جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حد تغافل چقدر هست؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    حد تغافل چقدر هست؟؟






    امام علي(عليه‌السلام) مي‌فرمايد: «العاقل نصفه الاحتمال و نصفه تغافل»[1]؛ «نيمي از انسان عاقل، بردباري و تحمل است؛ و نيم ديگرش تغافل و ناديده گرفتن.»

    [1]. غررالحکم و دررالحکم آمدي، ص 117.



    با توجه به مهم بودن روحیه تغافل در تربیت اسلامی چند سوال مطرح می شود:

    حد تغافل چقدر می تواند باشد و بهترین نحوه تغافل چیست و در مورد چه کسانی باید به کار برده شود؟؟؟ و در مورد چه کسانی کاربرد ندارد؟؟

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    حد و مرز گذشت تا کجاست؟


    بزرگواری و کرامت به عنوان یک خصیصه انسانی ، زیباترین جلوه های اخلاقی را ترسیم

    می کند . این مسئله در مناسبات اجتماعی و بویژه در زندگی مشترک ، حضور موثر و نافذی
    دارد . زن و شوهر بیش از هر مجموعه انسانی دیگر باید نسبت به هم روحیه بزرگ منشی
    داشته باشند . یکی از نشانه های بزرگ منشی و کرامت ، عفو و گذشت و مدارا نسبت به
    هم است . زندگی مشترک ، به گونه ای است که زن و شوهر به طور طبیعی در حالات و
    روحیات یکدیگر دقیق می شوند و به عیوب هم پی می برند . اما نباید این مسئله به بازگو
    کردن عیوب هم و سرزنش یکدیگر منجر شود . چراکه در این صورت ، شادکامی از صحنه

    زندگی به بیرون رانده می شود و جوی آکنده از بدبینی و خصومت بر فضای زندگی حاکم

    می شود . مدارا و گذشت ، ما را ملزم می کند که درمورد همسرمان به جای عیب جویی ،

    عیب پوشی را برگزینیم و در مواردی ، تغافل را سرلوحه مناسبات خود قرار دهیم . یعنی

    وانمود کنیم که از اشتباه طرف مقابل بی اطلاع هستیم . اسلام به مسئله گذشت توجه خاص
    دارد و آن را از خصائل نیک انسانهای مومن می شمرد . سیره پیامبر اسلام (ص) و سایر
    معلمان بشریت نشان می دهد که آن بزرگواران با شیوه گذشت و مدارا ، بسیاری را به آئین

    متعالی اسلام جذب کردند و زمینه هدایت انسانهای گمراه را فراهم آوردند . آموزه های اخلاقی
    اسلام ، مدارا در اجتماع و محیط خانواده را توصیه می کند و همسران را به ایجاد فضایی آرام
    و به دور از تنش دعوت می کند . زن و یا شوهر با چشم پوشی از خطای همسر به نوعی

    شخصیت خویش را تکریم می کنند و رشد می دهند . حضرت علی (ع ) در حدیثی می فرماید :

    " با چشم پوشی از مسائل کوچک ، خود را بزرگ کنید و بر قدر و منزلت خویش بیفزائید .
    " آقای دکتر شرفی کارشناس علوم رفتاری دراین خصوص چنین می گوید: باید توجه داشت

    که عدم گذشت و بازگویی مکرر اشتباه دیگران زمینه را برای اشتباهات بعدی هموار می کند

    و خطاهایی بعد از خطای اول به وقوع می پیوندد . زیرا نپذیرفتن عذرخواهی ،فرد را از زندگی
    مایوس می کند . ساختن بنای استوار خانواده ، نیاز شدیدی به گذشت و بزرگ منشی دارد

    . طولانی شدن قهر و ناسازگاری زن و شوهر به مصلحت هیچ کدام نیست . این امر بازگشت

    پذیری آنها را به زندگی گرم و متعادل ، دشوار می کند . عدم گذشت ، درواقع بی اعتمادی را به
    همسر نشان می دهد . درنتیجه چگونه انتظار دارید که خطای شما روزی توسط همسرتان بخشیده
    شود و مورد عفو قرار گیرید ؟ گاهی ما انسانها در مقایسه با دیگران ، جنبه های مثبت خویش

    را بیش از آنچه واقعیت دارد ، در نظر می گیریم و عیوب خود را کمتر از آنچه که هست ،

    می بینیم . در نتیجه به جنبه های مثبت دیگران کمتر توجه می کنیم . این مسئله روابط

    اجتماعی و بخصوص روابط خانوادگی ما را مخدوش می کند . امام علی (ع) در حدیثی
    می فرماید : " خوشا به حال کسی که توجه او به عیوب خویش ، وی را از توجه به عیوب
    دیگران باز دارد . " روان شناسان درخصوص آثار و فواید گذشت و مدارا در خانواده چنین

    می گویند : با چشم پوشی از خطای همسر ، فرصتی فراهم می شود که وی به بهبود رفتار
    خود اقدام کند . زمانی که ضربات ویرانگر انتقاد و نکوهش بر وی فرود آید ، هرگونه
    اراده و جرأت جبران کاهش می یابد . چشم پوشی از خطای کم اهمیت همسر ، زمینه را

    برای تفاهم در خانواده فراهم می کند . اما نکته ای مهم در اینجا مطرح است و آن اینکه
    حد و مرز گذشت تا کجاست ؟ گاهی مدارا و گذشت می تواند با آسیبهایی همراه باشد
    . آقای علی حسین زاده کارشناس مسائل تربیتی می گوید : " گاهی مدارا می تواند زمینه

    افزایش رفتارهای خلاف را فراهم کند . برای مقابله با این آسیب ، تدابیر و تمهیداتی لازم

    است . مدارا دربرابر رفتار نامناسب ، راهکاری است که می تواند به روابط خانوادگی آرامش
    بخشد . تداوم این امر در دراز مدت نیز دارای آثاری سازنده است و زمینه رفتار مثبت
    را فراهم می کند . بنابراین برای رسیدن به این اهداف باید تدابیر لازم اندیشیده شود . دربرابر
    رفتار منفی همسر ، عکس العمل تند و ناخوشایند از خود نشان ندهیم و بکوشیم زمینه تحقق
    رفتار مثبت را فراهم کنیم . بدین طریق با کنترل و ساماندهی رفتار خود ، به نوعی مخالفت
    خود را با رفتار نادرست او ابراز می کنیم . البته گاهی ممکن است مدارای ما دربرابر همسر

    ، با سکوتی معنا دار از طرف ما همراه باشد که برای طرف مقابل گران است و موجب شود

    که او در رفتار و کردارش تجدید نظر کند . به هرحال ، هرکس با توجه به تیپ شخصیتی
    و احساسات همسر خود ، می تواند الگوی مناسبی را برای مقابله با خطاها پیدا کند ،

    مشروط براینکه این شیوه رفتاری ، به تقویت رفتارهای مثبت در همسر منجر شود .
    صدای جمهوری اسلامی -با تلخیص و تغییر

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب نقش تغافل در اصلاح امور زندگی




    تغافل یک سوم توفیق در زندگی :


    قال الإمامُ الباقرُ سلام الله علیه :
    صَلاحُ شَأنِ‏ النّاسِ ‏التَّعايُشُ و التّعاشُرُ مِل‏ءَ مِكيالٍ : ثُلثاهُ فِطَنٌ ، وثُلثٌ تَغافُلٌ .

    حضرت امام باقر سلام الله علیه فرمودند :
    سامان يافتن كار مردم به اين است كه طورى با هم معاشرت كنند كه مانند پيمانه‏ای باشند دو سومش هوشيارى و يك سومش ناديده گرفتن و چشم‏پوشى .

    منبع :

    بحار الأنوار : 74 / 167 / 34 منتخب ميزان الحكمة : 380

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب مانند عود باشیم




    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    حد تغافل چقدر می تواند باشد

    در دیوان شعر منسوب به امیرالمؤمنین سلام الله علیه در باب حد تغافل چنین آمده است که شهید آیت الله مطهری نیز در کتاب فلسفه ی اخلاق بدان اشاره نموده اند :
    حضرت فرمود :
    و ذی سفه یواجهنی بجهل
    و اکراه ان اکون له مجیبا

    یزید سفاهة و ازید حلماَ
    کعود زاد فی الاحراق طیبا


    بسا هستند آدم هایی که رشد فکری ندارند با روی جهالت و نادانی خودشان با من روبرو می شوند . از من بدگویی می کنند و من کراهت دارم از این که آن ها را بدهم . خیلی اتفاق می افتد که او بر سفاهت و جهالت و بدگویی خودش می افزاید و من بر حلم خودم می افزایم . مثل من مثل آن عودی است که هر چه در آتش بیشتر می سوزد بیشتر بوی خوشش ظاهر می شود .

    منبع :

    دیوان منسوب به امیرالمؤمنین سلام الله علیه

  9. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آیا این مورد هم حق تالیف و چاپ محسوب میشه؟؟
    توسط binammm در انجمن حقوق چاپ، تأليف و...
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۳, ۱۳:۱۹
  2. چرا شیعیان به حدیث ثقلین عمل نمی کنند؟؟!!
    توسط عمر فاروق در انجمن شیعه شناسی
    پاسخ: 79
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۴, ۱۹:۳۹
  3. روزه مستحبی و روزه قضا باهم ؟؟
    توسط H a n a در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۱, ۱۴:۰۲
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۳۰, ۱۸:۴۸
  5. ساخت فلزیاب چه حکمی داره؟؟
    توسط maedeh-r در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۱۱, ۱۶:۳۰

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود