صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایه رجم ،نسخ تلاوت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980

    ایه رجم ،نسخ تلاوت




    سلام علیکم ..
    ایا امکان دارد که ایه قرانی نسخ بشود و سپس حکم ان باقی بماند : چون در احادیث ما امده است
    الشيخ والشيخة إذا زنيا فارجموهما البتة نكالا من الله.
    و محققی نوشته بود
    إن حديث آية الرجم ونسخ تلاوتها وبقاء حكمها ..
    ایا این درست است ؟؟ اگر درست است این تحریف قران نمی شود؟؟

    در تفسیر بیان امده است :غير خفي أن القول بنسخ التلاوة بعينه القول بالتحريف والاسقاط
    یعنی اعتقاد به نسخ تلاوت عین قول به تحریف و اسقاط است البیان ص205
    خوب شيخ طوسی در کتاب عده الاصول می نویسد :
    واما نسخ التلاوة مع بقاء الحكم فلا شبهة فيه لما قلناه من جواز تعلق المصلحة بالحكم دون التلاوة وليس لهم أن يقولوا ان الحكم قد ثبت بها فلا يجوز مع زوال التلاوة بقائه وذلك ان التلاوة دلالة على الحكم فليس في عدم الدلالة عدم المدلول عليه الا ترى ان انشقاق القمر ومجرى الشجرة دال على نبوة نبينا
    ایا در این عبارت شیخ طوسی باز هم قائل به نسخ تلاوت با بقاء حکم بوده است یا خیر؟؟
    هم چنین در مورد ایه رجم که نسخ شده اما حکمش باقی است سید گلپایگانی احادیث را جمع اوری کرده است و اما نمی دانم که رد کرده است یا خیر :
    کتاب مورد نظر
    و هم چنین شیخ طوسی در کتاب عده الاصول در مورد این بحث می فرماید:
    وقد نسخ أيضا التلاوة وبقي الحكم على ما روي من آية الرجم من قول
    خوب بالاخره چه هست ایا اعتقاد به نسخ تلاوت با باقی ماندن حکم در نزد شیعه درست است یا خیر ؟؟


    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۲/۱۱/۱۶ در ساعت ۱۷:۴۷
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط ammarshia نمایش پست ها
    ایا امکان دارد که ایه قرانی نسخ بشود و سپس حکم ان باقی بماند : چون در احادیث ما امده است
    الشيخ والشيخة إذا زنيا فارجموهما البتة نكالا من الله.
    و محققی نوشته بود إن حديث آية الرجم ونسخ تلاوتها وبقاء حكمها ..
    ایا این درست است ؟؟ اگر درست است این تحریف قران نمی شود؟؟
    با سلام و عرض ادب
    درباره نسخ سه نوع نسخ مطرح شده است:
    1. نسخ تلاوت و حکم
    2.نسخ تلاوت بدون حکم
    3.نسخ حکم بدون تلاوت
    که اکثر محققان شیعه فقط قسم سوم را قبول کرده اند
    سوال شما از نسخ نوع دوم یعنی نسخ تلاوت بدون حکم است
    منظور اين است كه لفظ آيه‏ اى، نسخ و از متن قرآن حذف شده است; ولى حكمى كه با آن آيه نازل شده است، هم‏چنان ادامه دارد و بدان عمل مى‏ شود. كسانى كه چنين نسخى را معتقدند، مى‏ گويند: در سوره نور آيه رجم (الشيخ والشيخة اذا زنيا فارجموهما البتة، نكالا من الله...) وجود داشته، سپس تلاوت آن نسخ گرديد، ولى حكم رجم پيرمرد و پيرزن زناكار، هم‏چنان باقى است.
    در نقل ديگرى اين آيه را از آيات سوره احزاب، كه آياتش برابر آيات سوره بقره بوده است، دانسته‏ اند(برهان ج6 ص166)
    به‏ عقيده شيعه، اين‏ قسم از نسخ نيز، همانند قسم‏ اول، ممنوع و در قرآن اتفاق نيفتاده‏ است. آن‏چه در اين باره نقل گرديده است،
    اولا، از يك يا دو نمونه بيشتر نيست، و همين موارد نيز اخبار آحادى هستند كه درباره قرآن - كه ثبوتش با تواتر ونسخ آن نيز با تواتر بايد باشد- كاربردى نداشته از اعتبار ساقط اند. آية الله خوئى دراين‏باره مى‏گويد:
    نسخ امر مهمى چون آيه قرآن، اگر واقع شده باشد، نقل آن شيوع پيدامى‏نمود و دليل روشن بر كذب راوى همين است كه ديگران آن را نقل نكرده‏اند.... (6)
    التزام به چنين نسخى به معناى التزام به تحريف قرآن است كه هيچ مسلمانى آن را قبول ندارد.
    صبحى صالح - كه هم‏چون شيعه از اساس اين تقسيم را قبول ندارد - در بيانى زيبا و رسا مى‏ گويد:
    تقسيم مسائل به اقسام، زمانى صحيح است كه براى هر قسمى، شواهد فراوان يا حداقل كافى وجود داشته باشد، تا بتوان قاعده‏ اى را از آن شواهد، استنباط و استخراج نمود; اما براى عاشقان نسخ در اين دو قسم، جز يك يادو نمونه شاهد وجود ندارد. آن‏چه را هم كه ذكر كرده‏ اند، خبرهاى واحدند و مى‏دانيم كه قطع پيدا نمودن در نزول قرآن و نيز نسخ آن با خبرهاى واحدى كه حجيتى ندارند، جايز نيست

    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۲/۱۱/۱۷ در ساعت ۱۱:۱۹

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط ammarshia نمایش پست ها
    در تفسیر بیان امده است :غير خفي أن القول بنسخ التلاوة بعينه القول بالتحريف والاسقاط
    یعنی اعتقاد به نسخ تلاوت عین قول به تحریف و اسقاط است البیان ص205
    خوب شيخ طوسی در کتاب عده الاصول می نویسد :واما نسخ التلاوة مع بقاء الحكم فلا شبهة فيه لما قلناه من جواز تعلق المصلحة بالحكم دون التلاوة وليس لهم أن يقولوا ان الحكم قد ثبت بها فلا يجوز مع زوال التلاوة بقائه وذلك ان التلاوة دلالة على الحكم فليس في عدم الدلالة عدم المدلول عليه الا ترى ان انشقاق القمر ومجرى الشجرة دال على نبوة نبينا
    ایا در این عبارت شیخ طوسی باز هم قائل به نسخ تلاوت با بقاء حکم بوده است یا خیر؟؟
    هم چنین در مورد ایه رجم که نسخ شده اما حکمش باقی است سید گلپایگانی احادیث را جمع اوری کرده است و اما نمی دانم که رد کرده است یا خیر :
    کتاب مورد نظر
    و هم چنین شیخ طوسی در کتاب عده الاصول در مورد این بحث می فرماید:
    وقد نسخ أيضا التلاوة وبقي الحكم على ما روي من آية الرجم من قول
    خوب بالاخره چه هست ایا اعتقاد به نسخ تلاوت با باقی ماندن حکم در نزد شیعه درست است یا خیر ؟؟
    در مورد بیانات علما و فقهای شیعه و نظریه اجتهادی آنها در باره یک مساله باید بحث اجتهادی شود و تمامی حرف های آنها در کنار هم بیاید و مجتهدی در باره آن اظهار نظر کرده و آن را بررسی کند
    به نظر اینگونه بحث ها بیشتر مدرسه ای و جایش در دروس خارج مجتهدین است و وقت موسعی می طلبد که نقض و ابرام ما معنا پیدا کند
    باز هم اگر اصرار بر بحث است می توانیم بحث را به کارشناسان فقه ارجاع دهیم


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    با تشکر از شما بنده خوب جواب یکی از سوالات را نگرفتم این ایه نسخ شده است و علما هم گفتند نسخ تلاوت بوده است خوب نسخ تلاوت سید خوئی که دیگر کسی منکر مقام علمی ایشون نیست می گوید کسی که قائل به نسخ تلاوت باشد قائل به تحریف بوده است خوب اگر این دو تا را کنار هم بگیریم ثابت می شود که حداقل از دیدگاه ایت الله خوئی تحریف درست بوده است ؟؟و هم چنین ما نظر کدام یک از علما را بپذیریم خوب ایت الله خوئی البته این ایه را می گوید از روی تقیه بوده است ولی در جای دیگر می گوید قائل به نسخ قائل به تحریف بوده است ایا این پارادوکس نمی شود ؟؟ چگونه جمع می شود دو نظریه متفاوت؟؟یا ایت الله خوئی این جا اشتباه کرده است ؟؟
    ایه رجم ،نسخ تلاوت

    185-مبانی تکلمه المنهاج ج1 ص196 این قسمت رنگی شده جواب این روایات در مورد ایه رجم در کتب شیعه است ..

    برای اطلاع بیشتر به کتاب ایت الله میلانی رجوع کنید التحقیق فی نفی التحریف
    نوشته است فان اصل هذا الکلام هو عمر بن خطاب است که اعتقاد به چنین چیزی داشت و گفته است که این تقیه بوده است و از این جهت که عمر فرموده چنین است و چنان این چنین فرموده اند..
    جالبه حضرت ابوالقاسم خوئی س در کتابش چیز جالبی نوشته است :فهما و إن كانتا تدلّان على ثبوت الرجم على الشيخ و الشيخة مع عدم الإحصان أيضاً،
    إذ مع تخصيصهما بالإحصان لا تبقى خصوصيّة لهما، إلّا أنّه لا قائل بذلك منّا
    حاجی جان ما از خدامونه بپرسیم از مجتهدین ولی متاسفانه دیر جواب می دهند ایت الله میلانی بنده الان نزدیک 1ماه بیشتر است سوالی پرسیدم ولی جوابی نرسیده است خیلی دیر جواب می دهند..

    ویرایش توسط ammarshia : ۱۳۹۲/۱۱/۱۷ در ساعت ۱۱:۳۳
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    672
    حضور
    4 روز 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    24
    صلوات
    3667



    سلام
    میشه جوری توضیح بدید به دانش ما هم افزوده بشه؟
    من خیلی دوست دارم این مطالب رو یاد بگیرم اما :
    1-هم ریز نوشتید
    2-هم تو هم تو هم نوشتید
    3-هم گنگ نوشتید

    تاپیک زدید که ما هم استفاده کنیم دیگه؛نه؟


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    خواهر یا برادر گرامی شرمنده کجای متون اشکال دارد ؟؟بحث مان در مورد تحریف قران است البته قران تحریف نشده است به قول یکی از علما کسی که عقلش سالم نیست میگه قران تحریف شده است ولی روایتی است که می گوید ایه ای در قران بوده است به اسم رجم که نسخ شده است ولی حکمش باقی مانده است و نسخ تلاوت بهش می گند که نظرات زیر در مورد این است که بعضی می گویند قائل به نسخ یعنی تحریف قران و در کتاب عده الاصول هم امده است که نسخ شده با حکمش باقی است حالا می خوایم بدانیم چگونه این نظرات با هم جمع می شوند
    عبارت بزرگتر متون عربی :
    خوب شيخ طوسی در کتاب عده الاصول می نویسد :
    واما نسخ التلاوة مع بقاء الحكم
    فلا شبهة فيه لما قلناه من جواز تعلق المصلحة بالحكم دون التلاوة وليس لهم أن يقولوا ان الحكم قد ثبت بها فلا يجوز مع زوال التلاوة بقائه وذلك ان التلاوة دلالة على الحكم فليس في عدم الدلالة عدم المدلول عليه الا ترى ان انشقاق القمر ومجرى الشجرة دال على نبوة نبينا
    ایا در این عبارت شیخ طوسی باز هم قائل به نسخ تلاوت با بقاء حکم بوده است یا خیر؟؟
    هم چنین در مورد ایه رجم که نسخ شده اما حکمش باقی است سید گلپایگانی احادیث را جمع اوری کرده است و اما نمی دانم که رد کرده است یا خیر :
    کتاب مورد نظر
    و هم چنین شیخ طوسی در کتاب عده الاصول در مورد این بحث می فرماید:
    وقد نسخ أيضا التلاوة وبقي الحكم على ما روي من آية الرجم من قول
    با تشکر
    از کارشناسان و دوستان تقاضا دارم که هر کس توانایی دارد جواب دهد .

    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    و از کارشناس محترم تقاضا مندم سخن علامه مجلسی در ذیل این روایت را هم جمع کنند :
    الحديث الثالث : صحيح. وعدت هذه الآية مما نسخت تلاوتها دون حكمها ، ورويت بعبارات أخر أيضا ، وعلى أي حال فهي مختصة بالمحصن منهما على طريقة الأصحاب ، ويحتمل التعميم كما هو الظاهر.
    مراه العقول ج23ص267
    البته مدارکی بدستم رسید که منظور از قران در این جا تورات است و در تورات وانجیل هم چنین احکامی امده است ولی این چه شکلی است که سخنان علمامون جمع نمی شود با ابطال نسخ تلاوت ؟؟

    ویرایش توسط ammarshia : ۱۳۹۲/۱۱/۱۷ در ساعت ۱۸:۰۸
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37598



    سلام علیکم
    آیه رجم کدوم آیه است؟


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    ایه رجم در قران کریم الان نیست!!.. در قران یعنی تورات و انجیل مسیحی ها هست
    و متنی از سید مرتضی دیدم خیلی حال کردم :
    ومثال نسخ التلاوة دون الحكم غير مقطوع به، لأنه من جهة خبر الآحاد، وهو ما روى أن من جملة القرآن (والشيخ والشيخة إذا زنيا فارجموهما ألبتة) فنسخت تلاوة ذلك
    کتاب الذریعه سید مرتضی ج1ص429 می گوید این خبر ها احاد هستند و غیر قبول
    دوستان فکر نکنند که ما قصد شبهه پراکنی داریم ما می دانیم که این روایات اشکال دارد ولی می خواهم بدانم سخنان علما چگونه با هم جمع می شوند ..
    خوب ایشون می گوید این نسخی که در روایت امده است باطل است خوب پس چرا سخنان جور در نمیاید ؟؟؟علمای دیگر امدند ولی رد نکردند روایت را ..
    ویرایش توسط ammarshia : ۱۳۹۲/۱۱/۱۷ در ساعت ۱۸:۴۷
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    7
    حضور
    1 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4



    سلام علیکم

    شیخ طبرسی ،
    تفسير مجمع البيان
    ص338

    ومنها ما يرتفع اللفظ ،
    ويثبت الحكم ، كآية الرجم ، فقد قيل : إنها كانت منزلة ، فرفع لفظها . وقد جاءت
    أخبار كثيرة بأن أشياء كانت في القرآن ، فنسخ تلاوته


    آن را از انواع نسخ بر می شمارد

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود