صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سَلونی قَبلَ اَن تَفقِدونی//رفع انحرافات اجتماعي با دعا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41220

    سَلونی قَبلَ اَن تَفقِدونی//رفع انحرافات اجتماعي با دعا




    سَلونی قَبلَ اَن تَفقِدونی.دعاي امام.آثار دعا در سلامت روح و جسم.پند


    خطبه سلونی قبل ان تفقدونی
    حضرت چون اين علوم و معارف را داراست ، آن عناصر محوري چهار گانه مقدور ايشان است . لذا فرمود : سلوني قبل ان تفقدوني فا نّي بطرق السّماء اعلم منّي بطرق الأرض(نهج البلاغه خ 189). در هر رشته از اين رشته هاي علوم الهي سؤالي داريد مطرح كنيد ، من پاسخ مي دهم ؛ چه در بخش تبيين ، چه در بخش تعليل ، چه در بخش اجراء ، چه در بخش حمايت و دفاع . چنين عنصر ملكوتي مايه كمال دين و تمام نعمت خواهد بود و با وجود چنين رهبري، آن اسلام مرضيّ خداست . اگر در سوره مباركه مائده فرمود : اليوم اكملت لكم د ينكم و اتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الا سلام ديناً (مائده 3)، سرّش همين است . خداوند فرمود : امروز كسي در جريان غدير به و لاي الهي بار يافت، به مقام شامخ خلافت رسيد كه از هر نظر توان تبيين دارد ، تعليل دارد، اجراء دارد ، حمايت و دفاع مقدور اوست ؛ سبب كمال دين و تمام نعمت است و مكتبي كه داراي مكتب شناس و مجري حدود براي او هست، چنين مكتبي مرضيّ خداست ؛ اين دين را خدا قبول مي كند. اسلام خدا پسند ، اسلامي است كه در او علي ،حاكم باشد . فرمود : و رضيت لكم الا سلام ديناً.
    خطبه سَلوني قَبلَ اَن تَفقِدوني نه جزء سخنراني ، نه جزء نامه و نه جزء کلمات قصار است ، لذا سيد رضي اصلا اين خطبه سلوني را در نهج البلاغه نياورد . شارحان نهج البلاغه مثل ابن ابي الحديد ، مثل آيت الله جوادي آملي ، مثل استاد علي دواني ، اينها بخشهايي از اين خطبه سلوني را در کتاب‌هايشان آوردند . اين مجموعه ي سوال و جواب ها که معلوم مي شود چندين منبر سَلوني قَبلَ اَن تَفقِدوني بود ، حدود هفتاد و نه پرسش و پاسخ است که توسط يکي از محققين در يک جزوه اي گردآوري شده ، و ما حدود تعداد نوزده سوال و جوابها را در اختيار داريم که برگرفته از چند جلسه از سخنراني ايشان است .
    اول اولين سوال کننده از گوشه‌ي مسجد کوفه برخاست و پرسيد : يا علي ، به من بگو از اينجا که من ايستاده ام تا عرش خدا چقدر فاصله است ؟ اميرالمومنين فرمود : اولا فاصله فرش تا عرش ، يک فاصله‌ي مکاني نيست که من به تو بگويم از اينجا تا عرش چقدر فاصله است ؟! اما اگر يک مومني خالصانه بگويد لا اله الا الله و اين کلمه توحيد را بر زبان خود جاري سازد ، او فاصله فرش تا عرش را پيموده است ، فرش و عرش را به يکديگر دوخته است . و بعد در ادامه فرمود : اگر مي خواهي عرش پروردگار رحمان را جستجو کني ، بدان قلب يک انسان مومن عرش پروردگار رحمان است‌‌. اولين سوال کننده جواب سوال خود را گرفت و نشست .


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    9
    حضور
    2 روز 1 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    37



    ممنون خدا خیرت بده
    ایشالا که ما لیاقت درک امیرالمومنین رو داشته باشیم

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41220




    دوم از گوشه‌ي ديگر مسجد برخاست ، پرسيد : يا علي ، به من بگو واجب کدام است ؟ واجب تر کدام است ؟ نزديک کدام است ؟ نزديک تر کدام است ؟ عجيب کدام است ؟ عجيب تر کدام است ؟ مشکل کدام است ؟ مشکل تر کدام است ؟
    اميرالمومنين در پاسخ فرمود: واجب ، ترک گناه است و واجب‌ تر از آن توبه‌ي از گناه است. نزديک ، قيامت است و نزديک تر از آن مرگ است. عجيب ، بي‌وفايي دنياست و عجيب تر از آن دل بستن به اين دنياي بي ‌وفاست. مشکل ، سرازير قبر شدن است و مشکل تر از آن با دست خالي سرازير قبر شدن است .


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41220




    سوم از گوشه‌ي ديگر مسجد کوفه برخاست. پرسيد : يا علي ، به من بگو من از کجا بفهمم خدا عبادت هاي مرا قبول کرد ؟ از کجا بفهمم خدا گناهان مرا آمرزيده است ؟ از کجا بفهمم خدا عبادت هاي مرا قبول نکرد و مردود اعلام شد ؟ از کجا بفهمم خدا گناهان مرا نيامرزيد و در نامه ي عمل من ثبت شد ؟
    اميرالمومنين فرمود: اگر يک عبادتي انجام داده ايد و بعد از آن عبادت ، خدا به شما توفيق داد عبادت دوم را انجام بدهيد ، آن عبادت دوم دليل بر آن است که خدا عبادت اول را از شما قبول کرد . چون عبادت اول تان را قبول کرد لذا به شما توفيق ورود به عبادت دوم را عنايت کرد. اگر شما يک گناه و معصيتي مرتکب شديد ، منتهي بعد از آن گناه خدا به شما توفيق داد يک طاعت و عبادتي انجام داده ايد ، اين عبادت بعد از معصيت دليل بر اين است که خدا معصيت شما را آمرزيده است و مورد بخشش قرار داد لذا به شما توفيق داد که مرتکب طاعت و عبادتي‌‌ بشويد. اگر اول يک طاعت و عبادتي انجام داديد ، بعد از آن عبادت مرتکب گناه و معصيتي شديد ، آن گناه ِ بعد از عبادت دليل بر اين است که خدا عبادت شما را قبول نکرد و مردود اعلام شد لذا مرتکب گناه شديد ، چون اگر عبادت ، عبادتِ مقبول بود مي بايست شما را از گناه بازدارد . همين که بعد از عبادت معصيت کرديد ، اين معصيت دليل بر اين است که آن عبادت مقبول نبود. اگر يک گناهي انجام داديد و بعد از آن مرتکب گناه دوم شديد ، آن گناه دوم دليل بر آن است که خدا گناه اول تان را نيامرزيد ، لذا مرتکب گناه دوم شديد. اگر مرتکب گناه سوم بشويد ، گناه سوم دليل بر اين است که خدا گناه دوم را بر شما نبخشيد.


  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41220




    چهارم : يا علي ، بچه‌اي به دنيا آمد ، اين بچه يک تن دارد با دو سر . آيا با داشتن اين دو سر ، او يک نفر محسوب مي شود و از پدر يک سهم ارث مي‌برد يا دو نفر به حساب مي آيد و از پدر دو سهم ارث مي برد ؟ اميرالمومنين فرمود : اين دو سر را بخوابانيد ، وقتي هر دو سر به خواب رفتند آنگاه آهسته ، سر اول را از خواب بيدار کنيد . اگر همزمان با بيدار شدن سر اول ، سر دوم هم از خواب برخاست ، معلوم مي‌شود او يک نفر به حساب مي‌آيد و از پدر يک سهم ارث مي‌برد . اما اگر با بيدار نمودن سر اول ، ديديد که سر دوم همچنان در خواب است ، معلوم مي‌شود او دو نفر محسوب مي‌شود و از پدر دو سهم ارث مي‌برد .


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41220




    پنجم : يا علي ، دو مادر بر سر دو بچه با هم به دعوا افتادند . اين دو بچه يکي پسر است و ديگري دختر . مادر اولي مي‌گويد پسر مال من است ، دختر مال تو . مادر دوم مي‌گويد نخير ، پسر مال من است ، دختر مال تو . چگونه به دعواي اين دو مادر خاتمه بدهيم ؟
    اميرالمومنين فرمود : دو ظرف برداريد ، از شير اين دو مادر بدوشيد ، شير دوشيده شده را وزن کنيد ، آن شيري که وزنش سنگين تر است ، پسر مال اوست و آن شيري که وزنش سبک تر است ، دختر مال اوست .


  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41220




    ششم : يا علي ، خدا در کتاب زبور داوود پيامبر وحي فرستاد که من چهار چيز را در چهار جا مخفي نمودم . به من بگو آن چهار چيز کدامند ؟ اميرالمومنين فرمود:
    1 . خدا اولياي خود را در ميان شما بندگان پنهان نمود پس هيچ بنده اي از بندگان خدا را کوچک مشماريد و او را مورد تحقير قرار مدهيد شايد او ولي اي از اولياي خدا باشد و شما ندانيد.
    2 . خدا رضا و خشنودي خود را در طاعت و عبادت شما بندگان پنهان کرد پس هيچ عبادتي را کوچک مشماريد و از آن صرف نظر نکنيد شايد رضاي خدا در همان عبادت کوچک شما نهفته باشد و شما ندانيد.
    توضيح بيشتر: ما در اسلام يک سري عبادت هاي کوچک داريم که به ظاهر کوچک ا ند اما ثواب عظيمي در پشت آن خوابيده است ، مثلا دو رکعت نافله‌ي نماز عشاء که بعد از نماز عشاء ، بصورت نشسته خوانده مي‌شود ، ثواب اين دو رکعت به اندازه ثواب صد حج و صد عمره مقبوله در رکاب پيامبر است ، عبادت به ظاهر کوچک ولي ثوابي عظيم !! يا مثلا دو رکعت نافله ي نماز صبح ، يا وضو گرفتن قبل از خواب ، همه ي اينها ثوابي بس عظيم دارند .
    3 . خدا خشم و غضب خود را در گناه و معصيت شما بندگان پنهان نمود ، پس هيچ معصيتي را کوچک مشماريد و آن را مرتکب نشويد شايد خشم خدا در همان معصيت کوچک شما نهفته باشد و شما ندانيد .
    توضيح بيشتر : همانطور که مي‌دانيد گناهان دو دسته اند . (گناهان صغيره ، گناهان کبيره) حال مي دانيد در اسلام چند گناه و چند واجب وجود دارد ؟ در اسلام 1553 تا واجب و 1448 تا گناه داريم . (توضيح بيشتر در کتاب اثبات الهداة علامه شيخ حر عاملي) شايسته‌ست زين پس گناهان را ساده نپنداريم ، شايد فردايي نباشد .
    4 . خدا اجابت خود را در دعاهاي شما بندگان پنهان کرد پس هيچ دعايي را کوچک مشماريد و از آن صرف نظر نکنيد شايد اجابت خدا در همان دعاي کوچک شما نهفته باشد و شما ندانيد .
    توضيح بيشتر: چرا گاهي وقتها دعاهاي ما مستجاب نمي‌شود ؟ قطعا خدا دعاهاي ما را مستجاب مي‌کند ولي گاهي هماني را که از خدا خواستيم ، خدا به ما مي‌دهد اگر به مصلحت ما باشد . گاهي آن چيزي را که از خدا خواستيم ، خدا به ما نمي‌دهد چون به مصلحت ما نيست ولي در عوضش چيزي که ما از خدا نخواستيم و مصلحت ما در آن است ، خدا آن را به ما مي‌دهد . گاهي هم اين دعاهاي ما ذخيره قبر و آخرت ما مي‌شود و در عالم برزخ و قيامت آنقدر پاداش به ما خواهد داد که آرزو مي‌کنيم اي کاش هيچ دعاي ما در دنيا مستجاب نمي‌شد و همه‌ي دعاها ذخيره قبر و عالم قيامت مي شد . مثل فرزندي که بيمار است و از پدر شيريني و شکلات مي خواهد !! پدر نمي‌دهد چون به مصلحت فرزند نيست ، آيا اين به اين معني‌ست که پدر با فرزند دشمني دارد ؟ خير ، بلکه از شدت دوستي‌ست که خواسته اش را به او نمي‌دهد و پدر به فرزند دارويي مي‌دهد که به مصلحت اوست گرچه فرزند اين را از پدر نخواسته بود .


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41220




    هفتم : يا علي ، به من بگو الان جبرئيل امين در کجاست ؟
    اميرالمومنين يک نگاه به آسمان کرد و يک نگاه به سمت راست و نگاه به سمت چپ و نگاه به پشت سر.
    فرمود : تمام آفرينش را نگريستم ، جبرئيل را نديدم . جبرئيل بايد خودت باشي . ناگهان جمعيت ديدند اين سوال کننده از وسط جمعيت خارج شد . فهميدند او خود جبرئيل امين بود .


  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41220




    هشتم : يا علي ، اگر سگي با گوسفندي مقاربت کردند ، بچه اي متولد شد ، اين بچه حکم سگ را دارد يا حکم گوسفند را ؟
    توضيح بيشتر: ابن ابي الحديد وقتي به اينجا رسيد ، تاسف مي‌خورد . مي‌گويد اي کاش آن شب در پاي خطبه سلوني علي بن ابي طالب انسان‌هاي فهيم و فرهيخته اي حضور مي‌داشتند که سوالات عميق علمي و حکمي از محضر مولا مي پرسيدند تا پاسخ مولا براي ما آيندگان بماند ولي افسوس ... بعضي آدمهايي که پاي خطبه‌ي سلوني مولا علي نشسته بودند ، آدمهاي عوام ِ کم سوادي بودند که سوالات شان از اين نوع بود که چنين سوالي کردند !! مولا علي (عليه السلام) اين سوال را هم بي پاسخ نگذاشتند ...
    فرمود : برويد ببينيد اين بچه علف مي خورد يا استخوان مي چرد ؟ اگر علف مي خورد ، گوسفند است و اگر استخوان مي چرد ، سگ است.
    سائل بلند شد و گفت : يا علي ، گاهي مي‌ بينيم علف مي‌خورد ، گاهي استخوان مي چرد .
    فرمود : برويد ببينيد آيا مانند گوسفند مي‌نشيند يا مانند سگ ؟
    سائل بلند شد و گفت : يا علي ، گاهي مانند گوسفند مي‌نشيند و گاهي مانند سگ .
    توضيح بيشتر: همانطور که مي دانيد گوسفند روي شکم مي‌نشيند و سگ روي نشيمنگاهش .
    فرمود : برويد ببينيد آيا مانند گوسفند آب مي‌نوشد يا مانند سگ آب مي خورد ؟
    سائل باز هم گفت : گاهي مانند گوسفند آب مي‌نوشد و گاهي هم مانند سگ آب مي خورد .
    فرمود : برويد ببينيد آيا مانند گوسفند بول مي‌کند يا مانند سگ ؟
    سائل باز هم بلند شد و گفت : يا علي ، گاهي مانند گوسفند بول مي‌کند و گاهي مانند سگ .
    فرمود : برويد ببينيد آيا در اول و وسط گله راه مي رود يا آخر گله ؟ اگر اول و وسط گله راه مي رود گوسفند است ، اگر آخر گله راه مي رود سگ است.
    سائل باز هم بلند شد و گفت : يا علي ، گاهي اول ، گاهي وسط ، گاهي هم آخر گله راه مي رود .
    فرمود : پس او را بکشيد ، اگر شکمبه دارد ، گوسفند است و اگر شکمبه ندارد ، سگ است .
    توضيح بيشتر: جناب جرج جرداق مسيحي در کتاب " امام علي صوت العدالة الانسانية " مي گويد : اي شيعيان ، افتخار کنيد به چنين پيشوايي . کدام رهبر را در تاريخ بشر سراغ داريد ، در هر زمينه اي از او پرسيده باشند ، بي درنگ پاسخ داده باشد ؟ ... اي روزگار ، تو را چه شده است ؟ اي کاش تمام ثروت ها و سرمايه هاي خود را بسيج مي کردي تا در هر قرني ، يک علي تحويل جامعه ي بشريت مي‌دادي . کمبود جامعه ي بشري ما ، وجود يک پيشوايي به نام علي بن ابي طالب است . و در پايان مي گويد : مي دانيد چرا علي را در محراب عبادت سر شکافتند ؟ علي را از شدت عدالتش کشتند !!!! و او تنها پيشواي عادل تاريخ بشر است که از شدت عدلش کشته شد نه از شدت ظلمش .


  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    خدمت به مردم کشورم
    نوشته
    7,198
    حضور
    60 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    278
    صلوات
    41220




    نهم : چه کنيم تا مشکلات زندگي در نظر ما کوچک آيد ؟ اميرالمومنين پنج نکته را در ارتباط با اين سوال بيان فرمودند:
    1 . هرگاه يک مصيبت و مشکلي در زندگي شما پديد آمد ، شما مشکل بزرگتر از آن را در ذهن خودتان مجسم کنيد و به خود بگوييد اگر به جاي اين مشکل وارده ، آن مشکل بزرگتر بر سر من فرود مي آمد ، چه مي‌شد؟ اگر مشکل بزرگتر را در ذهن مجسم کنيد ، تحمل اين مشکلي که بر سر شما وارد شد ، بر شما آسان خواهد شد .
    توضيح بيشتر:
    مثلا اگر خدايي نکرده در يک حادثه اي دست کسي شکست ، اين شکسته شدن دست را اگر بخواهيم تحمل کنيم ، در ذهن مان تجسم کنيم که اگر در اين حادثه علاوه بر دست من ، پا و سر و گردن و کمرم مي شکست ، چه مي‌شد؟ وقتي آن مصيبت بزرگ تر را در ذهن مجسم کرديد ، اين مصيبت وارده تحملش آسان خواهد شد .
    2 . رنج يک مصيبت را بر گذر زمان پخش کنيد ، تقسيم و توزيع کنيد .
    توضيح بيشتر: پخش نمودن رنج يک مصيبت بر گذر زمان معنايش چيست ؟ به اين معني ست که غم و غصه هاي ديروز زندگي تان ، براي ديروز بود ، تمام شد و رفت! غم و غصه هاي فردا هم براي فرداست که هنوز نيامده ، و اصلا معلوم نيست شمافردايي داشته باشيد يا نه ، پس براي امروز شما ، غم و غصه هاي همين امروز کافي ست3 . باور کنيد که رنج و غم و مشکل زندگي پايان پذير است . هيچ غم و غصه اي براي هميشه در زندگي شما باقي نمي‌ماند . هر مشکلي يک مدت زماني دارد . تا يک مدتي در زندگي شما مي ماند ، ماموريت خود را به انجام مي رساند ، به اهداف خودش دست پيدا مي‌کند و بعد زندگي شما را ترک خواهد گفت . مشکلات پايان پذير است4 . آنچه بود و رفت ، مثل آن که نبود .
    توضيح بيشتر: خيلي وقتها غصه هاي ما بابت چيزهايي ست که به دست آورديم ، بعد از دست ما رفت و مي‌نشينيم و غصه مي‌خوريم . مولا مي‌فرمايند اين هم غصه خوردن ندارد ، چون آنچه بود و رفت ، مثل اينکه از اول آن را نداشتيد ، خلاص !!
    5 . آنچه به دست نيامد ، مثل آن که بود و رفت .
    توضيح بيشتر: خيلي وقت ها غم و غصه هاي ما بابت چيزهايي ست که سعي کرديم آن را به دست بياوريم ، ولي به دست نيامد . مي نشينيم و غصه اش را مي خوريم . اين هم غصه خوردن ندارد چون آنچه به دست نيامد ، مثل آن که بود و رفت . سوال کننده نهم هم ، جواب سوال خود را گرفت و نشست .


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود