جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه آخر سوره بقره

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    امام زمان
    نوشته
    150
    حضور
    9 روز 12 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    630

    آیه آخر سوره بقره




    سلام علیکم
    در آیه آخر سوره بقره داره که:پردوردگارا بر ما سخت مگیر همان طور به ماقبل ما سخت گرفتی
    میخواستم بدونم ماقبل انان چه کسانی بوده اند و چرا بهشون سخت گرفته شده؟


    به ذرّه گر نظر لطف بوتراب كند *** به آسمان رود و كار آفتاب كند
    امام صادق(علیه السلام) نیز در پاسخ به این سوال که چه استغفاری مانع نوشتن گناه می‌شود؟ فرمودند: " هرگاه بنده گناهی مرتکب شود، از بامداد تا شب به او مهلت داده می‏‌شود. اگر آمرزش خواست، آن گناه برایش نوشته نمی‏‌شود.

    الکافی: 2 / 437 / 1 منتخب میزان الحکمة:428

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست




    آیه آخر سوره بقره








    کارشناس بحث: استاد یاسین


  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام



    « رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنا»[1]( پروردگارا! تكليف سنگينى بر ما قرار مده، آن چنان كه (به خاطر گناه و طغيان،) بر كسانى كه پيش از ما بودند، قرار دادی).



    كلمه" اصر" بطورى كه گفته‏ اند به معناى ثقل و سنگينى است، بعضى هم گفته‏ اند: به معناى آن است كه چيزى را به قهر و غلبه حبس كنى، و برگشت آن نيز به همان معناى اول است، چون حبس شدن نيز نوعى سنگينى است، و بر موجود حبس شده گران است.


    منظور از" الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنا" اهل كتاب و مخصوصا يهود است، چون در اين سوره به بسيارى از داستانهاى ايشان اشاره شده است، و مخصوصا در سوره اعراف آيه 157" اصر" و" اغلال" را به ايشان نسبت داده، مى‏فرمايد:" وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ، وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ"" رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ" مراد از" ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ"، تكليف‏هاى ابتدايى طاقت‏ فرسا نيست، چون خداى تعالى هرگز چنين تكاليفى به بندگان خود نمى‏كند، چون هم عقل آن را تجويز نمى‏كند، و هم كلام خود خداى تعالى، كه در مقام حكايت گفتار مؤمنين فرموده:" سَمِعْنا وَ أَطَعْنا"، بر خلاف آن دلالت دارد، بلكه مراد از آن جزا و كيفر بدى ‏هايى است كه ممكن است به ايشان برسد، حال يا به صورت تكاليف دشوار (نظير آنچه در بنى اسرائيل واقع شد) باشد، و يا به صورت عذاب‏هايى كه ممكن است نازل شود، و يا به صورت مسخ شدن و امثال آن باشد.[2]


    ممكن است سؤال شود: اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام پيشين نبوده؟ در پاسخ بايد گفت: همانطور كه از آيات قرآن استفاده مى ‏شود تكاليف شاق براى امم پيشين، در اصل شريعت نبوده، بلكه پس از نافرمانيها به عنوان عقوبت و كيفر قرار داده شده است. همانطور كه بنى اسرائيل به خاطر نافرمانيها پى در پى از خوردن پاره‏ اى از گوشتهاى حلال محروم شدند[3] ، مانند آیه« فَبِظُلْمٍ مِّنَ الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا عَلَيهِْمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لهَُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَن سَبِيلِ اللَّهِ كَثِيرًا»[4]( بخاطر ظلمى كه از يهود صادر شد، و (نيز) بخاطر جلوگيرى بسيار آنها از راه خدا، بخشى از چيزهاى پاكيزه را كه بر آنها حلال بود، حرام كرديم).



    [1] - سوره بقره،آیه286.

    [2] - ترجمه الميزان، ج‏2، ص: 686.

    [3] - تفسير نمونه، ج‏2، ص: 404


    [4] - سوره نساء،آیه160.
    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۲/۱۱/۲۴ در ساعت ۱۸:۴۴
    آیه آخر سوره بقره
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  6. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود