جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حدیث: خرید زمین مستحب، فروش زمین قبیح؟ چرا؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعه، تحقیق
    نوشته
    18
    حضور
    15 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    40

    اشاره حدیث: خرید زمین مستحب، فروش زمین قبیح؟ چرا؟




    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استادان و کارشناسان عزیز این سایت
    سؤالی داشتم در مورد یکی از ابواب جلد 22 از کتاب جامع احادیث شیعه اثر گران مایه ایت الله بروجردی. در کتاب شغل ها فصل اول باب 26 ده حدیث ذکر شده سؤال من اینجاست که نام باب "كراهت فروش زمين [عقار]، مگر اين‏كه از پول آن، مثل آن را بخرد و استحباب خريد زمين‏" است و هر ده حدیثی که در این باب ذکر شده بر قبیح بودن فروش زمین و مستحب بودن خرید آن است آیا این احادیث با واقعیت منافاتی ندارد مگر میشود زمین را خرید در حالیکه کسی نباید آن را بفروشد؟ اصلاً مگر خرید و فروش زمین کار بدی است؟ حتی اگر حدیث بر کراهت این امر دلالت داشته باشد باز هم جای تأمل است چگونه میشود کاری مستحبی را انجام داد که ملازمه ی آن کار مکروه یا قبیح برای دیگری است. من برای نمونه این حدیث از این باب را ذکر میکنم عليّ بن محمّد عن صالح عن الحسن بن عليّ عن وهب الحريرى عن أبي عبد اللّه عليه السلام قال: مشترى العقدة مرزوق و بائعها ممحوق. جامع احادیث المعتبر ج 22 ص300 تهذيب ج6 ص 388 كافى ج 5 ص 92
    یا علی مدد

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله






    حدیث: خرید زمین مستحب، فروش زمین قبیح؟ چرا؟








    کارشناس بحث: استاد مجید



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamedshirzad22 نمایش پست ها
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استادان و کارشناسان عزیز این سایت
    سؤالی داشتم در مورد یکی از ابواب جلد 22 از کتاب جامع احادیث شیعه اثر گران مایه ایت الله بروجردی. در کتاب شغل ها فصل اول باب 26 ده حدیث ذکر شده سؤال من اینجاست که نام باب "كراهت فروش زمين [عقار]، مگر اين‏كه از پول آن، مثل آن را بخرد و استحباب خريد زمين‏" است و هر ده حدیثی که در این باب ذکر شده بر قبیح بودن فروش زمین و مستحب بودن خرید آن است آیا این احادیث با واقعیت منافاتی ندارد مگر میشود زمین را خرید در حالیکه کسی نباید آن را بفروشد؟ اصلاً مگر خرید و فروش زمین کار بدی است؟ حتی اگر حدیث بر کراهت این امر دلالت داشته باشد باز هم جای تأمل است چگونه میشود کاری مستحبی را انجام داد که ملازمه ی آن کار مکروه یا قبیح برای دیگری است. من برای نمونه این حدیث از این باب را ذکر میکنم عليّ بن محمّد عن صالح عن الحسن بن عليّ عن وهب الحريرى عن أبي عبد اللّه عليه السلام قال: مشترى العقدة مرزوق و بائعها ممحوق. جامع احادیث المعتبر ج 22 ص300 تهذيب ج6 ص 388 كافى ج 5 ص 92
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    سلام علیکم ورحمة الله
    کاربر گرامی لطفا روایات باب را که به فارسی آمده است با دقت بیشتری مطالعه بفرمایید:
    در کتاب « جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي)، ج‏22، ص: 298»بابی تحت عنوان: « باب كراهة بيع العقار إلّا أن يشترى بثمنه مثله و استحباب شرائه و كون العقارات متفرّقة»آمده است که ابتدا در این پست ترجمه روایات این باب ودر پست بعد اصل روایات همراه با تحلیل فقهی از کتاب « المال، أخذا و عطاء و صرفا، از سيد محمد حسينى شيرازى» پرداخته می شود.
    باب 26 كراهت فروش زمين [عقار]، مگر اين‌كه از پول آن، مثل آن را بخرد و استحباب خريد زمين‌
    542- 31758- (1) ابان بن عثمان مى‌گويد: «امام صادق عليه السلام مرا فرا خواند و پرسيد: آيا فلانى زمينش را فروخت؟
    گفتم: آرى! امام عليه السلام فرمود: «در تورات ثبت است كه هركس زمين يا آبى را بفروشد و [پول آن را] در زمين يا آب مصرف نكند، پول آن نابود مى‌شود.»‌
    543- 31759- (2) مسمع مى‌گويد: «به امام صادق عليه السلام گفتم: زمينى دارم كه درخواست خريدش از من مى‌شود و مرا به فروش آن ترغيب و تشويق مى‌كنند.
    امام فرمود: اى ابو سيار! آيا نمى‌دانى كه هركس آب و خاك را بفروشد (و پولش را در آب و خاك مصرف نكند) آن پول بر باد مى‌رود؟
    مسمع گفت: فدايت گردم! من آن را به قيمت زيادى مى‌فروشم و با آن زمين بزرگ‌ترى خريدارى مى‌كنم.
    امام عليه السلام فرمود: اشكال ندارد!»‌
    544- 31760- (3) هشام بن احمد از امام كاظم عليه السلام روايت مى‌كند كه فرمود: «بهاى عقار نابود مى‌شود مگر آن‌كه در ملك ديگر مثل آن مصرف شود.»‌
    545- 31761- (4) امام كاظم عليه السلام از پدرش از جدش روايت فرمود:
    «فروشندۀ مزرعه محروم است و خريدار آن روزى داده شده است.»‌
    546- 31762- (5) وهب حريرى از امام صادق عليه السلام روايت مى‌كند كه فرمود:
    «خريدار زمين كشاورزى و عقار، روزى داده مى‌شود و فروشنده‌اش محروم است.»‌
    547- 31763- (6) امام صادق عليه السلام فرمود:
    «خريدار مزرعه و عقار، روزى داده مى‌شود و فروشندۀ آن محروم است.»‌
    548- 31764- (7) زراره روايت مى‌كند كه امام صادق عليه السلام فرمود:
    «انسان چيزى بى‌فايده‌تر از طلا و نقره براى وارثش باقى نمى‌گذارد.
    زراره پرسيد: در چهار ديوارى- باغ و خانه- آن را مصرف كند.»‌
    549- 31765- (8) مزارم مى‌گويد: «امام صادق عليه السلام به مصادف- بردۀ آزاد شده‌اش- فرمود: مزرعه و عقار بگير؛ زيرا هر گاه بلا و مصيبتى بر انسان فرود آيد و به ياد چيزى كه خانواده‌اش را تأمين كند افتد، راحت‌تر جان مى‌دهد.»‌
    550- 31766- (9) معاويه بن عمار از امام صادق عليه السلام روايت مى‌كند كه فرمود:
    «هنگامى كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وارد مدينه شد، با پا [ى مبارك‌شان] دور خانه‌هاى آن را علامت گذاشت و گفت: خدايا! هركس بخشى از آن را بفروشد، برايش مبارك نگردان!»‌
    551- 31767- (10) معمد بن خلاد از امام كاظم عليه السلام روايت مى‌كند كه فرمود:
    «شخصى با قيافۀ خيرخواهانه و نصيحت‌گرانه نزد امام صادق عليه السلام آمد و گفت: اى بو عبد اللّه! چرا اموال و املاك خود را تكه تكه و پراكنده قرار داده‌اى و حال آن‌كه اگر در يك محل بود، كم هزينه‌تر و پرسودتر بود؟ امام صادق عليه السلام فرمود:
    من آن‌ها را پراكنده و پاره پاره قرار دادم كه اگر به اين مال آسيبى رسد، ديگرى سالم بماند و كيسۀ پول همۀ آن‌ها در يك جا جمع باشد.»‌
    در احاديث باب 1 از باب‌هاى مزارعه، مطالبى مناسب اين بحث خواهد آمد
    .(منابع فقه شيعه، ج‌22، صص:300- 303)
    ________________________________________
    بروجرى، آقا حسين طباطبايى - مترجمان: حسينيان قمى، مهدى - صبورى، م، منابع فقه شيعه، 31 جلد، انتشارات فرهنگ سبز، تهران - ايران، اول، 1429 ه‍ ق
    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۲/۱۱/۰۷ در ساعت ۱۶:۵۹

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    ادامه پست قبل
    در کتاب «المال، أخذا و عطاء و صرفا» به تحلیل این روایات پرداخته است:
    فصل كراهة بيع العقار إلّا لشراء مثله أو أحسن منه‌
    مسألة: يكره بيع العقار، إلّا أن يشتري بثمنه مثله و استحباب شرائه و كون العقارات متفرّقة، و ذلك هو الأصل و ما عداه استثناء، كلّ في موضعه.
    عن أبان بن عثمان قال: دعاني جعفر عليه السّلام فقال: باع فلان أرضه؟.
    فقلت: نعم.
    قال: مكتوب في التوراة أنّه من باع أرضا أو ماء و لم يضعه في أرض أو ماء ذهب ثمنه محقا «1».
    أقول: يعني: على الغالب.
    قال أبو جعفر عليه السّلام: مكتوب في التوراة أنّه من باع أرضا و ماء فلم يضع ثمنه في أرض و ماء ذهب منه محقا «2».
    عن مسمع قال: قلت لأبي عبد اللّه عليه السّلام إنّ لي أرضا تطلب منّي و يرغبوني.
    فقال لي: يا أبا سيار، أ ما علمت أنّه من باع الماء و الطين و لم يجعل ماله في الماء و الطين ذهب ماله هباء.
    قلت: جعلت فداك إنّي أبيع بالثمن الكثيرة و أشتري ما هو أوسع رقعة منه.
    ______________________________

    (1) الكافي (فروع): ج 5 ص 91 ح 3.
    (2) من لا يحضره الفقيه: ج 3 ص 105 ب 58 ح 79.
    المال، أخذا و عطاء و صرفا، ص: 75‌
    فقال: لا بأس «1».
    أقول: بمعنى أنّه لا كراهة فيه حينئذ.
    عن أبي إبراهيم عليه السّلام قال: ثمن العقار ممحوق إلّا أن يجعل في عقار مثله «2».
    عن موسى بن جعفر عليه السّلام قال: حدّثني أبي عن جدّي: إنّ بائع الضيعة ممحوق و مشتريها مرزوق «3».
    عن وهب الحريري عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال: مشتري العقدة «4» مرزوق و بايعها ممحوق «5».
    قال الإمام الصادق عليه السّلام: مشتري العقار مرزوق و بائع العقار ممحوق «6».
    عن زرارة قال: سمعت أبا عبد اللّه عليه السّلام يقول: ما يخلف الرجل شيئا أشدّ عليه من المال الصامت.
    قلت: كيف يصنع به؟.
    قال: يجعله في الحائط يعني: في البستان أو الدار «7».
    أقول: هذا من باب المصداق، و إلّا فالمراد الأعم من الرحى و الحمّام و الدكّان و ما أشبه.

    ______________________________
    (1) وسائل الشيعة: ج 12 ص 45 ب 24 ح 8.
    (2) وسائل الشيعة: ج 12 ص 45 ب 24 ح 7.
    (3) مستدرك الوسائل: ج 13 ص 55 ب 21 ح 1، بحار الأنوار: ج 100 ص 69 ب 10 ح 27.
    (4) العقدة: الضّيعة. و قيل: الأرض الكثيرة الشجر و هي تكون من الرّمث و العرفج، و قيل: هو المكان الكثير الشجر و النخل، و الجمع عقد و عقاد. لسان العرب: ج 3 ص 299.
    (5) الكافي (فروع): ج 5 ص 92 ح 4.
    (6) من لا يحضره الفقيه: ج 3 ص 104 ب 58 ح 76.
    (7) الكافي (فروع): ج 5 ص 91 ح 2.

    عن محمّد بن مرازم، عن أبيه قال: قال أبو عبد اللّه عليه السّلام لمصادف مولاه:
    اتّخذ عقدة أو ضيعة فإنّ الرجل إذا نزلت به النازلة أو المصيبة فذكر أنّ وراء ظهره ما يقيم عياله كان أسخى لنفسه «1».
    عن معاوية بن عمّار، عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال: لما دخل النبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم المدينة خطّ دورها برجله ثمّ قال: اللهم من باع رباعه فلا تبارك له «2».
    عن معمر بن خلاد قال: سمعت أبا الحسن عليه السّلام يقول: إنّ رجلا أتى جعفرا عليه السّلام شبيها بالمستنصح له.
    فقال له: يا أبا عبد اللّه، كيف صرت اتّخذت الأموال قطعا متفرّقة و لو كانت في موضع واحد كانت أيسر لمئونتها و أعظم لمنفعتها؟.
    فقال أبو عبد اللّه عليه السّلام: اتخذتها متفرّقة، فإن أصاب هذا المال شي‌ء سلم هذا المال، و الصرّة تجمع بهذا كلّه «3».
    ______________________________

    (1) وسائل الشيعة: ج 12 ص 44 ب 24 ح 3.
    (2) الكافي (فروع): ج 5 ص 92 ح 7.
    (3) الكافي (فروع): ج 5 ص 91 ح 1.
    المال، أخذا و عطاء و صرفا، ص: 77
    ________________________________________
    شيرازى، سيد محمد حسينى، المال، أخذا و عطاء و صرفا، در يك جلد، مؤسسة الوعي الاسلامي - دار العلوم، بيروت - لبنان، اول، 1425 ه‍ ق

    بنابر این با توجه به تیتر باب که اشاره به کراهت دارد سوال شما که فرمودید:«آیا این احادیث با واقعیت منافاتی ندارد مگر می شود زمین را خرید در حالی که کسی نباید آن را بفروشد؟ اصلاً مگر خرید و فروش زمین کار بدی است؟» محل اشکال است زیرا خود تیتر باب،بیان می کند که این عمل کراهت دارد نه حرمت که شما فرموده اید :« کسی نباید آن را بفروشد؟ اصلاً مگر خرید و فروش زمین کار بدی است؟»و درثانی خود روایات باب نیز برخی از علل کراهت را بیان کرده است،آن جا که مزارم مى‌گويد: «امام صادق عليه السلام به مصادف- بردۀ آزاد شده‌اش- فرمود: مزرعه و عقار بگير؛ زيرا هر گاه بلا و مصيبتى بر انسان فرود آيد و به ياد چيزى كه خانواده‌اش را تأمين كند افتد، راحت‌تر جان مى‌دهد.»و یا در روایت دیگر فرمود:«معمد بن خلاد از امام كاظم عليه السلام روايت مى‌كند كه فرمود:«شخصى با قيافۀ خيرخواهانه و نصيحت‌گرانه نزد امام صادق عليه السلام آمد و گفت: اى ابا عبد اللّه! چرا اموال و املاك خود را تكه تكه و پراكنده قرار داده‌اى و حال آن‌كه اگر در يك محل بود، كم هزينه‌تر و پرسودتر بود؟ امام صادق عليه السلام فرمود: من آن‌ها را پراكنده و پاره پاره قرار دادم كه اگر به اين مال آسيبى رسد، ديگرى سالم بماند و كيسۀ پول همۀ آن‌ها در يك جا جمع باشد.»‌
    دلیل این مطلب ماندگاری زمین می باشد، ودر روایت دیگر آمده:«زراره روايت مى‌كند كه امام صادق عليه السلام فرمود:«انسان چيزى بى‌فايده‌تر از طلا و نقره براى وارثش باقى نمى‌گذارد. زراره پرسيد:چگونه انجام دهد؟حضرت فرمودند: در چهار ديوارى- باغ و خانه- آن را مصرف كند.» و این نشانگر این است که اگر شخص در معاملات خود زمین و باغ و بستان خریداری کند خواص متعدی دارد که می توان به برخی از آن ها اشاره کرد: اگر طلا ونقره خریداری کند سرمایه او راکد می ماند اگرچه رشد دارد ولی نوسانات بازار نیز می تواند به او ضرر بزند، اما اگر زمین وباغ خریداری نماید علاوه بر این که می تواند زندگی خود را توسعه دهد می تواند بهره وسودی نیز به دیگران برساند و سرزمین خود را آباد کرده وخود کفا نماید. گرچه وجوه دیگری نیز می توان شمرد که در حوصله این بحث نیست.

    التماس دعا

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعه، تحقیق
    نوشته
    18
    حضور
    15 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    40



    با عرض سلام و تشکر فراوان از دوستان و کارشناس این گروه
    اما بعد سخن شما متین و درست و من نیز دقیقاً از ترجمه ی نوشته شما (منابع فقهی شیعه، ترجمه کتاب گران قدر جامع احادیث الشیعه) استفاده کردم اما منظور من از اینکه گفتم "کسی نباید آن را بفروشد؟ اصلاً مگر خرید و فروش زمین کار بدی است؟" همان مطلب کراهت است خوب ما در باب کراهت نیز داریم که نهی شده اما معنی حرمت نمیدهد اما همان کراهت چرا باید باشد مگر کسی نمیتواند زمین را بفروشد و در راه دیگری مصرف کند و اگر شما دلیل کراهت آن را میخواهید از متن دیگر روایات این باب ثابت کنید 2 مطلب را ذکر میکنم اینکه 1- احادیث این باب جز حدیث شماره 1، 7، 9 و 10 صحیح و معتبر السند نیستند مثلاً همین حدیث شماره 8 در کتاب احادیث المعتبر فی جامع احادیث الشیعه ص363 از آیت الله محسنی غیر معتبر دانسته شده است. 2- حتی اگر به حدیث شماره 10 برای دلیل سخن امام استدلال شود باز هم جای سؤال است زیرا امروزه تجارت های بسیار خوبی آمده که به جای خرید زمین و نگه داشتن آن مفید خواهد واقع شد که میتواند خرید طلا نباشد. البته توجه داشته باشید که سخنان من حمل بر زیر سؤال بردن سخن امام (ع) نیست(نعوذ بالله) من فقط میخواهم بدانم آیا این حدیث در تفسیر یا در جای دیگر کدام مفهوم دیگری دارد یا در مواردی تخصیص زده شده یا نه؟ مثلاً در حدیث شماره 9 اگر شخصی که خانه ی وی در همان حوالی نشانی شده از طرف رسول اکرم(ص) بوده و برای وی مشکلی پیش آمده که مجبور میشده این زمین خود را بفروشد آیا از طرف پیامبر نهی شده بوده؟(حتی اگر این نهی و جمله مبارک نباشد) دال بر کراهت این امر داشته باشد.
    یا علی مدد

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    302
    حضور
    6 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    875



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    آن جا که مزارم مى‌گويد: «امام صادق عليه السلام به مصادف- بردۀ آزاد شده‌اش- فرمود: مزرعه و عقار بگير؛ زيرا هر گاه بلا و مصيبتى بر انسان فرود آيد و به ياد چيزى كه خانواده‌اش را تأمين كند افتد، راحت‌تر جان مى‌دهد.»و یا در روایت دیگر فرمود:«معمد بن خلاد از امام كاظم عليه السلام روايت مى‌كند كه فرمود:«شخصى با قيافۀ خيرخواهانه و نصيحت‌گرانه نزد امام صادق عليه السلام آمد و گفت: اى ابا عبد اللّه! چرا اموال و املاك خود را تكه تكه و پراكنده قرار داده‌اى و حال آن‌كه اگر در يك محل بود، كم هزينه‌تر و پرسودتر بود؟ امام صادق عليه السلام فرمود: من آن‌ها را پراكنده و پاره پاره قرار دادم كه اگر به اين مال آسيبى رسد، ديگرى سالم بماند و كيسۀ پول همۀ آن‌ها در يك جا جمع باشد.»‌
    امروزه این عمل (خرید زمین و نگه داری آن) نوعی اهتکار است حتی من شنیده ام اگر شخصی دو لباس هم داشته باشد و از یکی استفاده نکند این کار هم اهتکار است (یا چیزی قریب به این مضمون).
    با توجه به شرایط بسیار بد اقتصادی کنونی آیا این کار حداقل غیر اخلاقی نیست؟ و آیا عمل به این روایت در این برهه ی زمانی از ما ساقط است؟
    با توجه به نوشته ی شما امام صادق (علیه السلام) ما را به اهتکار تشویق کرده است و این از یک معصوم بعید است.
    پروردگارا اگر بین من و او مرگ فاصله انداخته پس مرا از قبر بیرون آور در حالی که کفنم را دور کمر بسته ام
    شمشیرم را از قلاف کشیده ام
    و لبیک گویان دعوت دعوت کننده را اجابت می کنم


    (بخشی از دعای عهد)

  13. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وعرض سلام وادب
    کاربر گرامی برای بیان فلسفه احکام« فلسفه کراهت فروش زمین » سوال شما به بخش فقه ارجاع داده شد .
    التماس دعا

  14. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود