جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علم اجمالی یا قیام حجت اجمالی بر تکلیف یعنی چه؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    562
    حضور
    82 روز 4 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2001

    علم اجمالی یا قیام حجت اجمالی بر تکلیف یعنی چه؟




    سلام
    جمله ای در رساله است که معنی آن را متوجه نمی شوم.
    طبق نظر آیت الله سیستانی در مساله بقای بر تقلید از میت:

    اگر مجتهدى كه انسان از او تقليد مى كند از دنيا برود حكم بعد فوت او حكم زنده بودنش است , بنابر ايـن اگـر او اعلم از مجتهد زنده باشد بايد - با علم به اختلاف در مسائل محل ابتلا ولو اجمالا - بر تقليد او باقى بماند , و چنانچه مجتهد زنده اعلم از او باشد بايد به مجتهد زنده رجوع كند واگر اعلمیتی در میان آنها معلوم نباشد یا مساوی باشند مخیر است عمل خود را با فتوای هرکدام تطبیق نماید مگر در موارد علم اجمالی یا قیام حجت اجمالی بر تکلیف مانند موارد اختلاف در قصر و تمام که بنابر احتیاط واجب باید رعایت هر دو فتوا بنماید, و مراد از تقليد در صدر اين مساله صرف التزام به متابعت از فتواى مجتهد معين است نه عمل كردن به دستور او.

    اگر ممکن است معنی این جمله را توضیح دهید:

    مگر در موارد علم اجمالی یا قیام حجت اجمالی بر تکلیف مانند موارد اختلاف در قصر و تمام که بنابر احتیاط واجب باید رعایت هر دو فتوا بنماید

    ممنون


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    علم اجمالی یا قیام حجت اجمالی بر تکلیف یعنی چه؟








    کارشناس بحث: استاد سجاد



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط kobram نمایش پست ها
    مگر در موارد علم اجمالی یا قیام حجت اجمالی بر تکلیف مانند موارد اختلاف در قصر و تمام که بنابر احتیاط واجب باید رعایت هر دو فتوا بنماید
    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    لطفا به آدرس زیر برای پاسخ مراجعه فرمایید اگر باز هم نیاز به سؤال بود مطرح کنید .

    http://www.askdin.com/thread8315-6.html#post408454

    همیشه موفق و سلامت باشید


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    562
    حضور
    82 روز 4 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2001



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها


    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    لطفا به آدرس زیر برای پاسخ مراجعه فرمایید اگر باز هم نیاز به سؤال بود مطرح کنید .

    http://www.askdin.com/thread8315-6.html#post408454

    همیشه موفق و سلامت باشید
    يعنی در چنین شرایطی باید طبق نظر مجتهد زنده عمل کرد يا ميـت؟

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط kobram نمایش پست ها
    يعنی در چنین شرایطی باید طبق نظر مجتهد زنده عمل کرد يا ميـت؟
    با تشکر از پاسخ شما

    لطفا مسئله و مورد سؤالتان را دقیقا باز گو کنید و بفرمایید در چه موردی مشکل پیدا کرده اید تا بتوانیم دقیق تر راهنمایی کنیم .

    همیشه سلامت و موفق باشید


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    562
    حضور
    82 روز 4 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2001



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها


    با تشکر از پاسخ شما

    لطفا مسئله و مورد سؤالتان را دقیقا باز گو کنید و بفرمایید در چه موردی مشکل پیدا کرده اید تا بتوانیم دقیق تر راهنمایی کنیم .

    همیشه سلامت و موفق باشید
    ممنون که وقت می گذارید و جواب می دهید. به تاپیکی که گفته بودید مراجعه کردم و با معنی علم اجمالی... آشنا شدم. در آن مساله که مربوط به عدول بود گفته شده بود که در مسائلی که نظر دو مجتهد متفاوت است و علم اجمالی به بطلان عمل وجود دارد عدول جایز نیست و باید به فتوای مجتهد اول عمل کرد.
    سوال من این است که اینجا که یکی از مراجع زنده و دیگری میت است، اگر دو مجتهد فتوای متفاوت داشته باشند و علم اجمالی به بطلان عمل پیش بیاید، ملاک عمل مجتهد زنده است یا مجتهد میت.

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط kobram نمایش پست ها
    ممنون که وقت می گذارید و جواب می دهید. به تاپیکی که گفته بودید مراجعه کردم و با معنی علم اجمالی... آشنا شدم. در آن مساله که مربوط به عدول بود گفته شده بود که در مسائلی که نظر دو مجتهد متفاوت است و علم اجمالی به بطلان عمل وجود دارد عدول جایز نیست و باید به فتوای مجتهد اول عمل کرد.
    سوال من این است که اینجا که یکی از مراجع زنده و دیگری میت است، اگر دو مجتهد فتوای متفاوت داشته باشند و علم اجمالی به بطلان عمل پیش بیاید، ملاک عمل مجتهد زنده است یا مجتهد میت.
    با تشکر از توضیح شما

    اگر هر کدام از مراجع زنده یا میت ، اعلم از دیگری باشد تکلیف تقلید از اوست .

    اما اگر هر دو در حکم مساوی باشند - با رعایت شرایطی که در مسئله ذکر شده - مکلف مخیر است که به هر کدام رجوع کند .

    اما اگر در رجوع به هر دو ، علم اجمالی به بطلان پیدا شود بنابر احتیاط واجب باید رعایت هر دو فتوای مرجع زنده و میت را بنماید.

    همیشه سلامت و موفق باشید


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    562
    حضور
    82 روز 4 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2001



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها


    با تشکر از توضیح شما

    اگر هر کدام از مراجع زنده یا میت ، اعلم از دیگری باشد تکلیف تقلید از اوست .

    اما اگر هر دو در حکم مساوی باشند - با رعایت شرایطی که در مسئله ذکر شده - مکلف مخیر است که به هر کدام رجوع کند .

    اما اگر در رجوع به هر دو ، علم اجمالی به بطلان پیدا شود بنابر احتیاط واجب باید رعایت هر دو فتوای مرجع زنده و میت را بنماید.

    همیشه سلامت و موفق باشید
    یعنی اگر به عنوان مثال، جایی بر طبق نظر یکی از مراجع باید نماز را شکسته بخوانیم و بر طبق نظر دیگری کامل، یک نماز شکسته و یک نماز کامل بخوانیم که رعایت هر دو فتوا شده باشد.

    ممنون

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط kobram نمایش پست ها
    یعنی اگر به عنوان مثال، جایی بر طبق نظر یکی از مراجع باید نماز را شکسته بخوانیم و بر طبق نظر دیگری کامل، یک نماز شکسته و یک نماز کامل بخوانیم که رعایت هر دو فتوا شده باشد.

    ممنون
    با تشکر مجدد

    بله همین طور است که فرمودید .

    در پناه حضرت حق باشید


  19. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود