جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قاعده «تقدم مثبت بر نافى»

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980

    قاعده «تقدم مثبت بر نافى»




    سلام علیکم می خواستم قاعده تقدم مثبت بر نافی را به صورت ساده با ذکر چند مثال توضیح دهید
    و هم چنین حضرت ایت الله میلانی در کتاب نفخات الازهار می خواهد چه چیز را با این قاعده اثبات کند متن صفحه کتاب در لینک زیر موجود است
    نفخات الازهار
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست






    قاعده «تقدم مثبت بر نافى»








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط ammarshia نمایش پست ها
    سلام علیکم می خواستم قاعده تقدم مثبت بر نافی را به صورت ساده با ذکر چند مثال توضیح دهید
    و هم چنین حضرت ایت الله میلانی در کتاب نفخات الازهار می خواهد چه چیز را با این قاعده اثبات کند متن صفحه کتاب در لینک زیر موجود است
    باسلام
    منظور از این قاعده این است که اگر در یک موضوع خاص، دو روایت داشته باشیم که یکی از آن روایتها در مورد آن موضوع مطلبی را اثبات کرده باشد و دیگری نفی کرده باشد، بر اساس این قاعده، روایتی که آن چیز را اثبات کرده باشد مقدم است و بر اساس آن عمل می شود.
    مثلا در مورد اتفاق افتاده واقعه غدیر، وقتی دو روایت داشته باشیم که سند هر دو صحیح است. در یک روایت میگوید که این وافعه اتفاق افتاده است و در دیگری روی دادن انرا انکار میکند.
    در این صورت، بر اساس این قاعده، روایتی که میگوید این اتفاق روی داده است بر روایتی که روی دادن انرا انکار میکند مقدم است.
    این قاعده یکی از قواعدی است که در مباحث رجالی و اصولی مطرح است.
    ایشان در این مورد بیان میکند:
    تقديم قول الرواة المثبتين لحديث الغدير على قول النافين له- فضلا عن الساكتين عن روايته- استنادا الى قاعدة «تقدم المثبت على النافي»، و هي قاعدة استند إليها المحدثون و الفقهاء و الاصوليون و الأدباء ....[1]
    إنّ من القواعد المسلّمة لدى جميع أهل العلم- و لا سيما علماء الأصول- هي القاعدة المعروفة ب «تقدم المثبت على النافي» ..[2]

    بنابراین، وقتی روایت اثبات کننده مقدم باشد بر روایت انکار کننده، پس حتما روایت اثبات کننده نسبت به روایتی که از روی دادن یا روی ندادن آن اتفاق یا مسئله ساکت باشد و نسبت به آن اظهار نظری نکرده باشد مقدم خواهد بود.
    یا مثلا اگر در یک روایت گفته شده که یک ذکر جزء نماز است و در روایت دیگری گفته شده که جزء نیست، روایتی که جزء بودن را اثبات میکند و جنبه ایجابی دارد بر روایت دیگر مقدم است و بر اساس آن عمل میشود.


    [1] . نفحات الازهار، سيد علي ميلانى، نشر مهر، قم‏، 1414 ق، چاپ اول، ج1، ص54و55‏

    [2] . همان، ج6، ص131

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ در ساعت ۱۷:۰۸

  7. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود