صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا باید فلسفه احکام را بدانیم تا به آن ایمان بیاوریم و به آن عمل کنیم؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099

    آیا باید فلسفه احکام را بدانیم تا به آن ایمان بیاوریم و به آن عمل کنیم؟




    سلام
    برخی امروزه می پرسند که چرا این حکم خدا اینگونه است چرا اینگونه نیست و ...
    آیا اصلا نیاز است که فلسفه احکام را بدانیم تا به آن عمل کنیم؟؟


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58322



    با نام و یاد دوست





    آیا باید فلسفه احکام را بدانیم تا به آن ایمان بیاوریم و به آن عمل کنیم؟








    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    سلام
    برخی امروزه می پرسند که چرا این حکم خدا اینگونه است چرا اینگونه نیست و ...
    آیا اصلا نیاز است که فلسفه احکام را بدانیم تا به آن عمل کنیم؟؟
    با سلام و عرض ادب خدمت جناب ملاصدرا و تشکر از بابت پرسش خوب و مهم حضرت عالی

    امام رضا علیه السلام مى‏فرماید:

    «انا وجدنا کل ما احل الله تبارک و تعالى ففیه صلاح العباد وبقائهم ولهم الیه الحاجة التى لایستغنون عنها ووجدنا المحرم من الاشیاء لاحاجة للعباد الیه ووجدنا مفسدا داعیا الى الفناء والهلاک‏»
    همانا ، چنین یافتیم که هر آنچه را که خداى تبارک و تعالى حلال فرموده صلاح و بقاى بندگان در آن بوده است و به آن احتیاج دارند و بى‏نیاز از آن نیستند و در آنچه حرام نموده است نیازى براى بندگان به آن نیافتیم بلکه مایه فسادى است که ایشان را به سوى نابودى و هلاکت‏سوق مى‏دهد. ( بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏62، ص: 167)

    اگر چه دنبال حکمت احکام الهی بودن بسیار خوب و نیکوست چرا که موجب معرفت بیشتر نسبت به احکام می شود؛ اما با توجه به اینکه این احکام از علم بی پایان سرچشمه گرفته است در بسیاری از مواقع حکمت احکام الهی برای انسان معلوم نیست، لذا این نباید موجب دلسردی از حکم الهی شده و حکم الهی ترک شود.
    عمل به احکام الهی در هر صورت واجب است و انسان بایستی احکام الهی را به صورت جدّ و با شور و اشتیاق فراوان و به قصد قربت و اطاعت از دستور الهی بجا بیاورد.
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۱۱/۰۵ در ساعت ۰۹:۰۱

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,563
    حضور
    38 روز 6 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4373



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    سلام
    برخی امروزه می پرسند که چرا این حکم خدا اینگونه است چرا اینگونه نیست و ...
    آیا اصلا نیاز است که فلسفه احکام را بدانیم تا به آن عمل کنیم؟؟
    سلام
    کنکاش در فلسفه احکام فضل است اما ضرورت ندارد . آنچه لازم است اطمینان به طریقه اخذ تعالیم شرع است که مکلف موظف است از بهترین راهها آنرا اخذ نماید
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنتُمْ حُرُمٌ ۗ إِنَّ اللَّـهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ ﴿ مائده ایه ١


    آیت الله جوادی آملی در تفسیر این آیه می فرمایند:‏
    اسرار اين را نپرسيد كه چرا فلان چيز حلال است و فلان چيزحرام است ﴿ إِنَّ اللّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ﴾ بسياري از چيزهاست كه خواص براي شما روشن نيست. بسياري از اسراري در حلّيت ها و حرمت ها نهفته است كه بعدها بايد براي بشر كشف بشود. شما بخواهيد بفهميد كه چرا فلان چيز حلال است چرا فلان چيز حرام است چرا صيدي كه حلال است در حال احرام حرام است، حالا كه صيد حرام است چرا خصوص صيد صحرايي حرام است، صيد دريايي حرام نيست و مانند آن؟ فرمود اين مسائل براي شما حلّ نشد بهتر اين است كه هم به جهلتان اعتراف بكنيد هم به علم خدا كه ﴿ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ﴾ است اقرار داشته باشيد ﴿ إِنَّ اللّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ﴾. اين كه خدا فعّال ما يشاء است. مشخص در آيات ديگر فرمود به اينكه او حكيمانه كار مي‌كند، چون حكيمانه كار مي‌كند مصالح را مي‌داند ﴿وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ﴾. در بعضي از موارد بالصراحه مي‌گويد كه چون خدا مي‌داند كه شما نمي‌دانيد مصلحت شما در پذيرش حكم خداست. گاهي هم دربارهٴ مسئله ارث فرمود كه شايد براي شما حلّ نشده باشد كه چرا اين ميراث را ما اين‌چنين تقسيم كرديم، بعضي دو برابر مي‌برند و بعضي يك برابر مي‌برند ﴿لاَ تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً﴾ شما نمي‌دانيد كدام يك از اين بچه‌ها عاقبت به سود شما كار مي‌كند. وقتي ﴿لاَ تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً﴾ عاقبت كار را نمي‌دانيد چه اصراري داريد كه برادر خواهر را يكسان ارث بدهيد، يا بعضي را از ارث محروم بكنيد. در خيلي از موارد ذات اقدس الهي منقاض را برطرف مي‌كند مصلحتش را مي‌گويد. در خيلي از موارد هم به جهل بشر اشاره مي‌كند فرمود كه ﴿وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ﴾ يا ﴿لاَ تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً﴾ در بعضي از موارد هم به نحو مطلق حكم مي‌كند نظير ذيل همين آيه كه ﴿ إِنَّ اللّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ﴾ اين﴿ إِنَّ اللّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ﴾ براي آن است كه كسي در حليّت بر بعضي از اشيا و در حرمت بعضي از اشيا و هم چنين در وجوب وفا به عهد نقض و اعتراضي نداشته باشد.‏


  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    27
    حضور
    10 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    78



    با سلام...
    این سوال شما باید پس از جواب این سوال مطرح گردد که «آیا اصلا شناخت فلسفه احکام امکان دارد یا نه؟»
    از آن روی که عقل انسان مدرک کلیات می باشد نه جزییات، لذا نه احکام جزئی، بلکه هیچ امر جزئی دیگررا نمی تواند بشناسد. مثلا انسانی سالیان سال گوشه ای بنشیند و فکر کند که آب در چند درجه به جوش می آید، هرگز به جواب سوال خود نمیرسد مگر با آزمایش کردن. و شناخت فلسفه احکام چون یک امر جزئیست و از طرف دیگر قابل آزمایش کردن نمی باشد، لذا این اتفاقا هرگز نخواهد افتاد؛ تا اینکه ما سوال کنیم، که آیا این کار لازم است یا نه!!!

    ویرایش توسط نورخدا : ۱۳۹۲/۱۱/۰۸ در ساعت ۰۶:۰۲

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    27
    حضور
    10 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    78



    البته توجه به این نکته نیز ضروری می باشد که اگر چه عقل قادر به تشخیص فلسفه احکام نمی باشد، اما این امرر در پیشگاه عقل مسلم است که خداوند حکیم هر گز سخنی بر خلاف عقل نیز ارائه نکرده است و تمام دستورذات الهی مطابق با عقل سلیم و فطرت الهی بشر می باشد. علامه جوادی آملی در صفحه 57 کتاب انتظاربشر ازدین می فرمایند:
    «خداوند، اَحكام مناقض عقل صادر نكرده و از بندگان خود نخواسته است كه از انبيا تعاليمي را دريافت كنند كه مخالف حكم عقل باشد؛ بلكه بندگان را به اموري متعبّد ساخته كه عقل به تنهايي قادر به كشف آن‏ها نيست و در عين حال، حكم به امتناع تعبد به آن امور را نمي‏كند.»
    بنابر این اگرچه ما قادر به درک فلسفه احکام نمیباشیم، اما اطمینان به درستی آن معارف عالی داریم.


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    27
    حضور
    10 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    78



    و نکته پایانی انکه:
    به نظر بنده اصلا شناخت فلسفه احکام لازم که نیست، هیچ، بلکه برای یک مومن ضرر هم دارد!!! ضرر آن هم در نفی تعبد انسان ها می باشد.
    وقتی به قرآن مراجعه می کنم، خداوند 275 بار به صورتهای مختلف از مشتقات «عبد» استفاده کرده است و در سوره ذاریات آیه 56، مرتبه ای از فلسفه خلقت جن و انس را عبودیت ذکر کرده است: «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»
    حال اگر من به عنوان مثال بدانم که استفاده مرد از طلا باعث می شود که به گلبولهای خونم ضرری وارد میشود، از این به بعد به خاطر گلبولهای خون خودم از طلا استفاده نمیکنم، اما اگر دنبال این حرفها نباشمف فقط برای خداوند از این فعل حرام کناره میگیرم و این تعبد و تقرب برای انسان ارزش واقعی دارد.
    التمــــــــــاس دعــــــــــــا....


  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    «انا وجدنا کل ما احل الله تبارک و تعالى ففیه صلاح العباد وبقائهم ولهم الیه الحاجة التى لایستغنون عنها ووجدنا المحرم من الاشیاء لاحاجة للعباد الیه ووجدنا مفسدا داعیا الى الفناء والهلاک‏»
    همانا ، چنین یافتیم که هر آنچه را که خداى تبارک و تعالى حلال فرموده صلاح و بقاى بندگان در آن بوده است و به آن احتیاج دارند و بى‏نیاز از آن نیستند و در آنچه حرام نموده است نیازى براى بندگان به آن نیافتیم بلکه مایه فسادى است که ایشان را به سوى نابودى و هلاکت‏سوق مى‏دهد. ( بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏62، ص: 167)
    با سلام خدمت کارشناس محترم و سایر دوستان.
    بنده ربط این حدیث را به سوال تاپیک متوجه نشدم.
    حدیث میگوید هر آنچه حلال است برای بنده سود دارد و هر آنچه حرام است برای بنده مضر است. حال این چه ربطی به این دارد که ما دلیل این سود و فایده یا ضرر را بدانیم و یا به دنبال آن باشیم؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    کنکاش در فلسفه احکام فضل است اما ضرورت ندارد . آنچه لازم است اطمینان به طریقه اخذ تعالیم شرع است که مکلف موظف است از بهترین راهها آنرا اخذ نماید
    به اعتقاد بنده ضرورت دارد. چرا که ممکن است شارع آن حکم را بر اساس شرایط خاص زمان نزول دین و با توجه به استعداد ها و ظرفیت های آن زمان صادر کرده باشد فلذا کنکاش در دلیل احکام خیلی هم ضروری است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    اسرار اين را نپرسيد كه چرا فلان چيز حلال است و فلان چيزحرام است ﴿ إِنَّ اللّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ﴾
    اینکه خدا هر چه را بخواهد حکم می کند چه ربطی به پرسیدن و نپرسیدن دلیل احکام دارد؟ از آنجاییکه کار خدا عبث و بیهوده نیست مسلما برای احکام خود دلیل داشته است و در آن سود و فایده ای نهفته است و البته از صدور آن حکم هدفی داشته است. حال اگر ما آن هدف را بیابیم بهتر می توانیم به آن هدفی که خدا می خواسته از صدور حکم ما به آن برسیم رهنمون شویم. چرا که وقتی هدف و مقصود مشخص باشد طی مسیر هم بسیار بهتر و با کیفیت تر انجام خواهد شد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    بسياري از چيزهاست كه خواص براي شما روشن نيست. بسياري از اسراري در حلّيت ها و حرمت ها نهفته است كه بعدها بايد براي بشر كشف بشود.
    خوب خود آیت الله هم می فرماید ممکن است دلیل احکام بعد ها مشخص بشود. ما هم همین را می گوییم. لذا وقتی دلیل حکمی مشخص شد می توان بر اساس آن دلیل و هدفی که حکم صادر شده است حکم جدیدی بر اساس شرایط زمانی و مکانی و ظرفیت زمانه و استعدادهای بشری صادر کرد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط نورخدا نمایش پست ها
    مثلا انسانی سالیان سال گوشه ای بنشیند و فکر کند که آب در چند درجه به جوش می آید، هرگز به جواب سوال خود نمیرسد مگر با آزمایش کردن. و شناخت فلسفه احکام چون یک امر جزئیست و از طرف دیگر قابل آزمایش کردن نمی باشد، لذا این اتفاقا هرگز نخواهد افتاد؛
    بالاخره ما نفهمیدیم عقل تجربی انسان قادر به درک جزییات هست یا نیست؟ مثلا قادر به درک اینکه آب در چند درجه به جوش می آید هست یا نست؟ اگر هست دیگر استثنا ندارد. هر حکم جزیی در دین را هم می تواند با آزمایش دلیلش را بفهمد. شما باید ثابت کنید که احکام الهی آزمایش بردار نیست؟ مگر نه این است که دلیل بسیاری از احکام الهی با آزمایش و امتحان به دست آمده است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط نورخدا نمایش پست ها
    به نظر بنده اصلا شناخت فلسفه احکام لازم که نیست، هیچ، بلکه برای یک مومن ضرر هم دارد!!! ضرر آن هم در نفی تعبد انسان ها می باشد.
    وقتی به قرآن مراجعه می کنم، خداوند 275 بار به صورتهای مختلف از مشتقات «عبد» استفاده کرده است و در سوره ذاریات آیه 56، مرتبه ای از فلسفه خلقت جن و انس را عبودیت ذکر کرده است: «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»
    حال اگر من به عنوان مثال بدانم که استفاده مرد از طلا باعث می شود که به گلبولهای خونم ضرری وارد میشود، از این به بعد به خاطر گلبولهای خون خودم از طلا استفاده نمیکنم، اما اگر دنبال این حرفها نباشمف فقط برای خداوند از این فعل حرام کناره میگیرم و این تعبد و تقرب برای انسان ارزش واقعی دارد.
    از آنجا که فهم انسان از متون دینی خطاپذیر است لذا اگر انسان بتواند به دلیل احکام و هدف شارع از صدور حکم پی ببرد بهتر می تواند عبادت او را بکند. آیا دانستن هدف و مقصود و مقصد در طی طریق تاثیر ندارد؟ اگر شما سوار ماشین شوید ولی ندانید که به کجا می خواهید برویدبهتر می توانید حرکت کنید یا بدانید که به کجا می خواهید بروید؟
    توضیحات تکمیلی در تاپیک :
    http://www.askdin.com/thread31438.html
    و من الله توفیق

    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    27
    حضور
    10 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    78



    با عرض سلام خدمت جناب شریعت عقلانی...
    ظاهرا قسمتی از سخن شما ربطی به سوال ندارد. آنجا که فرموده اید:
    «به اعتقاد بنده ضرورت دارد. چرا که ممکن است شارع آن حکم را بر اساس شرایط خاص زمان نزول دین و با توجه به استعداد ها و ظرفیت های آن زمان صادر کرده باشد فلذا کنکاش در دلیل احکام خیلی هم ضروری است. »
    زیرا بحث مربوطه درباره فلسفه احکام می باشد نه دلیل احکام. بله بررسی دلیل احکام ضروری می باشد و حرف شما کاملا متین می باشد، اما فلسفه احکام بحثی جدای از دلیل احکام میباشد.
    موفق باشید



  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۱۱/۰۵, ۰۹:۲۵ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود