صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قیامت عمومی است یا شخصی؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287

    قیامت عمومی است یا شخصی؟




    سلام

    با توجه به اینکه عالم قیامت به لحاظ مرتبه وجودی و نه زمانی و مکانی بر عوالم دنیا و برزخ اولویت دارد:

    1) آیا هر شخصی به سلوک و موت ارادی در دنیا می​تواند دنیا و برزخ را پست سر بگذارد و به قیامت برسد چون واصلین حق به لقاء الله در همین دنیا می​رسند و شرط رسیدن به مقام بقا بعد از فنا عبور از عوالم ثلاثه دنیا و برزخ و قیامت است؟

    2) آیا اشخاص غیر سالک و غیر واصل هر کدام به صورت شخصی و با توجه به استعداد و ایمان و عمل صالحشان باید به موت طبیعی به برزخ منتقل شوند و بعد از طی منازل برزخ به قیامت و بهشت و جهنم قیامتی نائل شوند؟ آیا قیامت مسئله شخصی است یا عمومی به این معنا که همه ارواح باید در برزخ منتظر بمانند تا ظهور امام مهدی(عج) و رجعت واقع شود و کوهها و دریا و خورشید از بین برود بعد قیامت برای آنها ظهور کند؟ کدام نظریه مطابق واقع و بیان کننده اسرار وحی و قرآن و روایات و شهود اهل الله است؟ اگر قیامت در عالم مجرد از زمان و مکان است چرا تحقق آن در بعضی آیات قرآن منوط به زوال طبیعت مثل ستارگان و خورشید و ... فرض شده آیا این آیات تأویل روایی دارند؟

    همیشه این سؤالات با توجه به پاشخهای مختلف برای بنده شفاف و روشن نشده امیدوارم اینبار مطالب روشن شوند.

    باتشکر
    قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

    فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی



  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58299



    با نام و یاد دوست





    قیامت عمومی است یا شخصی؟








    کارشناس بحث: استاد صادق


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,030
    حضور
    192 روز 12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28760



    نقل قول نوشته اصلی توسط Seyyed* نمایش پست ها
    سلام

    با توجه به اینکه عالم قیامت به لحاظ مرتبه وجودی و نه زمانی و مکانی بر عوالم دنیا و برزخ اولویت دارد:

    1) آیا هر شخصی به سلوک و موت ارادی در دنیا می​تواند دنیا و برزخ را پست سر بگذارد و به قیامت برسد چون واصلین حق به لقاء الله در همین دنیا می​رسند و شرط رسیدن به مقام بقا بعد از فنا عبور از عوالم ثلاثه دنیا و برزخ و قیامت است؟

    2) آیا اشخاص غیر سالک و غیر واصل هر کدام به صورت شخصی و با توجه به استعداد و ایمان و عمل صالحشان باید به موت طبیعی به برزخ منتقل شوند و بعد از طی منازل برزخ به قیامت و بهشت و جهنم قیامتی نائل شوند؟ آیا قیامت مسئله شخصی است یا عمومی به این معنا که همه ارواح باید در برزخ منتظر بمانند تا ظهور امام مهدی(عج) و رجعت واقع شود و کوهها و دریا و خورشید از بین برود بعد قیامت برای آنها ظهور کند؟ کدام نظریه مطابق واقع و بیان کننده اسرار وحی و قرآن و روایات و شهود اهل الله است؟ اگر قیامت در عالم مجرد از زمان و مکان است چرا تحقق آن در بعضی آیات قرآن منوط به زوال طبیعت مثل ستارگان و خورشید و ... فرض شده آیا این آیات تأویل روایی دارند؟

    همیشه این سؤالات با توجه به پاشخهای مختلف برای بنده شفاف و روشن نشده امیدوارم اینبار مطالب روشن شوند.

    باتشکر
    پاسخ :
    باسلام وتقدیر از سوال شما .
    این بار سوال شما عضو صیمیمی واقعا صمیمانه است
    پاسخ در دو محور بیان می شود :
    الف_در باره فراز اول باید گفت این معنا برای اسان کامل قطعی است ولی برای دیگران اگر هم باشد اثباتش کمی دشوار است اما در باره انسان کامل همان است که در کلام مولوی آمده :
    زاده شافی است احمد در جهان صد قیامت اندر او بینی نهان
    ذو قیامت را همی پرسیده اند کی قیامت تا قیامت راه چند
    با زبان حال او گفتی بسی که ز محشر حشر را پرسد کسی
    رو قیامت شو قیامت گر ببین دیدن هر چیز را شرط است این
    اما در عین حال، در خصوص اصل ادراک برزخ وعبور از آن برای حضرات معصومین یا زمان آن، عده‌ای از اندیشمندان معتقدند که این بزرگوران، گرچه برزخ دارند ولی برزخی به مراتب کوتاه‌تر از دیگران دارند.
    امام راحل (ره) در کتاب چهل حدیث خودشان آورده‌اند: «برزخ و قبر انسان، روشن‌تر و گشاده‌تر، و مکث انسان در آن، کمتر است و لهذا برای اولیای خدا، بیشتر از سه روز ـ چنانچه در بعضی روایات است ـ عالم قبر نیست؛ آن هم برای همان علاقه طبیعی و تعلق جبلی است.» (1)
    علامه تهرانی با صراحت بیشتری از آیات الهی این گونه استفاده می‌کند:
    «بندگان مُخلَص خدا پس از آن‌كه از دنیا رفتند، در برزخ توقّف ندارند. در قیامت نیز حشر و حضور ندارند. صیحه برزخى اوّل كه صور إماته است و صیحه دوّم كه صور إحیاء است، هیچ‌كدام در آن‌ها اثر ندارد؛ چون از این مراتب و درجات عبور كرده‏اند و در عالمى‏ مافوق عالم برزخ و عالم حشر و نشر و حساب و كتاب و عَرْض و سؤال وارد شده، و وجودشان و سرّشان به حقیقت وجه اللهىّ متحقّق گردیده است كه مرگ و بوار و فناء و نیستى در آن‌جا راه ندارد.» (2)
    نکته دیگر این که انسان کامل همه نشأت طبیعی و مثالی و عقلی را یک جا دارد. یعنی اگر سایر مردم با مرور ایام به تدریج از دنیا عبور نموده و به برزخ و عالم مثال می‌رسند و از آن جا با برپایی رستاخیز وارد عالم آخرت می‌گردند، انسان کامل قبل از مرگ در دنیا نشئه برزخی و اخروی را داراست و در آن جا حضور و ظهور دارد.
    از این رو پیامبر در شب معراج نه تنها عالم عناصر و اجرام آسمانی را مشاهده کرد، بلکه عالم برزخ و کسانی را که در آن بودند، مشاهده نمود و آن گاه به عالم فرشتگان که نشئه تجرد عقلی است ، رفت و بعد به عالم ربوبی (عالم اله) بار یافت. بنابر این اگر افراد عادی بعد از مرگ به عالم برزخ می‌رسند و حیات برزخی می‌یابند، انسان کامل حتى قبل از رحلت و شهادت همه عوالم وجود از جمله عالم برزخ را داراست و می‌بیند و در آن حضور می‌یابند.
    اگر مفهوم برزخ و حیات در برزخ روشن گردد، پاسخ سؤال روشن‌تر خواهد شد. طبق آنچه از کتاب و سنت استفاده می‌شود، آدمی در فاصله میان مرگ و رستاخیز عمومی یک زندگانی محدود و موقتی دارد که برزخ و واسطه میان حیات دنیا و حیات آخرت است.‌ انسان پس از مرگ از جهت اعتقاداتی که داشته و اعمال نیک و بدی که در دنیا انجام داده ، مورد بازپرسی خصوصی قرار می‌گیرد و پس از محاسبه اجمالی ، طبق نتیجه‌ای که گرفته شد، به زندگی شیرین و گوارا یا تلخ و ناگوار محکوم گردیده، با همان زندگی در انتظار رستاخیز عمومی به سر می‌برد.(3)
    جای تردید نیست که انسان کامل (پیامبر و ائمه علیهم السلام) حیات برزخی بدین معنا ندارد و در برزخ تا هنگام فرا رسیدن قیامت نگاه داشته نمی‌شوند، چون حیات برزخی بازداشتگاه برای فرا رسیدن زمان حضور دادگاه و بازجویی حاکم شرع است.(4) انسان کامل چنین سرنوشتی ندارد، چون مورد این گونه بازجویی قرار نمی‌گیرد و حسابش روشن است و نیاز به ندامتگاه برزخی و تکامل برزخی ندارد. چون حساب‌شان صاف است و نیازی به تصفیه حساب ندارد.
    از آن جا که طفره محال است، گرچه انسان کامل در برزخ توقف ندارد و مثل سایر مردم در آن جا نگاه داشته نخواهد شد، ولی به صورت گذر از آن جا عبور می‌کند . برزخ در مسیر راه آنها است، گرچه منزل و توقفگاه آنان نیست و آنها بعد از رحلت از عالم برزخ عبور کرده و به نشئه برتر دیگر که کامل‌تر است می‌رسند.
    ب_در باره فراز دوم باید گفت :
    روز قیامت روزی است که همگی به دادگاه قیامت فراخوانده شده و اجتماع و ازدحام اولین و آخرین است از این رو به آن "یوم الجمع" گفته شده است (5) و ازدحام مردم در آن روز به گونه ای است که امواج جمعیت مثل اواج دریای متلاطم در هم فرو می رود:
    وَ تَرَكْنا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ في‏ بَعْضٍ وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْناهُمْ جَمْعاً (6)
    و در آن روز (كه جهان پايان مى‏گيرد)، ما آنان را چنان رها مى‏كنيم كه درهم موج مى‏زنند و در صور [شيپور] دميده مى‏شود و ما همه را جمع مى‏كنيم!
    رَبَّنا إِنَّكَ جامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فيه (7)
    یکی از مصیبت های روز قیامت ، رسوا شدن انسان نزد خلایق است .در روایت آمده خدا در قیامت به بنده می گوید:
    عبدي أما استحييت ولا راقبتني ولا خشيتني ؟ قال: فيقول: سيدي قد أسأت فلا تفضحني فإن الخلائق ينظرون إلى (8)
    بنده من آیا از من حیا نکردی و من را مراقب خود ندیدی و از من نترسیدی؟ بنده عرض می کند: خدایا من بد کردم و بندگانت نظاره گر منند، مرا رسوا مکن.
    در عین حال در این روز هر کس به تنهایی و فردی محشور می شود و از یاوران و پشتیبانان و اعوان و انصاری که برای خود تصور می کرد ، خبری نیست و هر کس فقط مشغول خود و به فکر نجات خویش است و هول و هراس خود ، او را از دیگران غافل کرده است :
    وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى‏ كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ تَرَكْتُمْ ما خَوَّلْناكُمْ وَراءَ ظُهُورِكُمْ وَ ما نَرى‏ مَعَكُمْ شُفَعاءَكُمُ الَّذينَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فيكُمْ شُرَكاءُ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَيْنَكُمْ وَ ضَلَّ عَنْكُمْ ما كُنْتُمْ تَزْعُمُون (9)
    و (روز قيامت به آنها گفته مى‏شود:) همه شما تنها به سوى ما بازگشت نموديد، همان‏گونه كه روز اوّل شما را آفريديم! و آنچه را به شما بخشيده بوديم، پشت سر گذارديد! و شفيعانى را كه شريك در شفاعت خود مى‏پنداشتيد، با شما نمى‏بينيم! پيوندهاى شما بريده شده است و تمام آنچه را تكيه‏گاه خود تصوّر مى‏كرديد، از شما دور و گم شده‏اند!
    وَ كُلُّهُمْ آتيهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَرْداً (10)
    و همگى روز رستاخيز، تك و تنها نزد او حاضر مى‏شوند!
    لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنيه (11)
    در آن روز هر كدام از آنها وضعى دارد كه او را كاملًا به خود مشغول مى‏سازد!
    بنا بر این حشر جمعی است چون محکمه ای است برای احقاق حق ها و. باید ظالم و مظلوم با هم باشند و فردی است چون هر کس فقط به فکر خود هست و مشغول به گرفتاری خود. راه هم چنين در قيامت پنجاه موقف و ايستگاه است در برخي حشرجمعي است و در برخي فردي .

    پی‌نوشت‌ها:
    1. امام خمینی(ره)، چهل حدیث، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چاپ دوازدهم، 1376، ص 124.
    2. محمد حسین حسینی طهرانی، معادشناسى، نور ملكوت قرآن‏، بی‌تا، ج‏4، ص 212-211.
    3. علامه طباطبایی، شیعه در اسلام، ص 101، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران 1348ش.
    4. همان.
    5. شوری (42) آیه 7.
    6. کهف (18) آیه 99.
    7. آل عمران (3) آیه 9.
    8. مجلسی ، بحار الانوار ، بیروت ، الوفا ، 1403 ق ، ج 8 ، ص 211.
    9. انعام (6) آیه 94.
    10. مریم (19) آیه 95.
    11. عبس (80) آیه 37.


    ویرایش توسط صادق : ۱۳۹۲/۱۱/۱۹ در ساعت ۱۵:۵۷

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,560
    حضور
    38 روز 5 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4370



    نقل قول نوشته اصلی توسط Seyyed* نمایش پست ها
    سلام

    با توجه به اینکه عالم قیامت به لحاظ مرتبه وجودی و نه زمانی و مکانی بر عوالم دنیا و برزخ اولویت دارد:

    1) آیا هر شخصی به سلوک و موت ارادی در دنیا می​تواند دنیا و برزخ را پست سر بگذارد و به قیامت برسد چون واصلین حق به لقاء الله در همین دنیا می​رسند و شرط رسیدن به مقام بقا بعد از فنا عبور از عوالم ثلاثه دنیا و برزخ و قیامت است؟

    2) آیا اشخاص غیر سالک و غیر واصل هر کدام به صورت شخصی و با توجه به استعداد و ایمان و عمل صالحشان باید به موت طبیعی به برزخ منتقل شوند و بعد از طی منازل برزخ به قیامت و بهشت و جهنم قیامتی نائل شوند؟ آیا قیامت مسئله شخصی است یا عمومی به این معنا که همه ارواح باید در برزخ منتظر بمانند تا ظهور امام مهدی(عج) و رجعت واقع شود و کوهها و دریا و خورشید از بین برود بعد قیامت برای آنها ظهور کند؟ کدام نظریه مطابق واقع و بیان کننده اسرار وحی و قرآن و روایات و شهود اهل الله است؟ اگر قیامت در عالم مجرد از زمان و مکان است چرا تحقق آن در بعضی آیات قرآن منوط به زوال طبیعت مثل ستارگان و خورشید و ... فرض شده آیا این آیات تأویل روایی دارند؟

    همیشه این سؤالات با توجه به پاشخهای مختلف برای بنده شفاف و روشن نشده امیدوارم اینبار مطالب روشن شوند.

    باتشکر
    سلام
    1- عبور از عوالم ثلاثه عبور از مسیر تکوینی کمال انسانی است و برای هر سالکی رخ می دهد و عدم عبور ممکن نیست الا اینکه سرعت و بطی آن به حسب افراد متفاوت است برای برخی آنی و برای برخی به سالها و قرنهاست این به حسب استعداد و ظرفیتهای معنوی افراد است
    2-قیامت مساله شخصی است که به عموم متصل است و هرچه در مراتب وجود بالاتر می رود گستره اتصال و پیوستگیش افزونتر می گردد و آنچه که از وقایع قیامت ذکر شده است شهودات سالکان راه در مراتب آن است
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287



    سلام
    با تشکر از توضیحات جناب صادق خدمت ایشان عرض کنم انسان کامل یا همان پیامبرو اهل بیت علیهم السلام به نقل از صدرا در اسفار اصلا بدو و حشر آنها یکی است و بازگشت همه به سمت آنهاست چون آنها بزرگترین تجلی الله هستند و از بحث بیرون منظور بنده عرفا و واصلین به حق بود. به هر حال باز هم شبهاتم رفع نشدند.


    به هر حال مشخص نشد آیات سوره تکویر و انفطار چرا قیامت رو عمومی بیان میکنند؟
    قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

    فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی



  11. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,030
    حضور
    192 روز 12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28760



    نقل قول نوشته اصلی توسط Seyyed* نمایش پست ها
    سلام
    با تشکر از توضیحات جناب صادق خدمت ایشان عرض کنم انسان کامل یا همان پیامبرو اهل بیت علیهم السلام به نقل از صدرا در اسفار اصلا بدو و حشر آنها یکی است و بازگشت همه به سمت آنهاست چون آنها بزرگترین تجلی الله هستند و از بحث بیرون منظور بنده عرفا و واصلین به حق بود. به هر حال باز هم شبهاتم رفع نشدند.


    به هر حال مشخص نشد آیات سوره تکویر و انفطار چرا قیامت رو عمومی بیان میکنند؟
    پاسخ مجدد :
    باسلام . وتشکر از شما .

    در باره این مقام انسان کامل باید اشاره شود قبل از جناب صدرا امام هادی ع در زیارت جامعه کبیره فرمود : (( ایاب الخلق الیکم وحسابهم علیکم )) ولی باید توجه داشت که صدرا در صدد نفی عبور انسان کامل از برزخ نیست چون بر اساس مبانی فلسفی ایشان از آن جا که طفره محال است، گرچه انسان کامل در برزخ توقف ندارد و مثل سایر مردم در آن جا نگاه داشته نخواهد شد، ولی به صورت گذر از آن جا عبور می‌کند . برزخ در مسیر راه آنها است، گرچه منزل و توقفگاه آنان نیست و آنها بعد از رحلت از عالم برزخ عبور کرده و به نشئه برتر دیگر که کامل‌تر است می‌رسند.
    اما در باره عرفا راستین ویا همان مومنین واقعی چنان که قبلا اشاره شد ممکن است در همین نشئه دنیا مراتب هستی را طی نماید ولی اثبات آن برای دیگران مشکل است .
    عمومی بودن و همگانی بودن محکمه قیامت در آیات زیادی مورد تاکید قرار گرفته است . "محشر" و "یوم النشور" نامیدن قیامت به همین اعتبار است. در آیات دیگری نیز این خصوصیت با تاکید بیان شده و فرموده:
    قل ان الاولین و الاخرین لمجموعون الی میقات یوم معلوم(1)
    هذا یوم الفصل جمعناکم و الاولین(2)
    بر اساس این آیات تردید در عمومی بودن قیامت نیست ولی این که گفته چرا منظورت روشن تر بیان نماید .

    پی نوشت ها:
    1-واقعه(55)،آیه 49.
    2- مرسلات(77)،آیه 37-38.

  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,030
    حضور
    192 روز 12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28760



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها

    سلام
    1- عبور از عوالم ثلاثه عبور از مسیر تکوینی کمال انسانی است و برای هر سالکی رخ می دهد و عدم عبور ممکن نیست الا اینکه سرعت و بطی آن به حسب افراد متفاوت است برای برخی آنی و برای برخی به سالها و قرنهاست این به حسب استعداد و ظرفیتهای معنوی افراد است
    اثبات این ادعا کاری آسان نیست در خصوص انسان دلیل وجود دارد اما برای دیگران دلیل که حجت شرعی باشد ندارد عقل هم توان درک این را ندارد . ادعای عارفان تنها برای خود شان حجت است ونه برای غیر .
    2-قیامت مساله شخصی است که به عموم متصل است و هرچه در مراتب وجود بالاتر می رود گستره اتصال و پیوستگیش افزونتر می گردد و آنچه که از وقایع قیامت ذکر شده است شهودات سالکان راه در مراتب آن است
    یا علیم
    قیامت وحشر همگانی وعمومی است گرچه زندگی فردی است ودر عین حال دیدار با بستگان ممکن است .

  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,560
    حضور
    38 روز 5 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4370



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    قیامت وحشر همگانی وعمومی است گرچه زندگی فردی است ودر عین حال دیدار با بستگان ممکن است .
    سلام
    از نظر ما معاد یا همان رجوع الی الله در بعد مجرد تحقق می یابد لذا بحث عمومی یا خصوصی بودن باید با لحاظ ویژگیهای آن عالم مطرح شود
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287



    سلام
    با تشکر از کارشناس محترم جناب صادق و کاربر عزیز جناب محی الدین

    مشکل عمده در مسئله قیامت جمع بین دو دسته از آیات است: دسته اول آیاتی است مثل «لمن الملک الیوم لله واحد القهار» و دسته دوم آیات سوراه تکویر و انفطار که قیامت را تبدیل طبیعت بیان میکنه در ظاهر نابودی و زوال.

    حالا شبهه اینه که واحد قهار از اسماء جلالیه است و ظهور این اسم برای هر انسانی همراه با اسماء دیگر مثل حسیب و ... به معنی قیامته چه به موت طبیعی چه موت ارادی. حالا مشکل اینه که ظهور یکسری از اسماء که سیر وجودی انسان علت ظهور آنهاست چه ربطی به یوم تبدل الارض غیر ارضها داره؟ این تبدیل و زوال طبیعت در ظزف زمان و مکانه ولی ظهور واحد قهار در ظرف زمان و مکان دنیا نیست هیچ تازه در ظرف تمثلات برزخی و مثالی هم نیست در واقع تجرد تام نسبت به برزخ و دنیاست. یا حداقل تجرد تام نگیم تجرد بیشتر. حالا نشئه طبیعت تبدیل و ویران بشه یا نشه چه ربطی به ظهور اسامی خدا مثل واحد قهار بر نفوس داره؟

    مطلبی که به ذهنم رسید و نمیدونم ادله عقلی و شرعی برای اون هست یا نه اینه که کل کائنات به اقتضای خودشون قیامت دارن یعنی قیامت عالم طبیعت «یوم تبدل الارض غیر ارضها» است که هیچ ارتباطی به قیامت انسان که «لمن الملک الیوم لله واحد القهار» است ندارد. لذا هر موجودی قیامتی داره که قیامت انسان در ظرف مکان و زمان نیست.

    متاسفانه این مسائل جزء اهم مسائل دینه ولی اینقدر که به فروع دین در طول تاریخ اهمیت داده شده و اجتهادی برخورد شده در مورد اصول دین اینطور نبوده با وجود اینکه منابع شیعه به برکت اهل بیت بسیار غنی هست ولی اکثرا دست نخورده.
    ویرایش توسط Seyyed* : ۱۳۹۲/۱۱/۲۰ در ساعت ۲۲:۲۸
    قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

    فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی



  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,560
    حضور
    38 روز 5 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4370



    نقل قول نوشته اصلی توسط Seyyed* نمایش پست ها
    سلام
    با تشکر از کارشناس محترم جناب صادق و کاربر عزیز جناب محی الدین

    مشکل عمده در مسئله قیامت جمع بین دو دسته از آیات است: دسته اول آیاتی است مثل «لمن الملک الیوم لله واحد القهار» و دسته دوم آیات سوراه تکویر و انفطار که قیامت را تبدیل طبیعت بیان میکنه در ظاهر نابودی و زوال.

    حالا شبهه اینه که واحد قهار از اسماء جلالیه است و ظهور این اسم برای هر انسانی همراه با اسماء دیگر مثل حسیب و ... به معنی قیامته چه به موت طبیعی چه موت ارادی. حالا مشکل اینه که ظهور یکسری از اسماء که سیر وجودی انسان علت ظهور آنهاست چه ربطی به یوم تبدل الارض غیر ارضها داره؟ این تبدیل و زوال طبیعت در ظزف زمان و مکانه ولی ظهور واحد قهار در ظرف زمان و مکان دنیا نیست هیچ تازه در ظرف تمثلات برزخی و مثالی هم نیست در واقع تجرد تام نسبت به برزخ و دنیاست. یا حداقل تجرد تام نگیم تجرد بیشتر. حالا نشئه طبیعت تبدیل و ویران بشه یا نشه چه ربطی به ظهور اسامی خدا مثل واحد قهار بر نفوس داره؟

    مطلبی که به ذهنم رسید و نمیدونم ادله عقلی و شرعی برای اون هست یا نه اینه که کل کائنات به اقتضای خودشون قیامت دارن یعنی قیامت عالم طبیعت «یوم تبدل الارض غیر ارضها» است که هیچ ارتباطی به قیامت انسان که «لمن الملک الیوم لله واحد القهار» است ندارد. لذا هر موجودی قیامتی داره که قیامت انسان در ظرف مکان و زمان نیست.

    متاسفانه این مسائل جزء اهم مسائل دینه ولی اینقدر که به فروع دین در طول تاریخ اهمیت داده شده و اجتهادی برخورد شده در مورد اصول دین اینطور نبوده با وجود اینکه منابع شیعه به برکت اهل بیت بسیار غنی هست ولی اکثرا دست نخورده.
    سلام
    ظهور اسماء الهی بخصوص اسماء جلال در انتقال به نشآت دیگر صورت میگیرید چون اسماء جلال ویژگی نفی نفسانیتها را دارند و از آنجا که در انتقال به نشات بالاتر نفسانیت به ظهور توحید کاهش می یابد مشاهده اسماء جلال در این انتقالات منطقی است
    و اما اینکه هرچیزی قیامتی دارد به یک لحاظ درست است و آن قیامت ارتقاء به نشاه بالاتر است اما مورد یوم تبدل الارض بغیر الارض الزاما بیانگر قیامت زمین نیست بلکه به لحاظ تفسیر انفسی بیانگر تبدل یا بفرما ظهور بدن مثالی است که ارض روح انسان محسوب می شود
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی هویت اسلامی؟ایرانی؟ غربی؟ نسبت این ها با هم چه می تواند باشد؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 60
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۲, ۰۷:۱۵
  2. سیر به سوی کمال و سوالی در مورد آن
    توسط ملاصدرا در انجمن تفاوت زن و مرد
    پاسخ: 61
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۲/۲۲, ۰۸:۲۷
  3. جمع بندی حد رعایت حلال و طیب بودن غذاها در دوران بارداری؟
    توسط ترنـم در انجمن احکام خوردنیها و آشامیدنیها
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۱۴, ۱۰:۳۴
  4. آزادی یعنی چی؟!
    توسط hoorshid در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 62
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۰۳, ۲۱:۱۴

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود