صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907

    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"




    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"




    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"



    با سلام تاپیک کنونی برای شناسایی بیشتر اختلالات دوران کودکی و درمان ها آنها ایجاد شده

    ان شاء الله مفید واقع شود.



    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"



    اکثر کودکان در جریان بزرگ شدن مشکلات هیجانی و رفتاری خاصی پیدا می کنند که معلول فشار های رشد و انطباق با انتظارات خانواده و اجتماع است . وظیفه

    اصلی والدین این است که به فرزندان خود کمک کنند رویدادهای عادی رشد ( مثلا آموزش توالت رفتن، ترس ها ، "نه" شنیدن ، و کنار آمدن با خواهر و برادر ها و همسالان )

    را پشت سر بگذارند و بر رشد فرزندشان بیفزایند .


    خوشبختانه علی رغم مشکلات هیجانی و رفتاری که ممکن است خیلی از کودکان دچار آن شوند تنها 20 درصد کودکان به مشکلات حاد دچار می شوند و نیاز به درمان دارند .

    از جمله اختلالات مهم دوران کودکی :

    -عادات و تیک ها

    -بی اختیاری ادرار و بی اختیاری مدفوع

    -مشکلات خوردن

    -خواب

    -میل جنسی و مشکلات جنسی

    -ترس ها و اضطراب ها

    - افسردگی

    -رفتار مخل

    -اختلال کمبود توجه

    -اداره کردن رویدادهای پر استرس کودکی(خواهر و برادرها، طلاق ، داغدیدگی)

    ویرایش توسط همره : ۱۳۹۳/۰۴/۰۶ در ساعت ۱۵:۰۵
    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907







    فصل اول

    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"

    عادت و تيک ها

    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"

    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"

    عادات دهاني

    .........................................

    شست مکيدن


    شست مکيدن (که شامل شست ها ، انگشتان ، مشت يا ژستانک مي شود) در بين کودکان شايع است ؛

    شواهدي وجود دارد که کودکان شست مکيدن را از داخل رحم شروع مي کنند! در بقيه کودکان ، 20 درصد شست مکيدن را

    بيبن 3 تا 5 ماهگي شروع مي کنند و 15 درصد بين 6 تا 9 ماهگي . و فقط 10 درصد از آنان بعد از 9 ماهگي شروع مي کنند.

    در سبب شناسي شست مکيدن ، ديدگاههاي مختلفي وجود ارد ؛ از جمله تداعي هاي لذت بخش مرتبط با تغذيه ، ژاسخ شرطي براي کاهش

    تنش ، ازضاي شهواني و تغذيه افراطي با ژستان يا بطري. ولي شواهد تجربي کمي در تاييد اين ديدگاهها وجود دارد .


    وانگهي کودکاني که شست خود را مي مکند مشکلات رفتاري و هيجاني زيادي ندارند. در عمل بنظر مي رسد شست مکيدن اوليه تا حدودي

    مفيد است چون گريه را کم مي کند ، دندان در آوردن را آسانتر مي کند ، به کودک کمک مي کند بخوابد و بطور کلي کودک را آرام مي کند.

    شست مکيدن تا زماني که مزمن نشده و مزاحم ساير فعاليت هاي کودک نباشد ، مشکل در نظر گرفته نمي شود . مگر آن که مشکلات دنداني

    تا 6 سالگي ، در بين باشد. اين مشکلات دنداني عبارت اند از روي هم قرار نگرفتن دندان ها ، باريکشدن قوس هاي دنداني ، التهاب لثه و از

    ريخت افتادن انگشت . ساير مشکلات بچه هايي که دائما شست خود را مي مکند عباتند از تحت الشعاع قرار گرفتن جايگاه اجتماعي انان در

    بين همسالان چون بچه هاي ديگر انان را بچه هاي کم هوش ، غمگين غير جذاب ، غير دوست داشتني و دوستاني غير دوست داشتني و غير

    دلنشين مي بينند. وانگها بعضي ژدر و مادر ها ، شست مکيدن خيلي آزار دهنده و خجالت آور مي دانند .


    شواهد نشان داده چند نوع درمان رفتاري در در مان شست مکيدن خيلي موفق هستند يکي از اين روش ها وارو نگي عادت است (که در

    پايان فصل عادات و تيک ها توضيح داده مي شود).

    از جمله تحقيقي روي 22 کودک 4 تا يازده ساله انجام شد که نتايج آن نشان دادند با يک ماده بد مزه و با ايجاد نظام پاداش دهي مي توان

    شست مکيدن روزانه و شبانه را درمان کرد. پدر و مادر بچه ها ، ماده اي بنام استاپ_ زيت را صبح بعد از بيدار شدن فرزندشان ، هر بار که در

    طول روز شست مکيدن فرزند خود را مي ديدند و يک بار قبل از خواب ، روي ناخن انگشت و ناخن انگشت هاي ديگر مي ماليدند.

    نظام پاداش هم يک کيسه شانسي بود که والدين در آن 50 تا 100 قطعه کاغذ که روي آن ها انواع پاداش هاي ملموس و ناملموس نوشته شده

    بود ( مثلا خوردن غذاهاي سبک ، انواع امتياز ها ، گذارندن مدت زماني با والدين و غيره) ، 12 نفر کودک ظرف 3 ماه شست مکيدن را ترک کردند

    ، بعد ار يکسال تعداد آنها به 20 نفر رسيد . پدر و مادر ها درمان را خيلي قابل قبول ارزيابي کردند . اگر تحقيقات ثابت کرده يک ماده بد مزه براي

    ترک ميکيدن انگشت کافيست ولي پاداش دادن شست نمکيدن نيز مهم است و به مقبوليت درمان کمک مي کند.


    در مورد پستانک خوردن هم از فنون مختلفي استفاده کرده اند از جمله برداشتن پستانک ، پستانک خوردن در مواقع و مکان هاي خاص ، ماليدن ماده اي بد مزه بر روي پستانک و کم کردن تدريجي اندازه و شکل نوک پستانک.







    ویرایش توسط همره : ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ در ساعت ۲۱:۳۵
    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907




    ناخن جويدن


    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"

    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"


    ناخن جويدن ( اعم از کندن يا جويدن ناخن ها ) و رفتار هاي نوک زدن به ناخن ها يا کندن پوست انگشتان ، دو عادت شايع کودکان است . بر

    اساس گزارش والدين ، 25 درصد از کودکان ، تقريبا بين 2/5 تا 6 سالگي ناخن مي جوند . ميزان ناخن جويدن کودکان در شش سالگي افزايش

    مي يابد و در نوجواني به اوج خود که 45 درصد است مي رسد . سپس در بزرگسالان به 4/5 درصد تقليل مي يابد. محققان ، ناخن جويدن را

    رفتار آموخته شده اي مي دانند که تنش کاه و اضطراب کاه است و هنگام تمرکز کردن رخ مي دهد ؛ ناخن جويدن هنگام استرس به بالا ترين حد

    خود مي رسد . ولي ناخن جويدن ظاهرا مولفه خانوادگي يا ژنتيکي هم دارد چون در دو سوم دو قلوهاي يک تخمکي و يک سوم دوقلوهاي دو تخمکي

    ، هر دو کودک ناخن مي جوند . ناخن جويدن علاوه بر آن که ظاهر ناخن ها را بد مي کند ، باعث زخم شدن و عفونت ناخن يا رو پوست اطراف

    ناخن مي شود؛ همچنين مشکلات دنداني ايجاد مي کند ؛ مثلا باعث کوتاه شدن ريشه دندان ها بر اثر فشار زياد مي شود .

    براي در مان ناخن جويدن ، رويکرد رفتاري زيادي وجود دارد . وارونگي عادت با تاکيدي که بر خود آگاهي و رفتار رقيب ( مثلا مشت کردن يا

    محکم گرفتن يک شي) دارد، موثرترين درمان براي ناخن جويدن است . اين رويکرد 40 درصد موارد ناخن جويدن را رفع مي کند و شدت 84

    درصد موارد ناخن جويدن را ( در حر 50 درصد و بيشتر) کم مي کند.

    اگر چه ظاهرا مهمترين مولفه درماني در وارونگي عادت مي باشد ولي بهترين نتايج وقتي عايد مي شود که برنامه وارونگي عادت ، کامل اجرا شود.

    رويکرد هاي ديگر براي ناخن جويدن و ميزان موفقيت اين رويکردها به شرح زير هستند :

    بازبيني خود صرف(15 درصد) ، استفاده از مواد تلخ(15 درصد) ، پاسخ هاي رقيب صرف ( 40 تا 57 درصد) ، و تمرين منفي (15 درصد).


    ((تمام رويکردهاي درماني نامبرده در آخر فصل بدليل مشترک بودن بين اختلالات توضيح داده مي شود))

    ویرایش توسط همره : ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ در ساعت ۲۱:۳۶
    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907



    دندان قروچه




    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"



    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"




    دندان قروچه عبارت است از مالیدن بیهوده و بی جای دندان ها به یکدیگر ، در میان انواع عاداتن مخرب دندان قروچه ، ساییدن دندان ها روی یکدیگر و رو یهم

    فشرندن دندانها از همه رایج تر هستند. که در حالت شدید می تواند منجر به ساییدگی نا منظم و زود هنگام دمندان ها شود و روی هم قرار نگرفتن دندان ها و

    صدمات چهره ای خصوصا صدمات چهره ای خصوصا صدمه مفصل آرواره را در پی داشته باشد.

    میزان شیوع دندان قروچه از 7 درصد تا 88 درصد متغیر است که دلیلش بستگی به پیدا کردن ان به تعریف دندان قروچه دارد اوج دندان قروچه بین 3 تا 17

    سالگی می باشد و نسبت دختران به پسران 3به 1 است.

    علاوه بر استرس عوامل دیگری هم در سبب شناسی دندان قروچه دخالت درارند که عبارتند از (1) کمبود های غذایی؛ (2) آزاد شدن هیستامین در پی آلرژی ،

    سرما خوردگی یا استرس ؛ (3) پرکاری تیروئید ؛ (4) مشکلات عصب شناسی مثل صرع و عقب ماندگی ذهنی ؛ (5) آرتریت روماتوئید کودکی و (6) مصرف دارو

    هایی مثل آمفتامین و مشتقات آنها .

    ظاهرا دندان قروچه با مشکلات هیجان یا رفتاری رابطه ندارد .



    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907




    سایر عادات

    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"

    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"


    سایر عادات دهانی ( مثل کندن پوست لب ، گاز گرفتن پوست لب ، لیسیدن لب ف مکیدن زبان ، گاز گرفتن زبان ، مکیدن سق و گاز گرفتن لپ ) عمدتا مشکلات کودکان یا بزرگسالانی هستند که ناتوانی رشدی دارند.


    وسواس موکنی

    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"

    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"


    نتیجه وسواس موکنی که کندن مداوم مو می باشد ، کچلی هست. اگر چه کودکان مبتلا معمولا موی سر خود را می کنند ولی گاهی موی ابرو و مژه ها و همچنین موی دست و پا را هم شامل

    می شود.

    وسواس موکنی بعنوان اختلال تکانه ملاک های تشخیصی دارد که عبارتند از :

    (1) کندن مکرر مو که منجر به کچلی می شود .(2) تنش بلافاصله قبل از مو کنی یا تنش هنگام مقاومت در برابر مو کنی . (3) ارضاء شدن ف لذت بردن و آرام

    شدن هنگام موکنی . (4) توجیه نشدن مشکل با یک اختلال روانی دیگر یا یک بیماری پزشکی . (5) اختلال جدی در کارایی شخص .

    تخمین در مورد شیوع وسواس مو کنی 1 درصد تا 3 درصد کل جمعیت متغیر است . بطور کلی این اختلال بین 1/5 تا 5 سالگی ظاهر می شود . و فراوانی آن

    بین دختران و پسران شبیه یکدیگر است. سبب شناسی وسواس مو کنی تا حد زیادی نا مشخص است . البته فرضیه هایی مثل افسردگی، اضطراب یا

    رفتارهای اموخته شده مطرح شده است.

    برای درمان وسواس موکنی از راهبردهای درمانی رفتاری مختلف استفاده می شود از جمله راهبرد وارونگی عهادت ، تنبیه ، تقویت ، جریمه پاسخ ف پیشگیری

    از پاسخ ، تمرین منفی ، باز بینی خود .



    تیک ها



    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"

    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"


    <<تیک>> یک نوع حرکت سریع یا صدای سریع ، ناگهانی ، گهگاه اما تکرار شونده ، ناموزون ، قالبی و معمولا غیر ارادیست . تیک می تواند در بخشی از بدن

    رخ بدهد و تقلید یک حرکت یا صدا باشد . تیک ها از لحاظ زمان و فراوانی ، پیچیدگی ، شدت ، محل و مدت خیلی با هم فرق دارند . انها گاهی اوقات بطور

    مستمر رخ می دهند و گاهی چند دقیقه در روز .

    اختلال تیک دارای خصوصیا مشترک زیر هستند :

    1. نشانه های تیک ظرف چند دقیقه فروکش کرده و در جریان فعالیت های سرگرم کننده ، شدید می شوند.

    2. استرس ، خستگی و بیماری می توانند تیک ها را تشدید کنند.

    3. محرک های محیطی می توانند تیک ها را راه بیاندازند.

    4. تیک ها از لحاظ شدت ، فراز و نشیب دارند و محل آناتومیک آنها تغییر می کند.

    5. تیک ها در خواب ، بسیار کم شده یا ناپدید می شوند .

    6. نسبت مرد به زن در تیک ها 3 به 1 است.

    7. تیک های صتی در هر اختلالی می توانند رخ بدهند جز در نوع حرکتی اختلال تیک حرکتی یا صوتی مزمن.

    انواع تیک ها :

    حرکتی ساده: پلک زدن ف کج و معوج کردن صورت ف بالا انداختن ابروف چروک کردن ف دهان را غنچه کردن ف کج کردن سر ، بالا انداختن شانه ، آرنج را بیرن

    انداختن ، جمع کردن شکم ، لگد زدن ، جمع کردن بدن .

    حرکتی پیچیده: شکلک در آوردن ف چسباندن چانه به بازو ف شانه کردن موها با انگشتان ف دراز کردن گردن ، مشت زدن به سایه ها ، لی لی کردن ف بالا

    پریدن هنگام راه رفتن ف زدن خود، محکم زدن اشیاء

    صوتی ساده : سرفه کردن ، صدای اوهوم در آوردن ف جیک جیک کردن ،<<ا ا کردن >> ، فوت کردن با لب بالا ، صدای تق تق در آوردن ، با بینی بیرون دادن هوا

    فش فش کردن

    صوتی پیچیده: <<آها اها>> گفتن ، <<شرط می بندم >> گفتن ، <<بسیار خوب>> ، <<آره>> ، مکرر گویی ( تکرار کلمات ، عبارات یا جملات خود ) ،

    قسم خوردن ، صداهای زشت در اوردن ف توهین های نژادی یا محاوره ای

    ویرایش توسط همره : ۱۳۹۳/۰۲/۰۵ در ساعت ۲۳:۲۲
    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907



    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"درمان تیک های گذرا و مزمن "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"


    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"


    تیک های گذرا معمولا بدون مداخله رفع می شوند . در کودکان معمولا تیک های حرکتی یا صوتی مزمن تحت درمان قرار می گیرند . در مان های رفتاری مورد استفاده عبارتند از مدیریت وابستگی ،

    ( استفاده از تقویت مثبت و منفی ) ، آرمیدگی آموزی ، باز بینی خود ( ثبت روزانه تیک ها ) ، تمرین منفی انبوه (تکرار ارادی تیک با هدف خاموشی آن ) و وارونگی عادت ( استفاده از پاسخ های

    رقیب و روش های دیگر برای پیشگیری از وقوع تیک ها )

    درمانها بویژه وارونگی عادت ، در حد معناداری تیک های حرکتی و صوتی منفرد و متعدد را کم می کنند و در مورد کودکان جواب می دهند.

    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907



    اختلال توره
    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"



    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"


    مشخصه اختلال توره ، حرکات و صداهای ساده ، بی هدف و سریع هستند . اما این نشانه ها فقط جزیی از این اختلال پیچیده و نمود بالینی ان هستند . براساس آخرین تحقیقات مشخصه های

    اختلال توره عبارتند از وجود تیک حرکتی متعدد و یک یا چند تیک صوتی ( که لزوما همزمان رخ نمی دهند) . تیک ها در طول روز ، بارها ( و معمولا بطور ناگهانی ) یا بطور متناوب بیش از یکسال رخ

    می دهند . دوره های بی تیک هم بیش از سه ماه طول نمی کشند . محل آناتومیک ، فراوانی ، شدت و پیچیدگی تیک ها نیز به مرور تغییر می کنند.

    نشانه های اختلال توره می توانند از 12 ماهگی به بعد نمایان شوند ولی معمولا بین 7 الی 8 سالگی شروع می شوند. اما اکثر موارد ان قبل از 14 سالگیست. در شکلگیری این اختلال عوامل

    محیطی ، ژنتیکی ، زیست شناختی ، روانشناختی دخیل هستند.

    اختلال توره در پسرها 5 الی 6 برابر دخترهاست . و این اختلال در هنگام افسردگی و اضطراب شدت بیشتری دارد .

    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907



    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"درمان کلی عادات و تیک ها"اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"



    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"

    وارونگی عادت

    شواهد نشان می دهد وارونگی عادت در درمان عادت ها و تیک ها موثر است در ضمن شواهدی وجود دارد دال بر این که وارونگی عادت،

    تعداد و شدت تیک ها را در اختلال توره کم می کند.

    وارونگی عادت به تلاش قابل توجه والدین و خود کودک نیاز دارد.مولفه های وارونگی عادت عبارتند از : آگاهی آموزی( شامل توصیف پاسخ ،

    پاسخ یابی ، هشدار زود هنگام ، وضعیت آگاهی ) ؛ آموزش پاسخ رقیب ؛ آرمیدگی آموزی ، مدیریت وابستگی (شامل مرور

    راحتی عادت ،حمایت اجتماعی ، نمایش عمومی ) و تعمیم آموزی.

    ویرایش توسط همره : ۱۳۹۳/۰۴/۰۶ در ساعت ۱۵:۱۹
    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907



    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"آگاهی آموزی یا زیر نظر گرفتن خود"اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"

    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"


    هدف از آگاهی آموزی ، افزایش آگاهی کودک از فراوانی و شدت عادت و تیک ، متغیرهای محیطی موثر بر رفتار و حرکات خاصی که در رفتار

    مورد نظر انجام می شود ، است . کودک و والدین باید هر روز میزان بروز عادت یا تیک را در یک مقطع زمانی مشخص ثبت کنند. همچنین باید

    از شماره انداز مچی یا دفترچه یادداشت استفاده کرد. مدت ثبت ، به فراوانی رفتار بستگی دارد(برای مثال ، رفتارهایی را که فراوانی بیشتری

    دارند می توانیم در مدت زمان کوتاه تری ثبت کنیم). اماکعکولا روزی 10 تا 30 دقیقه ثبت عادات کفایت می کند. با این حال اگر کودک بتواند

    عادت یا تیک را در طول روز ثبت کند و اتفاقات رخ داده را یادداشت کند ، محرک های محیطی که تیک ها را تسریع و تشدید می کنند ،

    مشخص خواهد شد .


    دومین بخش آگاهی آموزی ، توصیف پاسخ است که در آن ، کودک با کلمات یا بدن خود و یا آینه و ویدیو ، جزییات عادت خود را برای درمانگر توصیف می کند.

    با این کار ، آگاهی کودک از رفتارش بیشتر می شود و انگیزه بیشتری برای توقف آن پیدا می کند.

    سومین مولفه آگاهی آموزی ، پاسخ یا بی است. همچنین درمانگر به کودک یاد می دهد اولین علامتی را که نشانگر قریب الوقوع بودن عادت یا

    تیک است (روش هشدار زود هنگام ) (علائمی مثل لمس کردن لب ها در تیک شست مکیدن یا تمایل به شروع کردن تیک ها) تشخیص بدهد.



    و بالخره باید به کودک کمک کنیم از وضعیت ها آگاه تر شود ( وضعیت آگاهی ). در این روش ، آگاهی که کودک نسبت به وضعیت هایی که در

    آنها عادات یا تیک ها رخ می دهند بیشتر می شود و کودک یاد می گیرد کدام وضعیت ها , عادت یا تیک او را بهتر یا بدتر می کنند. سپس آماده

    می شود در آن وضعیت از روش های مناسب استفاده کند یا حتی در آن وضعیت روش های مناسب را تمرین کند( برای مثال کودکی که در رختخواب ،

    شست خود را می مکد گره کردن مشت را تمرین کند)
    .
    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907



    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"آموزش پاسخ رقیب"اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"

    "اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان" فصل اول "درمان های کلی عادات و تيک ها"

    شخص در آموزش پاسخ رقیب ، پاسخی می دهد که با تیک یا عادت وی نا همخوانی دارد، و تیک را به پاسخ وابسته می کند ( مثلا پلک زدن را به

    گره کردن مشت وابسته می کند ).

    برخی روانشناسان توصیه می کنند پاسخ رقیب (1) با پاسخی که عادت شده تضاد یا همخوانی داشته باشد ؛ (2) بتواند برای چند دقیقه ادامه یابد ؛

    (3) نامشهود باشد تا خللی به امور جاری شخص وارد نکند و (4) عضلات مخالف عضلات دخیل در عادت را تقویت کند و با سفت کردن عضلات ،

    آگاهی شخص را بیفزاید . در موردد حرکات تیکی ، سفت کردن عضلات مخالف عضلات درگیر در تیک به اندازه ای که عضلات درگیر در تیک سفت

    شوند ، توصیه شده است. برای مثال ، پاسخ رقیب برای تیک شانه بالا انداختن ، منقبض کردن عضلات پایین برنده ی شانه به همان اندازه است ( تا

    عضلاتی که نقطه مقابل عضلات شانه بالا انداختن هستند ، تقویت شوند ).


    در شست مکیدن یا وسواس مو کنی هم گره کردن مشت ، یک پاسخ رقیب موثر است. در مورد تیک ها ، کودک باید عضلاتش را انقدر فشرده

    کند که حرکت تیکی نکند یا بلافاصله پس از وقوع آن ها ، تا دو دقیقه پاسخ رقیب بدهد . در مورد تیک ها ، ابتدا باید فراوان ترین و مزاحم ترین

    تیک درمان شود .

    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
    توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۰۰:۰۶
  2. پاسخ: 126
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, ۱۰:۲۴
  3. یک بحث داغ: "اسلام" و "ملی گرایی"
    توسط حامد در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۸, ۱۱:۲۵
  4. "مورچه" داناتر از ""سلیمان"" ؟؟؟
    توسط حامد در انجمن نبّوت خاصه
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۰۹, ۱۷:۳۹
  5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
    توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, ۱۷:۳۶

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۹, ۱۳:۱۶ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود