جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تو بندگی چو گدایان به شرط مزد کن!!!

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    279
    حضور
    23 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    24
    صلوات
    1741

    تو بندگی چو گدایان به شرط مزد کن!!!




    سلام

    همیشه گفته میشه : "تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن! "

    حالا بیاییم به عکس موضوع بپردازیم:

    همونطور که میدونیم در احادیث و روایاتی که از پیامبر ص و امامان ع در مورد فضیلت خواندن دعاها یا سوره ها داریم،گاهی بشارتهایی داده میشه اگه کسی فلان دعا یا سوره رو بخونه،این نتیجه رو میگیره. شاید بسیاری از این بشارتها هم دنیایی باشه نه اینکه به آخرت حواله داده شده باشه.
    حالا یه نفر میخواد بندگی کنه به شرط مزد!! من این دعا رو میخونم تا این نتیجه رو بگیرم، اگه نتیجه رو گرفتم،ایمانم رو قویتر میکنم،اونوقته که میخوام برسم به عبادت و بندگی ای که به شرط مزد نباشه!
    اگه نتیجه رو نگرفتم،باورم رو قوی میکنم که در زمان غیبت،این احادیث و روایات جواب نمیده!

    چه مشکلی در این دیدگاه هست؟

       
    نمیخوام به این پرداخته بشه که اگه شخصی بدون چشمداشتی بندگی کنه به مقام بالایی میرسه و از ثوابها و پاداشهای خاصی در آخرت بهره مند میشه! و بالاتر از شخصی هست که به خاطر مزد میخواد بندگی کنه!


    با تشکر
    ویرایش توسط تندیس : ۱۳۹۲/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۵:۴۸

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,516
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست





    تو بندگی چو گدایان به شرط مزد کن!!!








    کارشناس بحث: استاد نسیم رحمت

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۵:۰۹

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,729
    حضور
    48 روز 20 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485



    نقل قول نوشته اصلی توسط تندیس نمایش پست ها
    سلام

    همیشه گفته میشه : "تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن! "

    حالا بیاییم به عکس موضوع بپردازیم:

    همونطور که میدونیم در احادیث و روایاتی که از پیامبر ص و امامان ع در مورد فضیلت خواندن دعاها یا سوره ها داریم،گاهی بشارتهایی داده میشه اگه کسی فلان دعا یا سوره رو بخونه،این نتیجه رو میگیره. شاید بسیاری از این بشارتها هم دنیایی باشه نه اینکه به آخرت حواله داده شده باشه.
    حالا یه نفر میخواد بندگی کنه به شرط مزد!! من این دعا رو میخونم تا این نتیجه رو بگیرم، اگه نتیجه رو گرفتم،ایمانم رو قویتر میکنم،اونوقته که میخوام برسم به عبادت و بندگی ای که به شرط مزد نباشه!
    اگه نتیجه رو نگرفتم،باورم رو قوی میکنم که در زمان غیبت،این احادیث و روایات جواب نمیده!

    چه مشکلی در این دیدگاه هست؟

       
    نمیخوام به این پرداخته بشه که اگه شخصی بدون چشمداشتی بندگی کنه به مقام بالایی میرسه و از ثوابها و پاداشهای خاصی در آخرت بهره مند میشه! و بالاتر از شخصی هست که به خاطر مزد میخواد بندگی کنه!


    با تشکر

    سلام و عرض ادب؛
    طبق روایات، دعا یکی از ابزارهای موثر در بسیاری از زوایای زندگی مادی و معنوی است و حتی بسیاری مشکلات دنیایی انسان و رفع نیازهای مادی او مبتنی بر دعا ودرخواست است.
    امام کاظم علیه السلام می فرماید :
    "عَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّ الدُّعَاءَ لِلَّهِ وَ الطَّلَبَ إِلَى اللَّهِ يَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ قُدِّرَ وَ قُضِيَ وَ لَمْ يَبْقَ إِلَّا إِمْضَاؤُهُ فَإِذَا دُعِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُئِلَ صُرِفَ الْبَلَاءُ صَرْفَةً ؛ (1) بر شما باد که پایبند دعا باشید. زیرا دعا به درگاه خدا و طلب کردن از او ، بلایی را که مقدر شده و حکم بدان شده و جز اجرای آن چیزی نمانده است برطرف می گرداند. پس اگر خداوند را خوانده و از او چیزی خواسته شود، به یک باره بلا بر می گرددد.
    اما به این نکته باید توجه داشت کهاز نظر تعالیم دینی استجابت دعا همواره به معنای بر آورده شدن و عملی شدن آنچه ما خواسته ایم نیست.
    بر این اساس، اشتباه در فهمیدن معنای استجابت، مهمترین اشکالی است که به دیدگاه مطرح شده وارد است.
    فهم نادرست حقیقت و کاربُرد دعا می‌تواند توقعی را ایجاد کند که دعا را به یک عامل تخدیر کننده تبدیل نماید . به جای تقویت روحیه و اراده و بالا بردن قدرت اعتماد به نفس، بیداری دل و اندیشه، باعث ناامیدی، سرخوردگی از دین و دین‌داری، سرگردانی، پوچ‌گرایی و لاابالی‌گری، عقب‌ماندگی، ذلت و نادانی باشد.
    از این رو نتایج مثل این که " اگر با دعا نتیجه گرفته نشد، این باور تقویت می شود که در زمان غیبت، احادیث و روایاتی که در مورد فضیلت خواندن دعاها یا سوره ها و آثار مداومت بر آنها آمده، جواب نمی دهد " درست نیست.
    زیرا برای برآورده شدن حاجت، دعا و توسل به تنهایی کافی نیست. زیرا خداوند حکیم نظام هستی را بر پایه اسباب و مسببات قرار داده؛ یعنی برای پیدایش هر پدیده ای، علتی خاص و برای حل هر مشکلی راهکارهای ویژه ای تعیین نموده است.
    از یک سو به انسان « عقل و اندیشه » عنایت کرد تا با کمک آن و مشورت با دیگران راه حل مشکلات را بیابد و افق آینده زندگی خویش را ببیند. بر آن اساس تدبیر و برنامه ریزی کند. به هدف برسد، از سویی دیگر دو گونه اسباب و علل مقرر داشته است: مادی و معنوی.
    روشن است دعا و توسل که از اسباب معنوی است، به تنهایی راه­ حل صددرصدی برای حل مشکلات نیست. نمى‏تواند جاى کار ، تلاش ، برنامه ریزى و به کار گیری تخصص در هر کاری را بگیرد، بلکه مکمل آن مى‏ تواند باشد.
    بنابراین لازم است، هم به عوامل مادی توجه شود و هم به عوامل معنوی.

    پی نوشت :
    1. ثقه الاسلام كليني، كافي، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1365 ه.ش، ج2، ص 470 .

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951



    اتفاقا در این دوره زمانی بندگی به شرط مزد بیشترجواب میدهد اگر هم فردی بخواهد مانند عرفا واولیا بدون شرط و مزد بندگی کند لازمه اش آن است که مدتی به شرط مزد بندگی کرده باشد

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,729
    حضور
    48 روز 20 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485

    جمع بندی




    پرسش:

    آيا كسي مي تواند بگويد من این دعا رو می خوانم تا این نتیجه را بگیرم، اگر نتیجه گرفتم،ایمانم را قوی تر می کنم،و به گونه اي عبادت مي كنم كه به شرط مزد نباشد و اگر نتیجه اي نگرفتم، معلوم مي شود که در زمان غیبت،این احادیث و روایات جواب نمی دهد! آيا در اين دیدگاه مشکلی هست؟


    پاسخ :
    طبق روایات، دعا یکی از ابزارهای موثر در بسیاری از زوایای زندگی مادی و معنوی است و حتی بسیاری مشکلات دنیایی انسان و رفع نیازهای مادی او مبتنی بر دعا ودرخواست است.
    امام کاظم علیه السلام می فرماید :
    "عَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّ الدُّعَاءَ لِلَّهِ وَ الطَّلَبَ إِلَى اللَّهِ يَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ قُدِّرَ وَ قُضِيَ وَ لَمْ يَبْقَ إِلَّا إِمْضَاؤُهُ فَإِذَا دُعِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُئِلَ صُرِفَ الْبَلَاءُ صَرْفَةً ؛ (1) بر شما باد که پایبند دعا باشید. زیرا دعا به درگاه خدا و طلب کردن از او ، بلایی را که مقدر شده و حکم بدان شده و جز اجرای آن چیزی نمانده است برطرف می گرداند. پس اگر خداوند را خوانده و از او چیزی خواسته شود، به یک باره بلا بر می گرددد.
    اما به این نکته باید توجه داشت که
    از نظر تعالیم دینی استجابت دعا همواره به معنای بر آورده شدن و عملی شدن آنچه ما خواسته ایم نیست.

    بر این اساس، اشتباه در فهمیدن معنای استجابت، مهمترین اشکالی است که به دیدگاه مطرح شده وارد است.
    فهم نادرست حقیقت و کاربُرد دعا می‌تواند توقعی را ایجاد کند که دعا را به یک عامل تخدیر کننده تبدیل نماید . به جای تقویت روحیه و اراده و بالا بردن قدرت اعتماد به نفس، بیداری دل و اندیشه، باعث ناامیدی، سرخوردگی از دین و دین‌داری، سرگردانی، پوچ‌گرایی و لاابالی‌گری، عقب‌ماندگی، ذلت و نادانی باشد.

    از این رو نتایج مثل این که " اگر با دعا نتیجه گرفته نشد، این باور تقویت می شود که در زمان غیبت، احادیث و روایاتی که در مورد فضیلت خواندن دعاها یا سوره ها و آثار مداومت بر آنها آمده، جواب نمی دهد " درست نیست.
    زیرا برای برآورده شدن حاجت، دعا و توسل به تنهایی کافی نیست. زیرا خداوند حکیم نظام هستی را بر پایه اسباب و مسببات قرار داده؛ یعنی برای پیدایش هر پدیده ای، علتی خاص و برای حل هر مشکلی راهکارهای ویژه ای تعیین نموده است.

    از یک سو به انسان « عقل و اندیشه » عنایت کرد تا با کمک آن و مشورت با دیگران راه حل مشکلات را بیابد و افق آینده زندگی خویش را ببیند. بر آن اساس تدبیر و برنامه ریزی کند. به هدف برسد، از سویی دیگر دو گونه اسباب و علل مقرر داشته است: مادی و معنوی.
    روشن است دعا و توسل که از اسباب معنوی است، به تنهایی راه­ حل صددرصدی برای حل مشکلات نیست. نمى‏تواند جاى کار ، تلاش ، برنامه ریزى و به کار گیری تخصص در هر کاری را بگیرد، بلکه مکمل آن مى‏ تواند باشد.
    بنابراین لازم است، هم به عوامل مادی توجه شود و هم به عوامل معنوی.



    پی نوشت :
    1. ثقه الاسلام كليني، كافي، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1365 ه.ش، ج2، ص 470 .


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ در ساعت ۰۹:۵۳

  11. صلوات ها 5


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود