جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا پیامبر از دیدن نوه شان در قنداق زرد ناراحت شدند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    302
    حضور
    6 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    875

    چرا پیامبر از دیدن نوه شان در قنداق زرد ناراحت شدند؟




    داستانی از امیر المومنین علیه السلام منقول است که هنگامی که امام حسن مجتبی علیه السلام به دنیا آمدند امیر المومنین علیه السلام از پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم خواستند تا برای فرزندشان نامی مناسب انتخاب کنند.
    هنگامی که پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم ایشان را دیدند فرمودند مگر نگفته ام نوزاد را درر پارچه ی زرد نپیچید؟
    سپس پارچه ی زرد را باز کرد و نوزاد را در پارچه ی سفید پیچید و از جبرییل خواست تا نامی نیکو برای نوه اش انتخاب کند.
    و جبرییل نام حسن را برای ایشان برگزید.

    حال چند سوال:
    1- آیا اصل داستان حقیقت دارد؟
    2- اگر حقیقت دارد چرا پیامبر از دیدن نوه شان در قنداق زرد ناراحت شدند؟
    3- و چرا امیر المومنین علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها فرزندشان را در چنین قنداقه ای پیچیدند؟
    پروردگارا اگر بین من و او مرگ فاصله انداخته پس مرا از قبر بیرون آور در حالی که کفنم را دور کمر بسته ام
    شمشیرم را از قلاف کشیده ام
    و لبیک گویان دعوت دعوت کننده را اجابت می کنم


    (بخشی از دعای عهد)

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست





    چرا پیامبر از دیدن نوه شان در قنداق زرد ناراحت شدند؟








    کارشناس بحث: استاد سید محسن


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,262
    حضور
    24 روز 17 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646



    با سلام
    اصل این جریان در منابع معتبر اولیه شیعه و سنی وارد شده است. که متن آن را در این جا بیان میکنیم
    شیخ صدوق به سند خود از حضرت امام زين العابدين (عليه السلام) روايت مي كند كه فرمود: اسماء بنت عميس به من گفت: من قابله امام حسن و امام حسين (عليهماالسلام) بودم. هنگامي كه امام حسن(علیه السلام) متولد شد پيغمبر خدا (صلي الله عليه و آله) آمد و به من فرمود: فرزندم را بياور،من امام حسن(علیه السلام) را كه با پارچه زرد قنداق شده بود به حضور آن حضرت بردم. آن بزرگوار آن پارچه زرد را به يك طرف انداخت و فرمود: آیا من به شما نگفتم نوزاد را در میان پارچه زرد قنداق نکنید و سپس پارچه سفیدی را طلب کرد و امام حسن(علیه السلام) را در میان آن پیچید و در گوش راست او اذان و در گوش چپ وی اقامه گفت...)
    شیخ صدوق در امالی،[1] علل الشرایع،[2] عیون اخبار الرضا(ع)[3] همچنین شیخ طوسی در امالی[4] خود و نیشابوری(م508ق) در روضة الواعظین،[5] مجلسی در بحارالانوار،[6] روایت فوق را بیان کردند.
    اما در منابع اهل سنت این روایت باقدری تفاوت بیان شده است به گونه ای که برخی نام اسماء را ذکر کرده و برخی نامی از اسماء نبردند و برخی دیگر راوی جریان را سوده معرفی کردند که احتمالا یکی از همسران پیامبر بوده است. از جمله مورخینی که در این گزارش به اسماء اشاره کردند طبری شافعی(م694ق) در ذخائر العقبی فی مناقب ذوی القربی[7] و قندوزی در ینابیع الموده[8] است. مورخینی که نامی از اسماء نبرده­اند ابن حجر عسقلانی در الاصابه،[9] واعظی خرگوشی نیشابوری(م406) در شرف النبی،[10] ابراهیم بن سعد الدین شافعی در فرائد السمطین[11] هستند. اما منابعی که راوی این جریان را سوده معرفی کرده است ابن عبدالبر[12] و بلاذری[13] هستند.

    [1] . صدوق، امالی، ص 197


    [2] . صدوق، علل الشرایع، ج 1 ص 137


    [3] . صدوق، عیون اخبارالرضا، ج 1 ص 28

    [4] . طوسی، امالی، ص 367

    [5] . نیشابوری، روضة الواعظین ج 1 ص 352

    [6] . مجلسی، بحارالانوار، ج 44 ص 250

    [7] . طبری شافعی، ذخائرالعقبی، ص 120

    [8] . قندوزی، ینابیع الموده، ج 2 ص 201


    [9] . ابن حجر عسقلانی، الاصابه، ج 8 ص 195

    [10] . خرگوشی، شرف النبی، ج 5 ص 344

    [11] . ابراهیم بن سعد الدین شافعی، فرائد السمطین، ج 2 ص 104


    [12] . ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج 4 ص 1868

    [13] . بلاذری، انساب الاشراف، ج 3 ص 144
    ادامه دارد اگر خدا بخواهد

    ویرایش توسط ممسوس : ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ در ساعت ۱۲:۲۹

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,262
    حضور
    24 روز 17 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646



    بنابر این اصل داستان با قدری تفاوت در منابع ذکر شده است. باتوجه به روایت فوق مشخص میشود که اسماء بنت عمیس امام حسن(علیه السلام) را در قنداقه زرد رنگ پیچیده بوده زیرا طبری شافعی نقل کرده که اسماء بنت عمیس گفت خودم او را در قنداقه زرد پیچیدم،[1] از این رو معلوم است که نه حضرت علی(علیه السلام) و نه حضرت زهرا(علیها السلام)، مبادرت به این کار نکردند ضمن این که این کار به معنی نافرمانی از دستور رسول خدا نیست و این که پرسشگر محترم آن را نافرمانی حضرت علی(علیه السلام) از پیامبر دانستند درست نیست. اما این که پیامبر(صلی الله علیه وآله) پارچه سفید را به جای پارچه زرد انتخاب کرد شاید دلیل بهداشتی و پزشکی داشته باشد و الا دلیل خاصی برای این عمل پیامبر(صلی الله علیه و آله) در روایات بیان نشده است.

    [1] . همان




  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,262
    حضور
    24 روز 17 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646

    جمع بندی




    سوال:
    آیا جریان پیچیدن قنداق حسن (ع) در پارچه زرد صحت دارد؟
    چرا پیامبر(ص) از دیدن قنداقه زرد نارحت شدند آیا این کار نافرمانی حضرت علی(ع) از دستور پیامبر نبود؟



    پاسخ:
    اصل این جریان در منابع معتبر اولیه شیعه و سنی وارد شده است. که متن آن را در این جا بیان میکنیم.
    شیخ صدوق به سند خود از حضرت امام زين العابدين (عليه السلام) روايت مي كند كه فرمود: اسماء بنت عميس به من گفت: من قابله حسن و حسين (عليهماالسلام) بودم. هنگامي كه حسن(علیه السلام) متولد شد پيغمبر خدا (صلي الله عليه و آله) آمد و به من فرمود: فرزندم را بياور،من حسن(علیه السلام) را كه با پارچه زرد قنداق شده بود به حضور آن حضرت بردم.

    آن بزرگوار آن پارچه زرد را به يك طرف انداخت و فرمود: آیا من به شما نگفتم نوزاد را در میان پارچه زرد قنداق نکنید و سپس پارچه سفیدی را طلب کرد و حسن(علیه السلام) را در میان آن پیچید و در گوش راست او اذان و در گوش چپ وی اقامه گفت...)
    شیخ صدوق در امالی،[1] علل الشرایع،[2] عیون اخبار الرضا(ع)[3] همچنین شیخ طوسی در امالی[4] خود و نیشابوری(م508ق) در روضة الواعظین،[5] مجلسی در بحارالانوار،[6] روایت فوق را بیان کردند.

    اما در منابع اهل سنت این روایت با قدری تفاوت بیان شده است به گونه ای که برخی نام اسماء را ذکر کرده و برخی نامی از اسماء نبردند و برخی دیگر راوی جریان را سوده معرفی کردند که احتمالا یکی از همسران پیامبر بوده است. از جمله مورخینی که در این گزارش به اسماء اشاره کردند طبری شافعی(م694ق) در ذخائر العقبی فی مناقب ذوی القربی[7] و قندوزی در ینابیع الموده[8] است. مورخینی که نامی از اسماء نبرده ­اند ابن حجر عسقلانی در الاصابه،[9] واعظی خرگوشی نیشابوری(م406) در شرف النبی،[10] ابراهیم بن سعد الدین شافعی در فرائد السمطین[11] هستند. اما منابعی که راوی این جریان را سوده معرفی کرده است ابن عبدالبر[12] و بلاذری[13] هستند.


    اصل داستان با قدری تفاوت در منابع ذکر شده است. باتوجه به روایت فوق مشخص میشود که اسماء بنت عمیس ،حسن(علیه السلام) را در قنداقه زرد رنگ پیچیده بوده زیرا طبری شافعی نقل کرده که اسماء بنت عمیس گفت خودم او را در قنداقه زرد پیچیدم،[1]

    از این رو معلوم است که نه حضرت علی(علیه السلام) و نه حضرت زهرا(علیها السلام)، مبادرت به این کار نکردند ضمن این که این کار به معنی نافرمانی از دستور رسول خدا نیست و این که پرسشگر محترم آن را نافرمانی حضرت علی(علیه السلام) از پیامبر دانستند درست نیست.
    اما این که پیامبر(صلی الله علیه وآله) پارچه سفید را به جای پارچه زرد انتخاب کرد شاید دلیل بهداشتی و پزشکی داشته باشد و الّا دلیل خاصی برای این عمل پیامبر(صلی الله علیه و آله) در روایات بیان نشده است.



    کلید واژه : رسول خدا (ص)، حضرت علی (ع)، حضرت زهرا، قنداقه زرد، امام حسن(ع)،اسماء بنت عمیس، پارچه سفید،
    __________________________________________________ ________
    [1] . شیخ صدوق، امالی، ص 197، نشراعلمی، بیروت، چاپ پنجم، 1400ق
    [2] . شیخ صدوق، علل الشرایع، ج 1 ص 137، نشر داوری، قم، چاپ اول، بی تا
    [3] . شیخ صدوق، عیون اخبارالرضا (ع)، ج 1 ص 28، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378ش
    [4] . شیخ طوسی، امالی، ص 367، دارالثقافه، قم، چاپ اول، 1414
    [5] . محمد بن حسن فتال نیشابوری، روضة الواعظین ج 1 ص 352، انتشارات رضی ، قم، بی تا
    [6] . مجلسی، بحارالانوار، ج 44 ص 250، موسسه الوفاء، بیروت، 1404
    [7] . محب الدین طبری شافعی، ذخائرالعقبی فی مناقب ذوی القربی، ص 120، دارالکتب الاسلامی، قم، 1386
    [8] . سلیمان بن ابراهیم قندوزی، ینابیع الموده، ج 2 ص 201، دارالاسوه، قم، بی تا
    [9] . ابن حجر عسقلانی، الاصابه فی تمییز الصحابه، ج 8 ص 195، تحقیق، عادل احمد عبدالموجود و علی محمد معوض، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1415
    [10] . ابوسعید واعظ خرگوشی نیشابوری، شرف النبی، ج 5 ص 344، تحقیق، محمد روشن، نشر بابک، تهران، 1361
    [11] . ابراهیم بن سعد الدین جوینی شافعی، فرائد السمطین، ج 2 ص 104، موسسه المحمودی، نشر بیروت، بی تا
    [12] . ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج 4 ص 1868، تحقیق، علی محمد البجاوی، دارالجیل، بیروت، چاپ اول 1412
    [13] . بلاذری، انساب الاشراف، ج 3 ص 144، تحقیق، محمد باقر محمودی، موسسه الاعلمی، بیروت، چاپ اول 1394

    1. بلاذری انساب الاشراف، همان

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ در ساعت ۱۶:۱۵

  11. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود