صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: از ماست که بر ماست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149

    اشاره از ماست که بر ماست؟




    سلام. قرآن در برخی مواضع می فرماید که هر مصیبتی به ما می رسد، به خاطر خود ماست.(شوری:30 و نساء:79)

    نظر به اینکه می فرماید «هر مصیبتی» آیا موارد ذیل نیز به خاطر خود ما به سر ما می آیند:

    الف)افرادی که ناقص الخلقه به دنیا می آیند.

    ب)حوادث طبیعی که گاهی شهری را ویران می کند و خوب و بد را با هم نابود می کند. آیا اینجا هم مصیبت وارده به کودکان و نوجوانان نابالغ و انسانهای مؤمن، به خاطر خودشان است؟

    ج)مرگ عزیزان، که مصیبتی بزرگ است، آیا به خاطر ماست؟ آیا اگر فرزندی معصوم باشد، پدر و مادرش نخواهند مرد؟

    با تشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۴:۴۹

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    از ماست که بر ماست؟








    کارشناس بحث: استاد رئوف



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,333
    حضور
    28 روز 20 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973

    مصائب




    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    سلام. قرآن در برخی مواضع می فرماید که هر مصیبتی به ما می رسد، به خاطر خود ماست.(شوری:30 و نساء:79)

    نظر به اینکه می فرماید «هر مصیبتی» آیا موارد ذیل نیز به خاطر خود ما به سر ما می آیند:

    الف)افرادی که ناقص الخلقه به دنیا می آیند.

    ب)حوادث طبیعی که گاهی شهری را ویران می کند و خوب و بد را با هم نابود می کند. آیا اینجا هم مصیبت وارده به کودکان و نوجوانان نابالغ و انسانهای مؤمن، به خاطر خودشان است؟

    ج)مرگ عزیزان، که مصیبتی بزرگ است، آیا به خاطر ماست؟ آیا اگر فرزندی معصوم باشد، پدر و مادرش نخواهند مرد؟

    با تشکر

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    چند مطلب:

    - اولین مطلب این است که نباید شرور عالم را تنها منحصر در عملکرد انسان ها دانست و آیاتی که شما ذکر کرده اید، بیانگر یک نوع از این شرور هستند و انواع دیگری نیز وجود دارد، به طور مثال در حدیثی از امام علی (ع) می خوانیم: "ان البلاء للظالم ادب و للمؤمن امتحان و للانبياء درجه" (1) بلا براي ستمگر تأديب است و براي مؤمن امتحان و براي پيامبر، مقام و درجه است. با توجه به این حدیث، می توان گفت که چنین نیست که تمام مصیبت ها و بلاها به خاطر انجام گناه باشد، بلکه تنها نوع اول که در حدیث بیان شده است، به خاطر ظلم و گناه فرد است. این در حالی است که گاهی مومن مبتلا به بلایی می شود نه از آن رو که گناه کرده است بلکه از این جهت که مورد امتحان واقع می شود و در مورد پیامبر نیز بلائی به جهت ارتقاء مقام او می تواند باشد.

    - افرادی که ناقص الخلقه به دنیا می آیند معمولا به جهت آن است که نکات بهداشتی توسط والدین رعایت نمی شود و آزمایش هایی که آنها باید انجام می دادند تا از تولد فرزند ناقص الخلقه جلوگیری کنند، انجام نداده اند و به نوعی به عملکرد خود بشر باز می گردد.

    - حوادث طبیعی طبق برخی از احادیث می تواند معلول ارتکاب گناه باشد، البته این بدان معنا نیست که تنها علل اتفاق این حوادث گناه است بلکه این یک پدیده ی طبیعی است که با توجه به شرایط طبیعت رخ می دهد هرچند گاهی نیز با توجه به روایات می تواند به جهت کثرت گناه باشد که البته این مسئله هم به نوعی بشری است.

    - در مورد مرگ عزیزان نیز باید به این نکته توجه کرد که این اتفاق برای همه انسان ها حتی معصومین رخ داده است و لزوما به معنای ارتکاب گناه نیست بلکه یک مسئله طبیعی است که انسان ها پس از طی عمر خود، از دنیا می روند. البته یکی از کوتاه ترین راه ها برای رسیدن به رضای الهی صبر در مصائب است که موجب ارتقای رتبه معنوی می شود مطلبی که در حدیث نیز بیان شده است.

    - در مورد اعمالی که دیگران انجام می دهند و ضرر آن به افراد دیگر می رسد (مانند بحث خلقت ناقص یا گناه عده ای و عذاب فراگیر برای همه) باید به این نکته توجه داشت که اگر عمل فردی باعث سلب نعمت از فرد دیگری بشود، فرد نخست مقصر است و روز قیامت باید پاسخگو باشد. البته در مورد گناهان عام در جامعه، افرادی که سکوت کرده اند نیز مقصراند زیرا باید نسبت به وجود منکر در جامعه عکس العمل نشان بدهند و به وظیفه نهی از منکر خود عمل کنند.

    موفق باشید


    1. ترجمه ميزان الحكمه، ج 2، ص 583، محمد محدي ري شهري، انتشارات دارالحديث، قم

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    با عرض سلام و تشکر از پاسخ ارسالی. بزرگوار اصل شبهه در این است که انحصار تمام مصیبتها به خود ما یا عمل ما نسبت داده شده است، این شبهه ایجاد می شود که گویی هر بدی که می بینیم باید نتیجه اعمال خودمان باشد، پس با توجه به این مسئله تولد کودکان ناقص الخلقه، حوادث غیرمترقبه طبیعی و مرگ عزیزان را بررسی بفرمایید.

    با تشکر

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,333
    حضور
    28 روز 20 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973

    فهم اسلام




    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    با عرض سلام و تشکر از پاسخ ارسالی. بزرگوار اصل شبهه در این است که انحصار تمام مصیبتها به خود ما یا عمل ما نسبت داده شده است، این شبهه ایجاد می شود که گویی هر بدی که می بینیم باید نتیجه اعمال خودمان باشد، پس با توجه به این مسئله تولد کودکان ناقص الخلقه، حوادث غیرمترقبه طبیعی و مرگ عزیزان را بررسی بفرمایید.

    با تشکر

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    یک نکته مهم:

    هیچ گاه در فهم معارف دینی، بر اساس یک آیه یا یک حدیث به تنهایی، به نتیجه نرسید. به عبارت دیگر هیچ گاه بر اساس یک آیه یا یک حدیث نمی توان گفت که نظر اسلام چنین است زیرا برای به دست آوردن نظر اسلام باید موارد مختلفی در نظر گرفته شود. به طور مثال باید تمام آیات و روایات دیده شود و از مجموع آنها به نتیجه برسیم زیرا نسبت آیات و روایات به یکدیگر گاهی خاص و عام است و همچنین نسبت های دیگری نیز بین آنها وجود دارد که پرداختن به آنها خارج از موضوع بحث ماست. فهم این مسائل و استخراج نظر اسلام، کار آسانی نیست و نیاز به تخصص در این زمینه دارد بنابراین این چنین نیست که تنها به یک آیه یا حدیث استناد کنیم و اشکالی مطرح کنیم بلکه باید مجموع را دید. به طور مثال همین حدیثی که در پاسخ قبلی بیان شد، نشان می دهد که اقسام مصیبت بیش از آن چیزی است که به ظاهر در آیه نخست دیده می شود بنابراین باید این دو را درکنار هم دید.

    با توجه به این نکته، مواردی که شما مطرح کردید، طبق پاسخ قبلی بنده، حل می شود.

    موفق باشید


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    929
    حضور
    15 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    2409



    هوالعالم

    علاوه بر اینها
    مرگ برای انسانی که قبول کرده و میدونه که دنیا محل گذر و ازمایش منو شماست
    اصلا مصیبت نیست .
    این مصیبت برای بازماندگانی بوده که بعضا خیال میکنن در حق شخص کوتاهی کردن و کاری که باید انجام ندادن
    و یا عده ای که به یاد مرگ و روز رفتن نبودن و شاید صبر و ظرفیت کافی برای مواجهه با این مساله رو نداشتن و به نظر زود بوده ...

    در مورد موجودات ناقص الخلقه که مشخص نیست نقص از روح بوده یا جسم همونطور که کارشناس محترم اشاره داشتند بیشتر از شرایط رفتاری والدین بوجود میاد و خوب و بد نداره ... ممکنه مادری بخاطر فشارهای زندگی و عصبی و مشغله ها و مصیبت های فراوان در مدت بارداری اونطور که باید از بار مراقبت نکرده باشه یا حتی محسوس یا نامحسوس خدای ناکرده مسمومیت غذایی پیدا کنه یا در خواب به جسم بچه ضربه وارد کنه و ...

    یکسری هم که اگاهانه با ژن یا خون مسموم جلو میرن مثلا حین مستی یا نعشگی به عمل و بارداری مشغول میشن !
    بلا تشبیه منو شما ... اینطوری انگیزه و اراده از قدم اول سست میشه و بدن و باوره شخص اونطور که باید پذیرای این جنین نخواهد بود .

    اکثرا میگن اگر از نشئگی و مستی مادی اینطوری بشه که اکثر اروپاییها باید ناقص باشن
    منم جواب میدم مسلما اکثر اونهایی که با این شرایط به دنیا امدن ناقص تر از منو شمایی هستند که اصطلاحا با نام خدا به دنیا اومدیم .
    مگر اینکه در زمانی وارد راه سالم بشن و سالمتر زندگی کنند و به تکامل برسند ...

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    آیا اگر فرزندی معصوم باشد، پدر و مادرش نخواهند مرد؟
    ممکنه خداوند به خواست معصوم فرصت های بیشتری به عزیزان بدهند .


    در کل پیروی از قوانین و دستورات الهی یعنی تکامل از راه ساده و سریع ...

    يا علی جان در بند دنیا نیستم ** بنده ی هر لبخند دنیا نیستم

    | با اذن خدای رحمان بشکن پیمان با شیط!ن
    برای دوری از زنا نه حمار را! عشق مرغ عشق و نجابت حیوان به ظاهر پست را مثال بزن که به حکم و حکمت خداوند خیانت به جفت نداشته و گاها در غم فراق یار دق می کنند.به حبشی ها بگو ! سحر نزدیک است وبانگ اذان عشق و بام مساجد دنیا برازنده شما!اگر امروز حرکت کنید!

    چشمي كه با طمع به خورشيد مي نگرد عاقبت كار كور مي شودحتي.دربرنورازودورميشود.

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    یک نکته مهم:

    هیچ گاه در فهم معارف دینی، بر اساس یک آیه یا یک حدیث به تنهایی، به نتیجه نرسید. به عبارت دیگر هیچ گاه بر اساس یک آیه یا یک حدیث نمی توان گفت که نظر اسلام چنین است زیرا برای به دست آوردن نظر اسلام باید موارد مختلفی در نظر گرفته شود. به طور مثال باید تمام آیات و روایات دیده شود و از مجموع آنها به نتیجه برسیم زیرا نسبت آیات و روایات به یکدیگر گاهی خاص و عام است و همچنین نسبت های دیگری نیز بین آنها وجود دارد که پرداختن به آنها خارج از موضوع بحث ماست. فهم این مسائل و استخراج نظر اسلام، کار آسانی نیست و نیاز به تخصص در این زمینه دارد بنابراین این چنین نیست که تنها به یک آیه یا حدیث استناد کنیم و اشکالی مطرح کنیم بلکه باید مجموع را دید. به طور مثال همین حدیثی که در پاسخ قبلی بیان شد، نشان می دهد که اقسام مصیبت بیش از آن چیزی است که به ظاهر در آیه نخست دیده می شود بنابراین باید این دو را درکنار هم دید.

    با توجه به این نکته، مواردی که شما مطرح کردید، طبق پاسخ قبلی بنده، حل می شود.

    موفق باشید
    با عرض سلام و تشکر از پاسخ سریع شما.

    بنده هم قبول دارم که باید کل آیات را کنار هم دید، ولی اگر یک آیه سخنی بگوید که ایجاد انحصار کند، مسئله ایجاد می کند.



    قرآن در آیه 30 سورۀ شوری، هر مصیبتی را دستاورد خود ما می داند:

    َ مَا أَصَبَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكمُ‏ْ وَ يَعْفُواْ عَن كَثِير


    در آیه 79 سورۀ نساء نیز گفته می شود که هر بدی که به ما می رسد، از خود ماست:

    مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِك‏...



    پس می بینید که خود قرآن در این دو آیه ایجاد انحصار می کند و گزاره ای کلی در مورد تمامی بدیها و مصیبهای وارده بر ما مطرح می فرماید. پس سایر آیات قرآن هر چه که بفرمایند، در هر حال دستاورد و نفس ما، در این مصیبت نقش کلیدی دارند. پس این شبهات همچنان برای من پابرجا هستند.

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,333
    حضور
    28 روز 20 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973

    مجموع دلایل




    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    با عرض سلام و تشکر از پاسخ سریع شما.

    بنده هم قبول دارم که باید کل آیات را کنار هم دید، ولی اگر یک آیه سخنی بگوید که ایجاد انحصار کند، مسئله ایجاد می کند.



    قرآن در آیه 30 سورۀ شوری، هر مصیبتی را دستاورد خود ما می داند:

    َ مَا أَصَبَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكمُ‏ْ وَ يَعْفُواْ عَن كَثِير


    در آیه 79 سورۀ نساء نیز گفته می شود که هر بدی که به ما می رسد، از خود ماست:

    مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِك‏...



    پس می بینید که خود قرآن در این دو آیه ایجاد انحصار می کند و گزاره ای کلی در مورد تمامی بدیها و مصیبهای وارده بر ما مطرح می فرماید. پس سایر آیات قرآن هر چه که بفرمایند، در هر حال دستاورد و نفس ما، در این مصیبت نقش کلیدی دارند. پس این شبهات همچنان برای من پابرجا هستند.

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    اشکال شما با پاسخی که بنده عرض کردم، رفع می شود ولی مجددا توضیح عرض میکنم.

    حصر یا عدم حصر یک متن دینی در مقایسه با متون دیگر فهمیده می شود. به عبارت دیگر هنگامی که در حدیثی انواع مختلفی از مصیبت بیان می شود، و در آیه می فرماید که هر مصیبتی که به شما می رسد از شماست، باید دانست که آیه انحصاری در مصیبت به معنای عام ندارد زیرا دلایل دیگر بیان می کند که مصیبت های مختلفی وجود دارد. اما آنچه در باب انحصار در آیه وجود دارد این است که آیه در صدد بیان آن نوع از مصیبت است که به سبب گناه پدید می آید و می فرماید که چنین مصائبی تنها از سوی خود انسان است که پدید می آید. بنابراین منافاتی با دلایل دیگر ندارد.

    بنابراین در مورد دسته بندی و نیز حصر عنوان یا عدم حصر آن باید مجموع دلایل را در نظر گرفت.

    موفق باشید


  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947

    از شماست که بر شماست!




    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    پس می بینید که خود قرآن در این دو آیه ایجاد انحصار می کند و گزاره ای کلی در مورد تمامی بدیها و مصیبهای وارده بر ما مطرح می فرماید. پس سایر آیات قرآن هر چه که بفرمایند، در هر حال دستاورد و نفس ما، در این مصیبت نقش کلیدی دارند. پس این شبهات همچنان برای من پابرجا هستند.
    با سلام...اول اینکه سایر آیات قرآن چنین اند: ما شما را بخیر و شر می آزماییم....ما شیطان را بر این داشتیم که آنکه به آخرت ایمان دارد از آنکه ندارد مشخص شود...خدا هرگاه بخواهد شهری را هلاک کند...ابتدا پادشاهان آن شهر را دستور به بدی می دهد...می گویند چون در جنگ پیروز شدیم از خداست و چون شکست خوردیم از جانب خود ماست. ای رسول به آنان بگو چنین نیست هر دو از جانب خداست.......خدا اعمال زشت آنان را زیبا جلوه داد......(تمام اینا آیات قرآنند) پس با این تفاسیر....و کمی هم از عجایب حکمت های حضرت موسی(ع) و حضرت خذر به عنوان چاشنی استفاده کنیم خواهیم فهمید که از خداست که بر خداست که از ماست که بر ماست

  19. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اسک دین و اسک دینی ها!
    نوشته
    2,191
    حضور
    300 روز 21 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    12
    صلوات
    5858



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    با عرض سلام و تشکر از پاسخ ارسالی. بزرگوار اصل شبهه در این است که انحصار تمام مصیبتها به خود ما یا عمل ما نسبت داده شده است، این شبهه ایجاد می شود که گویی هر بدی که می بینیم باید نتیجه اعمال خودمان باشد، پس با توجه به این مسئله تولد کودکان ناقص الخلقه، حوادث غیرمترقبه طبیعی و مرگ عزیزان را بررسی بفرمایید.
    سلام به دوستان گرامی
    حقیر فکر می کنم که این شبهه یا سوال از آنجا مطرح میشه که در مفهوم مصیبت اختلاف داریم.
    در این آیه که اختلاف نظری نیست:فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره ..............
    شما در پیام فوق بدی را با مصیبت یکی دانسته اید و مسلما چنین نیست.
    ما نمیتوانیم مصیبت را بدی معنی کنیم.
    مثلا ممکن است این سوال مطرح باشد: اگر خدا کسی را فقیر کند , خود آن شخص چه نقشی در این مصیبت دارد؟!
    حال آنکه همانطور که عرض کردم این تعبیر اشتباه فقر به مصیبت است.
    پیامبر اسلام در حدیث اوّل فرمود: "الفقر فخری و به أفتخر علی سائر الانبیاء؛ فقر باعث فخر من است و به سبب آن بر سایر انبیا افتخار می کنم".
    علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 69، ص 56؛ مستدرک وسائل، ج 11، ص 173، باب 4.
    امروز بسیاری را می بینیم که ثروتمند , جسماً سالم, و ظاهراً خوشبخت هستند , ولی وقتی از داخل به زندگی آنها نظر شود , مصیبتهائی بسیار بزرگ را خواهیم دید که نتیجه اعمال خود انهاست.
    نکته مهم دیگر در این خصوص دیدگاه انسان است.
    اگر با چشم قویاً توحیدی و با اعتقاد کامل به معاد و سنت الهی در دنیا به مسئله نگاه شود , قضیه فرق می کند:
    ادامه دارد.

    اللهم ارزقنا توفیق الشهاده الجمیلة فی سبیلک و فی لیله القدر المبارک
    و
    احشرنا مع مولانا و سیدنا و حراره قلوبنا و سکینه انفسنا
    سید الشهداء و الاحرار ابا عبدلله
    الحسین علیه افضل الصلوات و السلام


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود