جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در مقابل چنین افرادی چگونه باید رفتار کنیم؟ (اگر ببخشی می گویند چقدر ساده بود!)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    علاقه
    ............
    نوشته
    19
    حضور
    9 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    77

    در مقابل چنین افرادی چگونه باید رفتار کنیم؟ (اگر ببخشی می گویند چقدر ساده بود!)




    سلام
    نمی دونم سوالمو جای خودش مطرح کردم یا نه اما برام خیلی مجهوله
    ببخشید من حدیث های بسیاری در مورد بخشش خوانده ام که بر دیگران عیب جویی نکنیم و ان ها را ببخشیم
    اما یک سوال ؟ حتما بعضی از ادما رو دیدید که وقتی کار خطایی رو انجام می دن یا زیانی به ما وارد می کنند نمی خواهند بپذیرند که این زیان از ناحیه ان ها بر ما وارد شده است و جالب اینجاست که وقتی ان ها را می بخشیم یک حساب دیگری روی ما باز می کنند یا به زبان ساده تر می گویند طرف چه قدر ساده بود یا از این حرفا
    می خواستم بدونم در مقابل چنین افرادی چگونه باید رفتار کنیم ؟؟؟؟ ایا باز هم بخشش ان ها لازم است ؟؟؟؟ یا مثل خودشان با خودشان رفتار کنیم ؟

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,556
    حضور
    175 روز 12 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58346





    با نام و یاد دوست





    در مقابل چنین افرادی چگونه باید رفتار کنیم؟ (اگر ببخشی می گویند چقدر ساده بود!)








    کارشناس بحث: استاد سمیع



  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط paye2 نمایش پست ها
    سلام
    نمی دونم سوالمو جای خودش مطرح کردم یا نه اما برام خیلی مجهوله
    ببخشید من حدیث های بسیاری در مورد بخشش خوانده ام که بر دیگران عیب جویی نکنیم و ان ها را ببخشیم
    اما یک سوال ؟ حتما بعضی از ادما رو دیدید که وقتی کار خطایی رو انجام می دن یا زیانی به ما وارد می کنند نمی خواهند بپذیرند که این زیان از ناحیه ان ها بر ما وارد شده است و جالب اینجاست که وقتی ان ها را می بخشیم یک حساب دیگری روی ما باز می کنند یا به زبان ساده تر می گویند طرف چه قدر ساده بود یا از این حرفا
    می خواستم بدونم در مقابل چنین افرادی چگونه باید رفتار کنیم ؟؟؟؟ ایا باز هم بخشش ان ها لازم است ؟؟؟؟ یا مثل خودشان با خودشان رفتار کنیم ؟
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و تشکر از سوالی که مطرح فرمودید:
    در مساله عفو و گذشت قضاوت دیگران اصلا مهم نیست تا حدی که ما را ساده لوح بدانند چون عفو و بخشش نشانه کرامت و بزرگواری و مایه عزت و سلامت روح و روان انسان است ،ولی در عین حال بدانیم که عفو گذشت حساب و کتابی دارد چون مواردی پیش می­آید که عفو و گذشت سبب جرأت جانیان و خاطیان می­شود. دراین موارد برای حفظ نظم جامعه و پیش­گیری از تکرار جرم باید از عفو صرف نظر کرد. لذا خداوند در عین اینکه بندگان خود را به عفو و بخشش فرا می­خواند در آیات مختلف مردم را به قتال نیز دعوت می­کند تا حرمت­های الهی حفظ شوند. خداوند در قرآن می­فرماید:
    «و با آنها پیکار کنید تا فتنه (و بت­پرستی و سلب آزادی از مردم) باقی نماند و دین مخصوص خدا گردد. پس اگر (از روش نادرست خود) دست برداشتند (مزاحم آنها نشوید. زیرا) تعدی جز بر ستمگران روا نیست[1]

    هنگامى كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مكّه را فتح كرد، فرمان عفو عمومى صادر فرمود و اين عفو و گذشت اثر بسيار مطلوبى در غالب مردم مكّه گذارد، ولى چند نفر را كه اصلاح‏ پذير نبودند استثناء كرد و فرمان قتل آن‏ها را صادر نمود.

    قال على عليه السلام:
    «الْعَفْوُ يُفْسِدُ مِنَ اللَّئيمِ بِقَدْرِ اصْلاحِه‏ مِنَ الْكَريمِ»[2]عفو و بخشش گاه در مورد شخص «كريم» و گاه نسبت به شخص «لئيم» كه مرتكب خطا شده‏ اند و مورد عفو قرار گرفته‏ اند، مى‏ باشد. طبق اين تفسير معناى روايت چنين مى ‏شود: اگر آدم‏هاى كريمِ خطاكار مورد عفو قرار گيرند موجب إصلاح آنان مى‏ گردد، ولى عفو انسان‏هاى پست و لئيم نه تنها موجب اصلاح آنان نم ى‏شود، بلكه از آن سوء استفاده مى‏ كنند و جسور و جرى شده و به فساد بيش‏تر مى‏ پردازند، پس نتيجه عفو آنان إفساد است.
    پس عفو و بخشش نشانه شخصیت و بزرگواری انسان است و پسندیده است اگر چه دیگران ما را ساده تلقی کنند مگر در مواردی که عفو و بخشش باعث جسور شدن شخص خطا کار شود که در این صورت عفو و بخشش لازم نیست.
    موفق باشید
    پی‌نوشت:
    1-بقره / 193
    2-بحارالانوار،ج74،ص419

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۱:۰۷

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    دین
    نوشته
    484
    حضور
    15 روز 8 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    2018



    نقل قول نوشته اصلی توسط paye2 نمایش پست ها
    سلام
    نمی دونم سوالمو جای خودش مطرح کردم یا نه اما برام خیلی مجهوله
    ببخشید من حدیث های بسیاری در مورد بخشش خوانده ام که بر دیگران عیب جویی نکنیم و ان ها را ببخشیم
    اما یک سوال ؟ حتما بعضی از ادما رو دیدید که وقتی کار خطایی رو انجام می دن یا زیانی به ما وارد می کنند نمی خواهند بپذیرند که این زیان از ناحیه ان ها بر ما وارد شده است و جالب اینجاست که وقتی ان ها را می بخشیم یک حساب دیگری روی ما باز می کنند یا به زبان ساده تر می گویند طرف چه قدر ساده بود یا از این حرفا
    می خواستم بدونم در مقابل چنین افرادی چگونه باید رفتار کنیم ؟؟؟؟ ایا باز هم بخشش ان ها لازم است ؟؟؟؟ یا مثل خودشان با خودشان رفتار کنیم ؟
    سلام
    فقط مواظب باشیم که اگر عمدی نبوده درست تصمیم بگیریم و دچار غیبت کردن نشویم
    و اگر لازم است زیان او جبران شود به او گوشزد کنیم. و اگر قبول نکرد نسبت به شکایت از او پیش مسئولش یا قاضی، او را آگاه کنیم
    باسمه تعالی

    هیچ ذکری بالاتر از ذکر عملی نیست
    هیچ ذکرعملی بالاتر از ترک معصیت نیست

    (مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت
    )

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط paye2 نمایش پست ها
    سلام
    نمی دونم سوالمو جای خودش مطرح کردم یا نه اما برام خیلی مجهوله
    ببخشید من حدیث های بسیاری در مورد بخشش خوانده ام که بر دیگران عیب جویی نکنیم و ان ها را ببخشیم
    اما یک سوال ؟ حتما بعضی از ادما رو دیدید که وقتی کار خطایی رو انجام می دن یا زیانی به ما وارد می کنند نمی خواهند بپذیرند که این زیان از ناحیه ان ها بر ما وارد شده است و جالب اینجاست که وقتی ان ها را می بخشیم یک حساب دیگری روی ما باز می کنند یا به زبان ساده تر می گویند طرف چه قدر ساده بود یا از این حرفا
    می خواستم بدونم در مقابل چنین افرادی چگونه باید رفتار کنیم ؟؟؟؟ ایا باز هم بخشش ان ها لازم است ؟؟؟؟ یا مثل خودشان با خودشان رفتار کنیم ؟
    بخشش در جایی وارد هست که خود فرد از انسان طلب بخشش کرده باشد. یا اینکه بدانیم پشیمان شده اما مقابله به مثل یا بدگویی از وی کار صحیحی نیست.
    ویرایش توسط Serat : ۱۳۹۲/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۷:۰۷
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    266
    حضور
    3 روز 21 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1504



    نقل قول نوشته اصلی توسط paye2 نمایش پست ها
    که وقتی ان ها را می بخشیم یک حساب دیگری روی ما باز می کنند یا به زبان ساده تر می گویند طرف چه قدر ساده بود یا از این حرفا
    می خواستم بدونم در مقابل چنین افرادی چگونه باید رفتار کنیم ؟؟؟؟ ایا باز هم بخشش ان ها لازم است ؟؟؟؟ یا مثل خودشان با خودشان رفتار کنیم ؟
    سلام...
    بایدبا آنان در کمال خون سردی رفتار شود من که اصلا و ابدا به حرف های آنان توجهی ندارنم و اگر نیز بی احترامی کنن بهشون می گم آره ساده م به شما چه؟برا خودمم شما هم توجهی نکنید
    وقتی عقل عاشق شود ، عشق عاقل می شود
    آنگاه شهید می شوی ...
    شهید چمران...


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    111
    حضور
    4 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    343



    با سلام و درود
    پس چه کنیم اگر مقابله به مثل نکنیم حالا بدگویی یه چیزی کار درستی نیست
    اما راه حل چیه
    به نظر من اگه یه بار یه تو دهنی محکم بخورن دفعه ی دیگه هرگز جرئت نمیکنن

  15. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط saba نمایش پست ها
    با سلام و درود
    پس چه کنیم اگر مقابله به مثل نکنیم حالا بدگویی یه چیزی کار درستی نیست
    اما راه حل چیه
    به نظر من اگه یه بار یه تو دهنی محکم بخورن دفعه ی دیگه هرگز جرئت نمیکنن
    باسمه تعالی
    راه حل را قرآن کریم بیان فرموده:
    «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاما»[فرقان،63]؛ «و بندگان خاص خداى رحمان آنان هستند كه بر روى زمين به تواضع و فروتنى راه روند و هر گاه مردم جاهل به آنها خطاب (و عتابى) كنند با سلامت نفس (و زبان خوش) جواب دهند»


  16. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428

    جمع بندی




    پرسش:
    حتما بعضی از انسان‌ها را دیده‌اید که وقتی کار خطایی را انجام می دهند یا زیانی به ما وارد می‌کنند نمی‌خواهند بپذیرند که این زیان از ناحیه آن‌ها بر ما وارد شده است و جالب اینجاست که وقتی آن‌ها را می بخشیم یک حساب دیگری روی ما باز می‌کنند یا به زبان ساده تر می گویند طرف چه قدر ساده بود
    می‌خواستم بدانم در مقابل چنین افرادی چگونه باید رفتار کنیم ؟یا باز هم بخشش آن‌ها لازم است؟ یا مثل خودشان رفتار کنیم ؟




    پاسخ:
    در مساله عفو و گذشت قضاوت دیگران اصلا مهم نیست تا حدی که ما را ساده لوح بدانند چون عفو و بخشش نشانه کرامت و بزرگواری و مایه عزت و سلامت روح و روان انسان است ،ولی در عین حال بدانیم که عفو گذشت حساب و کتابی دارد چون مواردی پیش می­آید که عفو و گذشت سبب جرأت جانیان و خاطیان می­شود. دراین موارد برای حفظ نظم جامعه و پیش­گیری از تکرار جرم باید از عفو صرف نظر کرد. لذا خداوند در عین اینکه بندگان خود را به عفو و بخشش فرا می­خواند در آیات مختلف مردم را به قتال نیز دعوت می­کند تا حرمت­های الهی حفظ شوند. خداوند در قرآن می­فرماید:
    «و با آنها پیکار کنید تا فتنه (و بت­پرستی و سلب آزادی از مردم) باقی نماند و دین مخصوص خدا گردد. پس اگر (از روش نادرست خود) دست برداشتند (مزاحم آنها نشوید. زیرا) تعدی جز بر ستمگران روا نیست[1]

    هنگامى كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مكّه را فتح كرد، فرمان عفو عمومى صادر فرمود و اين عفو و گذشت اثر بسيار مطلوبى در غالب مردم مكّه گذارد، ولى چند نفر را كه اصلاح‏ پذير نبودند استثناء كرد و فرمان قتل آن‏ها را صادر نمود.

    على عليه السلام میفرمایند:«الْعَفْوُ يُفْسِدُ مِنَ اللَّئيمِ بِقَدْرِ اصْلاحِه‏ مِنَ الْكَريمِ»[2]عفو و بخشش گاه در مورد شخص «كريم» و گاه نسبت به شخص «لئيم» كه مرتكب خطا شده‏ اند و مورد عفو قرار گرفته‏ اند، مى‏ باشد. طبق اين تفسير معناى روايت چنين مى ‏شود:

    اگر آدم‏هاى كريمِ خطاكار مورد عفو قرار گيرند موجب إصلاح آنان مى‏ گردد، ولى عفو انسان‏هاى پست و لئيم نه تنها موجب اصلاح آنان نم ى‏شود، بلكه از آن سوء استفاده مى‏ كنند و جسور و جرى شده و به فساد بيش‏تر مى‏ پردازند، پس نتيجه عفو آنان إفساد است.
    پس عفو و بخشش نشانه شخصیت و بزرگواری انسان است و پسندیده است اگر چه دیگران ما را ساده تلقی کنند مگر در مواردی که عفو و بخشش باعث جسور شدن شخص خطا کار شود که در این صورت عفو و بخشش لازم نیست.
    موفق باشید



    پی‌نوشت:
    1-بقره / 193
    2-بحارالانوار،ج74،ص419

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ در ساعت ۱۲:۵۸

  17. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود