صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ادله ای برای اختیار

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520

    ادله ای برای اختیار




    میخوام دلایل قرآنی و دینی برای وجود اختیار رو برام بگید تا باور کنم اختیاری در کار هست. لطفا هم مثال های ساده ای مثل اینکه الان خواستی چشمت رو ببندی پس بستی در نتیجه اختیار هست رو برام نیارید!

    با تشکر

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    ادله ای برای اختیار








    کارشناس بحث: استاد هادی



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6737



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    میخوام دلایل قرآنی و دینی برای وجود اختیار رو برام بگید تا باور کنم اختیاری در کار هست. لطفا هم مثال های ساده ای مثل اینکه الان خواستی چشمت رو ببندی پس بستی در نتیجه اختیار هست رو برام نیارید!

    با تشکر
    با سلام و عرض ادب و تشکر از پرسش خوب حضرت عالی

    با نگاهي اجمالي به قرآن كريم، درمي‌يابيم كه به نظر قرآن، انسان موجودي مختار است. اصولاً آمدن پيامبران و نزول كتاب‌هاي آسماني، بي‌آنكه انسان مختار باشد، كاري بيهوده است. بنابراين، همين امر دلالت دارد بر اينكه خدا و پيامبران، آدمي را مختار مي‌دانند.

    نشانه ‌هاي اختيار در آيات قرآن:

    الف- ابتلا و آزمايش نشانه اختيار
    آياتي كه در زمينه ابتلا و آزمايش انسان وارد شده است، دلالت بر همين امر دارند:
    «إِنَّا خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا»؛(ر.ك: محمدحسين طباطبايي، الميزان، ج 20، ص 209)و (دهر 2) ما انسان را از نطفه آميخته‌ اي آفريديم و او را مي ‌آزماييم. (بدين جهت) او را شنوا و بينا قرار داديم
    «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الأَرْضِ زِينَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»(کهف 7) ما آنچه را روي زمين است زينت آن قرار داديم، تا آنها را بيازماييم كه كدامشان بهتر عمل مي‌كنند.

    ب- وعد و وعيد
    همچنين است آيات وعد و وعيد. از اوصافي كه خدا به پيامبران داده، «مبشّر» و «منذر» است:
    «كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ»( محمدحسين طباطبايي، الميزان، ج 2، ص 115)و (بقره 213) مردم يك دسته بودند، خداوند پيامبران را مبعوث كرد تا مردم را بشارت و بيم دهند.
    تبشير اين است كه پيامبران به بشر، براي انجام دادن كارهاي خوب وعده‌هاي نيكو بدهند و انذار آن است كه او را از عواقب كارهاي بد بهراسانند؛ چه از عواقب دنيوي و چه اخروي. گاهي قرآن، حتي به جاي آنكه بگويد پيامبر فرستاديم، مي‌فرمايد: «نذير» گسيل داشتيم
    «وَإِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خلاَ فِيهَا نَذِيرٌ»(فاطر 24) هيچ اُمتي نيست مگر آنكه در آن انذاركننده‌اي است.
    يا در قيامت به مؤمنان مي‌فرمايد:«أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ»(ملک 8) آيا انذاركننده‌اي بر شما نيامد.
    همه اين امور از وعد و وعيد و بشارت و انذار، تنها در مورد موجود مختار معنا دارد.

    ج- عهد و ميثاق
    دسته ديگر از آيات بيانگر اختيار انسان، آيات عهد و ميثاق خدا با عموم يا دسته‌هاي خاصي از انسان‌ها است( محمدتقي مصباح يزدي، معارف قرآن 1 (خداشناسي)، ص 37 و عبدالله جوادي آملي، تفسير موضوعي قرآن كريم، ج 12، ص 119)
    «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ * وَأَن اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ» (یس 60-61) آيا با شما عهد نكردم اي فرزندان آدم كه شيطان را نپرستيد كه او براي شما دشمن آشكاري است؟ و اينكه مرا بپرستيد كه راه مستقيم اين است.
    اگر انسان مجبور باشد و از خود اختياري نداشته باشد، عهد خدا با وي، كار لغوي است.
    (آیت الله مصباح انسان شناسی در قرآن درس پنجم)

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خواندن عاشقانه ترین و جذابترین کتاب هستی قران
    نوشته
    349
    حضور
    22 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    19
    صلوات
    2528



    سلام
    ممنون از توضیحاتی که دادین
    در بعضی از ایات اشاره شده که "خدا هر کس را که بخواهد هدایت میکند و هرکه را بخواهد گمراه"
    سوره نحل آیه 93 می فرماید: "و اگر خدا می خواست به مشیت ازلی همه بشر را یک امت قرار می داد و لیکن هر که را بخواهد گمراه کند و هر که را بخواهد هدایت، و البته آنچه از نیک و بد کرده اید از همه سؤال خواهید شد"
    سوره کهف آیه 17 می فرماید: "هر کس را خدا هدایت کند او هدایت شده است و هر کس را گمراه کند، پس هرگز برای او یاور و راهنما کننده نخواهی یافت"
    سوره اعراف آیه 186: "هر که را خدا گمراه کند هیچ کس راهنمای او نباشد و چنین گمراه را خدا واگذارد تا در طغیان و ضلالت بماند".

    این ایات این ذهنیت رو برای من ایجاد میکنه که انگار همه چیز از پیش تعیین شده است وقدرت اختیار رو کم رنگ میکنه...
    اگر ممکنه قدرت اختیار رو با توجه به این ایات توضیح بدین
    ممنون

    سرنوشت شیعه را جور دگر میزد رقم
    در به سمت داخل کوچه اگر چرخیده بود...


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    نقل قول نوشته اصلی توسط لبخندخدا نمایش پست ها
    سلام
    ممنون از توضیحاتی که دادین
    در بعضی از ایات اشاره شده که "خدا هر کس را که بخواهد هدایت میکند و هرکه را بخواهد گمراه"
    سوره نحل آیه 93 می فرماید: "و اگر خدا می خواست به مشیت ازلی همه بشر را یک امت قرار می داد و لیکن هر که را بخواهد گمراه کند و هر که را بخواهد هدایت، و البته آنچه از نیک و بد کرده اید از همه سؤال خواهید شد"
    سوره کهف آیه 17 می فرماید: "هر کس را خدا هدایت کند او هدایت شده است و هر کس را گمراه کند، پس هرگز برای او یاور و راهنما کننده نخواهی یافت"
    سوره اعراف آیه 186: "هر که را خدا گمراه کند هیچ کس راهنمای او نباشد و چنین گمراه را خدا واگذارد تا در طغیان و ضلالت بماند".
    این ایات این ذهنیت رو برای من ایجاد میکنه که انگار همه چیز از پیش تعیین شده است وقدرت اختیار رو کم رنگ میکنه...
    اگر ممکنه قدرت اختیار رو با توجه به این ایات توضیح بدین
    ممنون
    من پیش دانشگاهی که بودم این سوال رو از استادم پرسیدم او هم در جواب گفت برخی افراد بعضی اعمال رو انجام میدن که مشمول این آیه میشن و خدا آنها را گمراه میگذارد. هرچند من با این جواب قانع نشدم.

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خواندن عاشقانه ترین و جذابترین کتاب هستی قران
    نوشته
    349
    حضور
    22 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    19
    صلوات
    2528



    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    برخی افراد بعضی اعمال رو انجام میدن که مشمول این آیه میشن و خدا آنها را گمراه میگذارد.
    یعنی چی؟ مثلا چه افرادی؟
    سرنوشت شیعه را جور دگر میزد رقم
    در به سمت داخل کوچه اگر چرخیده بود...


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    نقل قول نوشته اصلی توسط لبخندخدا نمایش پست ها
    یعنی چی؟ مثلا چه افرادی؟
    مثلا منظورش این بود برخی گناهکاران بخاطر تکرر معصیت خدا گمراهشان کرده. حالا اونهایی که مشمول هدایت شدن رو ازش نپرسیدم ولی در هر صورت در قرآن توضیحی در این خصوص داده نشده که چه کسانی مشمول گمراهی میشوند و چه کسانی مشمول هدایت و از ظاهر آیات جبر برداشت میشود.

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6737



    نقل قول نوشته اصلی توسط لبخندخدا نمایش پست ها
    سلام
    ممنون از توضیحاتی که دادین
    در بعضی از ایات اشاره شده که "خدا هر کس را که بخواهد هدایت میکند و هرکه را بخواهد گمراه"
    سوره نحل آیه 93 می فرماید: "و اگر خدا می خواست به مشیت ازلی همه بشر را یک امت قرار می داد و لیکن هر که را بخواهد گمراه کند و هر که را بخواهد هدایت، و البته آنچه از نیک و بد کرده اید از همه سؤال خواهید شد"
    سوره کهف آیه 17 می فرماید: "هر کس را خدا هدایت کند او هدایت شده است و هر کس را گمراه کند، پس هرگز برای او یاور و راهنما کننده نخواهی یافت"
    سوره اعراف آیه 186: "هر که را خدا گمراه کند هیچ کس راهنمای او نباشد و چنین گمراه را خدا واگذارد تا در طغیان و ضلالت بماند".

    این ایات این ذهنیت رو برای من ایجاد میکنه که انگار همه چیز از پیش تعیین شده است وقدرت اختیار رو کم رنگ میکنه...
    اگر ممکنه قدرت اختیار رو با توجه به این ایات توضیح بدین
    ممنون
    با سلام و عرض ادب خدمت شما

    از توجه حضرت عالی سپاسگزارم

    با توجّه به اینکه خداوند هدف از آفرینش را عبودیت و قرب الهی می داند؛ گمراه کردن انسان با این هدف سازگاری ندارد لذا علمای بزرگوار و مفسرین گرامی گمراهی را در این آیه ضلالت ابتدایی نمی دانند بلکه مجازاتی می دانند یعنی فردی که خودش با علم و یقین به اینکه اگر این راه را برود گمراه می شود، با این وصف، اگر با اختیار خود ضلالت را انتخاب کند تا انتها در گمراهی خواهد بود. مثل کسی که سر دو راهی قرار گرفت و با علم به اینکه راهی که انتخاب کرده سقوط در دره است همان راه را می پیماد؛ مسلما چنین فردی در درّه سقوط کرده و نابود خواهد شد .

    مفسر بزرگ قرن و فیلسوف عظیم الشأن علامه طباطبایی در این رابطه می فرماید:
    «انسان مسئول است و اضلال خدا ابتدايى نيست و فرع بر ضلالت شخص گمراه است؛ - وَ لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ- جمله‏ اى است براى دفع توهمى كه ممكن است به ذهن بيايد، و آن اين است كه مستند بودن هدايت و ضلالت به خداوند سبحان اختيار بشر را باطل مى‏ كند، و بدنبال باطل شدن اختيار مساله نبوت ها و رسالت ها باطل مى‏ شود، براى دفع چنين توهمى جواب داده شده كه: نه، هنوز سؤال و جواب و اختيار باقى است، چون هدايت و ضلالت بدست خدا بودن اختيار شما را باطل نمى ‏كند، زيرا خدا ابتداء گمراه و هدايت نمى ‏كند، گمراه كردنش مجازاتى است يعنى كسى را كه خودش گمراهى را خواسته در گمراهى پيش مى ‏برد، و همچنين كسى را كه هدايت را اختيار كرده باشد در هدايت پيش مى‏ برد. و خلاصه شما هر چه اختيار كنيد خداوند شما را كمك مى ‏كند، و در آنچه انتخاب كرده ‏ايد پيش‏تر مى ‏برد . (ترجمه الميزان، ج‏12، ص: 485)
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۱۱/۱۶ در ساعت ۱۹:۰۳

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خواندن عاشقانه ترین و جذابترین کتاب هستی قران
    نوشته
    349
    حضور
    22 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    19
    صلوات
    2528



    ممنون از پاسخگوییتون
    من برداشتم رو میگم ، ممنون میشم با توجه به این پاسخ بدید
    :
    "و اگر خدا می خواست به مشیت ازلی همه بشر را یک امت قرار می داد و لیکن هر که را بخواهد گمراه کند و هر که را بخواهد هدایت، و البته آنچه از نیک و بد کرده اید از همه سؤال خواهید شد"
    به اراده خداوند قطعا یه عده گمراهند و یه عده هدایت شده،پس این به نوعی جبر اولیه رو نشون میده... بهر حال باید یه جوری این 2تا گروه تشکیل بشن، چون خواست اولیه خدا بر این قرار گرفته که همه بشر در یک امت واحد قرار نگیره
    سوره کهف آیه 17 می فرماید: "هر کس را خدا هدایت کند او هدایت شده است و هر کس را گمراه کند، پس هرگز برای او یاور و راهنما کننده نخواهی یافت"
    شما فرمودید پیامبران برای هدایت بشر اومدن تا انسان ها با قدرت اختیار به رسالت اونها ایمان بیاورند... ولی اینجا میگه کسی رو که خدا گمراه کند پس هرگز براش یاور و راهنماکننده پیدا نمیکنی، با این وجود پس دلیل فرستادن انبیا که برای هدایت و راهنمایی بشر مبعوث شدن چی میشه؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    زيرا خدا ابتداء گمراه و هدايت نمى ‏كند، گمراه كردنش مجازاتى است يعنى كسى را كه خودش گمراهى را خواسته در گمراهى پيش مى ‏برد، و همچنين كسى را كه هدايت را اختيار كرده باشد در هدايت پيش مى‏ برد. و خلاصه شما هر چه اختيار كنيد خداوند شما را كمك مى ‏كند، و در آنچه انتخاب كرده ‏ايد پيش‏تر مى ‏برد .
    اگه منظور از گمراه کردن این باشه که خدا به عنوان مجازات بنده رو در گمراهی که بنده خودش انتخاب کرده پیش میبره ، پس اینکه خداوند اینقد دوست دوست داره بنده هاش توبه کنند رو چطور میشه توجیه کرد؟
    از یه طرف کسی رو به مجازات گناهش در گمراهی پیش ببره و از یه طرفم اشتیاق به توبه کردن بنده ها...

    خداوند متعال به حضرت داود (علیه السّلام) فرمود : ای داود، اگر روی گردانان از من چگونگی انتظارم برای آنان، مدارایم با آنان و اشتیاق مرا به ترک معصیت هایشان می دانستند ، بدون شک از شوق آمدن به سوی من می مردند و بندبند وجودشان از محبّت من از هم می گسست.

    (منبع : میزان الحکمه، ج4،محمد محمدی ری شهری، ص 2797)
    ممنون

    سرنوشت شیعه را جور دگر میزد رقم
    در به سمت داخل کوچه اگر چرخیده بود...


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    همه جور مسایل اعتقادی
    نوشته
    428
    حضور
    3 روز 15 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1995



    سلام...

    متشکرم و از نوشته ها بهره بردم....به قول معروف خداوند توان و قدرت تغییر تقدیر رو به تدبیر داده و مثل دم دستی ومشهوری رو هم که میزنند بازی شطرنجه که با اینکه یکسری حرکات و تغییرات تابع قوانین خاصیه و تبدیل پذیر نیست اما آدم با قدرت فکر میتونه از همون حرکات و با تبعیت از همونها در حد توان فکریش استفاده کنه.


  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۱/۱۵, ۲۲:۵۱ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود