شود

    می خواستم از دوستن بپرسم راه حل شما برای این مشکل چیست؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۹:۲۲
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    اشکال جزء لا یتجزی







    کارشناس بحث: استاد کریم



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    اگر ما بگوییم هر ماده ای جزء دار است و تبعا هر جزء داری به علت نیازمند است به یک مشکل بر می خوریم و آن اینکه
    مثلا ماده الف داری 100 جزء است .سوال می شود این 100 جزء نیز ماده اند یا خیر؟
    معلوم است که ماده اند .
    پس بتبع دارای جزء پس 100 جزء هم مثلا هر جزئش 10 جزء دراد.
    با سلام
    جناب ولايت با عرض سلام خدمت حضرتعالی وآروزی توفیق باید عرض کنم مساله به این شکل نیست. قاعده علیت این است که هر ممکنی برای خروج از امکان واتصاف به وجود یا عدم به علت نیاز دارد چون در غیر اینصورت ترجیح بلا مرجح می شود که از نظر عقلی قبیح است. وقتی یک ممکنی به وجود متصف شد می شود واجب الوجود بالغیر که وجودش را از دیگری یا همان علت حقیقی دارد. اجزاء این ممکن الوجود ذاتی دیگر ممکن الوجود نیستند که ما این فرضیات را مطرح کنیم. مثلا آقای حسن ذاتا ممکن الوجود است. حال بر اساس مرجحاتی که وجود داشته وجود پیدا کرده است. که می شود واجب الوجود بالغیر، این آقای حسن متشکل از اجزاء وجوارح است. ودر واقع با همین اجزاء وجوارح وروح است که حسن شناخته می شود ودو چیز جدا از هم نیستند که ما بخواهیم آنها را جداگانه حساب کنیم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    دوباره درمورد همان 10 جزء مادی هم همین سوال را می کنیم که در نهایت یا باید تسلسل شود که محال است یا باید به جزء لا یتجزی برسد که در حقیقت مجرد است نه مادی .
    چه کسی گفته است که جزء لا یتجزی مجرد است؟ جزء لا یتجزی آن است که شما وقتی ماده را تقسم می کنید می رسید به آتم ، در قدیم می گفتند آتم دیگر غیر قابل تقسیم است وهمان جزء لا یتجزی است. ولی بعدها دانشمندان دیدند خود اتم نیز از اجزای دیگری تشکیل یافته است که آنها می شوند جزء لا یتجزی ، ولی اینجا دیگر بحثی از مجرد بودن او نیست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    ثانیا چون جزالاجزا مجرد است دیگر حادث نیست و دیگر نیازمند به اجزا هم نیست چون جزئی ندارد . و بتبع قاعده علیت با این موضوعات هم شامل آن نمی شود
    همانطور که گفتم قاعده علین اونی نیست که شما در اینجا مطرح می کنید وهیچ فیلسوف معتبر اسلامی قاعده علیت را چنی تعریف نکرده است، قاعده علیت می گوید هر ممکن الوجودی نیاز به علت دارد تا وجود پیدا کند. یا هر موجودی که قائم به خود نیست ومتکی به دیگری است او معلول است وعلت یدارد. با این تعریفات فرشتگانی هم که مجرد هستند در قاعده علیت می گنجند.

    اشکال جزء لا یتجزی
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    خب سوال را یه جور دیگه طرح کنم
    ابتدا به چند سوالم جواب دهید
    آیا هر شی جزداری ممکن است؟
    آیا هر ماده ای جز دار است؟
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  8. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    الله و چهارده معصوم و دوستان آن ها
    نوشته
    1,527
    حضور
    75 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4592



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    اگر ما بگوییم هر ماده ای جزء دار است و تبعا هر جزء داری به علت نیازمند است به یک مشکل بر می خوریم و آن اینکه
    مثلا ماده الف داری 100 جزء است .سوال می شود این 100 جزء نیز ماده اند یا خیر؟
    معلوم است که ماده اند .
    پس بتبع دارای جزء پس 100 جزء هم مثلا هر جزئش 10 جزء دراد.
    دوباره درمورد همان 10 جزء مادی هم همین سوال را می کنیم که در نهایت یا باید تسلسل شود که محال است یا باید به جزء لا یتجزی برسد که در حقیقت مجرد است نه مادی .
    این قسمت پر رنگ شده را چطور نتیجه گرفتید؟
    این که جزء لایتجزی باشد،کجایش معنای مجرد بودن می دهد؟
    ما می توانیم فرض کنیم این جزء تجزیه ناپذیر،مادی باشد.چون منظور ما از جزء لایتجزی،این نیست که این جزء بسیط حقیقی است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    تبعات مجرد دانستن جزءالاجزا هم ه روشن است اولا قبول اینکه اجزا می توانند ماهیتا مغایر با کل باشند
    این هم قابل بررسی است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    و ثانیا چون جزالاجزا مجرد است دیگر حادث نیست و دیگر نیازمند به اجزا هم نیست چون جزئی ندارد .
    بر چه مبنایی از مجرد بودن به حادث نبودن پل زدید؟مجرد هم حادث است.ولی حادث ذاتی.

    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    و بتبع قاعده علیت با این موضوعات هم شامل آن نمی شود
    گفتیم مجرد حادث ذاتی است و هر حادث ذاتی ممکن الوجود است و هر ممکن الوجود معلول.در نتیجه مجرد معلول است.پس حتی اگر این جزء لایتجزی مجرد باشد،باز مشکلی در معلول بودن آن پیش نمی آید.

    لبیک یا مهدی
    و من الله التوفیق
    لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم
    یا لثارت الحسین

  9. صلوات ها 2


  10. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    نقل قول نوشته اصلی توسط بن موسی نمایش پست ها
    ما می توانیم فرض کنیم این جزء تجزیه ناپذیر،مادی باشد.چون منظور ما از جزء لایتجزی،این نیست که این جزء بسیط حقیقی است.
    با سلام
    اگر بسیط حقیقی نیست پس چه است؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط بن موسی نمایش پست ها
    بر چه مبنایی از مجرد بودن به حادث نبودن پل زدید؟مجرد هم حادث است.ولی حادث ذاتی.
    طبق نظر فلاسفه مجرد ممکن می شود ولی حادث نمی شود
    البته حادث ذاتی می شود
    اما واقعا حادث ذاتی در حقیقت حادث نیست و جعل لفظ است
    ولی در لغت حادث به این معنا به کار نمی رود و ائمه هم چنین قصدی را نداشته اند.
    به هر حال بنده در این جا نظرم به حادث حادث زمانی بود

    نقل قول نوشته اصلی توسط بن موسی نمایش پست ها
    گفتیم مجرد حادث ذاتی است و هر حادث ذاتی ممکن الوجود است و هر ممکن الوجود معلول.در نتیجه مجرد معلول است.پس حتی اگر این جزء لایتجزی مجرد باشد،باز مشکلی در معلول بودن آن پیش نمی آید.
    البته مجرد اعم از حادث ذاتی و قدیم ذاتی است و من می گویم قدیم ذاتی بودن این مجرد یا واجب بودن آن قابل بحث است
    اما متکلمان امروزی تاکید دارند و برهان می اورند که محال است مخلوق مجرد باشد و تنها مجرد عالم خداست
    البته این مسئله جداگانه قابل بحث است
    و بر فرض اثبات قابل اشکال است .
    و گرنه با مبنای فلاسفه و اینکه ممکن ممکن است مجرد باشد و معلول
    اشکال وارد نیست
    صحیح می فرمایید.
    باتشکر
    ویرایش توسط velayat : ۱۳۹۲/۱۱/۲۸ در ساعت ۲۱:۰۷
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  11. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    آیا هر شی جزداری ممکن است؟
    آیا هر ماده ای جز دار است؟
    مراد از شئ جزء دار چیست؟ خداوند ومجردات جزء ندارند. ول یماده بله جزء واجزاء دارد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    اگر بسیط حقیقی نیست پس چه است؟
    معنای اتم که از یونانی گرفته شده تقسیم ناپذیر است. فلذا در فلسفه گفته می شد که اتم ماده نشکنی است که قابل تقسیم پذیری نیست. هر چند دانشمندان بعدها کشف کردند که خود اتم نیز از الکترون وپروتون تشکیل یافته است که این عدم تقسیم در این دو ماده جریان دارد.
    پس شی لا یتجزی که در فلسفه از آن بحث می کنند. چیزی مادی است نه مجرد، که گفته شود بسیط است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    طبق نظر فلاسفه مجرد ممکن می شود ولی حادث نمی شود
    البته حادث ذاتی می شود
    این سخن درستی است.
    اشکال جزء لا یتجزی
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  12. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود