صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نهی در آیه 12 سوره حجرات

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 13 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37596

    اشاره نهی در آیه 12 سوره حجرات




    سلام علیکم
    من شنیدم در عربی انواع نهی داریم ، مثل نهی ارشادی ، نهی تحریمی و ....
    میخواستم بدونم نهی موجود در آیه " 12 حجرات" چه نوع نهی ای است؟ لطفا توضیح دهید .
    با تشکر
    ویرایش توسط باغ بهشت : ۱۳۹۲/۱۱/۰۱ در ساعت ۱۲:۳۲

    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58286



    با نام و یاد دوست




    نهی در آیه 12 سوره حجرات








    کارشناس بحث: استاد صدیقین


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
    سلام علیکم
    من شنیدم در عربی انواع نهی داریم ، مثل نهی ارشادی ، نهی تحریمی و ....
    میخواستم بدونم نهی موجود در آیه " 12 حجرات" چه نوع نهی ای است؟ لطفا توضیح دهید .
    با تشکر
    علیکم السلام

    گاهى خداوند از چيزى نهى مى‏ كند به عنوان اينكه صاحب اختيار انسان و مولاى او است و اطاعت فرمانش بر هر انسانى لازم است. چنين نهیی را «نهى مولوى» می نامند، اما گاهى از چيزى نهى مى‏ كند، تنها به این خاطر كه به انسان بگويد ارتكاب اين عمل اثر نامطلوبى برایش دارد، این را را نهی ارشادی می نامند؛ درست همانند نهى طبيب از غذاهاى مضر و زيانبخش؛ شک نيست اگر بيمار مخالف دستور طبيب عمل كند، نه توهينى به او كرده و نه مخالفتى با شخص او نموده است، بلكه ارشاد و راهنمايى او را ناديده گرفته و در نتیجه تنها خود را به زحمت انداخته است.(تفسير نمونه، ج‏6، ص 124 و 125)

    با این توضیحات، ظاهرا نهی های وارد شده در آیه 12 سوره حجرات، نهی مولوی است و دال بر حرمت است؛ یعنی عبارت «وَ لا تَجَسَّسُوا» (و هرگز [در كار ديگران] تجسّس نكنيد)، دال بر حرمت تجسس است، و عبارت «وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً» (و هيچ يک از شما ديگرى را غيبت نكند)، هم دال بر حرمت غیبت است.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۱۱/۰۱ در ساعت ۰۸:۵۶

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 13 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37596



    سلام مجدد
    در قرآن نهی ارشادی هم موجود است؟ در صورت موجود بودن میشه نمونه ای برام مثال بزنید؟
    باتشکر

    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    672
    حضور
    4 روز 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    24
    صلوات
    3667



    سلام
    چرا بهش میگن نهی مولوی؟!

    ضمنا آیا میشه با استفاده از آیه نام برده بگوییم که خدا محدوده سخن گفتن را برای ما مشخص کرده؟!
    متشکرم فراوان

  11. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
    سلام مجدد
    در قرآن نهی ارشادی هم موجود است؟ در صورت موجود بودن میشه نمونه ای برام مثال بزنید؟
    باتشکر
    وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ


  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط دوستدار علی نمایش پست ها
    سلام
    چرا بهش میگن نهی مولوی؟!
    سلام

    چون مولی (که در اینجا منظور خدای سبحان است)، چنین دستوری داده لذا به آن نهی مولوی می گویند؛

    از آنجا که خدای سبحان بر بندگان ولایت تام دارد و صاحب اختیار حقیقی آنان است، لذا می تواند آنها را امر و نهی کند. منشأ چنین امر و نهیی، ولایت حقیقی خدای سبحان بر بندگانش است، لذا به آن امر و نهی مولوی می گویند. انجام چنین امری و نهیی الزامی است و در صورت تمرد و نافرمانی، عقاب دارد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۱۱/۰۱ در ساعت ۲۳:۳۸

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
    سلام مجدد
    در قرآن نهی ارشادی هم موجود است؟ در صورت موجود بودن میشه نمونه ای برام مثال بزنید؟
    باتشکر
    سلام

    در کتاب جواهر البلاغه، برای نهی ارشادی، به آیه 101 سوره مائده مثال زده شده (1):

    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ...
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از چيزهايى نپرسيد كه اگر براى شما آشكار گردد، شما را ناراحت مى ‏كند...


    استاد مکارم درباره این بخش از آیه کریمه اینگونه توضیح می دهد:

    سؤالات نابجا!
    شک نيست كه سؤال كردن كليد فهم حقائق است، و به همين دليل كسانى كه كمتر مى‏ پرسند كمتر مى‏ دانند، و در آيات و روايات اسلامى نيز به مسلمانان دستور اكيد داده شده است كه هر چه را نمى‏ دانند بپرسند، ولى از آنجا كه هر قانونى معمولا استثنايى دارد، اين اصل اساسى تعليم و تربيت نيز استثنايى دارد و آن اينكه گاهى پاره‏ اى از مسائل، پنهان بودنش براى حفظ نظام اجتماع و تامين مصالح افراد بهتر است؛ در اينگونه موارد، جستجوها و پرسش هاى پى در پى براى پرده برداشتن از روى واقعيت، نه تنها فضيلتى ندارد بلكه مذموم و ناپسند نيز مى‏ باشد؛ به عنوان مثال، غالب پزشكان صلاح را در اين مى‏ دانند كه بيماري هاى سخت و وحشتناک را از شخص بيمار مكتوم دارند و گاهى تنها اطرافيان او را در جريان بیماری مى‏ گذارند با اين شرط كه آن را از بيمار پنهان دارند، زيرا تجربه نشان داده، بيشتر مردم اگر از عمق بيمارى خود آگاه شوند گرفتار وحشتى مى‏ گردند كه اگر كشنده نباشد لااقل بهبودى را به تاخير مى‏ اندازد.
    در اينگونه موارد، بيمار هرگز نبايد در برابر طبيب دلسوز خود به سؤال و اصرار بپردازد، زيرا اصرارهاى مكرر او گاهى چنان ميدان را بر طبيب تنگ‏ مى‏ كند كه براى آسودگى خود و رسيدگى به ساير بيماران جز اين نمى‏ بيند كه حقيقت را براى اين «بيمار لجوج» آشكار سازد اگر چه او از اين رهگذر زيان هايى ببيند.

    همچنين مردم در همكاري هاى خود نياز به خوش‏ بينى دارند و براى حفظ اين سرمايه بزرگ، صلاح اين است كه از تمام جزئيات حال يكديگر باخبر نباشند، زيرا بالاخره هر كس نقطه ضعفى دارد و فاش شدن تمام نقطه‏ هاى ضعف، همكارى‏ هاى افراد را با اشكال مواجه مى‏ كند، مثلا ممكن است يك فرد با شخصيت و مفید، تصادفا در يک خانواده ای که در منزلت اجتماعی پایينی قرار داشته متولد شده باشد! اكنون اگر سابقه او فاش شود، ممكن است آثار وجودى او در جامعه متزلزل گردد. در اين گونه موارد، به هيچوجه نبايد افراد جامعه اصرارى داشته باشند و به جستجو برخيزند.

    يا مثلا بسيارى از نقشه‏ ها و طرح هاى مبارزات اجتماعى بايد تا هنگام عمل مكتوم باشد و اصرار در افشاى آنها می تواند مانع موفقيت و پيروزى اجتماع گردد.

    اينها و امثال آن، مواردى است كه سؤال كردن درباره آنها صحيح نيست و رهبران تا در فشار زياد قرار نگيرند، نبايد آنها را پاسخ گويند.

    قرآن در آيه فوق به اين موضوع اشاره كرده، صريحا مى‏ فرماید: اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از امورى كه افشاى آنها باعث ناراحتى و دردسر شما مى‏ شود، پرسش نكنيد (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ). (2)


    -------------------------
    1- جواهر البلاغه، سید احمد هاشمی، ص 70
    2- تفسير نمونه، ج‏5، ص 97
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۱۱/۰۱ در ساعت ۲۳:۴۰

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط دوستدار علی نمایش پست ها
    ضمنا آیا میشه با استفاده از آیه نام برده بگوییم که خدا محدوده سخن گفتن را برای ما مشخص کرده؟!
    متشکرم فراوان
    تمام امر و نهی های مولوی، در واقع بیانگر محدوده ی گفتار و رفتار آدمی است، و شاهراه مستقیم زندگی پاکیزه و سالم را فراروی او ترسیم می نماید. قرآن کریم در موارد متعددی بعد از ذکر یک سری احکام، از آنها با تعبیر «حدود» یاد می کند؛ به عنوان نمونه:

    تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (بقره/187)
    اين، مرزهاى الهى است پس به آن نزديک نشويد

    تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (بقره/229)
    اينها حدود و مرزهاى الهى است از آن، تجاوز نكنيد و هر كس از آن تجاوز كند، ستمگر است

    وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُها لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (بقره/230)
    اينها حدود الهى است كه (خدا) آن را براى گروهى كه آگاهند، بيان مى‏ نمايد

    آیه مورد بحث از سوره حجرات هم بخشی از حدود غیر مجاز گفتار و رفتار را بیان می کند. البته این کریمه در صدد بیان همه محدوده های مجاز و غیر مجاز گفتار و رفتار نیست اما به بخش مهمی از آن اشاره کرده است.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۱۱/۰۱ در ساعت ۲۳:۵۲

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 13 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37596



    سلام
    آیه یا آیات دیگه ای داریم که حدود سخن گفتن رو برای ما روشن کرده باشه؟
    باتشکر از توضیحات جامع شما استاد گرامی

    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود