صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تاریخچه مسجد جمکران

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482

    اشاره تاریخچه مسجد جمکران




    جمکران از چه زمانی تاسیس شده و داستان ساخت آن چه مقدار مستند است ؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۲۹ در ساعت ۰۴:۳۹

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    مستند مسجد جمکران قضیه ای است که مرحوم حاجی نوری در کتاب « نجم الثاقب » و « جنة الماوی » و « کلمة الطیبة » و نیز میرزا محمد تقی ارباب قمی در کتاب « تاریخ دار الایمان » و دیگران از کتاب « تاریخ قم » تالیف حسن بن محمد بن حسن قمی به نقل از « مونس الحزین » از شیخ صدوق نقل شده است .داستان این مسجد برای شخصی به نام حسن بن مثله جمکرانی در سال 293هجری در بیداری اتفاق افتاده است .اما ذکر ماجرا : حسن بن مثله جمکرانی می گوید : « من شب سه شنبه ،هفدهم ماه مبارک رمضان سال 293 در خانه خود خفته بودم که ناگاه جماعتی مردم به در خانه من آمدند،نصف شب بود که مرا بیدار کردند و گفتند : برخیز که امام زمان تو را خواسته است . من برخاستم و اماده شدم . گفتم : بگذارید تا پیراهن بپوشم . صدای آمد که آن پیراهن مال تو نیست آنرا به بر مکن . دست انداخته شلوار بیرونی خود را برداشتم صدا آمد که آن شلوار تو نیست شلواری که مال خودت است را بپوش . بعد از پوشیدن شلوار به دنبال کلید خانه رفتم که در را باز کنم . صدایی آمدکه در باز است . دم در که آمدم جماعتی از بزرگان را دیدم ، سلام کردم جواب دادند و مرحبا گفتند و من را به جاییکه اکنون مسجد است بیاوردند .

    خوب که نگاه کردم ،تختی دیدم نهاده و فرشی نیکو روی آن گسترده بودند و بالش های نیکو نهاده بودند و جوانی سی ساله بر آن تخت ،تکیه بر چهار بالش داده و پیری پیش او نشسته بود و کتابی در دست داشت و می خواند و بیش از شصت مرد بر این زمین به دور او نماز می خواندند ،بعضی لباس سفید و بعضی لباس سبز به تن داشتند و آن پیر هم حضرت خضر بود . آن پیر مرا نشاند و امام ،مرا به اسم صدا کرد و گفت : « برو حسن بن مسلم را بگو که تو چند سال است که عمارت این زمین می کنی و می کاری و ما خراب می کنیم . وپنج سال است که زراعت می کنی و امسال دوباره از نو شروع کرده ای ،دیگر اجازه نداری در این زمین زراعت کنی ،باید هر درآمدی که از این زمین به دست آورده ای پس بدهی تا در این جا مسجد بسازند و بگو به حسن بن مسلم که این زمین شریفی است و پروردگار این زمین را از زمین های دیگر بر گزیده است و شریف کرده و تو فکر کردی که مال خودت است و خداوند تو پسرت را از تو گرفت ولی تو تنبیه نشدی .اگر ادامه دهی بلاهای غیر منتظره به سرت می آید . حسن بن مثله گفت : یا سیدی و مولای !نشانه ای لازم است تا حرف سخن مرا باور کنند .

    حضرت فرمود: ما اینجا علامت میگذاریم تا تصدیق قول تو باشد ،تو برو و پیام ما را برسان . به نزد سید ابوالحسن برو و بگو برخیزد و بیاید و آن مرد را حاضر کند و سود چند ساله از این زمین را از او بگیرد و به دیگران بدهد تا مسجد را بسازند .و باقی پول را از رهق که بخشی از اردهال است بیاورد و مسجد را تمام کند و یک نیمه ی رهق را وقف کرده ایم بر این مسجد که هر ساله وجوه آنرا بیاورند و صرف عمارت مسجد بکنند .به مردم بگو به این مسجد رغبت از خود نشان دهند و اینجا را عزیز بشمارند و چهار رکعت اینجا نماز بخوانند ،دو رکعت تحیت مسجد ،در هر رکعتی یک بار « الحمد » و هفت بار توحید « قل هو الله » و تسبیح رکوع و سجود ،هفت بار بگویند ،و دو رکعت نماز امام زمان که ،موقع خواندن سوره فاتحه به ( ایاک نعبد و ایاک نستعین ) رسیدند صد این را تکرار کنند و بعد از از آن ادامه فاتحه را تا آخر بخوانند و در رکعت دوم نیز به همین طریق و ذکر رکوع و سجده را هفت بار بگویند .پس از نماز « لا اله الا الله » و تسبیح حضرت زهرا بگویند و پس از آن به سجده رفته و و صد بار صلوات بفرستد .این دو رکعت نماز مانند دو رکعت نماز در کعبه است .پس از آن امام به من اشاره کرد که : برو ،من بیامدم .

    مقداری راه که آمدم دوباره مرا صدا زدند و گفتند : « بزی در گله جعفر کاشانی چوپان هست ،باید آنرا بخری ،اگر مردم ده پولش را دادند بخر و اگر نه تو از پولهای خودت بخر و فردا شب به این جا بیاور و بکش . آنگاه شب هجدهم رمضان ،گوشت آن بز را بر بیماران و کسی که مرض سخت داشته باشد انفاق کن که پروردگار همه را شفا دهد ،آن بز ابلق است و موهای زیادی دارد و هفت علامت دارد سه تا در یک طرفش و چهار تایش در طرف دیگر .رفتم و مرا دوباره صدا زدند و گفت : هفتاد روز یا هفت روز ما اینجاییم .حسن بن مثله گفت : آمدم به خانه در فکر این ماجرا بودم تا صبح شد .نماز خواندم رفتم پیش علی المنذر اتفاق دیشب را برایش تعریف کردم .او با من آمد به جای دیشبی و گفت که قسم به خدا که علامتی که امام می گفت هست و آن این زنجیرها و میخ هاست . پس از آن به سراغ خانه سید ابوالحسن الرضا رفتیم .تا به در خانه رسیدیم خادمش گفت : از سحر گاه سید در انتظار توست ، تو از جمکرانی ؟ گفتم : بله ،به داخل خانه رفتم و سید خیلی احترام کرد . قبل از اینکه من چیزی بگویم گفت: ای حسن بن مثله من خواب بودم در خواب ، شخصی به من گفت :حسن بن مثله نامی از جمکران فردا پیش تو می آید حرف او را تصدیق کن و به حرفهایش اعتماد کن. از خواب بیدار شدم و تا الان منتظر تو بودم . حسن هم جریان را تعریف کرد و بلافاصله اسبها را زین کرده و رفتند . جعفر چوپان کنار ده گله داری می کرد ،حسن به میان گله رفت و آن بز در آخر گله می آمد . بز پیش حسن بن مثله دوید و خواست پول بز را بدهد که جعفر گفت این بز را تا حالا ندیده ام و در گله من نبوده است .

    بز را به آن جایی که دستور داشته برده و کشتند . حسن بن مسلم را حاضر کردند و سودهای زمین را از او گرفتند و پولهای رسیده از رهق را آودره و مسجد را با چوب پوشانید و سید ابوالحسن زنجیرها و میخ ها را به قم برد و در خانه خود گذاشت .بیماران می رفتند و خود را به آن زنجیر می مالیدند و خدا آنها را شفا میداد.
    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۹۰/۰۴/۲۲ در ساعت ۰۹:۳۶ دلیل: ریز بودن خط

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    تاریخچه و علت تأسیس جمکران





    بنام خدا
    پاسخ:
    یکی از مکان های مقدس و منتسب به امام زمان (عج) مسجد مقدس جمکران است که در شش کیلومتری شهر مذهبی قم قرار دارد. این مسجد بیش از یک هزار سال پیش به فرمان آن حضرت (عج) در بیداری (نه درخواب) تأسیس گردید که جلوه گاه عنایات و کرامات امام زمان (عج) و میعادگاه منتظران و شیفتگان قائم آل محمد (ص) است.
    مرحوم میرزا حسین نوری در بارۀ تاریخچۀ تأسیس مسجد جمکران از قول شیخ فاضل حسن بن حسن قمی، معاصر شیخ صدوق (ره)، در کتاب "تاریخ قم"(1) از کتاب "مونس الحزین فی معرفة الحق و الیقین"(2) نقل کرده است(3):
    شیخ عفیف صالح حسن بن مثله جمکرانی می گوید: من شب سه شنبه 17 ماه مبارک سال 393 هـ. ق در خانۀ خود خوابیده بودم که ناگاه جماعتی از مردم به در خانۀ من آمدند و مرا از خواب بیدار کردند و گفتند برخیز و خواستۀ امام زمانت (عج) را اجابت کن که تو را می خواند. آنها مرا به محلی که اکنون مسجد (جمکران) است آوردند.
    حضرت مهدی (عج) مرا به نام خواندند و فرمودند: برو به حسن بن مسلم بگو: این جا زمین شریفی است و حق تعالی این زمین را از زمین های دیگر برگزیده و شریف کرده است، تو آن را گرفته به زمین خود ملحق کرده ای... و آن گاه فرمود: "به مردم بگو به این مکان رغبت کنند و آن را عزیز بدارند".(4)
    آیت الله العظمی مرعشی نجفی نیز در تأیید مسجد جمکران می فرماید: این مسجد شریف مورد احترام کافۀ شیعه بوده است، از غیبت صغرا تا به امروز که حدود یک هزار و دویست و دو سال می گذرد. همین طور که شیخ بزرگوار مرحوم صدوق کتابی به نام "مونس الحزین" دارند که حقیر آن نسخه را ندیده ام، ولی مرحوم آقای حاج میرزا حسین نوری استاد حقیر از آن کتاب نقل می فرماید، و بالجمله این مسجد مقدس مورد احترام علمای اعلام و محدثان کرام شیعه بوده و کرامات متعددی از مسجد جمکران دیده شده است.(5)
    اما در بیان علت ساخت به موارد زیر می توان اشاره نمود:
    اوّلاً: در فرهنگ اسلامی مسجد جایگاه ویژه ای دارد، اعتبار و اهمیتی که اسلام به مسجد به عنوان پایگاه معنوی و توحیدی داده به هیچ نهادی نداده است. اقدام مهم رسول خدا (ص) پس از هجرت به مدینه، ساخت مسجد بود. با توجه به اهمیت و حساسیت و موقعیت جهانی شهر مقدس قم و توصیه هایی که در لسان روایات نسبت به آن وارد شده است، اقدام امام عصر (عج) در ایجاد و تأسیس این پایگاه معنوی و باعظمت، در راستای رشد و تعالی مؤمنان و ظرفیت بخشی به منتظران در دوران غیبت کبرا بوده است، این عنایت نیز می تواند در ادامۀ توصیۀ ائمه (ع) و تأکیدی بر مرکزیت شهر مقدس قم به عنوان اوّل پایگاه جهان تشیع در عصر غیبت باشد.
    ثانیاً: تأسیس مسجد جمکران بر این اساس صورت گرفته است که جلوه گاه عنایات و کرامات امام عصر (عج) و میعادگاه منتظران و شیفتگان قائم آل محمد (عج) در عصر پر فتنه و سراسر آشوب غیبت باشد، تا مردم با مراجعۀ به این مکان نورانی و مشاهدۀ عنایات و کرامات آن حضرت (عج) بر ایمانشان افزوده گردد و از گزند توطئه های شیاطین جنی و انسی و شبهه افکنی دشمنان و شبهه افکنان اعتقادات دینی در امان باشند.
    ثالثاً: از جمله دلایل ساخت این مسجد می توان به این نکته اشاره کرد که مردم از برکات معنوی مسجد بهره جسته، خود را در برابر دیده گان حضرت (عج) حاضر ببینند، عقده های خویش بر آن حضرت (عج) عرضه نمایند و برای ظهور یگانه منجی عالم بشریت دعا کنند.
    اصولا در یک جامعۀ سراسر شیعی و در راستای سامان بخشیدن به تفکر ناب مهدویت، تقویت روح انتظار و نیز در جهت انسجام بخشی به دیدگاه های مختلف ادیان و مذاهب نسبت به جریان ظهور و شناخت ابعاد گستردۀ شخصیت الاهی و انسانی منجی، ضرورت وجود پایگاهی عظیم نظیر مسجد مقدس جمکران انکار ناپذیر است.(6)

    پاورقی(1) این کتاب از تألیفات میرزا حسین نوری می باشد.

    (2) از تألیفات شیخ صدوق «علیه الرحمه» است.

    (3) میرزا حسین طبرسی نوری، نجم الثاقب، ج نهم، ص 5.

    (4) برای مطالعه جریان کامل بنای مسجد جمکران به نجم الثاقب، ص 392 -383 و سایت تخصصی مسجد مقدس جمکران، رجوع کنید.

    (5) همان، ص 46.

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    تاریخچه و علت تأسیس جمکران




    بنام خدا
    پاسخ:
    یکی از مکان های مقدس و منتسب به امام زمان (عج) مسجد مقدس جمکران است که در شش کیلومتری شهر مذهبی قم قرار دارد. این مسجد بیش از یک هزار سال پیش به فرمان آن حضرت (عج) در بیداری (نه درخواب) تأسیس گردید که جلوه گاه عنایات و کرامات امام زمان (عج) و میعادگاه منتظران و شیفتگان قائم آل محمد (ص) است.
    مرحوم میرزا حسین نوری در بارۀ تاریخچۀ تأسیس مسجد جمکران از قول شیخ فاضل حسن بن حسن قمی، معاصر شیخ صدوق (ره)، در کتاب "تاریخ قم"(1) از کتاب "مونس الحزین فی معرفة الحق و الیقین"(2) نقل کرده است(3):
    شیخ عفیف صالح حسن بن مثله جمکرانی می گوید: من شب سه شنبه 17 ماه مبارک سال 393 هـ. ق در خانۀ خود خوابیده بودم که ناگاه جماعتی از مردم به در خانۀ من آمدند و مرا از خواب بیدار کردند و گفتند برخیز و خواستۀ امام زمانت (عج) را اجابت کن که تو را می خواند. آنها مرا به محلی که اکنون مسجد (جمکران) است آوردند.
    حضرت مهدی (عج) مرا به نام خواندند و فرمودند: برو به حسن بن مسلم بگو: این جا زمین شریفی است و حق تعالی این زمین را از زمین های دیگر برگزیده و شریف کرده است، تو آن را گرفته به زمین خود ملحق کرده ای... و آن گاه فرمود: "به مردم بگو به این مکان رغبت کنند و آن را عزیز بدارند".(4)
    آیت الله العظمی مرعشی نجفی نیز در تأیید مسجد جمکران می فرماید: این مسجد شریف مورد احترام کافۀ شیعه بوده است، از غیبت صغرا تا به امروز که حدود یک هزار و دویست و دو سال می گذرد. همین طور که شیخ بزرگوار مرحوم صدوق کتابی به نام "مونس الحزین" دارند که حقیر آن نسخه را ندیده ام، ولی مرحوم آقای حاج میرزا حسین نوری استاد حقیر از آن کتاب نقل می فرماید، و بالجمله این مسجد مقدس مورد احترام علمای اعلام و محدثان کرام شیعه بوده و کرامات متعددی از مسجد جمکران دیده شده است.(5)
    اما در بیان علت ساخت به موارد زیر می توان اشاره نمود:
    اوّلاً: در فرهنگ اسلامی مسجد جایگاه ویژه ای دارد، اعتبار و اهمیتی که اسلام به مسجد به عنوان پایگاه معنوی و توحیدی داده به هیچ نهادی نداده است. اقدام مهم رسول خدا (ص) پس از هجرت به مدینه، ساخت مسجد بود. با توجه به اهمیت و حساسیت و موقعیت جهانی شهر مقدس قم و توصیه هایی که در لسان روایات نسبت به آن وارد شده است، اقدام امام عصر (عج) در ایجاد و تأسیس این پایگاه معنوی و باعظمت، در راستای رشد و تعالی مؤمنان و ظرفیت بخشی به منتظران در دوران غیبت کبرا بوده است، این عنایت نیز می تواند در ادامۀ توصیۀ ائمه (ع) و تأکیدی بر مرکزیت شهر مقدس قم به عنوان اوّل پایگاه جهان تشیع در عصر غیبت باشد.
    ثانیاً: تأسیس مسجد جمکران بر این اساس صورت گرفته است که جلوه گاه عنایات و کرامات امام عصر (عج) و میعادگاه منتظران و شیفتگان قائم آل محمد (عج) در عصر پر فتنه و سراسر آشوب غیبت باشد، تا مردم با مراجعۀ به این مکان نورانی و مشاهدۀ عنایات و کرامات آن حضرت (عج) بر ایمانشان افزوده گردد و از گزند توطئه های شیاطین جنی و انسی و شبهه افکنی دشمنان و شبهه افکنان اعتقادات دینی در امان باشند.
    ثالثاً: از جمله دلایل ساخت این مسجد می توان به این نکته اشاره کرد که مردم از برکات معنوی مسجد بهره جسته، خود را در برابر دیده گان حضرت (عج) حاضر ببینند، عقده های خویش بر آن حضرت (عج) عرضه نمایند و برای ظهور یگانه منجی عالم بشریت دعا کنند.
    اصولا در یک جامعۀ سراسر شیعی و در راستای سامان بخشیدن به تفکر ناب مهدویت، تقویت روح انتظار و نیز در جهت انسجام بخشی به دیدگاه های مختلف ادیان و مذاهب نسبت به جریان ظهور و شناخت ابعاد گستردۀ شخصیت الاهی و انسانی منجی، ضرورت وجود پایگاهی عظیم نظیر مسجد مقدس جمکران انکار ناپذیر است.


    پاورقی
    (1) این کتاب از تألیفات میرزا حسین نوری می باشد.

    (2) از تألیفات شیخ صدوق «علیه الرحمه» است.

    (3) میرزا حسین طبرسی نوری، نجم الثاقب، ج نهم، ص 5.

    (4) برای مطالعه جریان کامل بنای مسجد جمکران به نجم الثاقب، ص 392 -383 و سایت تخصصی مسجد مقدس جمکران، رجوع کنید.

    (5) همان، ص 46.
    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۸/۰۷/۲۴ در ساعت ۱۵:۲۶ دلیل: تغییر فونت

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    35
    حضور
    1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    129



    سلام علیکم
    باتشکر از هردواستادبزرگوار
    مطلبی را هم بنده عرض میکنم خدمتتان:

    طبق نوشته هایی که اززندگینامه ی شیخ صدوق دردست داریم این عالم جلیل و بزرگوار درسال 305 یا 306 چشم مبارکشان به جهان گشوده شده و در سال 381 هجری وفات یافته اند.

    حال این اشکال بر نوشته های هردو بزرگوار وارداست که:
    طبق نوشته ی جناب رسول قضیه ی جمکران درسال 293 اتفاق افتاده که اشتباه محض بودن این تاریخ توسط تاریخ نگاران مدتهاست که ثابت شده است. و شیخ صدوق که دراین زمان اصلا بدنیانیامده بوده چگونه این قضیه را مستقیما نقل میکند؟!
    وطبق نوشته ی جناب صدیق اگراین قضیه در سال 393 اتفاق افتاده پس شیخ صدوق که در آن زمان وفات یافته بوده اند ،چگونه قضیه ای را بعداز وفات خود روایت(نقل) کرده اند؟؟!

    ضمن اینکه کتاب مونس الحزین هم اکنون وجودندارد و درزندگینامه های معتبر ازشیخ صدوق ما حتی نامی ازاین کتاب راهم نمیبینیم؟!

    والبته بایداین راهم عرض کنم تا سوء تفاهمی پیش نیاید:
    این مسجد بلحاظ مسجدبودن و ازهمه مهمتر تنها پایگاه عشاق آقا برای ماشیعیان بسیار قابل توجه است و این مطالب صرفا جهت روشن شدن اذهان عمومی و روشن شدن اصل مطلب حداقل برای خودحقیر دراینجاقرارداده شده است.
    قبلا از پاسخهای اساتیدبزرگوار به این مورداشتباه در مطالب درج شده شان نهایت تشکر و قدردانی را دارم.
    ویرایش توسط atragin : ۱۳۸۸/۰۷/۲۵ در ساعت ۲۳:۴۱

  11. صلوات ها 8


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    از دوست عزيزي كه نقد فرموده اند بسيار سپاس گذارم . اما اينكه چون صدوق در سال 305 به دنيا آمده چگونه از كسي كه اتفاق در سال 293 برايش افتاده نقل كرده است ،ما از اين نمونه در تاريخ بسيار داريم كه حوادثي را نقل كرده اند كه خود شاهد نبوده اند و تقريبا مي توان گفت اكثر كتابهاي تاريخي از اين رويه نقل برخوردارند .مثلا كتابهايي كه درباره تاريخ انبيا نوشته شده همه اين اشكال را دارند در حالي كه مورخين به راحتي از آنها نقل مي كنند

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    35
    حضور
    1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    129



    نقل قول نوشته اصلی توسط رسول نمایش پست ها
    از دوست عزيزي كه نقد فرموده اند بسيار سپاس گذارم . اما اينكه چون صدوق در سال 305 به دنيا آمده چگونه از كسي كه اتفاق در سال 293 برايش افتاده نقل كرده است ،ما از اين نمونه در تاريخ بسيار داريم كه حوادثي را نقل كرده اند كه خود شاهد نبوده اند و تقريبا مي توان گفت اكثر كتابهاي تاريخي از اين رويه نقل برخوردارند .مثلا كتابهايي كه درباره تاريخ انبيا نوشته شده همه اين اشكال را دارند در حالي كه مورخين به راحتي از آنها نقل مي كنند

    سلام علیکم
    استادبزرگوار باتشکر از حضرتعالی بنده به این اشکال اشاره کردم چون منابع نقل کننده ی تاریخچه ی جمکران ازجمله سایت خودمسجدجمکران میگویند که این مسجد در زمان شیخ صدوق تاسیس شده است حال ضمن اینکه اصل اشکال وارده این نیست ، باتوجه به اثبات تاریخ 393 برای سه شنبه 17 ماه رمضان با استفاده از محاسبات تقویمی ،دراین مجال اشکال و جواب درمورد رقم 293 بی ثمر است.
    و

  15. صلوات ها 7


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    نقل قول نوشته اصلی توسط atragin نمایش پست ها
    سلام علیکم
    نقل قول نوشته اصلی توسط atragin نمایش پست ها
    استادبزرگوار باتشکر از حضرتعالی بنده به این اشکال اشاره کردم چون منابع نقل کننده ی تاریخچه ی جمکران ازجمله سایت خودمسجدجمکران میگویند که این مسجد در زمان شیخ صدوق تاسیس شده است حال ضمن اینکه اصل اشکال وارده این نیست ، باتوجه به اثبات تاریخ 393 برای سه شنبه 17 ماه رمضان با استفاده از محاسبات تقویمی ،دراین مجال اشکال و جواب درمورد رقم 293 بی ثمر است.
    و
    سلام عليكم و از دقتهاي شما هم سپاسگذار و قدردانم ،احسنت‌ اما درباره كتاب مونس الحزين بايد بگويم كه :کتاب مونس الحزین را علامه آقا بزرگ تهرانی در الذریعه جلد 23 ،ص 282 ،مورد اشاره و تایید قرار داده و دلیل خود را نقل حسن بن محمد بن حسن قمی دانسته است . میرزای نوری در مستدرک الوسائل ،ابن شهر آشوب در مناقب ،علامه مجلسی در بحار الانوارو سسد بروجردی درجامع احادیث شیعه همه گی به کتاب مونس الحزین اشاره کرده و درستی آن را مورد قبول دانسته اند .پس با توجه به گستردگی نقل از مونس الحزین بوسیله مصنفان و مولفان به نام ،باید کتاب مونس الحزین را تایید کرد .
    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۸۸/۰۸/۱۶ در ساعت ۲۳:۰۶ دلیل: تصحيح

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ
    نوشته
    444
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2100



    در مورد اماکن مذهبی اینگونه ابهامات زیاد است لذا همینکه قدمت تاریخی این مسجد را بیش از هزار سال بدانیم کفایت می نماید و چون یک مسجد است نه بارگاه و مقبره و ... نیاز به سند ومدرکی ندارد البته انتساب ان به امام زمان هم نه از اصول شیعه است نه از فروع و کسی با انکار این انتساب از دایره دین خارج نمی شود در قم مساجد دیگری هستند که از سوی امامان دستور ساخت ان رسیده مانند مسجد امام حسن عسکری ع در مرکز قم که کسی در سند ان تردید ندارد وهمینکه این مساجد ماوای عاشقان اهل بیت هستند نشان از روح معنوی موجود در انهاست


  19. صلوات ها 6


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    درباره این ادعا که مسجد جمکران در سال 393 درست شده ،و اینکه به لحاظ تقویمی روز سه شنبه 17 رمضان باید در سال 393 باشد به عرض می رسانم که کتابی که این مطلب از آن نقل شده ،کتاب مونس الحزین است که نویسنده آن شیخ صدوق است و به سال 381 ق از دنیا رفته است .خب این کتاب هم از روی تاریخ قم که نوشته حسن بن محمد حسن قمی است نوشته است ،و نویسنده تاریخ قم ،کتاب را در سال 378 ق نگاشته است . پس با این حساب اگر بگویم که مسجدسال 393 ق ساخته شده ،چگونه در کتاب تاریخ قم که سال 378 نوشته شده از آن خبر رسیده و علاوه بر ان چگونه شیخ صدوق که سال 381 از دنیا رفته از این کتاب نقل کرده است . پس به نظر می آید انچه صحیح است همان 293 قمری است . اما نکته دیگر آنکه به خاطر سال های کبیسه ،موضوع تفاوت روز ها بسیار اتفاق می افتاده است . مثلا در گذشته که کبیسه را حساب نمی کردند معمولا نوروز از اسفند ماه تا خرداد ماه در گردش بود تا آنکه تقویم جلالی نوشته شد و حسابهای نجومی به کمک رصدخانه ها دقیق تر شد .

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود