صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق بین نماز صحیح و نماز قبول شده چیست ؟ همچنین توضیحاتی درباره نماز فارسی ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955

    فرق بین نماز صحیح و نماز قبول شده چیست ؟ همچنین توضیحاتی درباره نماز فارسی ؟




    سوالی در تاپیکی دیگر
    پرسیدم که استاد گرامی جواب ندادند و ان را حواله به ایجاد تاپیک جدید فرمودند و ان سوال این است


    فرق بین نماز صحیح و نماز قبول شده چیست ؟ همچنین توضیحاتی درباره نماز فارسی ؟ نوشته اصلی توسط بی نظیر فرق بین نماز صحیح و نماز قبول شده چیست ؟ همچنین توضیحاتی درباره نماز فارسی ؟


    سلام و عرض ادب

    استاد گرامی سوالی دارم

    اگر من نمازی بخوانم طبق انچه که به قول شما خداوند از من خواسته و عربی هم باشد اما
    از معنای عربی ان چیز زیادی متوجه نشوم و حال معنوی هم پیدا نکنم

    و همچنین نمازی بخوانم که فارسی باشد و معنای ان را فهمیده و ان نماز در عمق جان من اثر گذاشته و حالت معنوی به من بدهد

    کدام یک از دید شما مورد قبول خداوند است ؟

    متشکرم



    همچنین سوالی دیگر که در همان تاپیک جواب ندادند و گفتند نامربوط به تاپیک است


    فرق بین نماز صحیح و نماز قبول شده چیست ؟

    با تشکر




    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307





    با نام و یاد دوست





    فرق بین نماز صحیح و نماز قبول شده چیست ؟ همچنین توضیحاتی درباره نماز فارسی ؟








    کارشناس بحث: استاد اویس


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    با عرض سلام خدمت سرکار محترم خانم بی نظیر و با تشکر از شما بابت سوال خوبی که مطرح کردید. سوالی که مورد ابتلای بسیاری از جوانان و دانشجویان است.
    در خصوص سوال اولتان باید گویم مسلما نمازی که مطابق دستور و فرامین الهی با زبان عربی خوانده شود ولو با عدم درک معانی آن همراه باشد به مراتب بهتر از نمازی است که به قول شما فارسی خوانده شود زیرا آنچا شما به زبان می آورید و لو اینکه با توجه کامل و اثر گذاری بسیار در عمق وجودتان به همراه باشد در پیشگاه خداوند نماز نخواهد بود زیرا نماز مشخصات و ویژگیهای خاصی دارد که در شریعت به روشنی بیان شده است.
    لازم است برای درک بیشتر مطلبی که خدمتتان تقدیم نمودم به این روایت امام صادق علیه السلام که به نقل از جد بزرگوارشان حضرت علی علیه السلام بیان فرمودند توجه نمایید که حضرت فرمود:
    فَقَالَ إِبْلِیسُ یَا رَبِّ أَعْفِنِی مِنَ السُّجُودِ لِآدَمَ وَ أَنَا أَعْبُدُکَ عِبَادَةً لَمْ یَعْبُدْکَهَا مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَا حَاجَةَ لِی إِلَى عِبَادَتِکَ إِنَّمَا أُرِیدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَیْثُ أُرِیدُ لَا مِنْ حَیْثُ تُرِیدُ.( 1)
    یعنی ابلیس گفت: پروردگار من، مرا از سجده بر آدم معاف گردان (در عوض) من تو را عبادتی خواهم کرد که هیچ فرشته مقرّب و پیامبر فرستاده شده ای، تو را آن گونه عبادت نکرده باشد. خدا فرمود: من نیازی به عبادت تو ندارم. من می خواهم فقط از طریقی که خود می خواهم، عبادت شوم، نه آن گونه که تو می خواهی.
    از این حدیث به روشنی پیدا است که خداوند هر نوع عبادتی را از بندگان خود نمی پذیرد بلکه اساسا عبادتی در پیشگاه الهی عبادت به شمار می آید که مطابق شریعتی باشد که خود توسط رسولش به مردمان ابلاغ نموده است.
    لازم است به این نکته نیز توجه کنید که امام صادق علیه السلام در مورد فتن آخرالزمان و حفظ اشخاص در زمانی که علم و هدایتگری ندارد دعایی را دستور داده و فرمودند این دعا را بخوان يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ
    اما در روایت آمده که راوی وقتی خواست این دعا را تکرار کند در آخر کلمه «یا مقلب القلوب والابصار» را اضافه کرد. حضرت فرمودند: خدا مقلب الابصار هم هست اما آنچه که من فرمودم تکرار کن و کم و زیاد نکن!(2)

    پینوشتها:

    1- تفسير القمي، ج‏1، ص: 43
    2-كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 352

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۲/۱۱/۰۸ در ساعت ۱۳:۳۹


  7. صلوات ها 17


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    فرق بین نماز صحیح و نماز قبول شده چیست ؟
    اما در خصوص سوال دومتان باید بگویم به طور کلی شرایط نماز به دو قسم شرایط صحت و شرایط قبول تقسیم می شوند شرایط صحت نماز شرایطی هستند که با رعایت آنها تکلیف نماز خواندن از انسان ساقط می شود و انسان با این نوع نماز خواندن بخاطر ترک نماز عقاب نمی گردد اما شرایط قبول یا همان شرایط اکمال نماز شرایطی هستند که رعایت آنها علاوه بر عقاب نشدن در آخرت نیل به مراتب عالی بهشتی و مدارج بلند انسانی را نیز به همراه می آورد.
    مثلا وضو یا روبه قبله ایستادن یا با لباس دزدی نماز نخواندن و در مکان غصبی نبودن شرط صحت نماز است و اگر این شرایط رعایت نگردد نماز انسان صحیح نبوده و موجب رفع تکلیف نشده و عذاب آخرت را به همراه خواهد داشت. اما رسيدن به مقام قرب الهى از طريق گزاردن نماز، مستلزم رعايت نكات خاص دیگری است كه با صِرف عمل به تكليف، آن هم از روى عدم توجه به مفاهيم بلند آن، محقق نمى ‏گردد.
    امام صادق عليه‏ السلام در روایتی، برخى از شرايط قبولى نماز را يادآور شده و می فرمایند:
    يَا ابْنَ جُنْدَبٍ قَالَ اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ فِي بَعْضِ مَا أَوْحَى‏ إِنَّمَا أَقْبَلُ الصَّلَاةَ مِمَّنْ‏ يَتَوَاضَعُ‏ لِعَظَمَتِي‏ وَ يَكُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَوَاتِ مِنْ أَجْلِي وَ يَقْطَعُ نَهَارَهُ بِذِكْرِي وَ لَا يَتَعَظَّمُ عَلَى خَلْقِي وَ يُطْعِمُ الْجَائِعَ وَ يَكْسُو الْعَارِيَ وَ يَرْحَمُ الْمُصَابَ وَ يُؤْوِي الْغَرِيبَ‏ فَذَلِكَ يُشْرِقُ نُورُهُ مِثْلَ الشَّمْسِ أَجْعَلُ لَهُ فِي الظُّلْمَةِ نُوراً وَ فِي الْجَهَالَةِ حِلْماً أَكْلَؤُهُ‏ بِعِزَّتِي وَ أَسْتَحْفِظُهُ مَلَائِكَتِي يَدْعُونِي فَأُلَبِّيهِ وَ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيهِ فَمَثَلُ ذَلِكَ الْعَبْدِ عِنْدِي كَمَثَلِ جَنَّاتِ الْفِرْدَوْسِ لَا يُسْبَقُ أَثْمَارُهَا وَ لَا تَتَغَيَّرُ عَنْ حَالِهَا(1)
    یعنی اي جندب خداوند فرمود نماز کسي را مي پذيرم که در پيشگاه عظمت من خشوع کرده و خويش را از شهوات بخاطر من باز دارد و روزش را با ياد من سر کند و بر مخلوقات من تکبر نورزد و گرسنگان را سير و برهنگان را بپوشاند و بر گرفتاران لطف نمايد و آوارگان را پناه دهد. براي چنين آدمي نوري در تاريکيها و بردباري در نادانيها قرار مي دهم و با عزت خود دربرش مي گيرم و فرشتگانم او را حفاظت مي کنند و اگر مرا خواند اجابتش مي کنم و اگر چيزي بخواهد مي دهم و چنين بنده اي نزد من بسان باغهاي بهشت است که حالشان هيچگاه دگرگون نمي شود.

    پینوشتها:

    1-تحف العقول، ص 306



  9. صلوات ها 15


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    سلام

    از کلیه کاربران خواهش دارم از ورود به بحث جدا خود داری کنند زیرا فقط باعث گیج شدن
    و سردرگمی بیشتر من می شود
    فقط کارشناسان گرامی و دوستان در لیستم اگر مایل باشند می توانند
    در بحث مشارکت داشته باشند


    با تشکر از همکاری شما

    ویرایش توسط بی نظیر : ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ در ساعت ۰۹:۴۸



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    با عرض سلام خدمت سرکار محترم خانم بی نظیر و با تشکر از شما بابت سوال خوبی که مطرح کردید. سوالی که مورد ابتلای بسیاری از جوانان و دانشجویان است.
    سلام و عرض ادب

    این سوالیست که بسیار فکر و ذهن مرا مشغول کرده و دغدغه ذهنی من شده است امیدوارم اینجا جواب نهایی را بگیرم



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    در خصوص سوال اولتان باید گویم مسلما نمازی که مطابق دستور و فرامین الهی با زبان عربی خوانده شود ولو با عدم درک معانی آن همراه باشد به مراتب بهتر از نمازی است که به قول شما فارسی خوانده شود زیرا آنچا شما به زبان می آورید و لو اینکه با توجه کامل و اثر گذاری بسیار در عمق وجودتان به همراه باشد در پیشگاه خداوند نماز نخواهد بود زیرا نماز مشخصات و ویژگیهای خاصی دارد که در شریعت به روشنی بیان شده است.
    استاد گرامی

    این سوال برای من مطرح می شود که منظور از خواندن نماز چیست ؟

    ایا منظور از ان یاد خدا و پیوند قلبی با افریدگار است ؟

    یا منظور از انجام ان صرفا اطاعت محض ؟

    ایا خداوند منظورش از خواندن نماز ما اطاعت محض و بدون چون و چرای ما از او می باشد ؟ ایا خداوند مثل یک دیکتاتور به این اطاعت
    نیاز دارد ؟

    یا اینکه خداوند نماز را قرار داده تا من بنده با او ارتباط برقرار کرده و با این ارتباط بتوانم صفای جسم و جان دهم و در تکامل معنوی و اخلاقی
    بکوشم ؟

    ایا نمازی که به قول شما معانی عربی ان را درک نکنم و صرفا انجام وظیفه کرده باشم
    می تواند مرا به معنویت برساند ؟ می تواند در عمق جان من اثر گذاشته و باعث تکامل روحی من شود ؟

    با تشکر




    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    دین
    نوشته
    484
    حضور
    15 روز 8 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    2018



    سلام
    دو لینک زیر مرتبط با بحث است. امیدوارم به مشتاقان نماز کمک کند

    راز عربی بودن نماز:

    http://www.rajanews.com/detail.asp?id=177257

    چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟ (مشهد - حرم مطهر)سخنرانی اقای پناهیان

    http://algameh.blogfa.com/post-934.aspx

    باسمه تعالی

    هیچ ذکری بالاتر از ذکر عملی نیست
    هیچ ذکرعملی بالاتر از ترک معصیت نیست

    (مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت
    )

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    در خصوص سوال اولتان باید گویم مسلما نمازی که مطابق دستور و فرامین الهی با زبان عربی خوانده شود ولو با عدم درک معانی آن همراه باشد به مراتب بهتر از نمازی است که به قول شما فارسی خوانده شود زیرا آنچا شما به زبان می آورید و لو اینکه با توجه کامل و اثر گذاری بسیار در عمق وجودتان به همراه باشد در پیشگاه خداوند نماز نخواهد بود زیرا نماز مشخصات و ویژگیهای خاصی دارد که در شریعت به روشنی بیان شده است.
    با سلام خدمت کارشناس محترم و با کسب اجازه از سرکار بی نظیر.
    به اعتقاد بنده از آنجایی که خدا کار عبث و بیهوده نمی کند و نیز از آنجاییکه خداوند نیازمند در تمام جهات نیست لذا از حکم نماز هدف و مقصودی داشته و آن هدف هم رساندن نفع و فایده ای به بنده خود بوده است. آن نفع و فایده هم رساندن بنده به کمال و معنویت یا آنچه که در شریعت اسلام به قرب الهی تعبیر می شود می باشد.
    حال سوال اصلی اینجاست که آیا این قرب الهی و این نزدیکی به خداوند توسط بنده قابل درک خواهد بود یا خیر؟ اگر قابل درک نیست پس آن درکی که عرفا و علمای بزرگ اسلام در نمازشان احساس می کنند و بعضا آنها را در نماز به گریه وا می دارد ( مانند برخی نمازهای آیت ا... بهجت و ... ) چیست؟ به اعتقاد بنده از روی همین نمازها میتوان فهمید که آن قرب الهی باید توسط بنده قابل درک باشد. حال ممکن است بنده با اعمال و رفتارهای دیگری ( مثلا همان نماز فارسی که سرکار بی نظیر گفتند یا اصلا افعالی چون خیرات کردن و کمک به هم نوع و دست نیازمند گرفتن و ...) انجام دهد که موجبات اکتساب همان معنویت را به همراه داشته باشد. پس خداوند به هدفش رسیده. حال که مقصود الهی محقق شده چرا می گویید که قابل قبول نیست؟؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    یعنی ابلیس گفت: پروردگار من، مرا از سجده بر آدم معاف گردان (در عوض) من تو را عبادتی خواهم کرد که هیچ فرشته مقرّب و پیامبر فرستاده شده ای، تو را آن گونه عبادت نکرده باشد. خدا فرمود: من نیازی به عبادت تو ندارم. من می خواهم فقط از طریقی که خود می خواهم، عبادت شوم، نه آن گونه که تو می خواهی.
    از این حدیث به روشنی پیدا است که خداوند هر نوع عبادتی را از بندگان خود نمی پذیرد بلکه اساسا عبادتی در پیشگاه الهی عبادت به شمار می آید که مطابق شریعتی باشد که خود توسط رسولش به مردمان ابلاغ نموده است.
    همان طور که عرض شد خداوند کار بیهوده نمی کند. لذا بیخود و بی جهت از ابلیس نمی خواهد که بر آدم سجده کند. دلیلش بسیار واضح و روشن است. خداوند از غرور و تکبر ابلیس آگاه بود و از این کار می خواست او را به سمت تواضع و خشوع و خضوع دعوت کند. لذا فرمان داد که بر آدم سجده کن. همین طور است دعوت خداوند از انسان به سجده به سمت کعبه ( با توجه به این که می دانیم خداوند در مکان خاصی مانند کعبه نیست و همین طور می دانیم که مقام مومن از خانه کعبه بالاتر است. ). برای مطالعه بیشترشما را به مطالعه خطبه شقشقیه مولای متقیان دعوت می نمایم.
    با توجه به مطالب بالا یکی دیگر از اهدافی که خداوند از فرضیه نماز در نظر داشت همین تواضع و خضوع است که ظاهرا ربطی به عربی یا فارسی بودن نماز ندارد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    خداوند فرمود نماز کسي را مي پذيرم که در پيشگاه عظمت من خشوع کرده و خويش را از شهوات بخاطر من باز دارد و روزش را با ياد من سر کند و بر مخلوقات من تکبر نورزد و گرسنگان را سير و برهنگان را بپوشاند و بر گرفتاران لطف نمايد و آوارگان را پناه دهد. براي چنين آدمي نوري در تاريکيها و بردباري در نادانيها قرار مي دهم و با عزت خود دربرش مي گيرم و فرشتگانم او را حفاظت مي کنند و اگر مرا خواند اجابتش مي کنم و اگر چيزي بخواهد مي دهم و چنين بنده اي نزد من بسان باغهاي بهشت است که حالشان هيچگاه دگرگون نمي شود.
    باتشکر حدیث بسیار زیبایی بود. ما هم همین را می گوییم. اینها شرط قبولی نماز است. نه عربی خواندن و .... .
    و من الله توفیق

    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    اما در خصوص سوال دومتان باید بگویم به طور کلی شرایط نماز به دو قسم شرایط صحت و شرایط قبول تقسیم می شوند
    سلام و عرض ادب

    استاد گرامی در همین تقسیم بندی بنده حقیر سوال دارم

    چرا نمازی که صحیح است نباید مورد قبول واقع شود ؟

    مگر خدا چیزی بالاتر از صحیح بودن می خواهد ؟

    شاید اینجا اشتباه از بکار بردن نادرست کلمات می باشد

    مثلا من امتحانی از دانش اموزی بگیرم و بگویم با اینکه درست جواب دادی
    اما مورد قبول من نیست ؟ ایا به نظر شما چنین چیزی منطقی است ؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    شرایط صحت نماز شرایطی هستند که با رعایت آنها تکلیف نماز خواندن از انسان ساقط می شود و انسان با این نوع نماز خواندن بخاطر ترک نماز عقاب نمی گردد
    به نظر حضرت عالی خداوند نمازهای ما را در قیامت شماره می کند ؟ تا اگر ببیند کم و کاستی نیست مارا عقاب نکند ؟

    یا بطور کلی سوالم این است
    معنای قبولی نماز چیست ؟ ایا به اداب ظاهری ان است ؟ ایا خداوند نیازمند اطاعت بدون توجه ما می باشد ؟


    این چه نیازی است در خداوند که با انجام تکلیف ما
    خداوند ارضا می شود ؟

    موفق باشید




    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    2,558
    حضور
    65 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    6
    گالری
    100
    صلوات
    9248



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    باتشکر حدیث بسیار زیبایی بود. ما هم همین را می گوییم. اینها شرط قبولی نماز است. نه عربی خواندن و .... .
    و من الله توفیق

    این شرایط که جناب اویس بیان نموده اند شرط لازم است.
    اما شرط کافی نیست.

    شرط کافی شرطی است که باید وجود داشته باشد تا نماز صحیح باشد.مانند ارکان نماز ، مانند عربی خواندن نماز.و...
    شرط لازم شرطی است که در تکمیل شرط کافی وجود دارد.برای این که نمازی مقبول باشد ابتدا باید شرط کافی وجود داشته باشد سپس شرایط دیگر.
    شرط لازم :

    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    امام صادق عليه‏ السلام در روایتی، برخى از شرايط قبولى نماز را يادآور شده و می فرمایند:
    يَا ابْنَ جُنْدَبٍ قَالَ اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ فِي بَعْضِ مَا أَوْحَى‏ إِنَّمَا أَقْبَلُ الصَّلَاةَ مِمَّنْ‏ يَتَوَاضَعُ‏ لِعَظَمَتِي‏ وَ يَكُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَوَاتِ مِنْ أَجْلِي وَ يَقْطَعُ نَهَارَهُ بِذِكْرِي وَ لَا يَتَعَظَّمُ عَلَى خَلْقِي وَ يُطْعِمُ الْجَائِعَ وَ يَكْسُو الْعَارِيَ وَ يَرْحَمُ الْمُصَابَ وَ يُؤْوِي الْغَرِيبَ‏ فَذَلِكَ يُشْرِقُ نُورُهُ مِثْلَ الشَّمْسِ أَجْعَلُ لَهُ فِي الظُّلْمَةِ نُوراً وَ فِي الْجَهَالَةِ حِلْماً أَكْلَؤُهُ‏ بِعِزَّتِي وَ أَسْتَحْفِظُهُ مَلَائِكَتِي يَدْعُونِي فَأُلَبِّيهِ وَ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيهِ فَمَثَلُ ذَلِكَ الْعَبْدِ عِنْدِي كَمَثَلِ جَنَّاتِ الْفِرْدَوْسِ لَا يُسْبَقُ أَثْمَارُهَا وَ لَا تَتَغَيَّرُ عَنْ حَالِهَا(1)
    یعنی اي جندب خداوند فرمود نماز کسي را مي پذيرم که در پيشگاه عظمت من خشوع کرده و خويش را از شهوات بخاطر من باز دارد و روزش را با ياد من سر کند و بر مخلوقات من تکبر نورزد و گرسنگان را سير و برهنگان را بپوشاند و بر گرفتاران لطف نمايد و آوارگان را پناه دهد. براي چنين آدمي نوري در تاريکيها و بردباري در نادانيها قرار مي دهم و با عزت خود دربرش مي گيرم و فرشتگانم او را حفاظت مي کنند و اگر مرا خواند اجابتش مي کنم و اگر چيزي بخواهد مي دهم و چنين بنده اي نزد من بسان باغهاي بهشت است که حالشان هيچگاه دگرگون نمي شود.


    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    به اعتقاد بنده از آنجایی که خدا کار عبث و بیهوده نمی کند و نیز از آنجاییکه خداوند نیازمند در تمام جهات نیست لذا از حکم نماز هدف و مقصودی داشته و آن هدف هم رساندن نفع و فایده ای به بنده خود بوده است. آن نفع و فایده هم رساندن بنده به کمال و معنویت یا آنچه که در شریعت اسلام به قرب الهی تعبیر می شود می باشد.
    بله.
    عربی خواندن نماز هم بنا بر حکمت خداست و برای نفع رساندن به انسان است.

    میشه بفرمایید نماز فارسی چه نفعی میرساند که نماز عربی نمیرساند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    و اینکه نماز عربی سفارش شده است می توانید به منابع زیر مراجعه کنید.

    وسائل الشيعه، ج6، ص37؛

    صحيح بخاري، ج1، ص192.

    جامع احادیث الشیعه، ج 5، ص 11

    جامع احادیث الشیعه، ج 5، ص 188-192



    __________________________________________________

    یک سوال : آیا کلمات فارسی میتوانند حق یک کلمه ی قرآن را ادا کنند؟
    مثلا پیرامون کلمه
    حمد کلی تفسیر وجود دارد.آیا می توانید با کلمه فارسی حق این کلمه را ادا کنید؟؟

    قرآن رمز آلود است. مخصوصا سوره حمد که بیشترین تفسیر را به خود اختصاص داده است آیا شما میتوانید اصل سخن موجود در سوره حمد را در نماز بیان کنید!؟یا فقط به یک ترجمه ی کوتاه و معمولی که حق سوره را ادا نمیکند بسنده می کنید!؟

    برای ظهور حضرت مهدی(عج) چه کردیم!؟

    به این تاپیک حتما سر بزنید :
    طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن از دیدگاه امام خامنه ای (حفظه الله )
    تاپیک : شهید سید محمد حسین میر دوستی
    تاپیک های دیگر :
    شهید سید میثم تراهی ***** شهید محسن حججی
    هدفم قدس و آرزویم شهادت!

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود