جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا نماز و روزه افرادی که قهر می کنند در زمان قهر قبول است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2463

    پرسش آیا نماز و روزه افرادی که قهر می کنند در زمان قهر قبول است؟




    با سلام
    آیا نماز و روزه و خمس و زکات افرادی که قهر می کنند در زمان قهر قبول است؟
    1-به شرطی که دو طرف قهر مقصر باشند(اگر عامل قهر جهالت و لجبازی دو طرف - اخلاق بد - توهین و بی حرمتی باشد )
    2-به شرطی که یک طرف مقصر باشد (اگر عامل قهر جهالت و لجبازی یک طرف - اخلاق بد - توهین و بی حرمتی باشد )
    این سوال را از این جهت می کنم که می گویند اگر دو مسلمان سه روز با هم قهر کنند از اسلام خارج می شوند
    نوع قهر هم این طور بگیریم که هرگز با هم صحبتی نکنند و از هم تنفر داشته باشند(نه قهری که صرفا جهت نشان دادن ناراحتی باشد و به راحتی حل شود)
    زمان قهر هم از سه روز و یک ثانیه تا چند سال!
    میخواستم نظر ایت الله خامنه ای رو بدونم(حکم شرعی)
    میبخشید اینقدر با جزئیات گفتم به نظرم رسید شاید شرایط مختلف حکمش فرق کنه!
    با تشکر از کارشناس محترم

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,511
    حضور
    174 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58276



    با نام و یاد دوست




    آیا نماز و روزه افرادی که قهر می کنند در زمان قهر قبول است؟








    کارشناس بحث: استاد نور و استاد حنیف

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ در ساعت ۱۹:۰۶ دلیل: درج کارشناس پاسخگوی دوم

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,849
    حضور
    47 روز 12 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17953



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد اسلام نمایش پست ها
    با سلام
    آیا نماز و روزه و خمس و زکات افرادی که قهر می کنند در زمان قهر قبول است؟
    1-به شرطی که دو طرف قهر مقصر باشند(اگر عامل قهر جهالت و لجبازی دو طرف - اخلاق بد - توهین و بی حرمتی باشد )
    2-به شرطی که یک طرف مقصر باشد (اگر عامل قهر جهالت و لجبازی یک طرف - اخلاق بد - توهین و بی حرمتی باشد )
    این سوال را از این جهت می کنم که می گویند اگر دو مسلمان سه روز با هم قهر کنند از اسلام خارج می شوند
    نوع قهر هم این طور بگیریم که هرگز با هم صحبتی نکنند و از هم تنفر داشته باشند(نه قهری که صرفا جهت نشان دادن ناراحتی باشد و به راحتی حل شود)
    زمان قهر هم از سه روز و یک ثانیه تا چند سال!
    میخواستم نظر ایت الله خامنه ای رو بدونم(حکم شرعی)
    میبخشید اینقدر با جزئیات گفتم به نظرم رسید شاید شرایط مختلف حکمش فرق کنه!
    با تشکر از کارشناس محترم
    با سلام و عرض ادب

    خواهش میکنیم و ممنون از پیگیری شما
    برای دریافت پاسخ به استفتای زیر مطابق با نظر مقام معظم رهبری توجه نمایید:

    آيا ادامه قهر و دشمنى بين دو نفر، تا مدت سه روز موجب بطلان نماز و روزه آنها مى‏ گردد؟
    وقوع دشمنى و قهر بين دو نفر، نماز و روزه را باطل نمى‏ کند، گرچه اين عمل شرعاً مذموم است.

    آیه الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،س509


  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    730
    حضور
    40 روز 19 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    3006



    نقل قول نوشته اصلی توسط جوجه اردک زشت نمایش پست ها
    با سلام
    آیا نماز و روزه و خمس و زکات افرادی که قهر می کنند در زمان قهر قبول است؟
    1-به شرطی که دو طرف قهر مقصر باشند(اگر عامل قهر جهالت و لجبازی دو طرف - اخلاق بد - توهین و بی حرمتی باشد )
    2-به شرطی که یک طرف مقصر باشد (اگر عامل قهر جهالت و لجبازی یک طرف - اخلاق بد - توهین و بی حرمتی باشد )
    این سوال را از این جهت می کنم که می گویند اگر دو مسلمان سه روز با هم قهر کنند از اسلام خارج می شوند
    نوع قهر هم این طور بگیریم که هرگز با هم صحبتی نکنند و از هم تنفر داشته باشند(نه قهری که صرفا جهت نشان دادن ناراحتی باشد و به راحتی حل شود)
    زمان قهر هم از سه روز و یک ثانیه تا چند سال!
    میخواستم نظر ایت الله خامنه ای رو بدونم(حکم شرعی)
    میبخشید اینقدر با جزئیات گفتم به نظرم رسید شاید شرایط مختلف حکمش فرق کنه!
    با تشکر از کارشناس محترم
    بسم الله الرحمن الرحیم
    عرض سلام و احترام

    هر عملی که انسان انجام می دهد، (حتی غیر از عبادات)، از دو منظر قابل بررسی و ارزیابی هستند.
    یکی صحت و درستی عمل، و دیگری کمال عمل. یعنی انجام شدن به بهترین شکل.

    اجازه بدهید با یک مثال منظور را واضح تر بیان کنم.
    مثلا مادرتان از شما می خواهد که برای منزل خرید کنید.
    شما با کمال میل، خرید را انجام داده و هر آنچه مادرتان خواسته، به همان شکل و کیفیت برایش تهیه می کنید.
    این عمل هم درست است و هم کامل. پس از سوی مادرتان پذیرفته شده و از شما قدردانی و تشکر می شود.

    اما ممکن است خیلی دیر، بعد از چندین بار گفتن، و در نهایت هم با هزاران غرولند، اوقات تلخی، شکایت و امثال اینها، خرید کنید.
    اینجا هم عمل انجام شده. اما قطعا قبول دارید که این عملی نیست که بتوانید انتظار قدردانی یا تشکر داشته باشید.
    حالا تصور بفرمایید که همین خریدی که بعد از اینهمه دردسر انجام شده، دقیقا همان که مادرتان می خواسته هم نباشد. مثلا از لحاظ کیفیت، یا رنگ و امثال اینها. واضح است که باز هم میزان پذیرش و قبول شدن آن از طرف مادرتان کمتر می شود.

    در مورد عبادات هم چنین حالتی را می توان متصور شد.
    (با این توجه که ما عبادت را صرفا برای سعادت خودمان انجام می دهیم و خداوند نفعی از آن نمی برد)
    اینکه فرموده اند در حالت قهر و دشمنی، عبادات مورد قبول نیست؛ ناظر به وجه دوم است.

    چنانچه پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مى‏ فرمايد:



    أَيُّما مُسلِمَينِ تَهاجَرا فَمَكَثا ثَلاثا لايَصطَلِحانِ اِلاّ كانا خارِجَينِ مِنَ السلامِ، وَ لَم يَكُن بَينَهُما وَلايَةٌ فَاَيُّهُما سَبَقَ اِلى كَلامِ اَخيهِ كانَ السّابِقَ اِلَى الجَنَّةِ يَومَ الحِسابِ1

    دو مسلمانى كه سه روز با هم قهر كنند و آشتى ننمايند، هر دو از اسلام بيرون مى ‏روند و ميان آنان هيچ پيوند دينى نيست و هر كدام از آنها پيش از ديگرى با برادرش حرف بزند، در روز قيامت زودتر به بهشت مى‏ رود.

    در این حدیث شریف، منظور این نیست که واقعا این دو نفر از اسلام خارج شده و حکم کافر بر آنها مترتب شود، بلکه معناي مسلمان نبودن در اينگونه موارد، مسلمان كامل نبودن است؛ يعني اسلامِ كسي كه با برادر مسلمان خود قهر كند اسلام ناقصي است.

    اعمال و عبادات هم اینطور نیست که صحیح نباشند، یا به طور کلی در پرونده اعمال ثبت نشوند، ولی قاعدتا کامل نیست و انسان بهره ای را که باید ببرد، از این عمل نخواهد برد.




    1. کافی، ج2، ص345


    آیا نماز و روزه افرادی که قهر می کنند در زمان قهر قبول است؟

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم "اٍنّی بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الأَخلاق"


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3698



    با سلام

    کسی که با مسلمانی قهر است باید با او آشتی کند وگرنه بار گناهش بیشتر می شود، و هرکس از این دو نفری که باهم قهر هستند توبه نمود و از کرده خویش پشیمان شد، باید نزد آن دیگری برود و به او سلام کند و اگر آن شخص جواب سلامش را نداد و صلح نکرد گناه تنها بر عهده او می‌ماند، ابوایوب رضی الله عنه می‌گوید: پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «لا یحِلُّ لمُسْلِمٍ أنْ یَهْجُرَ أخَاهُ فوْقَ ثَلاثِ لَیال: یلتَقِیان، فیُعرِضُ هذا ویُعرِضُ هذا، وخَیْرُهُما الَّذِی ‏یبْدأ بالسَّلامِ» متفقٌ علیه.‏
    یعنی: برای هیچ مسلمانی جایز نیست که بیش از سه روز با برادر مسلمانش قهر کند به گونه‌ای که هرگاه یکدیگر را ببینند از همدیگر روی بگرداند و بهترین آنها کسی است که ابتدا اسلام کند (و برای صلح پیشقدم باشد).
    اگر قهرکردن و قطع رابطه به خاطر امری شرعی همچون ترک نماز و یا انجام گناهی دیگر باشد، در صورتی که قطع رابطه با او تأثیری داشته باشد و او به خطای خود پی ببرد و برای اصلاح خویش اقدام کند، در این صورت قهرنمودن و قطع رابطه بر او هیچ تأثیری نداشته باشد، بلکه برعکس، او بیشتر به گناه و سرکشی خود رو می‌آورد، پس در این صورت قهرکردن با او جایز نیست، زیرا قطع رابطه با او هیچ مصلحتی ندارد, در این صورت باید به او نزدیک‌تر شد و به او احسان و نیکی کرد و به وسیله پند و موعظه برای اصلاح او باید کوشید.

    ویرایش توسط yalda solimani : ۱۳۹۶/۰۲/۳۰ در ساعت ۲۲:۱۴
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    730
    حضور
    40 روز 19 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    3006

    جمع بندی





    سوال:آیا نماز و روزه و خمس و زکات افرادی که قهر می کنند در زمان قهر قبول است؟
    1-به شرطی که دو طرف قهر مقصر باشند (اگر عامل قهر جهالت و لجبازی دو طرف - اخلاق بد - توهین و بی حرمتی باشد)
    2-به شرطی که یک طرف مقصر باشد (اگر عامل قهر جهالت و لجبازی یک طرف - اخلاق بد - توهین و بی حرمتی باشد)
    این سوال را از این جهت می کنم که می گویند اگر دو مسلمان سه روز با هم قهر کنند از اسلام خارج می شوند.
    نوع قهر هم این طور بگیریم که هرگز با هم صحبتی نکنند و از هم تنفر داشته باشند (نه قهری که صرفا جهت نشان دادن ناراحتی باشد و به راحتی حل شود)
    زمان قهر هم از سه روز و یک ثانیه تا چند سال!
    میخواستم نظر ایت الله خامنه ای رو بدونم (حکم شرعی)


    پاسخ فقهی:
    برای دریافت پاسخ به استفتای زیر مطابق با نظر مقام معظم رهبری توجه نمایید:
    آيا ادامه قهر و دشمنى بين دو نفر، تا مدت سه روز موجب بطلان نماز و روزه آنها مى‏ گردد؟
    وقوع دشمنى و قهر بين دو نفر، نماز و روزه را باطل نمى‏ کند، گرچه اين عمل شرعاً مذموم است.1


    پاسخ اخلاقی:
    هر عملی که انسان انجام می دهد، (حتی غیر از عبادات)، از دو منظر قابل بررسی و ارزیابی هستند. یکی صحت و درستی عمل، و دیگری کمال عمل. یعنی انجام شدن به بهترین شکل.

    اجازه بدهید با یک مثال منظور را واضح تر بیان کنم. مثلا مادرتان از شما می خواهد که برای منزل خرید کنید. شما با کمال میل، خرید را انجام داده و هر آنچه مادرتان خواسته، به همان شکل و کیفیت برایش تهیه می کنید. این عمل هم درست است و هم کامل. پس از سوی مادرتان پذیرفته شده و از شما قدردانی و تشکر می شود.

    اما ممکن است خیلی دیر، بعد از چندین بار گفتن، و در نهایت هم با هزاران غرولند، اوقات تلخی، شکایت و امثال اینها، خرید کنید. اینجا هم عمل انجام شده. اما قطعا قبول دارید که این عملی نیست که بتوانید انتظار قدردانی یا تشکر داشته باشید.
    حالا تصور بفرمایید که همین خریدی که بعد از اینهمه دردسر انجام شده، دقیقا همان که مادرتان می خواسته هم نباشد. مثلا از لحاظ کیفیت، یا رنگ و امثال اینها. واضح است که باز هم میزان پذیرش و قبول شدن آن از طرف مادرتان کمتر می شود.

    در مورد عبادات هم چنین حالتی را می توان متصور شد. (با این توجه که ما عبادت را صرفا برای سعادت خودمان انجام می دهیم و خداوند نفعی از آن نمی برد) اینکه فرموده اند در حالت قهر و دشمنی، عبادات مورد قبول نیست؛ ناظر به وجه دوم است. چنانچه پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مى‏ فرمايد:

    أَيُّما مُسلِمَينِ تَهاجَرا فَمَكَثا ثَلاثا لايَصطَلِحانِ اِلاّ كانا خارِجَينِ مِنَ السلامِ، وَ لَم يَكُن بَينَهُما وَلايَةٌ فَاَيُّهُما سَبَقَ اِلى كَلامِ اَخيهِ كانَ السّابِقَ اِلَى الجَنَّةِ يَومَ الحِسابِ2
    دو مسلمانى كه سه روز با هم قهر كنند و آشتى ننمايند، هر دو از اسلام بيرون مى ‏روند و ميان آنان هيچ پيوند دينى نيست و هر كدام از آنها پيش از ديگرى با برادرش حرف بزند، در روز قيامت زودتر به بهشت مى‏ رود.


    در این حدیث شریف، منظور این نیست که واقعا این دو نفر از اسلام خارج شده و حکم کافر بر آنها مترتب شود، بلکه معناي مسلمان نبودن در اينگونه موارد، مسلمان كامل نبودن است؛ يعني اسلامِ كسي كه با برادر مسلمان خود قهر كند اسلام ناقصي است. اعمال و عبادات هم اینطور نیست که صحیح نباشند، یا به طور کلی در پرونده اعمال ثبت نشوند، ولی قاعدتا کامل نیست و انسان بهره ای را که باید ببرد، از این عمل نخواهد برد.




    پی نوشت:
    1. آیه الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،س509
    2. کافی، ج2، ص345


    آیا نماز و روزه افرادی که قهر می کنند در زمان قهر قبول است؟

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم "اٍنّی بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الأَخلاق"


  13. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود