جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    دین، کتاب، طبیعت
    نوشته
    23,724
    حضور
    63 روز 13 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    33625

    راهنما تفسیر




    آيه شماره 19 از سوره مبارکه معارج
    تفسیرإِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا

    تفسیرهمانا انسان، بى‏تاب و حريص آفريده شده است.
    تفسیرنشانه حريص بودن دو چيز است: جَزَع به هنگام سختى و بُخل به هنگام كاميابى. «هلوعاً اذا مسّه الشر جزوعاً و اذا مسّه الخير منوعاً»
    ريشه بسيارى از ناهنجارى‏ها، حرص و بخل است. «جزوعاً... منوعاً»


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏13، ص: 190

    [سوره المعارج (70): آيات 19 تا 21]
    إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً (19) إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً (20) وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً (21)
    ببرى مال مسلمان و چو مالت ببرند بانگ و فرياد بر آرى كه مسلمانى نيست‏
    بدرستى كه انسان طبيعتا و هواى نفس او اقتضا ميكند و چنين خلق شده كه حريص بجمع مال دنيا است اگر ضررى و خسارتى و فقرى باو متوجه شد بجزع و فزع ميافتد و داد و فريادش بلند است و اگر چيزى باو رو آورد و دخلى و نفعى و استفاده‏اى پيدا كرد منع حقوق الهيه را ميكند و باصطلاح نمتك پس نميدهد.
    گفتند: انسان سه دشمن بزرگ دارد. اول- دنيا است كه خود را در نظر انسان جلوه ميدهد عمارتهاى زيبا رياستهاى عاليه اموال و مكنت‏هاى ساميه كه انسان بچشم ظاهرى جلوات آنها را مشاهده ميكند ولى چشم باطنى و چشم قلب او كور است و مضار او را درك نميكند كه اين دنيا چو مار خوش خط و خال است و در باطنش زهر قتال است يك چشمى ميخواهد مثل چشم امير المؤمنين (ع) كه بابن عباس بفرمايد كه: تمام رياست دنيا و زخارف آن در نظر على مثل يك گوشت گنديده است كه در دهان شخص خوره‏دار باشد:
    (الدنيا دار بالبلاء محفوفة و بالغدر موصوفة)
    چه اندازه حماقت است كه انسان آخرت باقيه را بفروشد بدنياى فانيه كه خبر از يك ساعت بعد خود ندارد اجل برسد و او را بگيرد يا بلائى متوجه شود و رياست و مكنت او را
    نابود كند، و خبر ندارد كه‏
    (فى حلالها حساب و فى حرامها عقاب)
    و اى بر كسى كه باع دينه بدنياه، و مضار دنيا بسيار است در قرآن و اخبار و حس و و جدان و عقل و برهان بر طبقش قائم است.
    دوم- هواى نفس كه پس از جلوات دنيا نفس مايل ميشود و علاقه پيدا ميكند جايى كه مثل حضرت يوسف بفرمايد: وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا ما رَحِمَ رَبِّي يوسف آيه 53. و خداوند ميفرمايد: أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى‏ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى‏ بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ جاثيه آيه 23.
    سوم شيطان كه پس از جلوات دنيا و علاقه نفسانى شيطان راه نشان ميدهد كه سبل شيطانى است و تمام مقصدش اين است كه انسان را از صراط المستقيم جلوگيرى كند و در ضلالت اندازد چنانچه گفت: قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ اعراف آيه 15. و خداوند ميفرمايد: أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ وَ لَقَدْ أَضَلَّ مِنْكُمْ جِبِلًّا كَثِيراً أَ فَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ يس آيه 60 الى 62.
    خدایا مرا آن ده که آن به

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود