صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا کتمان احکام اسلام برای مسلمان ماندن برخی به نفع اسلام و مسلمین است؟!!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099

    اشاره آیا کتمان احکام اسلام برای مسلمان ماندن برخی به نفع اسلام و مسلمین است؟!!




    سلام
    برخی می گویند برخی احکام و حقایق را کتمان کنیم تا مردم دین زده نشوند! مثلا این آیه و آن حدیث را کتمان کنیم تا کسی از دین منحرف نشود!
    هر چند که حق است اما برای مردم اینها خوب نیست!!

    سوال:آیا چنین تفکری به جای اینکه کمک به اسلام کند باعث ایجاد انحراف در دین نمی شود که مردم امری که باطل است را به خاطر کتمان حق،حق بدانند؟؟ اصلا اگر این امور باعث انحراف می شود چرا خود خداوند این ها را مطرح کرده؟؟ چرا معصومین این ها را مطرح کرده اند؟؟
    آیا ما با این کار به اصطلاح دینی خود ضربه به دین نمی زنیم؟؟ شاید خداوند بخواهد مطلبی را بیان کند که آنهایی که مرض دارند از دین خدا دور شود که مسلمان ماندن این گروه به ضرر ما باشد ما ظاهر را می دانیم و خدا باطن فَلَا تَضْرِبُوا لِلَّهِ الْأَمْثَالَ إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
    ما فکر کنیم مثلا حقیقتی که در قرآن و روایات آمده را انکار کنیم تا جمعی مسلمان بمانند در حالی که خداوند خواسته با بیان این حقایق این گروه را گمراه کند و ما در برابر حکمت خدا بایستیم

    إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ [٢:٢٦]
    خداوند از این که (به موجودات ظاهرا کوچکی مانند) پشه، و حتی کمتر از آن، مثال بزند شرم نمی‌کند. (در این میان) آنان که ایمان آورده‌اند، می‌دانند که آن، حقیقتی است از طرف پروردگارشان؛ و اما آنها که راه کفر را پیموده‌اند، (این موضوع را بهانه کرده) می‌گویند: «منظور خداوند از این مثل چه بوده است؟!» (آری،) خدا جمع زیادی را با آن گمراه، و گروه بسیاری را هدایت می‌کند؛ ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می‌سازد!

    شاید خدا بخواهد فاسق مسلمان نما را گمراه کند اما ما همان حقیقت را مخفی کنیم تا این فاسق مسلمان بماند (آیا کتمان حق برای مسلمان نگه داشتن مسلمان نما ها خلاف حکمت خدا نیست؟؟)

    عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِكَةً ۙ وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا ۙ وَلَا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ ۙ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۚ كَذَٰلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ ۚ وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ ۚ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكْرَىٰ لِلْبَشَرِ
    نوزده نفر (از فرشتگان عذاب) بر آن گمارده شده‌اند! مأموران دوزخ را فقط فرشتگان (عذاب) قرار دادیم، و تعداد آنها را جز برای آزمایش کافران معیّن نکردیم تا اهل کتاب [= یهود و نصاری‌] یقین پیدا کنند و بر ایمان مؤمنان بیفزاید، و اهل کتاب و مؤمنان (در حقّانیّت این کتاب آسمانی) تردید به خود راه ندهند، و بیماردلان و کافران بگویند: «خدا از این توصیف چه منظوری دارد؟!» (آری) این گونه خداوند هر کس را بخواهد گمراه می‌سازد و هر کس را بخواهد هدایت می‌کند! و لشکریان پروردگارت را جز او کسی نمی‌داند، و این جز هشدار و تذکّری برای انسانها نیست!


    سوال:آیا کتمان آنچه که در قرآن و روایات آمده و علما هم آن را بیان کرده اند برای اینکه گروهی انسان لجوج را مسلمان نگه داریم لازم است یا اینکه گناه هم دارد و ما باید حق را بگوییم می خواهند بپذیرند یا می خواهند نپذیرند؟
    وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ ۖ فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ بگو: «این حقّ است از سوی پروردگارتان! هر کس می‌خواهد ایمان بیاورد (و این حقیقت را پذیرا شود)، و هر کس میخواهد کافر گردد!»

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۳/۲۱ در ساعت ۱۳:۵۲

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    آیا کتمان احکام اسلام برای مسلمان ماندن برخی به نفع اسلام و مسلمین است؟!!







    کارشناس بحث: استاد صادق



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,042
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    سلام
    برخی می گویند برخی احکام و حقایق را کتمان کنیم تا مردم دین زده نشوند! مثلا این آیه و آن حدیث را کتمان کنیم تا کسی از دین منحرف نشود!
    هر چند که حق است اما برای مردم اینها خوب نیست!!

    سوال:آیا چنین تفکری به جای اینکه کمک به اسلام کند باعث ایجاد انحراف در دین نمی شود که مردم امری که باطل است را به خاطر کتمان حق،حق بدانند؟؟ اصلا اگر این امور باعث انحراف می شود چرا خود خداوند این ها را مطرح کرده؟؟ چرا معصومین این ها را مطرح کرده اند؟؟
    آیا ما با این کار به اصطلاح دینی خود ضربه به دین نمی زنیم؟؟ شاید خداوند بخواهد مطلبی را بیان کند که آنهایی که مرض دارند از دین خدا دور شود که مسلمان ماندن این گروه به ضرر ما باشد ما ظاهر را می دانیم و خدا باطن فَلَا تَضْرِبُوا لِلَّهِ الْأَمْثَالَ إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
    ما فکر کنیم مثلا حقیقتی که در قرآن و روایات آمده را انکار کنیم تا جمعی مسلمان بمانند در حالی که خداوند خواسته با بیان این حقایق این گروه را گمراه کند و ما در برابر حکمت خدا بایستیم

    إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ [٢:٢٦]
    خداوند از این که (به موجودات ظاهرا کوچکی مانند) پشه، و حتی کمتر از آن، مثال بزند شرم نمی‌کند. (در این میان) آنان که ایمان آورده‌اند، می‌دانند که آن، حقیقتی است از طرف پروردگارشان؛ و اما آنها که راه کفر را پیموده‌اند، (این موضوع را بهانه کرده) می‌گویند: «منظور خداوند از این مثل چه بوده است؟!» (آری،) خدا جمع زیادی را با آن گمراه، و گروه بسیاری را هدایت می‌کند؛ ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می‌سازد!

    شاید خدا بخواهد فاسق مسلمان نما را گمراه کند اما ما همان حقیقت را مخفی کنیم تا این فاسق مسلمان بماند (آیا کتمان حق برای مسلمان نگه داشتن مسلمان نما ها خلاف حکمت خدا نیست؟؟)

    عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِكَةً ۙ وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا ۙ وَلَا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ ۙ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۚ كَذَٰلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ ۚ وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ ۚ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكْرَىٰ لِلْبَشَرِ
    نوزده نفر (از فرشتگان عذاب) بر آن گمارده شده‌اند! مأموران دوزخ را فقط فرشتگان (عذاب) قرار دادیم، و تعداد آنها را جز برای آزمایش کافران معیّن نکردیم تا اهل کتاب [= یهود و نصاری‌] یقین پیدا کنند و بر ایمان مؤمنان بیفزاید، و اهل کتاب و مؤمنان (در حقّانیّت این کتاب آسمانی) تردید به خود راه ندهند، و بیماردلان و کافران بگویند: «خدا از این توصیف چه منظوری دارد؟!» (آری) این گونه خداوند هر کس را بخواهد گمراه می‌سازد و هر کس را بخواهد هدایت می‌کند! و لشکریان پروردگارت را جز او کسی نمی‌داند، و این جز هشدار و تذکّری برای انسانها نیست!


    سوال:آیا کتمان آنچه که در قرآن و روایات آمده و علما هم آن را بیان کرده اند برای اینکه گروهی انسان لجوج را مسلمان نگه داریم لازم است یا اینکه گناه هم دارد و ما باید حق را بگوییم می خواهند بپذیرند یا می خواهند نپذیرند؟
    وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ ۖ فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ بگو: «این حقّ است از سوی پروردگارتان! هر کس می‌خواهد ایمان بیاورد (و این حقیقت را پذیرا شود)، و هر کس میخواهد کافر گردد!»
    پاسخ :
    در ابتدا باید اشاره شود : گرچه طرح سوال قدر مبهم است ومشخص نشده که کدام حکم ودر کجا ودرچه شرایطی ومانند آن ولی به طور کلی باید گفت : مسله کتمان حق به طور کلی کار نا پسند و از نظر آموزه های قرانی مردود است از این در قران کریم خطاب به اهل کتاب فرمود :
    یا اَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَ اَنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛(1)
    اى اهل کتاب، چرا حق را به باطل در مى‏آمیزید و حقیقت را کتمان مى‏کنید، با این که خود مى‏دانید.

    از این آیه بدست می آید که کتمان حق که احکام الهی جزء مصادق برجسته آن است از هر کسی باشد نادرست است .
    چه اینکه اسلام واحکام نورانی آن به گونه است که بیان آن برای هدایت وسعادت ادمی بشتر مفید وموثر است تا کتمان آن پس دلیلی وجود ندارد که آن را کسی کتمان نماید .
    1.. آل عمران،آیه 70 ـ 71.

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,568
    حضور
    38 روز 8 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4375



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    سلام
    برخی می گویند برخی احکام و حقایق را کتمان کنیم تا مردم دین زده نشوند! مثلا این آیه و آن حدیث را کتمان کنیم تا کسی از دین منحرف نشود!
    هر چند که حق است اما برای مردم اینها خوب نیست!!

    سوال:آیا چنین تفکری به جای اینکه کمک به اسلام کند باعث ایجاد انحراف در دین نمی شود که مردم امری که باطل است را به خاطر کتمان حق،حق بدانند؟؟ اصلا اگر این امور باعث انحراف می شود چرا خود خداوند این ها را مطرح کرده؟؟ چرا معصومین این ها را مطرح کرده اند؟؟
    آیا ما با این کار به اصطلاح دینی خود ضربه به دین نمی زنیم؟؟ شاید خداوند بخواهد مطلبی را بیان کند که آنهایی که مرض دارند از دین خدا دور شود که مسلمان ماندن این گروه به ضرر ما باشد ما ظاهر را می دانیم و خدا باطن فَلَا تَضْرِبُوا لِلَّهِ الْأَمْثَالَ إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
    ما فکر کنیم مثلا حقیقتی که در قرآن و روایات آمده را انکار کنیم تا جمعی مسلمان بمانند در حالی که خداوند خواسته با بیان این حقایق این گروه را گمراه کند و ما در برابر حکمت خدا بایستیم

    إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ [٢:٢٦]
    خداوند از این که (به موجودات ظاهرا کوچکی مانند) پشه، و حتی کمتر از آن، مثال بزند شرم نمی‌کند. (در این میان) آنان که ایمان آورده‌اند، می‌دانند که آن، حقیقتی است از طرف پروردگارشان؛ و اما آنها که راه کفر را پیموده‌اند، (این موضوع را بهانه کرده) می‌گویند: «منظور خداوند از این مثل چه بوده است؟!» (آری،) خدا جمع زیادی را با آن گمراه، و گروه بسیاری را هدایت می‌کند؛ ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می‌سازد!

    شاید خدا بخواهد فاسق مسلمان نما را گمراه کند اما ما همان حقیقت را مخفی کنیم تا این فاسق مسلمان بماند (آیا کتمان حق برای مسلمان نگه داشتن مسلمان نما ها خلاف حکمت خدا نیست؟؟)

    عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِكَةً ۙ وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا ۙ وَلَا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ ۙ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۚ كَذَٰلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ ۚ وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ ۚ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكْرَىٰ لِلْبَشَرِ
    نوزده نفر (از فرشتگان عذاب) بر آن گمارده شده‌اند! مأموران دوزخ را فقط فرشتگان (عذاب) قرار دادیم، و تعداد آنها را جز برای آزمایش کافران معیّن نکردیم تا اهل کتاب [= یهود و نصاری‌] یقین پیدا کنند و بر ایمان مؤمنان بیفزاید، و اهل کتاب و مؤمنان (در حقّانیّت این کتاب آسمانی) تردید به خود راه ندهند، و بیماردلان و کافران بگویند: «خدا از این توصیف چه منظوری دارد؟!» (آری) این گونه خداوند هر کس را بخواهد گمراه می‌سازد و هر کس را بخواهد هدایت می‌کند! و لشکریان پروردگارت را جز او کسی نمی‌داند، و این جز هشدار و تذکّری برای انسانها نیست!


    سوال:آیا کتمان آنچه که در قرآن و روایات آمده و علما هم آن را بیان کرده اند برای اینکه گروهی انسان لجوج را مسلمان نگه داریم لازم است یا اینکه گناه هم دارد و ما باید حق را بگوییم می خواهند بپذیرند یا می خواهند نپذیرند؟
    وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ ۖ فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ بگو: «این حقّ است از سوی پروردگارتان! هر کس می‌خواهد ایمان بیاورد (و این حقیقت را پذیرا شود)، و هر کس میخواهد کافر گردد!»
    سلام
    نزول تدریجی قرآن و سخنگویی از معارف دین بر مبنای مراتب عقول آنها نشاندهنده ترجیح حفظ ایمان به بیان حقایق غیر ضرور است
    این عدم ضرورت هم گاهی به حسب شرایط است و نه نفس حکم
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    پاسخ :
    در ابتدا باید اشاره شود : گرچه طرح سوال قدر مبهم است ومشخص نشده که کدام حکم ودر کجا ودرچه شرایطی ومانند آن ولی به طور کلی باید گفت : مسله کتمان حق به طور کلی کار نا پسند و از نظر آموزه های قرانی مردود است از این در قران کریم خطاب به اهل کتاب فرمود :
    یا اَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَ اَنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛(1)
    اى اهل کتاب، چرا حق را به باطل در مى‏آمیزید و حقیقت را کتمان مى‏کنید، با این که خود مى‏دانید.

    از این آیه بدست می آید که کتمان حق که احکام الهی جزء مصادق برجسته آن است از هر کسی باشد نادرست است .
    چه اینکه اسلام واحکام نورانی آن به گونه است که بیان آن برای هدایت وسعادت ادمی بشتر مفید وموثر است تا کتمان آن پس دلیلی وجود ندارد که آن را کسی کتمان نماید .
    1.. آل عمران،آیه 70 ـ 71.
    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها

    سلام
    نزول تدریجی قرآن و سخنگویی از معارف دین بر مبنای مراتب عقول آنها نشاندهنده ترجیح حفظ ایمان به بیان حقایق غیر ضرور است
    این عدم ضرورت هم گاهی به حسب شرایط است و نه نفس حکم
    یا علیم
    سلام
    منظور ما از آن کتمان معارف عالیه و بالا نیست بلکه منظور ما مطلبی است که صریحا در قرآن و روایت آمده و کسی نباید آن را مخفی کند است.

    إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ ۙ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ [٢:١٥٩]


    کسانی که دلایل روشن، و وسیله هدایتی را که نازل کرده‌ایم، بعد از آنکه در کتاب برای مردم بیان نمودیم، کتمان کنند، خدا آنها را لعنت می‌کند؛ و همه لعن‌کنندگان نیز، آنها را لعن می‌کنند؛


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    قدم زدن زیر بارون
    نوشته
    1,578
    حضور
    61 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    50
    صلوات
    4213



    سلام و عرض ادب.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    منظور ما مطلبی است که صریحا در قرآن و روایت آمده و کسی نباید آن را مخفی کند است.
    دوست عزیز، جناب ملاصدرا.
    اگر امکان دارد یک مصداق مد نظرتان را بیان کنید.
    از ثــری تا به ثــريّـــا به عبـــوديّــت او .............. همه در ذكر و مناجات و قيامند و قعود

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط استوار نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب.

    دوست عزیز، جناب ملاصدرا.
    اگر امکان دارد یک مصداق مد نظرتان را بیان کنید.
    سلام
    منظور از معارف آن معارفی است که تابعین حقوق بشر آمریکایی آن را قبول ندارند و ما آن حقایق را کتمان کنیم تا آنها از اسلام زده نشوند و هم حقوق بشر آمریکایی را قبول داشته باشند و هم اسلام آمریکایی را
    مصداق این موارد بسیار زیاد است که به دلیل اینکه مثل سایر تاپیک ها متهم نشویم به بسیاری از مواردی که بیان شده از بیان مصداق خودداری می کنم.


  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,042
    حضور
    192 روز 17 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28781



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها


    سلام
    منظور ما از آن کتمان معارف عالیه و بالا نیست بلکه منظور ما مطلبی است که صریحا در قرآن و روایت آمده و کسی نباید آن را مخفی کند است.

    إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ ۙ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ [٢:١٥٩]


    کسانی که دلایل روشن، و وسیله هدایتی را که نازل کرده‌ایم، بعد از آنکه در کتاب برای مردم بیان نمودیم، کتمان کنند، خدا آنها را لعنت می‌کند؛ و همه لعن‌کنندگان نیز، آنها را لعن می‌کنند؛
    پاسخ :
    باسلام وتقدیر از شما .

    در ابتدا باید اشاره شود که مورد آيه، دانشمندان يهود و نصارى هستند كه حقايق تورات و انجيل را براى مردم بيان نمى‏كردند، ولى جمله‏ ى «يَكْتُمُونَ» كه دلالت بر استمرار دارد، شامل تمام كتمان كنندگان در طول تاريخ مى‏شود. چنان كه لعنت پروردگار نيز تا ابد ادامه خواهد داشت.
    كتمان حقّ مى‏تواند صورت‏هاى مختلفى داشته باشد، گاهى با سكوت و عدم اظهار حقّ، گاهى با توجيه و گاهى با سرگرم كردن مردم به امور جزئى و غافل ساختن آنها از مسائل اصلى است. در مواردى همانند اسرار مؤمنان يا عيوب برادران دينى، كتمان واجب يا مستحبّ است(1)

    پاورقی :
    1_ قرائتی . تفسير نور، ج‏1، ص: 248

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    434
    حضور
    11 روز 13 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    در ابتدا باید اشاره شود که مورد آيه، دانشمندان يهود و نصارى هستند كه حقايق تورات و انجيل را براى مردم بيان نمى‏كردند، ولى جمله‏ ى «يَكْتُمُونَ» كه دلالت بر استمرار دارد، شامل تمام كتمان كنندگان در طول تاريخ مى‏شود. چنان كه لعنت پروردگار نيز تا ابد ادامه خواهد داشت.
    كتمان حقّ مى‏تواند صورت‏هاى مختلفى داشته باشد، گاهى با سكوت و عدم اظهار حقّ، گاهى با توجيه و گاهى با سرگرم كردن مردم به امور جزئى و غافل ساختن آنها از مسائل اصلى است. در مواردى همانند اسرار مؤمنان يا عيوب برادران دينى، كتمان واجب يا مستحبّ است(
    با سلام و عرض احترام بر شما



    عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِى عِمْرَانَ عَنْ يُونُسَ عَنْ بَكَّارِ بْنِ بَكْرٍ عَنْ مُوسَى بْنِ أَشْيَمَ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع فَسَأَلَهُ رَجُلٌ عَنْ آيَةٍ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عـَزَّ وَ جـَلَّ فـَأَخـْبـَرَهُ بِهَا ثُمَّ دَخَلَ عَلَيْهِ دَاخِلٌ فَسَأَلَهُ عَنْ تِلْكَ الْآيَةِ فَأَخْبَرَهُ بِخِلَافِ مَا أَخـْبـَرَ بـِهِ الْأَوَّلَ فـَدَخـَلَنـِى مـِنْ ذَلِكَ مَا شَاءَ اللَّهُ حَتَّى كَأَنَّ قَلْبِى يُشْرَحُ بِالسَّكَاكِينِ فـَقـُلْتُ فـِى نـَفـْسـِى تَرَكْتُ أَبَا قَتَادَةَ بِالشَّامِ لَا يُخْطِئُ فِى الْوَاوِ وَ شِبْهِهِ وَ جِئْتُ إِلَى هـَذَا يُخْطِئُ هَذَا الْخَطَأَ كُلَّهُ فَبَيْنَا أَنَا كَذَلِكَ إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ آخَرُ فَسَأَلَهُ عَنْ تِلْكَ الْآيَةِ فـَأَخـْبـَرَهُ بـِخِلَافِ مَا أَخْبَرَنِى وَ أَخْبَرَ صَاحِبَيَّ فَسَكَنَتْ نَفْسِي فَعَلِمْتُ أَنَّ ذَلِكَ مِنْهُ تـَقـِيَّةٌ قـَالَ ثـُمَّ الْتـَفـَتَ إِلَيَّ فـَقـَالَ لِي يـَا ابـْنَ أَشـْيـَمَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إِلَى سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ فَقَالَ هذا عَطاؤُنا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسابٍ وَ فَوَّضَ إِلَى نَبِيِّهِ ص فـَقَالَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا فَمَا فَوَّضَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَدْ فَوَّضَهُ إِلَيْنَا

    اصول كافى جلد 2 صفحه 4 رواية 2

    مـوسـى بـن اشيم گويد: خدمت امام صادق عليه السّلام كه مردى راجع به آيه اى از قرآن پـرسـيـد حـضـرت جوابش فرمود، سپس مردى وارد شد و همان آيه را پرسيد، حضرت بر خـلاف آنـچـه بـاولى فرموده بود، به او جواب گفت ، از اختلاف گوئى آن حضرت آنچه خـدا خـواهـد، در دلم وارد شـد، بطورى كه گويا دلم را با كاردها ميبرند. با خود گفتم من ابو قتاده را كه در يك (((واو))) اشتباه نميكرد، در شام رها كردم و نزد اين مرد آمدم كه چنين اشتباه بزرگى ميكند، در آن ميان كه من آن افكار داشتم ، مرد ديگرى وارد شد و از همان آيه سـؤ ال كـرد، حـضرت بر خلاف آنچه بمن و (دو) رفيقم گفته بود، باو جواب داد، من دلم آرام گرفت ، زيرا دانستم اختلاف گوئى حضرت بخاطر تقيه است .سـپـس آنـحـضـرت بـمـن تـوجـه كـرد و فـرمـود: پـسـر اشـيـم ! خـداى عـزوجـل امـر را بـسـليـمـان بـن داود واگذار كرد و فرمود (((اينست عطاء ما خواهى ببخش يا نـگـهـدار، حـسـابـى بر تو نيست ـ 40 سوره 38 ـ ))) و بپغمبرش ‍ صلى اللّه عليه و آله واگـذار كـرد و فرمود: (((آنچه را رسول براى شما آورده بگيريد و از آنچه منعتان كرده بـازايـسـتـيد ـ 7 سوره 59 ـ))) و آنچه برسولخدا صلى اللّه عليه و آله واگذار نموده ، بما واگذار كرده است .


    اگر هر کدام از این 3 نفر ، بنا بر تفاسیر مختلف معصوم ع دست به کارهای مخالف بزنند ، آیا هر سه کار ثواب خواهد داشت ؟ با وجود اینکه جواب ها ضد هم بود ، ولی هر کدام صحیح است چون معصوم ع فرمودند ؟


    این مورد نیز هست که میگوید باید منتظر امام عج باشیم

    عَلِيّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى وَ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ جَمِيعاً عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ اخْتَلَفَ عَلَيْهِ رَجُلَانِ مِنْ أَهْلِ دِينِهِ فِي أَمْرٍ كِلَاهُمَا يَرْوِيهِ أَحَدُهُمَا يَأْمُرُ بِأَخْذِهِ وَ الْ‏آخَرُ يَنْهَاهُ عَنْهُ كَيْفَ يَصْنَعُ فَقَالَ يُرْجِئُهُ حَتّى يَلْقَى مَنْ يُخْبِرُهُ فَهُوَ فِي سَعَةٍ حَتّى يَلْقَاهُ وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى بِأَيّهِمَا أَخَذْتَ مِنْ بَابِ التّسْلِيمِ وَسِعَكَ‏
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 85 رواية: 7

    سماعه گويد از امام صادق عليه السلام پرسيدم: مرديست كه دو نفر از هم مذهبانش نسبت به مطلبى دو روايت مختلف برايش نقل مى‏كنند، يكى امرش مى‏كند و ديگرى نهيش مى‏نمايد، او چه كند! فرمود: تأخيرش اندازد تا آنكه را بواقع خبرش مى‏دهد (امام زمانش را) ملاقات كند، و تا زمان ملاقاتش خود مختاراست. و در روايت ديگر است، به هر كدام از آندو روايت كه با رضايت خاطر عمل كنيم تو را روا است.



    ابْنُ أَبِى عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِى عُمَرَ الْأَعْجَمِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا أَبـَا عـُمـَرَ إِنَّ تـِسْعَةَ أَعْشَارِ الدِّينِ فِى التَّقِيَّةِ وَ لَا دِينَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ وَ التَّقِيَّةُ فِى كُلِّ شَيْءٍ إِلَّا فِي النَّبِيذِ وَ الْمَسْحِ عَلَى الْخُفَّيْنِ
    اصول كافى ج : 3 ص : 307 رواية :2

    ابـى عـمـر و اعجمى گويد: امام صادق (ع ) بمن فرمود: اى ابا عمرو! نه دهم دين در تقيه اسـت و هر كه تقيه ندارد دين ندارد، و تقيه در هر چيز است جز در نوشيدن نبيذ و مسح بر روى كفش .


    پس اگر حکمی از روی تقیه به شخص برسد ، حال آنکه خلاف فرمان خدا باشد ، آیا انجام دادنش چون به دستور امام ع است ، اشکالی نخواهد داشت ؟ مثلا تغییر در رکعات نماز یا ...


    مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عـَنْ أَبـِى عـَمـْرٍو الْكـِنـَانـِيِّ قـَالَ قـَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا أَبَا عَمْرٍو أَ رَأَيْتَكَ لَوْ حَدَّثْتُكَ بـِحـَدِيـثٍ أَوْ أَفـْتـَيـْتـُكَ بـِفـُتـْيـَا ثـُمَّ جِئْتَنِى بَعْدَ ذَلِكَ فَسَأَلْتَنِى عَنْهُ فَأَخْبَرْتُكَ بـِخـِلَافِ مـَا كـُنْتُ أَخْبَرْتُكَ أَوْ أَفْتَيْتُكَ بِخِلَافِ ذَلِكَ بِأَيِّهِمَا كُنْتَ تَأْخُذُ قُلْتُ دَثِهِمَا وَ أَدَعُ الْآخـَرَ فـَقـَالَ قـَدْ أَصـَبـْتَ يـَا أَبـَا عـَمْرٍو أَبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُعْبَدَ سِرّاً أَمَا وَ اللَّهِ لَئِنْ فَعَلْتُمْ ذَلِكَ إِنَّهُ لَخَيْرٌ لِى وَ لَكُمْ وَ أَبَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَنَا وَ لَكُمْ فِى دِينِهِ إِلَّا التَّقِيَّةَ

    اصول كافى ج : 3 ص : 309 رواية :7

    ابـو عـمـر كـنـانـى گـويـد: امـام صادق (ع ) فرمود: اى ابا عمرو! بمن بگو. اگر برايت حـديـثـى گفتم يا فتوائى دادم ، سپس نزد من آمدى و از همان مطلب پرسيدى و من بر خلاف گـفـتـه اولم بـتـو گـفـتـم يـا فـتـوى دادم ، بـكـدام يـك از آنـدو عـمـل مـيكنى ؟ عرضكردم : بتازه تر آنها و ديگرى را رها مى كنم . فرمود: درست رفتى اى ابـاعـمـرو! و خـدا نـخواسته جز آنكه در نهان عبادت شود، همانا بخدا اگر شما چنين كنيد، خير من و شماست ، و خداى عزوجل براى ما و شما نسبت بدينش جز تقيه نخواسته است .


    مثلا به کسی که بیماری منیسم اسلامی دارد که میدانیم وجود خارجی ندارد و همان تبعیت از اسلام آمریکایی است یعنی سوء استفاده مردان از زنان برای بالا بردن خودشان، و فکر میکند اسلام مرد سالاری را رواج میدهد و نمی خواهد زنان حقوقی داشته باشند ، اگر ائمه هدی ع بگویند اسلام مرد سالار است ، آیا دروغ نگفته اند ؟ تا اینکه او از دین زده نشود ؟

    چيزي که مرا نگران مي‌کند اين است که به مردم ياد مي‌‌دهند، به نفهميدن رضايت دهند


    آزار دهنده‎ترین چیز در جهان این است که احمق‎ها کاملاً مطمئنند و هوشمندان پر از شک و تردید


    حتی اگر همه دارای یک عقیده باشند، باز هم می‎تواند آن فکر اشتباه باشد


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    129
    حضور
    4 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    278



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    نزول تدریجی قرآن و سخنگویی از معارف دین بر مبنای مراتب عقول آنها نشاندهنده ترجیح حفظ ایمان به بیان حقایق غیر ضرور است
    این عدم ضرورت هم گاهی به حسب شرایط است و نه نفس حکم
    نباید همه این مواردو به جز جاهایی که ضرورتش رو اغلب انسانها تایید کنند به موارد گسترده تعمیم بدیم.

    دو نکته به ذهن من میاد
    یکی این که فرض کنید شما به عنوان یه مسلمون بخواید در مورد ادیان دیگه تحقیق کنید با توجه به این که سواد گسترده ای در مورد اونا نداریم اگر به شما پاسخ درست سوالتان را نگویند نمیتوانید نتیجه گیری درستی داشته باشید. شما نیاز دارید و حق دارید برای این که درست فکر کنید به اطلاعات درست دسترسی داشته باشید.
    دوم این که زیان این کار هم کم نیست. شما آن فرد را دیگر نمیبینید ولی اگر آن فرد در جایی دیگر پی ببرد که چیزی که از شما شنیده صحیح نبوده‏، اعتماد به سخنان صحیح شما را هم از دست میدهد. (مثال داستان آن چوپان) آن وقت ممکن است به بقیه مسائل که صحیح هم هستند به دیده شک و تردید نگاه کند. و یا حتی به سخنان ما توجه و التفاتی هم نشان ندهد.

    هر کسی که سوالی بپرسد انتظار دارد جواب صحیح به او داده شود.

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود