جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قاعده حمل بر معنی یعنی چه؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980

    قاعده حمل بر معنی یعنی چه؟




    سلام علیکم
    با تشکر از شما .به سوالات زیر لطفا جواب دهید :
    اینکه قاعده حمل بر معنی یعنی چه ؟؟
    ایت الله میلانی در همان لینکی که زدم می گویند :
    قاعدة " الحمل على المعنى " وهي قاعدة أدبية، استند إليها السيد في حديث المنزلة قائلا بأن " إلاأنه لا نبي بعدي " محمول على " إلا النبوة " عملا بقاعدة " الحمل على المعنى ". ثم ذكر رحمه الله نظائر لهذا الحمل عملا بتلك القاعدة عن كتاب (الأشباه والنظائر) للسيوطي.
    دقیقا اگر با مثال توضیح دهید ممنون می شوم
    دوم:قاعده :
    عدم حمل الاستثناء على المنفصل ما أمكن المتصل که در کتاب خود در همان صفحات اورده اند هم اگر توضیح دهید ممنون می شوم

    ویرایش توسط ammarshia : ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ در ساعت ۱۸:۰۳
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58299



    با نام و یاد دوست






    قاعده حمل بر معنی یعنی چه؟








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط ammarshia نمایش پست ها
    اینکه قاعده حمل بر معنی یعنی چه ؟؟
    ایت الله میلانی در همان لینکی که زدم می گویند :
    قاعدة " الحمل على المعنى " وهي قاعدة أدبية، استند إليها السيد في حديث المنزلة قائلا بأن " إلاأنه لا نبي بعدي " محمول على " إلا النبوة " عملا بقاعدة " الحمل على المعنى ". ثم ذكر رحمه الله نظائر لهذا الحمل عملا بتلك القاعدة عن كتاب (الأشباه والنظائر) للسيوطي.
    دقیقا اگر با مثال توضیح دهید ممنون می شوم
    باسلام
    قاعده حمل بر معنا که یک قاعده ادبی در ادبیات عرب است، به این صورت است که یک لفظ دارای یک معنایی غیر از معنای ظاهری اش نیز هست که ما ملاحظه آن معنایش را می کنیم نه معنای ظاهری اش را.
    مثلا وقتی یک لفظ مونث داریم و میخواهیم ضمیر یا اسم اشاره یا صفتی رابه آن ارجاع دهیم، به جای رعایت لفظ آن و ارجاع این موارد به صورت مونث، لحاظ معنای آنرا میکنیم و با لحاظ یک معنای دیگری در آن، به صورت مذکر آنرا ارجاع می دهیم. به این کار تانیث مذکر و تذکیر مونث گفته میشود.
    یا مثلا، لفظ ما به صورت جمع است ولی یک معنای واحدی نیز دارد به همین دلیل ضمیری که به آن ارجاع داده میشود، ضمیر مفرد است نه جمع یا گاه برعکس میشود و به لفظ جمع، ضمیر مفرد ارجاع داده میشود.
    سیوطی در کتاب اشباه ونظایر چندین مثال برای این قاعده ذکر کرده است.
    مثلا در ایه شریفه «فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بازِغَةً قالَ هذا رَبِّي»[1] کلمه شمس، مونث مجازی است و لازم است اسم اشاره مونث به آن بازگردد و به ان اشاره داشته باشد، در حالیکه چون مراد از شمس در اینجا به نظر کسی که آنرا بیان کرده، شخصی بوده است که قرار است خدای فرضی باشد، با اسم اشاره مذکر(هذا) به این معنا اشاره شده است.
    یا مثلا در ایه شریفه «فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ»[2]، چون موعظه و وعظ به یک معناست، ما وقتی می خواهیم ضمیری به لفظ موعظه ارجاع دهیم، می توانیم ملاحظه معنای آنرا کرده و به جای ضمیر مونث، ضمیر مذکر«هو در جاءه» به او بازگردانیم.
    یا مثلا در ایه شریفه «إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»[3] چون مراد از رحمت، باران و مطر است، خبر رحمت، که می بایست قریبة بشود، به صورت مذکر بیان شده است و قریب آمده است.
    از این موارد در کلمات عرب بسیار زیاد است و یکی از قواعد ادبیات عرب به شمار میرود.[4]
    در حدیث شریفه منزلت نیز، وقتی نبی مکرم اسلام(ص) به حضرت علی ع می فرماید:
    «انت منی بمنزله هارون من موسی» شاید کسی گمان کند در تمام شئون و منزلتهایی که حضرت هارون داشته است، حضرت علی ع نیز داشته است، در حالیکه قطعا حضرت علی، پیامبر نیست. بنابراین، در ادامه می فرماید: «الا انه لا نبی بعدی» این جمله ای که بعد از ادات استنثا(الا) به کار رفته است، را می توانیم بر معنایش حمل کنیم تا معنایش بیشتر واضح شود.
    به این صورت که مراد حضرت از این حدیث، این است که یا علی تو نسبت به من، منزلت هارون نسبت به موسی را داری، مگر نبوت. حال این مطلب را «الا النبوه» را به این صورت بیان فرموده است.[5]
    در این مورد نیز، لفظ را بر معنایش حمل کرده ایم و به جای بیان تک تک الفاظ ،معنای و مراد گوینده انرا ذکر کرده ایم.

    لطفا سوال بعد را نیز در تاپیک مستقلی مطرح بفرمایید. تا بحثها با هم مخلوط نشود و ثمره بحث روشن شود.
    موفق باشید.



    [1] . سوره انعام(6): 78

    [2] . سوره بقره(2):275

    [3] . سوره اعراف(7):56

    [4] . عبقات الانوار، مير سيد حامد حسين‏، كتابخانه امير المومنين‏، اصفهان،1366 ش‏،چاپ دوم، ‏ج9، ص69

    [5] . نفحات الازهار،سيد علي ميلانى‏، مهر، قم، 1414 ق‏، چاپ اول، ج1، ص‏55


  6. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود