صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خداوند راه رسیدن به سعادت را برای چه کسانی هموار و برای چه کسانی دشوار می کند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491

    خداوند راه رسیدن به سعادت را برای چه کسانی هموار و برای چه کسانی دشوار می کند؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با عرض سلام و احترام

    خداوند برای چه کسانی راه رسیدن به سعادت را آسان میکند و برای چه کسانی راه رسیدن به شقاوت را هموار مینماید؟
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    175 روز 2 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست





    خداوند راه رسیدن به سعادت را برای چه کسانی هموار و برای چه کسانی دشوار می کند؟








    کارشناس بحث: استاد بصیر


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    خداوند برای چه کسانی راه رسیدن به سعادت را آسان میکند و برای چه کسانی راه رسیدن به شقاوت را هموار مینماید؟
    باسلام و عرض ادب
    اولا باید دانست که هدایت و ضلالت به دست خداست. قُلْ إِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي إِلَيْهِ مَنْ أَناب(رعد، 27)
    اما خداوند افرادی را در مسیر هدایت و سعادت قرار نمی دهند که در آیات زیر به آنها اشاره شده است:
    وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرينٌ (زخرف ، 36)
    هر کسی که از ذکر و یاد خدای رحمان اعراض کند، شیطانی برای او همراه خواهد شد.

    وَ إِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبيلِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ (زخرف، 37)
    این شیاطین، افرادی که از یاد خدا اعراض کرده اند را از راه و مسیرالهی باز می دارند در حالیکه گمان می کنند اهل هدایت هستند.
    خدا این دسته را در هدایت و سعادت خویش قرار می دهد:

    الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ (زمر، 18)
    کسانی که سخنان را گوش می دهند از بین آنها بهترینش را انتخاب می کنند، آنها کسانی هستند که اهل هدایت و سعادتند و آنها صاحبان خرد می باشند.

    ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ؛ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ؛ وَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ؛ أُولئِكَ عَلى‏ هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (بقره، 2- 5)
    قرآن کریم که شکی در حق بودنِ آن نیست، هدایتگر و سعادت بخش متقین است. متقین کسانی هستند که به غیبت ایمان دارند، نماز به پا می دارند،و از آنچه که روزیشان می کنیم انفاق می کنند. و کسانی که به آنچه که بر پیامبر نازل می شود ایمان دارند و آنچه که بر پیامبران قبلی نازل شده بود و به آخرت نیز یقین دارند.





    خداوند راه رسیدن به سعادت را برای چه کسانی هموار و برای چه کسانی دشوار می کند؟

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها

    باسلام و عرض ادب
    اولا باید دانست که هدایت و ضلالت به دست خداست. قُلْ إِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي إِلَيْهِ مَنْ أَناب(رعد، 27)
    اما خداوند افرادی را در مسیر هدایت و سعادت قرار نمی دهند که در آیات زیر به آنها اشاره شده است:

    وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرينٌ (زخرف ، 36)
    هر کسی که از ذکر و یاد خدای رحمان اعراض کند، شیطانی برای او همراه خواهد شد.

    وَ إِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبيلِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ (زخرف، 37)
    این شیاطین، افرادی که از یاد خدا اعراض کرده اند را از راه و مسیرالهی باز می دارند در حالیکه گمان می کنند اهل هدایت هستند.
    خدا این دسته را در هدایت و سعادت خویش قرار می دهد:

    الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ (زمر، 18)
    کسانی که سخنان را گوش می دهند از بین آنها بهترینش را انتخاب می کنند، آنها کسانی هستند که اهل هدایت و سعادتند و آنها صاحبان خرد می باشند.

    ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ؛ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ؛ وَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ؛ أُولئِكَ عَلى‏ هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (بقره، 2- 5)
    قرآن کریم که شکی در حق بودنِ آن نیست، هدایتگر و سعادت بخش متقین است. متقین کسانی هستند که به غیبت ایمان دارند، نماز به پا می دارند،و از آنچه که روزیشان می کنیم انفاق می کنند. و کسانی که به آنچه که بر پیامبر نازل می شود ایمان دارند و آنچه که بر پیامبران قبلی نازل شده بود و به آخرت نیز یقین دارند.

    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام و عرض ادب و احترام و تشکر از حضرتعالی

    پس درست است که بگوییم عدالت خداوند در اینست که هدایتش را برای همه انسانها بفرستد :
    ان علينا للهدى

    اما فقط افرادی که این هدایت را پذیرفتند مشمول لطف خداوند قرار گرفته و راه سعادت فقط برای ایشان هست که هموار میگردد نه برای کل انسانها

    در تاپیک زیر پاسخگوی محترم جوابی رو دادند اما اجازه ی بحث پیرامون این جواب را نداده و تاپیک را قفل کردند و همچنان این شبهه باقی ماند که عدالت خداوند برای رسیدن به سعادت شامل حال همه افراد است و اگر بعضی از انسانها در رفاه مالی نیستند دلیلش بی ظرفیتی خودشان است و خداوند برای اینکه برای رسیدن به سعادت یاریشان کند آنها را محروم کرده.

    http://www.askdin.com/thread35022-2.html#post466278


    صدیق


    کارشناس پاسخگوی فلسفه و کلام

    خداوند متعال در وهله اول برنامه ای را برای سعادت بشر فرستاده است که انسان به واسطه اعمال اختیاری خود نسبت به کمال خود اقدام کند.
    تمام شرایط و لوازمی نیز که برای انسان مهیا میشود و انسان به صورت مستقیم در فراهم امدن انها نقشی نداشته( همانند وراثت، خانواده، محیط تولد و ...) هیچ کدام اختیار انسان را از بین نمی برد. انسان با وجود تمام شرایط نامطلوب برای سعادت رسیدن نیز توان رسیدن به سعادت را دارد.
    اما نکته مهم اینجاست که

    چون خداوند متعال نسبت به بندگانش لطیف و رووف است، تا انجا که ممکن است و اختیار انسان را از بین نمیبرد، شرایط و ابزار الاتی را درا ختیارش قرار میدهد که راه رسیدن به سعادت را برایش سخت و دشوار وتقریبا غیر ممکن نکند.

    اگر او جنبه پول زیاد را ندارد، توانایی رسیدن به ثروت زیاد را در اختیارش قرار نمیدهد.
    البته این به ان معنا نیست که او را مجبور کند یا از راه های دیگر او را مبتلا نکند، بلکه به این معناست که از چیزی که توان مقابله بسیار کمی با ان دارد، او را دور میکند.


    در صورتیکه این پاسخ با آیاتی که شما آوردید و نیز آیه شریفه "واما من اعطی والتقی وصدق بالحسنی فسنیسره للیسری" جور در نمیاید.

    در تفسیر المیزان علامه طباطبایی این یسر را همان توفیق انجام اعمال صالح دانسته اند.

    پس برعکس فرمایش کارشناس آن بحث، خداوند انسانی که ظرفیت استفاده درست از اموال دنیوی را دارد و در راه خدا آن را مصرف میکند و از خود تقوا نشان داده و پایش نمیلغزد، چنین انسانی را در راه رسیدن به سعادت کمک مینماید

    نه آن کسی را که درباره اش فرمود: واما من بخل واستغنی وکذب بالحسنی فسنیسره للعسری.


    و اما كسى كه بخل بورزد و طالب ثروت و غنى باشد (8).

    و پاداش نيك روز جزا را تكذيب كند (9).

    اعمال نيك را در نظرش سنگين و دشوار مى سازيم (10).

    در نتیجه داشتن یا نداشتن مال و ثروت و هوش و استعداد و قدرت بدنی را صرفا خداوند برای آزمایش انسانها قرار داده و تا از این آزمایش با سربلندی بیرون نیایند لیاقت دستیابی به امداد الهی و هموار شدن راه سعادت را نخواهند داشت



    ویرایش توسط Serat : ۱۳۹۲/۱۱/۰۸ در ساعت ۰۰:۱۴
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    علاقه
    فیلم - هنر - فلسفه - روانشناسی
    نوشته
    89
    حضور
    21 روز 5 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    478



    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها

    باسلام و عرض ادب

    الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ (زمر، 18)
    کسانی که سخنان را گوش می دهند از بین آنها بهترینش را انتخاب می کنند، آنها کسانی هستند که اهل هدایت و سعادتند و آنها صاحبان خرد می باشند.

    ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ؛ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ؛ وَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ؛ أُولئِكَ عَلى‏ هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (بقره، 2- 5)
    قرآن کریم که شکی در حق بودنِ آن نیست، هدایتگر و سعادت بخش متقین است. متقین کسانی هستند که به غیبت ایمان دارند، نماز به پا می دارند،و از آنچه که روزیشان می کنیم انفاق می کنند. و کسانی که به آنچه که بر پیامبر نازل می شود ایمان دارند و آنچه که بر پیامبران قبلی نازل شده بود و به آخرت نیز یقین دارند.



    سلام
    اگه یک مورد از اینا در ما نباشه ما جزوشون نیستیم؟

    All you ever did was break me
    Yeah, you, you wreck me

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    در صورتیکه این پاسخ با آیاتی که شما آوردید و نیز آیه شریفه "واما من اعطی والتقی وصدق بالحسنی فسنیسره للیسری" جور در نمیاید.
    باسلام خدمت شما دوست عزیز
    بنده تناقضی در بین آیات مذکور مشاهده ننمودم. لازم است بیشتر توضیح بفرمایید تا سوالتان روشن گردد.
    خداوند راه رسیدن به سعادت را برای چه کسانی هموار و برای چه کسانی دشوار می کند؟

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط GameMaster نمایش پست ها
    اگه یک مورد از اینا در ما نباشه ما جزوشون نیستیم؟
    این آیات با هم تنافی ندارند، هر کسی واقعا و به طور کامل به یکی از آنها عمل کند، به راه های هدایت و سعادت نزدیک شده است.
    خداوند راه رسیدن به سعادت را برای چه کسانی هموار و برای چه کسانی دشوار می کند؟

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها
    باسلام خدمت شما دوست عزیز
    بنده تناقضی در بین آیات مذکور مشاهده ننمودم. لازم است بیشتر توضیح بفرمایید تا سوالتان روشن گردد.
    سلام علیکم

    متوجه عرض بنده نشدید

    من نگفتم که بین آیات تناقض وجود دارد. گفتم بین این آیات و فرمایش جناب صدیق در تاپیک آیا این عدالت است تناقض وجود دارد.

    فکر میکنم لازم باشه خود ایشان پاسخگو باشند

    متشکرم
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    فکر میکنم لازم باشه خود ایشان پاسخگو باشند
    بله، خودشان پاسخگو باشند و بیاناتشان را توجیه کنند بهتر خواهد بود.
    می خواهید از ایشان دعوت کنید به این لینک تشریف بیاورند.
    خداوند راه رسیدن به سعادت را برای چه کسانی هموار و برای چه کسانی دشوار می کند؟

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    پس درست است که بگوییم عدالت خداوند در اینست که هدایتش را برای همه انسانها بفرستد : ان علينا للهدى
    اما فقط افرادی که این هدایت را پذیرفتند مشمول لطف خداوند قرار گرفته و راه سعادت فقط برای ایشان هست که هموار میگردد نه برای کل انسانها
    در تاپیک زیر پاسخگوی محترم جوابی رو دادند اما اجازه ی بحث پیرامون این جواب را نداده و تاپیک را قفل کردند و همچنان این شبهه باقی ماند که عدالت خداوند برای رسیدن به سعادت شامل حال همه افراد است و اگر بعضی از انسانها در رفاه مالی نیستند دلیلش بی ظرفیتی خودشان است و خداوند برای اینکه برای رسیدن به سعادت یاریشان کند آنها را محروم کرده.
    ایا این عدالت است؟؟
    صدیق
    کارشناس پاسخگوی فلسفه و کلام
    خداوند متعال در وهله اول برنامه ای را برای سعادت بشر فرستاده است که انسان به واسطه اعمال اختیاری خود نسبت به کمال خود اقدام کند.
    تمام شرایط و لوازمی نیز که برای انسان مهیا میشود و انسان به صورت مستقیم در فراهم امدن انها نقشی نداشته( همانند وراثت، خانواده، محیط تولد و ...) هیچ کدام اختیار انسان را از بین نمی برد. انسان با وجود تمام شرایط نامطلوب برای سعادت رسیدن نیز توان رسیدن به سعادت را دارد.
    اما نکته مهم اینجاست که
    چون خداوند متعال نسبت به بندگانش لطیف و رووف است، تا انجا که ممکن است و اختیار انسان را از بین نمیبرد، شرایط و ابزار الاتی را درا ختیارش قرار میدهد که راه رسیدن به سعادت را برایش سخت و دشوار وتقریبا غیر ممکن نکند.
    اگر او جنبه پول زیاد را ندارد، توانایی رسیدن به ثروت زیاد را در اختیارش قرار نمیدهد.
    البته این به ان معنا نیست که او را مجبور کند یا از راه های دیگر او را مبتلا نکند، بلکه به این معناست که از چیزی که توان مقابله بسیار کمی با ان دارد، او را دور میکند.
    در صورتیکه این پاسخ با آیاتی که شما آوردید و نیز آیه شریفه "واما من اعطی والتقی وصدق بالحسنی فسنیسره للیسری" جور در نمیاید.
    در تفسیر المیزان علامه طباطبایی این یسر را همان توفیق انجام اعمال صالح دانسته اند.
    پس برعکس فرمایش کارشناس آن بحث، خداوند انسانی که ظرفیت استفاده درست از اموال دنیوی را دارد و در راه خدا آن را مصرف میکند و از خود تقوا نشان داده و پایش نمیلغزد، چنین انسانی را در راه رسیدن به سعادت کمک مینماید
    نه آن کسی را که درباره اش فرمود: واما من بخل واستغنی وکذب بالحسنی فسنیسره للعسری.
    و اما كسى كه بخل بورزد و طالب ثروت و غنى باشد (8).
    و پاداش نيك روز جزا را تكذيب كند (9).
    اعمال نيك را در نظرش سنگين و دشوار مى سازيم (10).
    در نتیجه داشتن یا نداشتن مال و ثروت و هوش و استعداد و قدرت بدنی را صرفا خداوند برای آزمایش انسانها قرار داده و تا از این آزمایش با سربلندی بیرون نیایند لیاقت دستیابی به امداد الهی و هموار شدن راه سعادت را نخواهند داشت
    با عرض سلام خدمت دوست عزیز جناب امین و نیز تمام همکاران و اعضای محترم انجمن گفتگوی دینی
    قبل از بحث لازم میدانم چند نکته راعرض کنم.
    نکته اول اینکه فرایند بحث در تاپیک بر اساس قوانین مرکز که به جهت تخصصی شدن مباحث و نیز به سرانجام رسیدن آنها اماده شده به این صورت است که تاپیک پس از شروع پاسخگویی توسط کارشناس، تا 10 روز باز می باشد و پس از بررسی سوالات و پاسخهایی که داده میشود، تاپیک بسته و برای جمع بندی مباحث اقدام میشود.
    البته اگر در این میان، تاپیکی باشد که مباحث ان باقی مانده باشد و مشارکت کنندگان بیان وسوال جدیدی در رابطه با تاپیک مطرح کنند که در خلال بحث مطرح نشده باشد یا پاسخ قانع کننده ای به ان داده نشده باشد غالبا تاپیک تا زمان حصول نهایی باز میماند.
    اما نکته مهم اینجاست در بیشتر موارد، کارشناس متوجه میشودکه بحث به جدال کشیده شده و بحث علمی نیست و پرسش و پاسخ تکراری میشود و تنها بیانها عوض میشود و پاسخ کفایت میکند. به همین جهت بحث تمام میشود.

    اما نکته دوم، مسئله هدایت الهی و رابطه ان با اختیار انسان، از مباحث بسیار سنگین و دشوار اعتقادی است که فهم ان با مطالعه جسته و گریخته حتی برای یک پژوهشگر نیز ممکن نیست. بنابراین برای فهم ان مطالعه همه جانبه نیاز است. برای فهم این مسئله، ابتدا لازم است مباحث در مورد عدل الهی، حکمت الهی و اختیار انسان مطالعه شودو انگاه به سراغ متون کلامی و فلسفی و قران برویم. وگرنه نتیجه ان چیزی جز سردرگمی نیست.

    اما بحث که در این تاپیک مطرح شده است و رابطه ان باتاپیک ایا این عدالت است.
    قابل ذکر است که هدایت الهی، بر چند نوع است.
    یک هدایت عام داریم و یک هدایت خاص.
    هدایت عام هدایتی که شامل تمام موجودات و انسانها می شود.
    بر اساس این هدایت، خداوند بوسيله عقل و فهم و فكر و وجدان و غرايز و خواصى كه در وجود انسان و حيوانات و جمادات قرار داده است آنها را هدايت و رهبرى فرموده، اصل هدايت عامه از آيه شريفه:
    قالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى[1] مأخوذ است.
    كه لفظ (كل شى‏ء) شامل همه موجودات مى‏شود و استثناپذير نيست.
    این هدایت که هدایتی فطری است، عبارت از اين است كه بشر را به نوعى خلقت آفريده، و هستيش را به الهامى مجهز كرده كه با آن الهام اعتقاد حق و عمل صالح را تشخيص مى‏دهد. البته این هدایت اختصاصی به انسان نداردو شامل تمام جانداران میشود. [2]
    یک هدایت خاصه نیز داریم که کلامی است و عبارت است از هدایتی كه بوسيله انبياء عليهم السلام نسبت به بشر انجام گرفته است.[3]
    وَ أَمَّا ثَمُودُ فَهَدَيْناهُمْ فَاسْتَحَبُّوا الْعَمى‏ عَلَى الْهُدى‏[4]
    إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً.
    [5]
    در این هدایت دوم که آن نیز به نوعی عمومی است، خداوند شرایط رسیدن به سعادت را برای تمام انسانها به صورت مساوی ایجاد میکند. اینطور نیست که فقط شرایط رسیدن به سعادت را برای مومنان فراهم کرده باشد. این که با عدالت و حکمت خداوند سازگار نیست.


    [1] . طه/ 50

    [2] . المیزان، ج20، ص123

    [3] . فرهنگ علم كلام‏، احمد خاتمی،تهران، انتشارات صبا، 1370ش، ج1، ص 230

    [4] . فصلت/ 17

    [5] . انسان/ 3





  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود