جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه تشخیص دهم این فتواست یا احتیاط واجب؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536

    چگونه تشخیص دهم این فتواست یا احتیاط واجب؟




    سلام
    من از آیت الله مکارم تقلید دارم
    تو اینترنت دیدم یه جا فرمودند

    دست زدن اگر با امور حرام دیگرى مقرون نباشد حرام نیست، ولى در مساجد و حسینیّه‌ها از آن پرهیز کنید.

    یه جا هم اینطور نوشته بود

    كف زدن مانعى ندارد; امّا در مساجد و حسینیّه ها باید ترك شود.

    از کجا بدونم این فتوا هست یا احتیاط واجب؟ چون میخوام در همین مسئله به مرجع دیگه مراجعه کنم
    باتشکر


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست




    چگونه تشخیص دهم این فتواست یا احتیاط واجب؟








    کارشناس بحث: استاد نور


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,853
    حضور
    47 روز 14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17970



    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    سلام
    من از آیت الله مکارم تقلید دارم
    تو اینترنت دیدم یه جا فرمودند

    دست زدن اگر با امور حرام دیگرى مقرون نباشد حرام نیست، ولى در مساجد و حسینیّه‌ها از آن پرهیز کنید.

    یه جا هم اینطور نوشته بود

    كف زدن مانعى ندارد; امّا در مساجد و حسینیّه ها باید ترك شود.

    از کجا بدونم این فتوا هست یا احتیاط واجب؟ چون میخوام در همین مسئله به مرجع دیگه مراجعه کنم
    باتشکر
    با سلام و عرض ادب

    کلام مذکور فتواست و امکان رجوع ندارد

    موفق و موید باشید


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536



    باسلام و تشکر
    به صورت کل از کجا تشخیص بدیم که فتواست یا احتیاط واجب؟

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,853
    حضور
    47 روز 14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17970



    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    باسلام و تشکر به صورت کل از کجا تشخیص بدیم که فتواست یا احتیاط واجب؟
    با سلام و احترام مجدد

    لطفا برای دریافت پاسخ تاپیک زیر را مراجعه نمایید اگر ابهامی باقی ماند درخدمتتان هستیم:

    http://www.askdin.com/thread248-11.html

    موفق و موید باشید

    ویرایش توسط نور : ۱۳۹۲/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۹:۳۸

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536



    باسلام
    من متوجه پاسخ شما به صورت کامل شدم
    یه سوال خارجی بیرون از بحث کردم که چگونه میتوان، فتوا را از احتیاط و بر عکس تمیز داد؟
    فتوا دارای چه ویژگی های (ظاهری) هست و احتیاط چطور؟

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,853
    حضور
    47 روز 14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17970



    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    باسلام
    من متوجه پاسخ شما به صورت کامل شدم
    یه سوال خارجی بیرون از بحث کردم که چگونه میتوان، فتوا را از احتیاط و بر عکس تمیز داد؟
    فتوا دارای چه ویژگی های (ظاهری) هست و احتیاط چطور؟
    با سلام و عرض ادب

    فقيه در مقام اظهار نظر پيرامون مسائل به يكي از چند صورت نظر خود را بيان مي كند؛

    1- يا فتوي مي دهد كه دو صورت دارد؛
    الف:به صورت قطعي:در مواردي كه فقيه پس از بررسي ادله به نتيجه قطعي مي رسد وهيچ گونه خدشه ومناقشه اي ندارد وبه صورت فتواي قطعي نظر خود را بيان مي كند :مثل ؛يجب،لايجب،يستحب لايستحب...
    ب):به صورت ترجيحي فتوي مي دهد :واين در مواردي است كه فقيه پس از بررسي ادله، مناقشه وخدشه اي داشته ،ولي يك طرف راترجيح مي دهد انجا به صورت فتوي ترجيحي بيان مي كند مثلا :الاقوي ،الاظهر،لايخلو من وجهٍ(خالي از وجه نيست )،لا يخلو عن قوةٍ(خالي از قوة نيست)و...
    2-يا فتوي نمي دهد واين هم دو صورت دارد:
    الف):در مواردي كه فقيه پس از بررسي به نتيجه قطعي نرسيده فتوي ترجيحي هم نداشته باشد واجازه مخالفت هم نمي دهد وانجا به صورت احتياط واجب بيان مي كند.الاحوط ،يجب علي الاحوط، فيه اشكال و...
    ب):احتياط مستحب:در مواردي كه فقيه فتواي قطعي ويا ترجيحي نداردواجازه مخالفت مي دهد در اينجا به صورت احتياط مستحب بيان مي كند.الاحوط الولي،الاحوط استحباباً، يحتمل و...

    درمقام عمل
    به فتوا باید عمل شود ولی در هر مسئله ای که مرجع شما نظر به احتیاط واجب داده است می توانید به همان احتیاط واجب عمل کرده یا به فتوای اعلم بعد از ایشان مراجعه کنید و به آن فتوا عمل نمایید و اعلم بعدی را هم باید از طرق شرعی که در ابتدای همه رساله ها آمده تشخیص دهید تا مراجعه و عمل شرعی تان دچار مشکل نشود

    همواره به سلامت باشید




  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536



    باسلام و عرض ادب
    ممنونم

    لطفا به این دو سوال پاسخ بدید

    1- از کجا فهمیدید که "كف زدن مانعى ندارد; امّا در مساجد و حسینیّه ها باید ترك شود" فتوا هست و احتیاط واجب نیست؟ چون اول فرمودند کف زدن مانعی ندارد یعنی حکم کلی رو بیان کردند ولی یه قید زدن که در مساجد و حسینیه ها ترک بشه، از کجا تشخیص دادید این قید، احتیاط واجب نیست و فتواست؟

    2- در احتیاط واجب ها، فقط میتوانیم به مراجعی مراجعه کنیم که از طرف جامعه مدرسین تأیید شده باشد یا خیر به هر مجتهدی میشود رجوع کرد؟ مثل آقایان صانعی، نوری همدانی و ...

    باتشکر



  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,853
    حضور
    47 روز 14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17970



    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    باسلام و عرض ادب
    ممنونم

    لطفا به این دو سوال پاسخ بدید

    1- از کجا فهمیدید که "كف زدن مانعى ندارد; امّا در مساجد و حسینیّه ها باید ترك شود" فتوا هست و احتیاط واجب نیست؟ چون اول فرمودند کف زدن مانعی ندارد یعنی حکم کلی رو بیان کردند ولی یه قید زدن که در مساجد و حسینیه ها ترک بشه، از کجا تشخیص دادید این قید، احتیاط واجب نیست و فتواست؟

    2- در احتیاط واجب ها، فقط میتوانیم به مراجعی مراجعه کنیم که از طرف جامعه مدرسین تأیید شده باشد یا خیر به هر مجتهدی میشود رجوع کرد؟ مثل آقایان صانعی، نوری همدانی و ...

    باتشکر
    با سلام و احترام

    1.باتوجه به استفتای شفاهی از دفتر آیه الله مکارم،بیان شد که این فتواست و دوحکم جداگانه بیان شده است یکی حکم مطلق دست زدن که فرمودند مانعی ندارد و دیگری حکم کف زدن در مساجد و حسینیه ها که فتوادرترک است.

    2.دراحتیاط واجب باید بارعایت الاعلم فالاعلم به مرجع بعدی که فتوا دارد،رجوع شود یعنی مرجعی که درآن مساله ازمرجع خودمان ازلحاظ اعلمیت پایین تر و از سایرمراجع بالاتر است.

    موفق و موید باشید
    .

  19. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود