جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا همسر یکی از مقدرات الهی است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    290
    حضور
    2 روز 16 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1563

    اشاره آیا همسر یکی از مقدرات الهی است؟




    یا رب

    یه روایت از استاد پناهیان بیان شده در مورد ازدواج برام خیلی تعجب آو بود،می خواستم ببینم صحت داره این روایت:یه کم توضیح میخواستم..تشکر

    در روایت اومده که یکی از مقدرات الهی که به هیچ وجه قابل تغییر نیست بحث ازدواجه.در واقع همون جوری که آدم پدر و مادر خودشو انتخاب نمی کنه همسر خودش رو هم انتخاب نمی کنه.پس بهتره اینو از ذهنتون ببرین بیرون که شما همدیگه رو انتخاب کردید!
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰ در ساعت ۰۴:۵۲
    نکته های کاربردی برای زندگی: این وبلاگ

    شاید مفید برای همه:
    بوی خاک



  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58308



    با نام و یاد دوست





    آیا همسر یکی از مقدرات الهی است؟








    کارشناس بحث: استاد شعیب

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ در ساعت ۱۴:۲۸ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    در مورد مقدرات انسان مخصوصا ازدواج آنچه که صحیح به نظر می رسد این است که افعال اختیاری انسان از مجرای اختیار و اراده او به انجام می رسد و خدا این گونه اراده کرده است که انسان با تلاش خود سرنوشت و آینده خویش را بسازد. "لیس للانسان الا ما سعی"
    شیعه به عنوان پرچم دار نظریه والای امر بین الامرین در زیر لوای علمی و هدایتی ائمه اطهار (علهم السلام) موجب پویایی انسان مختار شده تا جایی که انسان آینده خود را مرهون تلاش های حال خویش می بیند و برای آن تلاش می کند.
    امور و مقدمات مادی و جسمانی فعل خود را انجام داده و برای اموری که در دسترس خود نیست از پای نمی نشیند و دست به دعا برمی دارد تا خدا امور معنوی این فعل را که در دسترس او نیست را نیز به نحو احسن مقدر کند.
    امر ازدواج از مهمترین امور اختیاری انسان است که آینده او را می سازد نه تنها تاثیر مستقیم در دنیای او دارد بلکه آخرت او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
    این امر به این مهمی با یک انتخاب شروع می شود انتخابی که یک روز یا یک هفته طول می کشد ولی یک ابدیتی را می سازد یا می سوزد چه بسا افرادی که با یک انتخاب درست مسیر 50 - 60 ساله آینده خود را بیمه کرده و بر عکس با یک انتخاب نادرست با دست خود آتش به آینده خود می زند.
    امر ازدواج مانند بقیه امور اختیاری انسان دست انسان(البته بنحو امر بین الامرین) است و خود آینده خویش را رقم می زند.
    موید این نظر روایاتی است که در آن سفارش به دقت در امر ازدواج کرده است و همچنین روایاتی که در آن اوصاف زنان و مردان خوب و بد را برای ازدواج مشخص می کند و همچنین روایاتی که در آن دعاهای را تعلیم داده که برای ازدواج مورد خوبی را بیابد. و از این دست روایات که زیاد اند
    همه این ها نشان می دهد که امر ازدواج از امور اختیاری انسان است و با دقت در مورد یابی و یا اهمال در این امر سعادت و یا شقاوت خویش را رقم می زند.
    اگر هم قایل شویم که ازدواج با شخص معینی برای انسان مقدر شده و قضا و قدر الهی است باید گفت که قضای الهی با دعا بر طرف شده " الدعا یرد القضا" یا به حسن اختیار انسان یا صدقه و یا امر حنه دیگر رفع می شود. علی علیه السلام در سایه دیوار کجی نشسته بود، از آنجا حرکت کرد و در زیر سایه دیوار دیگری نشست. به آن حضرت گفته شد: "یا امیر المؤمنین! تفر من قضاء الله؟ " (از قضای الهی فرار می کنی؟) فرمود: "«افر من قضاء الله الی قدر الله» " (توحید صدوق «چاپ تهران»، ص 337) (از قضای الهی به قدر الهی پناه می برم)، یعنی از نوعی قضا و قدر به نوعی دیگر از قضا و قدر پناه می برم، یعنی اگر بنشینم و دیوار بر سرم خراب شود قضا و قدر الهی است، زیرا در جریان علل و اسباب اگر انسانی در زیر دیواری شکسته و مشرف به انهدام بنشیند آن دیوار بر سرش خراب می شود و صدمه می بیند، و این خود قضا و قدر الهی است، و اگر خود را به کناری بکشد از خطر او مصون می ماند، این نیز قضا و قدر الهی است.
    آری این دید است که انسان را پویا کرده و به تلاش وامی دارد
    اعتقاد به قضا و قدر الهی آنگاه جایگاه خویش را به درستی پیدا کرده که در کنارش تلاش انسان محدود نشده و موجب کسل و فشل او نشود.
    البته این انسان در طول سالهای زندگی خود قبل از ازدواج شخصیت خود را آنگونه می سازد که یا به قول قرآن طیب است یا خبیث . و با این سازندگی که انسان در طول زمان اختیارا انجام می دهد از نظر روحی سزاوار افراد طیب یا خبیث می شود که با این هویتی که ساخته جز هم رنگ و همطراز خود را نمی یابد و نمی خواهد "کل یعمل علی شاکلته"
    ناریان مر ناریان را جاذب‌اند نوریان مر نوریان را طالب‌اند
    از همین روست که قرآن می فرماید:
    الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُوْلَئِكَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ

    • زنان ناپاک برای مردان ناپاک و مردان ناپاک برای زنان ناپاک و زنان پاک برای مردان پاک و مردان پاک برای زنان پاک آنها از آنچه در باره شان می گويند منزهند آمرزش و رزق نيکو برای آنهاست

    در باره آنچه که به جناب استاد پناهیان نسبت داده شد دو مظلب:
    اول این که این حرف استنادش به ایشان معلوم نیست
    ثانیا شاید ایشان از جنبه دیگر مثلا سازگاری بعد از ازدواج مطلبی را می فرمودند که باید کل مطلب دیده و نظر داده شود
    با توجه که ایشان در امور معارف دینی قابل قبول و مورد توجه هستند باید مطلب را از خود ایشان توضیحش را خواست

    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۲/۱۱/۱۰ در ساعت ۲۳:۲۰

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    22
    حضور
    8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    125



    همسر اگر نعمتی است که خدا انشاالله نصیب همه کنه و اگر بلاست خدا هیچ خانه ای رو بی بلا نذاره

    ولی واقعیت اینه که این قضیه همانند آن شتری است که ....


    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ در ساعت ۱۹:۱۴

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    290
    حضور
    2 روز 16 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1563



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    اگر هم قایل شویم که ازدواج با شخص معینی برای انسان مقدر شده و قضا و قدر الهی است باید گفت که قضای الهی با دعا بر طرف شده " الدعا یرد القضا" یا به حسن اختیار انسان یا صدقه و یا امر حنه دیگر رفع می شود.
    یا رب
    من یه سوالی برام پیش اومد: آیا با وجود دعا آیا باز امکان داره خدا برای امتحان مثلا فلان شخص رو برای ازدواجش مقدر کرده باشه؟


    آیا مقدرات با امتحانات الهی فرق می کنند؟

    نکته های کاربردی برای زندگی: این وبلاگ

    شاید مفید برای همه:
    بوی خاک



  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشتی خاک نمایش پست ها
    یا رب
    من یه سوالی برام پیش اومد: آیا با وجود دعا آیا باز امکان داره خدا برای امتحان مثلا فلان شخص رو برای ازدواجش مقدر کرده باشه؟


    آیا مقدرات با امتحانات الهی فرق می کنند؟

    با سلام
    امتحانات الهی در حیطه حکمت الهی انجام می گیرد و برای رشد افراد صورت می پذیرد.
    مقدراتی که خدا برای انسان تقدیر می زند بر اساس علت و معلول در دنیا محقق می شود و آنچه که ما از روایات فهمیده ایم آن است که مقدرات الهی با دعا تغییر می کند همچنین مقدرات انسان با اعمال انسان نیز تغییر می کند مثلا در داستان حضرت عیسی که به حوایون خبر از مردن عروس را در فردا داد این مقدرات برای عروس(مردن) بر اثر صدقه رفع شد.
    پس آنچه که مشخص است رفع قضا و بلا از فرد به واسطه دعا است حال می تواند خدا برای رشد فرد این مقدرات را برای او تثبیت کند.البته تعیین موارد و مصادیق آن در زندگی به هیچ عنوان مشخص نیست برای همین فرد باید با توکل به خدا و به کار بستن تمامی تمهیدات و مقدمات و تلاش در راه دستیابی به هدف (چه ازدواج چه کار های دیگر) کارش را انجام دهد و نتیجه را به خدا واگذار کند . آنگاه آنچه از سختی ها و ناملایمتی ها در طول مسیر بود را به قضای الهی نسبت داده و در راه آن صبر کند.


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427

    جمع بندی




    سوال:
    در روایت اومده که یکی از مقدرات الهی که به هیچ وجه قابل تغییر نیست بحث ازدواجه.در واقع همون جوری که آدم پدر و مادر خودشو انتخاب نمی کنه همسر خودش رو هم انتخاب نمی کنه.پس بهتره اینو از ذهنتون ببرین بیرون که شما همدیگه رو انتخاب کردید!
    جواب:
    در مورد مقدرات انسان مخصوصا ازدواج آنچه که صحیح به نظر می رسد این است که افعال اختیاری انسان از مجرای اختیار و اراده او به انجام می رسد و خدا این گونه اراده کرده است که انسان با تلاش خود سرنوشت و آینده خویش را بسازد. "لیس للانسان الا ما سعی"(نجم39)
    شیعه به عنوان پرچم دار نظریه والای امر بین الامرین در زیر لوای علمی و هدایتی ائمه اطهار (علهم السلام) موجب پویایی انسان مختار شده تا جایی که انسان آینده خود را مرهون تلاش های حال خویش می بیند و برای آن تلاش می کند.(مطهری، عدل الهی، ص۱۱.)
    امور و مقدمات مادی و جسمانی فعل خود را انجام داده و برای اموری که در دسترس خود نیست از پای نمی نشیند و دست به دعا برمی دارد تا خدا امور معنوی این فعل را که در دسترس او نیست را نیز به نحو احسن مقدر کند.
    امر ازدواج از مهمترین امور اختیاری انسان است که آینده او را می سازد نه تنها تاثیر مستقیم در دنیای او دارد بلکه آخرت او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
    این امر به این مهمی با یک انتخاب شروع می شود انتخابی که یک روز یا یک هفته طول می کشد ولی یک ابدیتی را می سازد یا می سوزد چه بسا افرادی که با یک انتخاب درست مسیر 50 - 60 ساله آینده خود را بیمه کرده و بر عکس با یک انتخاب نادرست با دست خود آتش به آینده خود می زند.(طباطبایی، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج۳، ص۱۵۱، پاورقی.)
    امر ازدواج مانند بقیه امور اختیاری انسان دست انسان(البته بنحو امر بین الامرین) است و خود آینده خویش را رقم می زند.
    موید این نظر روایاتی است که در آن سفارش به دقت در امر ازدواج کرده است(ميزان الحکمه، حيدث ۸۰۳۶.) و همچنین روایاتی که در آن اوصاف زنان و مردان خوب و بد را برای ازدواج مشخص می کند(كليني، فروع كافي، تصحيح علي اكبر غفاري، تهران، انتشارات اسلاميه ۱۳۹۱ق، ج۵، ص۳۳۲.) و همچنین آیات (آل عمران ـ 38) و روایاتی که در آن دعاهای را تعلیم داده که برای ازدواج مورد خوبی را بیابد. و از این دست روایات که زیاد اند( تحفة الرضویة ص 155)
    همه این ها نشان می دهد که امر ازدواج از امور اختیاری انسان است و با دقت در مورد یابی و یا اهمال در این امر سعادت و یا شقاوت خویش را رقم می زند.
    اگر هم قایل شویم که ازدواج با شخص معینی برای انسان مقدر شده و قضا و قدر الهی است باید گفت که قضای الهی با دعا بر طرف شده " الدعا یرد القضا" حتی اگر برای انسان سرنوشتی تعیین شده باشد هم دعا آن را برطرف می کند:
    عن زراره قال: قال لى ابوجعفر(ع) الا ادلك على شى لم یستثن فیه رسول الله(ص)؟ قلت بلى قال الدعا یرد القضاء و قد ابرم ابراما و ضم اصابعه (كافى, ج 2, ص 469)

    یا به حسن اختیار انسان یا صدقه و یا امر حسنه دیگر رفع می شود. علی علیه السلام در سایه دیوار کجی نشسته بود، از آنجا حرکت کرد و در زیر سایه دیوار دیگری نشست. به آن حضرت گفته شد: "یا امیر المؤمنین! تفر من قضاء الله؟ " (از قضای الهی فرار می کنی؟) فرمود: "«افر من قضاء الله الی قدر الله» " (توحید صدوق «چاپ تهران»، ص 337) (از قضای الهی به قدر الهی پناه می برم)، یعنی از نوعی قضا و قدر به نوعی دیگر از قضا و قدر پناه می برم، یعنی اگر بنشینم و دیوار بر سرم خراب شود قضا و قدر الهی است، زیرا در جریان علل و اسباب اگر انسانی در زیر دیواری شکسته و مشرف به انهدام بنشیند آن دیوار بر سرش خراب می شود و صدمه می بیند، و این خود قضا و قدر الهی است، و اگر خود را به کناری بکشد از خطر او مصون می ماند، این نیز قضا و قدر الهی است.
    آری این دید است که انسان را پویا کرده و به تلاش وامی دارد
    اعتقاد به قضا و قدر الهی آنگاه جایگاه خویش را به درستی پیدا کرده که در کنارش تلاش انسان محدود نشده و موجب کسل و فشل او نشود.
    البته این انسان در طول سالهای زندگی خود قبل از ازدواج شخصیت خود را آنگونه می سازد که یا به قول قرآن طیب است یا خبیث . و با این سازندگی که انسان در طول زمان اختیارا انجام می دهد از نظر روحی سزاوار افراد طیب یا خبیث می شود که با این هویتی که ساخته جز هم رنگ و همطراز خود را نمی یابد و نمی خواهد "کل یعمل علی شاکلته" (اسراء 84)
    ناریان مر ناریان را جاذب‌اند نوریان مر نوریان را طالب‌اند
    از همین روست که قرآن می فرماید:
    الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُوْلَئِكَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ(نور26)


    • زنان ناپاک برای مردان ناپاک و مردان ناپاک برای زنان ناپاک و زنان پاک برای مردان پاک و مردان پاک برای زنان پاک آنها از آنچه در باره شان می گويند منزهند آمرزش و رزق نيکو برای آنهاست


  15. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود