جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جبر و اختیار

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    32
    حضور
    15 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    77

    اشاره جبر و اختیار




    سلام : سوالی داشتم در مورد جبر و اختیار که نظر شما را در مورد ان می خواستم :
    اگر ما می گوییم که خدا نخواسته که عاشورا اتفاق بیفتد که هیچ ولی اگر خدا خواسته که عاشورا اتفاق بیفتد پس چرا اگر به بطن اتفاق نگاه می کنیم می بینیم که تصمیم جنایتکاران و لعن شدگان در مسدود کردن راه امام حسین (ع) و آل و خاندانش و یارانش باعث شده که بقیه اتفاقات بیفتد ، این موضوع را چگونه تفسیر می کنید... با تشکر ...
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۷:۵۴

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله




    جبر و اختیار








    کارشناس بحث: استاد کریم



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط aaty نمایش پست ها
    اگر ما می گوییم که خدا نخواسته که عاشورا اتفاق بیفتد که هیچ ولی اگر خدا خواسته که عاشورا اتفاق بیفتد پس چرا اگر به بطن اتفاق نگاه می کنیم می بینیم که تصمیم جنایتکاران و لعن شدگان در مسدود کردن راه امام حسین (ع) و آل و خاندانش و یارانش باعث شده که بقیه اتفاقات بیفتد ، این موضوع را چگونه تفسیر می کنید... با تشکر ...
    با سلام
    در عالم هستی چیزی بدون اذن الهی اتفاق نمی افتد، مخصوصا در مورد مساله عاشورا ما داریم که حضرت در جواب بعضی ها فرمود: که من جدم را در خواب دیدم که مرا به سینه خود چسبانده بود وفرمود: خداوند متعال می خواهد تو را کشته شده وغرق در خونت ببیند...( بحرانی، مدینة معاجز الائمة، ج4، ص61)
    البته این به معنای جبر واینکه حضرت به زور در این راه قرار گرفته است نبوده چون ایشان هم اختیار داشتند ومی توانستند این کار را انجام ندهند. ولی در تعبیری که باز امام حسین علیه السلام نقل می کنند وقتی که در آخرین لحضات حضور در مدینه بر سر مزار ایشان را در خواب می بینند می فرماید: برای تو مقامی است در نزد خداوند که بغیر شهادت به آن مقام ودر جه نخواهی رسید.
    این خواست الهی بوده وحضرت با اختیار خود وبرای حفظ دین پا در این راه گذاشته اند واین اوج خباثت دشمنان آن حضرت بود که از هیچ ظلمی وجنایتی فرو گذاری نکردند وکوچکترین اصول جنگی را رعایت نکردند. رعایت اخلاق وآداب اسلامی که به جای خود.
    مساله صرفا مسدود کردن راه نبود در واقع بی کفایتی وسستی مسلمانان بود که ایشان را در برابر دشمنان تنها گذاشتند، وبه عهد وپیمانی که خود یسته بودند عمل نکردند. وآنها نیز ااز انجام هیچ جنایتی فرو گذاری نکردند وفرقی نمی کرد ایشان به هر کجا که می رفتند دست از سرشان بر نمی داشتند. بطوری که رد کنار خانه خدا نیز امنیت نداشتند وبه همین خاطر حج را نیمه تمام گذاشته ومکه را به سمت کوفه ترک کردند.

    جبر و اختیار
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    عقاید مهدویت یهودیت
    نوشته
    38
    حضور
    1 روز 17 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    69



    جبر و اختيار
    سلام علیکم
    اولا باید به یاد داشته باشیم که موضوع بحث جبر واختیار در اعمالی است که در آن احتماال جبر و اختیار می رود نه در مواردی که مسلم و بین است که انسان خودش اختیاری ندارد . مثل اینکه انسان در کدام شهر به دنیا می آید یا فرزند چه کسی باشد و یا مثل بسیاری از اعمال بدن مثل ضربان قلب و گردش خون و عمل دستگاه گوارش ، اینها همه از موضوع بحث خارج است.

    ثانیا : هر عملی که انسان انجام می دهد از کوچکترین عمل تا بزرگترین آنها حداقل چند عامل نیاز دارد اول حیات، دوم قدرت ، سوم عقل و چهارم اسباب و وسیله . زیرا از میت و انسانی که هیچ قدرتی ندارد و یا هیچ فکری نداشنه باشد کاری ساخته نیست که بگوییم کار او اختیاری است یا جبری.

    ثالثا: حیات قدرت ، عقل ، اسباب همه نعمتهای الهی هستند و انسان مي تواند با اختيار خود از اين نعمتها استفاده كند و به هل من ناصر امام حسين (ع) باسخ مثبت دهد و هم مي تواند با اين نعمتها در مقابل امام زمان خود بايستد كما اينكه عده اي اولي را انتخاب كرده و عده اي دومي را

    بنابر اين خدا هر زمان اراده كند جلوي عمل را بكيرد مي تواند با كرفتن يكي از اين نعمتها اختيار را از انسان سلب مي شود بس خدا ناتوان نيست ولي سنت الهي بر اين قرار دارد كه اين جهان دار اختيار باشد لدا مانع أن نمي شود
    با توجه به این سه مقدمه هر کاری که انسان انجام می دهد حداقل آن چهار نعمت را نیاز دارد، چه عمل صواب چه گناه . مثلا زید با استفاده از این چهار نعمت الهی نیمه شب از خواب برمی خیزد و نماز شب می خواند، بکر از همین چهار نعمت الهی استفاده می کنند و نیمه شب از دیوار خانه مردم بالا می رود و دزدی می کند، زید با اختیار خود نعمتهای خدا را در کار صواب بکار برد پس در روز قیامت سزاور پاداش می باشد و بکر چون همین نعمتهای الهی را با اختیار خود در گناه استفاده کرد لذا سزاوار جهنم است،


    والسلام
    ویرایش توسط rezazadeh : ۱۳۹۲/۱۲/۰۱ در ساعت ۰۷:۴۲

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه و کاوش علمی
    نوشته
    10
    حضور
    19 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    سلام علیکم
    بنده به کتب مختلفی که در زمینه ی جبر و اختیار نوشته شده است مراجعه کردم و پاسخ همه ی آن ها این بود که خداوند می داند که انسان ها با اختیار خود چه راهی را خواهند رفت.
    اما نکته اینجاست که آیا منظور این نیست که خداوند قبلا راه انتخاب را نیز در وجود فرد گذاشته و او خیال می کند که اختیار دارد(می دانم که اینطور نیست اما جواب قانع کننده می خواهم)
    2-آیا جایگاه آخرتی هر انسان نزد خداوند مشخص است؟آیا به این معنا نیست که خداوند از قبل جایگاه ها را نیز تعیین نموده است؟
    3-هر کاری که انسان می خواهد انجام دهد را خداوند می داند.آیا به این معنا نیست که انسان نمی تواند کاری را خلاف علم خدا نسبت به آن انتخاب انجام دهد؟یعنی فقط باید آنی را انتخاب کند که خداوند می داند.
    باتشکر از شما

  11. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    من هم با جناب سعید s موافقم
    اگر زحمت نیست کارشناس محترم تاپیک خیلی ساده برای ما توضیح بدند چرا وقتس خداوند از همه چیز باخبر هست باز هم حرف از اختیار وسط می اید ، ایا واقعا اختیار به این معنا که کسی نمیداند من مسخواهم چه کنم در مورد بشریت وجود دارو

  12. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    دوستان تاپیک خیلی وقته بی پاسخه

  13. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید.s نمایش پست ها
    اما نکته اینجاست که آیا منظور این نیست که خداوند قبلا راه انتخاب را نیز در وجود فرد گذاشته و او خیال می کند که اختیار دارد(می دانم که اینطور نیست اما جواب قانع کننده می خواهم)
    2-آیا جایگاه آخرتی هر انسان نزد خداوند مشخص است؟آیا به این معنا نیست که خداوند از قبل جایگاه ها را نیز تعیین نموده است؟
    3-هر کاری که انسان می خواهد انجام دهد را خداوند می داند.آیا به این معنا نیست که انسان نمی تواند کاری را خلاف علم خدا نسبت به آن انتخاب انجام دهد؟یعنی فقط باید آنی را انتخاب کند که خداوند می داند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    من هم با جناب سعید s موافقم
    اگر زحمت نیست کارشناس محترم تاپیک خیلی ساده برای ما توضیح بدند چرا وقتس خداوند از همه چیز باخبر هست باز هم حرف از اختیار وسط می اید ، ایا واقعا اختیار به این معنا که کسی نمیداند من مسخواهم چه کنم در مورد بشریت وجود دارو
    در فلسفه مساله ای است که معلول در نزد علت حاضر است. یعنی معلول چون همه چیز خود را از علت تامه اش می گرد لذا در بقاء نیز باید متکی به او باشد. بنابراین علت همه چیز را در مورد معلولش می داند. که منظور علت تامه است. وخداوند علت امه خلقت انسان است. پس براساس همین قاعده عقلی خداوند نمی تواند از اختیار انسان آگاه نباشد.
    جواب دوم اینکه خداوند نه اینکه نوع انتخاب را در وجود انسان قرار داده است. بلکه خداوند انسان را مختار آفریده است. نوع خلقت انسان چنین است. والا اگر قرار بود نوع انتخاب را در وجود انسان قرار دهد. فرستادن پیامبران واین همه انذار وترساندن ودعوت به خوبی ها عبث وبیهوده بود. در حالی شخص حکیم چنین نمی کند.
    چون در این صورت انسان مثل ساعت کوک شده بود. ومثل ک رباط براساس چیز که در او تنظیم شده بود. کار می کرد.
    ولی علاوه بر ادله عقلی فوق وجدان ونوع عمل انسان نشان می دهد که اختیار انسان از خودش است. وتصمیم را براساس عقل وفهم خود می گیرد. چون در غیر اینصورت نباید کسی که اشتباهی می کرد. مذمت می شد. چون اینجوری کوک شده بود. ولی واقعیت غیر از ان است.
    جبر و اختیار
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  14. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۷, ۰۹:۵۲ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود