صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه جوری میشه خدا رو اثبات کرد ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    4
    حضور
    2 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2

    چه جوری میشه خدا رو اثبات کرد ؟




    سلام
    من تازه عضو شدم
    یه سوال داشتم :
    چه جوری میشه خدا رو اثبات کرد ؟
    میگن از طریق برهان علیت
    میگن هر چیزی علتی داره پس همه موجودات عالم علتی دارند پس یک چیز هست که علت همه ی موجودات عالم باشه و اون چیز خداست خب بعد میپرسیم علت خدا چیه؟

    میگن چون خدا هست ، هیچ علتی نداره پس خدا در این قانون یه استثنا میشه خب ببخشین با این حرف که خود برهان علیت میره زیر سوال پس کلا اشتباه برای اثبات خداوند از برهان علیت استفاده کرد چون مارو که به خدا نمیرسونه به یه زنجیره میرسونه که آخرم نداره یا شاید اینجوری باشه که میشه گفت چند تا خدا هستن که موجودات عالم رو خلق کردن و هر کدوم هم علت یکی از پدیده هاست هر کدوم هم هیچ علتی ندارن این که اثبات نشد که کلا هیچ کاری نشد فقط موضوع پیچیده تر شد

    لطفا برهان علیت رو کامل برام توضیح بدین جوری که قابل فهم باشه
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ در ساعت ۱۴:۳۵ دلیل: حذف سوالی که در تاپیک دیگری مطرح شد

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست





    چه جوری میشه خدا رو اثبات کرد ؟








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط javadamiri541 نمایش پست ها
    چه جوری میشه خدا رو اثبات کرد ؟
    میگن از طریق برهان علیت
    میگن هر چیزی علتی داره پس همه موجودات عالم علتی دارند پس یک چیز هست که علت همه ی موجودات عالم باشه و اون چیز خداست خب بعد میپرسیم علت خدا چیه؟
    میگن چون خدا هست ، هیچ علتی نداره پس خدا در این قانون یه استثنا میشه خب ببخشین با این حرف که خود برهان علیت میره زیر سوال پس کلا اشتباه برای اثبات خداوند از برهان علیت استفاده کرد چون مارو که به خدا نمیرسونه به یه زنجیره میرسونه که آخرم نداره یا شاید اینجوری باشه که میشه گفت چند تا خدا هستن که موجودات عالم رو خلق کردن و هر کدوم هم علت یکی از پدیده هاست هر کدوم هم هیچ علتی ندارن این که اثبات نشد که کلا هیچ کاری نشد فقط موضوع پیچیده تر شد لطفا برهان علیت رو کامل برام توضیح بدین جوری که قابل فهم باشه
    باسلام
    ضمن خوش آمدگویی و خرسندی بابت عضویت و مشارکت شما در این مباحث.
    برای اثبات خدا در مباحث فلسفی چندین برهان ارائه شده است. بررسی تمامی انها نیازمند بحثهای مفصل و مجزایی است.
    اما به صورت مختصر در این تاپیک مفاد قاعده علیت بیان میشود.
    قاعده علیت بیان کننده یک رابطه واقعی میان موجودات عالم است. مفاد این قاعده این نیست که هر موجودی نیاز به علت دارد بلکه از یک رابطه واقعی پرده بر میدارد که برخی موجودات عالم به صورتی هستند که نمیتوانند بدون موجود دیگر بوجود آمده باشند.
    این قضیه یک قضیه تحلیلی است که مفهوم محمول آن داخل در مفهوم موضوعش است[1] و پرده از یک رابطه واقعی خارجی میان دو دسته موجودات بر میدارد. این برهان به تنهایی دلیلی بر اثبات خدا نیست بلکه پشتوانه بیشتر براهین اثبات خدا است.
    بر اساس این قاعده موجودات عالم درفرض عقلی بر دو دسته هستند. برخی از انها برای موجود بودن نیازی به غیر ندارند. برخی دیگر نیز نیازمند به غیر هستند. دسته اول که نیازی به غیر ندارند را موجود واجب و دسته دوم را موجود ممکن می نامند.
    تا اینجای بحث مربوط به فرض عقلی بود. اما در عالم خارج چطور؟ چرا در انجا برخی موجودات باید نیازمند به غیر(معلول) و برخی بی نیاز باشند(علت)
    اینکه برخی موجودات نیازمند هستند به این جهت است که موجوداتی که ما دور و بر خودمان می بینیم، از خودمان گرفته تا اشیا و جانداران اطراف خود، همگی زمانی نبوده اند و برای موجود شدن نیازمند به شرایط و عواملی بوده اند. و این اوصاف، نشان دهنده این است که چنین موجوداتی نبوده اند و برای موجود شدن و هستی یافتن، نیاز به موجود و عاملی دارند تا انها را بوجود بیاورند.
    خب پس ما هرچه اطراف خود را بررسی می کنیم و هرچه موجودات را مشاهده می کنیم، می بینیم که انها نبوده اندو بوجود امده اند. این همان ویژگی موجودات ممکن است که دسته دوم را تشکیل میدهد. موجودات ممکن. این موجودات نیاز به عاملی دارند که انها را بوجود بیاورد. بنابراین خودشان معلول هستند و آن عاملی که انها را بوجود می اورد،علت هستند.
    اما چرا تمام موجودات چنین ویژگی ای نداشته باشند و چرا اصلا نیاز به موجودی داریم که علت نامیده میشود.
    دلیل این است که همانطور که بیان شد، موجودی که ممکن است و نیازمند، برای موجود شدن نیاز به علتی دارد.
    این علت، بر اساس فرض عقلی سه حالت میتواند داشته باشد.
    یا محتاج خودش است یا محتاج موجودی شبیه خودش( که او نیز نیازمند است) یا محتاج موجودی که خودش نیازمند نیست.
    دو فرض اول باطل است.
    فرض اول، همان دور فلسفی است که باطل بودن آن عقلی است و عقل هر کسی در می یابد که دور باطل است زیرا بازگشت دور به تناقض است که بطلان ان بدیهی است.
    فرض دوم نیز همان تسلسل فلسفی است مگر اینکه در نهایت به فرض سوم منتهی شود. یعنی این نیازمندی در نهایت به موجودی ختم شودکه او دیگر نیازمند نیست. وگرنه مستلزم تسلسل است وتسلسل نیز باطل است عقلا.
    تنها یک فرض باقی می ماند و ان نیز این است که موجودی که نیازمند است، نیاز به علتی دارد که خودش نیازمند نیست.
    این موجود همانی است که به آن واجب الوجود و خدا گفته میشود.[2]
    در مورد بحث برهان نظم نیز مباحثی در بخش خداشناسی وجود دارد با این حال اگر پاسخ خود را در انها نیافتید، در تاپیک مستقلی به ان بپردازید.
    موفق باشید.




    [1] . آموزش فلسفی، محمد تقی مصباح یزدی، تهران، نشر بین الملل، 1382، چاپ سوم، ج2، ص28

    [2] . اموزش فلسفه، ج2، ص367-369
    اموزش عقائد، محمد تقی مصباح، تهران، نشر بین الملل، 1377، چاپ دوم، ص57-61

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۲/۱۱/۲۰ در ساعت ۰۶:۲۸

  6. صلوات ها 8


  7. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,560
    حضور
    38 روز 5 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4370



    نقل قول نوشته اصلی توسط javadamiri541 نمایش پست ها
    سلام
    من تازه عضو شدم
    یه سوال داشتم :
    چه جوری میشه خدا رو اثبات کرد ؟
    میگن از طریق برهان علیت
    میگن هر چیزی علتی داره پس همه موجودات عالم علتی دارند پس یک چیز هست که علت همه ی موجودات عالم باشه و اون چیز خداست خب بعد میپرسیم علت خدا چیه؟
    میگن چون خدا هست ، هیچ علتی نداره پس خدا در این قانون یه استثنا میشه خب ببخشین با این حرف که خود برهان علیت میره زیر سوال پس کلا اشتباه برای اثبات خداوند از برهان علیت استفاده کرد چون مارو که به خدا نمیرسونه به یه زنجیره میرسونه که آخرم نداره یا شاید اینجوری باشه که میشه گفت چند تا خدا هستن که موجودات عالم رو خلق کردن و هر کدوم هم علت یکی از پدیده هاست هر کدوم هم هیچ علتی ندارن این که اثبات نشد که کلا هیچ کاری نشد فقط موضوع پیچیده تر شد لطفا برهان علیت رو کامل برام توضیح بدین جوری که قابل فهم باشه
    میگن از طریق برهان نظم
    میگن نمیبینی که این دنیا چه نظمی بر اون حاکمه کوچکترین کمی و زیادی در اون باعث میشه که همه چی به هم بخوره خب تا اینجا قبول خب پس کسی باید اینجا رو ساخته باشه که قدرتمند دانا و توانا باشه بعدش میگیم چندی قدرتمند میگن تا اون جا که این دنیا رو بتونه بیافرینه خب الان سوالم اینه آخه ادم باور کنه که کسی این دنیا رو آفریده عاقلانه تره یا اینکه این دنیا از اول وجود داشته چطور عاقلانست این دنیا به این بزرگی رو کسی به وجود بیاره ولی عاقلانه نیست که این دنیا از اول همین جوری بوده باشه اینم که این اثباتم که جواب نداد اگه میشه یه مقدار برام این دو برهان رو برام توضیح بدین
    (لطفا جوابا در حد سوالم باشه توضیح اضافه ندین تکراری هم نیست چون فهمش باید ساده تر از بقیه باشه)
    سلام
    در برهان علیت نگفتن هرچیزی علت داره بلکه گفتن هرپدیده ای علت داره و خدای تعالی پدیده نیست
    در برهان نظم هم ما از نظم به ناظم میرسیم و اشکال شما با بحث علیت قاطی شده چون بحث بودن از ابتدا رو مطرح کردید که به پدیده بودن ربط داره اگر منظورتان این است که از اول منظم بوده بازهم نافی ناظم نیست چون نظم به هر حال ناظم میخواد
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  8. صلوات ها 5


  9. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    4
    حضور
    2 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2



    محی ادین:
    در برهان علیت نگفتن هرچیزی علت داره بلکه گفتن هرپدیده ای علت داره و خدای تعالی پدیده نیست

    خب پس خدای تعالی استثنا میشه در قانونی که چیزی رو می خواهیم اثبات کنیم هم استثنا نباید وجود داشته باشه

    صدیق:
    این قضیه یک قضیه تحلیلی است که مفهوم محمول آن داخل در مفهوم موضوعش است
    [1]
    و پرده از یک رابطه واقعی خارجی میان دو دسته موجودات بر میدارد. این برهان به تنهایی دلیلی بر اثبات خدا نیست بلکه پشتوانه بیشتر براهین اثبات خدا است.

    میشه اسمه چند تا از این براهین رو بگین تا برم دربارش بخونم لطفا. مثل این دوتا الکی هم نباشن فقط ذهنمو مشغول کنه.

    صدیق:
    اما چرا تمام موجودات چنین ویژگی ای نداشته باشند و چرا اصلا نیاز به موجودی داریم که علت نامیده میشود.
    دلیل این است که همانطور که بیان شد، موجودی که ممکن است و نیازمند، برای موجود شدن نیاز به علتی دارد.
    این علت، بر اساس فرض عقلی سه حالت میتواند داشته باشد.
    یا محتاج خودش است یا محتاج موجودی شبیه خودش( که او نیز نیازمند است) یا محتاج موجودی که خودش نیازمند نیست.
    دو فرض اول باطل است.
    فرض اول، همان دور فلسفی است که باطل بودن آن عقلی است و عقل هر کسی در می یابد که دور باطل است زیرا بازگشت دور به تناقض است که بطلان ان بدیهی است.
    فرض دوم نیز همان تسلسل فلسفی است مگر اینکه در نهایت به فرض سوم منتهی شود. یعنی این نیازمندی در نهایت به موجودی ختم شودکه او دیگر نیازمند نیست. وگرنه مستلزم تسلسل است وتسلسل نیز باطل است عقلا.
    تنها یک فرض باقی می ماند و ان نیز این است که موجودی که نیازمند است، نیاز به علتی دارد که خودش نیازمند نیست.


    الان از کجا میشه فهمید که چند تا خدا نیستن و نابود نشدن ؟
    خب دستون درد نکنه برای جوابا
    ولی میشه به اشتباه بودن برهان علیت پی برد با توجه به جوابا زیر
    (بر اساس این قاعده موجودات عالم درفرض عقلی بر دو دسته هستند. برخی از انها برای موجود بودن نیازی به غیر ندارند. برخی دیگر نیز نیازمند به غیر هستند. دسته اول که نیازی به غیر ندارند را موجود واجب و دسته دوم را موجود ممکن می نامند.)((کی گفته موجودات دنیا به این دو دسته تقسیم میشن شاید فقط یه دسته باشن اونم ممکن الوجود شاید دنیا را کسانی (چند خدا) خلق کرده باشند و نابود شده باشند که خودشون هم هیچ علتی نداشته باشند) چون فرض ممکنه باطل باشه پس حکمی که بدست میاد هم ممکنه باطل باشه بازم نمیشه خدا رو اثبات کرد )
    اگر هم این فرض رو درست بگیریم چرا چند تا خدا وجود نمی تونن داشته باشند؟

  10. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط javadamiri541 نمایش پست ها
    صدیق:
    اما چرا تمام موجودات چنین ویژگی ای نداشته باشند و چرا اصلا نیاز به موجودی داریم که علت نامیده میشود.
    دلیل این است که همانطور که بیان شد، موجودی که ممکن است و نیازمند، برای موجود شدن نیاز به علتی دارد.
    این علت، بر اساس فرض عقلی سه حالت میتواند داشته باشد.
    یا محتاج خودش است یا محتاج موجودی شبیه خودش( که او نیز نیازمند است) یا محتاج موجودی که خودش نیازمند نیست.
    دو فرض اول باطل است.
    فرض اول، همان دور فلسفی است که باطل بودن آن عقلی است و عقل هر کسی در می یابد که دور باطل است زیرا بازگشت دور به تناقض است که بطلان ان بدیهی است.
    فرض دوم نیز همان تسلسل فلسفی است مگر اینکه در نهایت به فرض سوم منتهی شود. یعنی این نیازمندی در نهایت به موجودی ختم شودکه او دیگر نیازمند نیست. وگرنه مستلزم تسلسل است وتسلسل نیز باطل است عقلا.
    تنها یک فرض باقی می ماند و ان نیز این است که موجودی که نیازمند است، نیاز به علتی دارد که خودش نیازمند نیست.

    الان از کجا میشه فهمید که چند تا خدا نیستن و نابود نشدن ؟
    ؟
    باسلام
    لطفا بحثها را در این تاپیک با هم مخلوط نکنید. اجازه بدهید بحثها تخصصی و یک به یک پیش برود.
    اگر به همین صورت بخواهیم بحث کنیم، هیچ فایده ای به دست نمی اید و هیچ مسئله ای روشن نمیشود.
    نه شما به جواب خود می رسید و نه کسی میتواند از بحثها استفاده کند.
    در ابتدا نیز عرض کردم، بحث علیت را با مبحث نظم با هم نمیشود در یک تاپیک بحث کرد.
    اجازه بدهید، به اصل بحث برگردیم. اصل برهان علیت.
    بنده توضیحم از برهان علیت و مفاد انرا بیان کردم.
    شما لطفا ایراد خود را نسبت به ان بیان ارائه دهید و سراغ مباحث دیگر نروید.
    اگر اصل این دلیل را قبول کردید، میتوانیم سراغ اشکالهایی که در نتیجه قبول این استدلال به نظر شما میرسد برویم.(مانند اینکه نتیجه قبول این برهان، این است که چند خدا میتواند در عالم باشدو ...)


    اما در خصوص این قسمت از بیان شما:

    نقل قول نوشته اصلی توسط javadamiri541 نمایش پست ها
    خب دستون درد نکنه برای جوابا
    ولی میشه به اشتباه بودن برهان علیت پی برد با توجه به جوابا زیر
    (بر اساس این قاعده موجودات عالم درفرض عقلی بر دو دسته هستند. برخی از انها برای موجود بودن نیازی به غیر ندارند. برخی دیگر نیز نیازمند به غیر هستند. دسته اول که نیازی به غیر ندارند را موجود واجب و دسته دوم را موجود ممکن می نامند.)((کی گفته موجودات دنیا به این دو دسته تقسیم میشن شاید فقط یه دسته باشن اونم ممکن الوجود شاید دنیا را کسانی (چند خدا) خلق کرده باشند و نابود شده باشند که خودشون هم هیچ علتی نداشته باشند) چون فرض ممکنه باطل باشه پس حکمی که بدست میاد هم ممکنه باطل باشه بازم نمیشه خدا رو اثبات کرد )
    اگر هم این فرض رو درست بگیریم چرا چند تا خدا وجود نمی تونن داشته باشند؟
    دوست عزیز دقت نکردید.
    بنده نگفتم که این بحث صرف احتمال و فرض است. بلکه منظور بنده این است که با قطع نظر از جهان خارج، ما وقتی به عقل خود مراجعه میکنیم، می بینیم که موجودی که میخواهد در خارج باشد، یا وجود داشتن برایش ضروری نیست و میتواند یک زمانی نباشد یا حتما باید در خارج باشد.
    تا اینجا که مشکلی نبود. این صرف فرض عقلی است و ربطی به جهان خارج ندارد.

    خب می اییم سراغ جهان خارج.
    در جهان خارج، با چه موجوداتی سروکار داریم. حتی اگر شکاک نیز باشیم، حداقل به وجود خودمان باور داریم.
    پس خودمان را حداقل در جهان خارج از ذهن خود در می یابیم.
    حال خودمان طبق کدام یک از ان فرضهای عقلی موجودات هستیم.
    ایا وجود برایمان ضروری است یا نه ضروری نیست و میتوانیم یک زمانی نباشیم.
    خب قطعا یک زمانی نبوده ایم و حال بود شده ایم.
    پس بر اساس ان دو قسم موجودی که در ذهن خود فرض انرا داشتیم، ما ممکن الوجود هستیم.
    تا اینجا کاری به واجب الوجود نداریم.

    خب، سوال از همین موجود ممکن میکنیم.
    این موجود از کجا امده است و چگونه موجود شده است.
    چند احتمال بیشتر ندارد.
    یا خود به خود امده است.
    یا خودش باعث بوجود امدن خودش شده است.
    یا دیگری باعث بوجود امدنش شده است.

    خود به خود که نمیتواند بوجود بیاید زیرا این خلاف وجدان و بداهت عقل ماست.

    به وسیله خودش نیز نمیتواند بوجود امده باشد، چون اگر بوسیله خودش بوجود امده باشد یعنی علتش خودش است. علت نیز باید قبل از معلول باشد. پس خودش باید به عنوان علت موجود باشد و بعد باعث بوجود آمدن خودش بشود. یعنی این شیء قبل از اینکه موجود بشود باید موجود باشد و این اجتماع نقیضین است که بطلانش ضروری و واضح است.

    پس باید بوسیله غیر موجود بشود.
    تا اینجای بحث روشن شد که موجودی که وجود داشتن برایش ضروری وواجب نیست برای موجود شدن نیاز به موجود دیگری داردکه علت نامیده میشود.

    خب تااینجا ایا ایرادی دارید.
    لطفا لوازم این بحث (اینکه چند خدا میتواند باشد و ...) را مطرح نکنید و فقط بفرمایید تا اینجا را ایرادی دارید یا نه.




  11. صلوات ها 2


  12. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام خدمت تمامی دوستان محترم
    لطفا در خصوص برهان علیت و برهان وجوب و امکان که محور این تاپیک است مشارکت نمایند.
    در خصوص دلیل نظم بحث نفرمایید.

  13. صلوات ها 4


  14. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,560
    حضور
    38 روز 5 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4370



    نقل قول نوشته اصلی توسط javadamiri541 نمایش پست ها
    محی ادین:
    در برهان علیت نگفتن هرچیزی علت داره بلکه گفتن هرپدیده ای علت داره و خدای تعالی پدیده نیست

    خب پس خدای تعالی استثنا میشه در قانونی که چیزی رو می خواهیم اثبات کنیم هم استثنا نباید وجود داشته باشه

    سلام
    خدای متعال پدیده نیست که از مجموع پدیده ها استثنا شود لذا قاعده استثنایی ندارد چون خدای متعال اصلا داخل در آن نبوده تا بعد استثا شود
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  15. صلوات


  16. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    سلام
    1- واقع امر این است که دانش بشری در این زمینه زیاد نیست و خودش دارد از طبیعت می آموزد . واقعا تعیین معیارهای دقیق نظم بسیار مشکل است اما تعریفی که ما ارائه کردیم یک تعریف کلی است که در هرمورد باید باشناخت کامل تطبیق گردد . خوب است برای درک این مساله به یک مهندس ساختمان یا یک طراح اتومبیل مراجعه کنیم و اصول طراحی را از آنها بپرسیم که آیا اصول لازم التوجهی این میان هست یا نه مطمئنا می گویند هست . یعنی انسان طی سالها تجربه به اصولی برای طراحی ساختمان یا یک اتومبیل رسیده و آنرا اجرا نموده است . اگر شما از یک طراح اتومبیل بپرسید آیا امکان دارد یک اتومبیل با این نظم و تناسب بطور اتفاقی و بدون طراحی هوشمندانه در خارج تحقق یابد مطمئنا از سوالتان خنده اش می گیرد .
    خوب چطور می توان پذیرفت این نظم شگفت انگیزی که دانشمندان در ابعاد مختلف به کشف آن نائل شده اند نتیجه یک یا حتی میلیارها اتفاق باشد ؟ خیر. این نتیجه نظم ناظمی هوشمند است و برهان نظم همین را می خواهد بگوید .
    2- بله زیبایی و حتی حس زیبایی به نوعی به ساختار وجودی خود آدمها هم ربط می یابد هرچند فرهنگ در این موضوع موثرتر است اما به هر حال آن نوع زیبایی که یک آفریقایی بدنبالش هست هم به نوعی تابع ویژگیهای جسمی و روحی خود اوست لذا آنجا متناسب است و خود نظمی محسوب میشود
    3- بله وجود دارد اما نه در انسان بنده نگفتم نظم وجودی انسان باید در یک شامپانزه جنگلی هم وجود داشته باشد
    4- تغییر به معنای نبود نظم نیست بلکه در وضعیتی متناسب با شرایط کلی حاکم بر خود موجود و محیط اطراف اوست
    5- دوری وجود ندارد . هدف و مقصد موجودات بدون لحاظ ارتباط آن با خدای متعال هم قابل بیان است مثلا مقصد وجود یک گلبول سفید چیست ؟ مقصد وجود مغز استخوان در بدن انسان چیست ؟ مقصد و هدف سیستم عصبی چیست ؟ خوب می بینید که موجودات با مقاصد وجودی و نقشی که در عالم دارند متناسبند و این تناسب نتیجه بخش را ما می توانیم درک کنیم چه آنرا به خالق هستی ربط بدهیم چه ندهیم لذا دوری وجود ندارد
    6- اگر به چهار انگشتی ها نگاه کنید یا شش انگشتی ها نتایج فاصله گرفتن از وضعیت احسن را درک می کنید . مطمئنا این افراد با مشکلاتی مواجهند که عموم با آن مواجه نیستند
    7- قبلا هم گفتم که ما در حال آموختن از جهان هستیم ولی همین اندازه که جهان را فهمیده ایم نظم و تناسب ویژه ای را در آن می بینیم و این نشانگر وجود یک ناظم هوشمند است همانطور که برای ساخت یک اتومبیل با آن نظم و تناسبی که در اجزائش وجود دارد فطرت انسان بدنبال سازنده هوشمندش می گردد
    یا علیم
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    باسلام خدمت تمامی دوستان محترم
    لطفا در خصوص برهان علیت و برهان وجوب و امکان که محور این تاپیک است مشارکت نمایند.
    در خصوص دلیل نظم بحث نفرمایید.
    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    سلام
    خدای متعال پدیده نیست که از مجموع پدیده ها استثنا شود لذا قاعده استثنایی ندارد چون خدای متعال اصلا داخل در آن نبوده تا بعد استثا شود
    یا علیم
    با سلام
    فعلا تا پاسخ کارشناس منتظر می مانیم.
    و من الله توفیق

    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    11
    حضور
    23 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6



    بسم الله نور
    سلام و درود
    دوست خوبم انتهای این بحث رو بخون امیدوارم جوابت رو بگیری
    http://www.askdin.com/thread20624-58.html

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود