صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه 32 سوره نور

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    3
    حضور
    3 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7

    پرسش آیه 32 سوره نور




    با سلام
    با توجه به آیه 32 سوره نور "و انکحوا الایامی منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله والله واسع علیم" چندتا سوال داشتم:
    1- "کم" در "منکم،عبادکم،امائکم" با توجه به آیه قبل برمیگردد به "مومنون"؛ یعنی اگر کسی "مومن" - به معنی واقعی،نه لفظی- نباشد (که با توجه به ویژگی های مومن،افراد قلیلی مومن واقعی محسوب میشوند)، خداوند فضل خود را شامل آنها نخواهد کرد و آنها را از فقر نجات نخواهد داد؟
    2- منظور از صالحین چه کسانی هستند؟ طبق تفسیر المیزان، در اینجا، منظور شایسته برای ازدواج می باشد؛ خوب چه کسانی شایستگی برای ازدواج دارند؟
    3- منظور از فقیر کیست؟ کسی که حتی توان تامین خورد و خوراک زندگی را ندارد؟
    4- غنی کیست؟ کسی که نیاز مالی نداشته باشد؟ یا کسی که ثروتمند باشد؟
    5- منظور از اینکه خدا آنها را از فضل خود بی نیاز می کند،بی نیاز از چه چیزی؟ از لحاظ مالی؟
    6- طبق این آیه که خداوند وعده داده که بدلیل فقر از ازدواج نهراسند که خدا آنها را با فضل خود غنی می کند، پس چگونه است که این همه زوج فقیر یا زوج هایی که با مشکلات سنگین مالی سالهاست دست و پنجه نرم می کنند و زیر فشار مالی می باشند، در جامعه وجود دارد و خداوند آنها را از فقر نجات نمیدهد؟

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    آیه 32 سوره نور








    کارشناس بحث: استاد هدی



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    با سلام خدمت شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط khosro_arya نمایش پست ها
    با سلام
    با توجه به آیه 32 سوره نور "و انکحوا الایامی منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله والله واسع علیم" چندتا سوال داشتم:
    1- "کم" در "منکم،عبادکم،امائکم" با توجه به آیه قبل برمیگردد به "مومنون"؛ یعنی اگر کسی "مومن" - به معنی واقعی،نه لفظی- نباشد (که با توجه به ویژگی های مومن،افراد قلیلی مومن واقعی محسوب میشوند)، خداوند فضل خود را شامل آنها نخواهد کرد و آنها را از فقر نجات نخواهد داد؟
    در مراجعه به تفاسير ، مطلبي كه دال بر اين برداشت از مرجع ضمير "كم" باشد ،يافت نشد و ظاهرا مراد از آن ، تمامي مسلمانان با هر سطحي از ايمان است – مستحضريد كه ايمان داراي مراتبي است لذا برخي مراتب پايين آنرا واجدند و برخي مراتب بالاتر را اما در هر حال به همه اهل ايمان گفته مي شود، مثلا در قرآن كريم خطاب به مومنان آ«ده است :" يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ آمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ ...-
    نقل قول نوشته اصلی توسط khosro_arya نمایش پست ها
    - منظور از صالحین چه کسانی هستند؟ طبق تفسیر المیزان، در اینجا، منظور شایسته برای ازدواج می باشد؛ خوب چه کسانی شایستگی برای ازدواج دارند؟
    در تفسير نور اين شايستگي را صلاحيت براي اداره زندگي مشترك بر مي شمرد ( 1 )

    (1)- تفسير نور ، ذيل آيه 32 نور

    آیه 32 سوره نور

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    نقل قول نوشته اصلی توسط khosro_arya نمایش پست ها
    3- منظور از فقیر کیست؟ کسی که حتی توان تامین خورد و خوراک زندگی را ندارد؟
    ؟" فقیر" به معنى كسى است كه در زندگى خود كمبود مالى دارد، هر چند مشغول كسب و كارى باشد و هرگز از كسى سؤال نكند ، مانند: لِلْفُقَراءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ لا یَسْتَطِیعُونَ ضَرْباً فِی الْأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ:" انفاق براى فقیرانى است كه در راه خدا گرفتار شده ‏اند، و آن چنان ظاهر خویش را حفظ مى ‏كنند كه جاهل از شدت عفت نفس آنان، چنین مى ‏پندارد كه غنى و بى‏ نیازند".( 2)
    در روایتى از محمد بن مسلم از امام صادق ع یا امام باقر ع نقل است كه از آن حضرت درباره" فقیر" و" مسكین" سؤال كردند، فرمود:
    الفقیر الذى لا یسئل و المسكین الذى هو اجهد منه الذى یسئل‏:" فقیر كسى است كه سؤال نمى ‏كند، ومسكین حالش از او سختتر است و كسى است كه از مردم سؤال و تقاضا مى‏ كند"( 3)
    با توجه به توضيحات فوق بنظر مي رسد فقير كسي است كه با وجود كسب و كار ، در آمد كافي ندارد و دچار كمبود مالي است .


    (2)- بقره /273

    03)- به نقل از تفسير نمونه ، ج 8 ، ص4
    آیه 32 سوره نور

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    نقل قول نوشته اصلی توسط khosro_arya نمایش پست ها
    4- غنی کیست؟ کسی که نیاز مالی نداشته باشد؟ یا کسی که ثروتمند باشد؟
    غني به معناي كفايت و بي نيازي است . با مراجعه به قرآن خواهيم ديد كه غنى چون به معنى كفايت باشد به «عن» و «من» و چون به معنى بى نياز كردن باشد بدون «من» و «عن» آيد.(4)
    در آيه 32 سوره مباركه نور هم "غني" با حرف اضافه "من" همراه شده است : " يغنهم الله من فضله " لذا بنظر مي رسد با توجه به بحث لغوي فوق ، معناي كفايت از اين فعل استنباط مي شود بنابراين معنا ، غني در آيه فوق به كسي اطلاق مي شود كه به اندازه كفايت داشته باشد يعني خداوند از فضش به اندازه كافي به او مي دهد .(والله اعلم ) البته در تفسير نور هم بياني آمده كه بي ارتباط به معناي كفايت نيست : " خداوند، تأمين زندگى‏ عروس و داماد را وعده داده است"(5) كه اين تامين مي تواند به معناي همان كفايت باشد .

    نقل قول نوشته اصلی توسط khosro_arya نمایش پست ها
    - منظور از اینکه خدا آنها را از فضل خود بی نیاز می کند،بی نیاز از چه چیزی؟ از لحاظ مالی؟
    بنابر بحث لغوي در معناي "غني" و نيز بنابر فضاي آيه كه در خصوص مسائل مالي است بنظر مي رسد منظور از لحاظ مالي باشد .



    (4)- قاموس قرآن قرشي، ماده غني
    (5)- تفسير نور ، ذيل آيه 32


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۱۱/۰۹ در ساعت ۲۲:۰۷
    آیه 32 سوره نور

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    نقل قول نوشته اصلی توسط khosro_arya نمایش پست ها
    6- طبق این آیه که خداوند وعده داده که بدلیل فقر از ازدواج نهراسند که خدا آنها را با فضل خود غنی می کند، پس چگونه است که این همه زوج فقیر یا زوج هایی که با مشکلات سنگین مالی سالهاست دست و پنجه نرم می کنند و زیر فشار مالی می باشند، در جامعه وجود دارد و خداوند آنها را از فقر نجات نمیدهد؟

    در پاسخ به اين سوال به چند نكته اشاره مي كنيم :
    1- در بحث فقر ، عوامل آن ، و اساسا حدود آن ، بحث بسيار است اما تا آنجا كه به بحث ما مرتبط مي شود اين مانع عمده- يعني ناتواني اقتصادي و فقر مالي- آنگاه گسترش بيشترى يافته و قوت مى گيرد كه موانع فرهنگى و آداب و رسوم اجتماعى نادرست نيز آن را همراهى كند و به فقر كاذب دامن زند. يعنى نادارى كاذبى كه تنها برخاسته از خواسته ها و برداشت هاى نادرست از زندگى و ازدواج و رفاه و گذران معيشت است. تلقى ناصواب از شيوه زندگى و مديريت آن و مقايسه هاى ناقصى كه ميان زندگى ها به ويژه با گسترش امر ارتباطات, صورت مى گيرد و خواسته ها و توقعاتى كه به سرعت رشد مى كند, تا جايى كه به بخشى از فرهنگ عمومى جامعه و خانواده ها تبديل مى گردد, به احساس نادارى و فقرى در جامعه دامن مى زند كه در واقع وجود ندارد و لااقل براى برپايى يك زندگى ساده و بىآلايش كه حداقل هايى از امكانات براى شكل گيرى يك خانواده را داشته باشد, مانعى به شمار نمى رود.

    بخش عمده اى از اين پديده منفى و تإثيرگذار, برخاسته از نوع تلقى و فرهنگى است كه در جامعه و بر خانواده ها حاكم است. زياده طلبى ها و خودنمايى ها و تصورات نادرست و راحت طلبى و رفاه زدگى در شكل گيرى اين تلقى و فرهنگ ناصواب نقش دارد و در واقع در بسيارى موارد, اين فقر واقعى نيست كه مانع ازدواج است, بلكه اين فقر كاذب و خودساخته و احساس فقر است كه جوانان و خانواده ها را در آرزوى زندگى مطلوب به انتظار شرايط مناسب نگه مى دارد(6 ) يا پس از ازدواج و وسعت و گشايش نسبي، در پي توقع دستيابي به زندگي ايده آلشان ، شبهه ي عدم تحقق وعده ي الهي را پس از ازدواج در نظرشان مجسم مي نمايد .

    2- در اين وعده ها و قرارهاى الهى نبايد ترديد كرد; اگر مايه اى براى ترديد باشد, بيشتر ناشى از آگاهى ناقص ما از اصول صحيح زندگى و قواعد درست رفتار اجتماعى و سلوك ناصواب ما در زندگى و هزينه كردن و روابط اجتماعى و خانوادگى است.(7)

    (6)- دانشنامه موضوعي قرآن ، سيد ضياء مرتضوي، ناتواني مالي در ازدواج
    (7)- همان


    آیه 32 سوره نور

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706




    3- وعده خداوند, چه در اين آيه و چه در آيات ديگر, تخلف ناپذير است و خداوند همان گونه كه خود فرموده(8) در وعده خويش صادق است و تخلف از آن براى او معنا ندارد ولى ترديدى نيز نيست كه بسيارى از مصالح بندگان و جامعه از ديد محدود آدمى پنهان است و در سعه آگاهى وى قرار نمى گيرد. ((عسى ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم و عسى ان تحبوا شيئا و هو شر لكم))(9) و نيز ((فعسى ان تكرهوا شيئا و يجعل الله فيه خيرا كثيرا));(10) از سوى ديگر بسيارى از وعده هاى الهى شروط و مقدماتى دارد كه چه بسا شخص از آنها غافل است و يا به آنها جامه عمل نپوشانده است و طبعا نتيجه مورد نظر را نخواهد گرفت. چه اينكه وعده الهى را نبايد جايگزين تلاش و كوشش شمرد و از راههاى معمول در تإمين هزينه و توشه زندگى دست شست و منتظر بود كه خداوند مستقيما از خزانه غيب خود, غنا و ثروت را نصيب آدمى كند. آنچه بر عهده بنده است اين است كه به وعده الهى ايمان آورد و به آن دل ببندد و از ترس فقر بيشتر, از امر پسنديده اى چون ازدواج دست نكشد و به اميد فضل الهى و با توكل بر لطف او, مسئوليت زندگى و مديريت آن را بپذيرد و تلاش درخور خويش را در كسب روزى حلال از يك سو, و صرفه جويى و قناعت از سوى ديگر, به كار بندد. اين كارى است كه بر عهده او است و از آن به بعد از عهده او بيرون است. اگر هم آنچه مورد انتظار او بود و به آن اميد بسته بود حاصل نشد و گشايشى در زندگى و درآمد وى پديد نيامد, آن را مايه بدگمانى به وعده الهى قرار ندهد; شايد مصلحت مهم ترى در ميان است و شايد مانعى در كار است; آدمى كه به همه اسرار خلقت و رموز آفرينش آگاهى ندارد.(11)

    4- تجربه نشان داده است كه هر فردي هر قدر هم دچار فقر و تنگدستي بوده ، پس از ازدواج ، وضعيتش بهتر از قبل از ازدواجش شده است هر چند هنوز پس از ازدواج به آن سقف مطلوب و دلخواه مالي اش نرسيده باشد .

    5- مدار زندگى و ملاك تصميم گيرى و معيار ارزش گذارى و بايد و نبايدهاى زندگى را نبايد فقط امور مادى و مالى دانست. خداى حكيم, براى كار و مال و ثروت نيز نقش قائل شده و در نظام احسن خويش براى آن جايگاهى قرار داده است اما همه امور زندگى و نيازهاى آن را بر كاكل ماديات و محور مال و ثروت به گردش نياورده است. كما اينكه تإمين معاش و گذران زندگى را به يك راه و روزنه محدود نساخته است.(12) در آموزه هاي ديني ما مسائل ديگري نيز وجود دارد كه موجبات افزايش رزق را فراهم مي كند و به آنها توصيه شده است از جمله صله رحم و ... .



    (8)- آيات 31 رعد, 194 آل عمران و 20 زمر.
    (9)- بقره/216
    (10)- نساء /19
    (11)- سيد ضياء مرتضوي ، ناتواني مالي در ازدواج
    (12)- همان


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۱۱/۰۹ در ساعت ۲۲:۱۴
    آیه 32 سوره نور

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    3
    حضور
    3 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7



    آیا اعمالی وجود دارند که فقرآور باشند؟ اگر بله، کدام اعمال؟
    همچنین آیا ممکن است فقر بر اثر گناه بر انسان عارض شود؟ اگر بله، کدام گناهان؟
    در این آیه، وعده ی خدا، مشروط به انجام ندادن اعمال و گناهان خاصی است یا در هر شرایطی صادق است؟ اگر مشروط است، از کجای آیه، وجود قید شرط مشخص می شود؟

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    3
    حضور
    3 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما
    در مراجعه به تفاسير ، مطلبي كه دال بر اين برداشت از مرجع ضمير "كم" باشد ،يافت نشد و ظاهرا مراد از آن ، تمامي مسلمانان با هر سطحي از ايمان است – مستحضريد كه ايمان داراي مراتبي است لذا برخي مراتب پايين آنرا واجدند و برخي مراتب بالاتر را اما در هر حال به همه اهل ايمان گفته مي شود، مثلا در قرآن كريم خطاب به مومنان آمده است :" يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ آمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ ...-
    من در کتاب "تفسیر راهنما" این مطلب را خواندم که مرجع ضمیر "کم"، "مومنون" در آیه قبل می باشد.

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط khosro_arya نمایش پست ها
    آیا اعمالی وجود دارند که فقرآور باشند؟ اگر بله، کدام اعمال؟
    همچنین آیا ممکن است فقر بر اثر گناه بر انسان عارض شود؟ اگر بله، کدام گناهان؟
    بطور كلي سه نوع فقر وجود دارد :
    1- فقري كه حاصل بي تدبيري و بي برنامگي است و از اين رهگذر عارض مي شود .
    2- فقري كه كفاره گناه مومنين است .(1)
    3- سوم فقری که محصول کم کاری و یا بی دینی آنها نیست بلکه قرار است از تحمل آن پاداش و ترفیع درجه نصیبشان شود.(2)
    آنچه بيشتر مورد سوال است ، نوع اول فقر است .
    آنچه از آموزه هاي قرآني و به تبع آن آموزه هاي روايي حاصل مي شود ، نقش جدي ، قوي و غير قابل انكار گناهان در ايجاد فقر و يا بعكس دزر جلب بركات و روزيهاست .
    خداوند در قرآن كريم به نقش تقوا در جلب روزي و بركات تصريح مي فرمايد :
    وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض .(3)و اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند قطعا بركاتى از آسمان و زمين برايشان مى ‏گشوديم
    و يا در آيه اي ديگر در سوره مباركه طلاق ، به نقش تقوا در جلب روزي تاكيد دارد:
    و من يتق الله يجعل له مخرجا * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ...( 4) و هر كس از خدا پروا كند [خدا] براى او راه بيرون ‏شدنى قرار مى‏ دهد *و از جايى كه حسابش را نمى ‏كند به او روزى مى ‏رساند
    لذا نقش پرهيز از گناهان در جلب ارزاق و بعكس نقش گناهان در تنگي معيشت و روزي، غير قابل انكار است .


    (1)- بحارالانوار، ج 50، ص 229
    (2)- بحارالانوار، ج 69، ص 66
    (3)- اعراف/96
    04)- طلاق/3
    آیه 32 سوره نور

    جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
    زان که از نور عشق بی‌خبر است
    هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
    نوراحمد نمی‌شود خاموش


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود