صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جبر در قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520

    اشاره جبر در قرآن




    فکر کنم در قرآن خواندم که خدا در جواب کسانی که میگویند ما را دوباره به دنیا بازگردان و نیک کردار خواهیم شد میگوید شما اگر به دنیا بازگردید همان کارهای قبلیتان را تکرار میکنید. خب چنین چیزی فقط در صورتی ممکن است که جبر وجود داشته باشد وگرنه خدا نمیتوانست با قاطعیت بگوید تو همان کارهای قبلی را تکرار خواهی کرد.

    آیا این تایید جبر نیست؟

    سوال دیگری که دارم این هست که ظاهرا برخی از مسلمانان به جبر اعتقاد دارند یا داشتند میخواستم بدونم دلایلشان بر وجود جبر چیست.

    با تشکر
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۴/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۹:۳۳

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله



    جبر در قرآن








    کارشناس بحث: استاد هادی

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۲/۱۰/۲۶ در ساعت ۱۸:۵۲


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    فکر کنم در قرآن خواندم که خدا در جواب کسانی که میگویند ما را دوباره به دنیا بازگردان و نیک کردار خواهیم شد میگوید شما اگر به دنیا بازگردید همان کارهای قبلیتان را تکرار میکنید. خب چنین چیزی فقط در صورتی ممکن است که جبر وجود داشته باشد وگرنه خدا نمیتوانست با قاطعیت بگوید تو همان کارهای قبلی را تکرار خواهی کرد.

    آیا این تایید جبر نیست؟
    با سلام و عرض ادب و تشکر از پرسش خوب شما

    مطلبی که حضرت عالی اشاره فرمودید و مورد سوالتان بود در سوره سجده بیان شده است: «وَ لَوْ تَرَى إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُواْ رُءُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُون‏»(سجده 12) و كاش هنگامى را كه مجرمان پيش پروردگارشان سرهاشان را به زير افكنده‏اند مى‏ديدى [كه مى‏گويند:] «پروردگارا، ديديم و شنيديم ما را بازگردان تا كار شايسته كنيم، چرا كه ما يقين داريم.

    به دو دلیل، این گفتار تأیید جبر نیست:
    اولا: خداوند سبحان علام الغیوب(مائده 109) بوده و به افعال ارادی هر شخص علم دارد، علم خداوند موجب جبر نمی شود(طوسی، خواجه نصیر الدین طوسی، کشف المراد، ، ص 230)، مثل اینکه یک معلم نسبت به شاگردان خود می داند که این فرد بر اثر پرکاری و تلاش بی وقفه در امتحان موفق خواهد شد اما دیگری بر اثر تنبلی موفق نخواهد بود آیا علم معلم نسبت به شاگرد خود سبب موجب جبر می شود؟

    ثانیا: کسی که فعلی برای او ملکه شده و با این حال از دنیا رفته معلوم است اگر به دنیا برگردد دوباره همان کارهای قبلی را انجام خواهد داد، البته این در دنیا هم اتفاق می افتد بسیاری از ما فعلی را ملکه وجودمان شده به سختی می توانیم آن را ترک کنیم، وقتی یک تشییع جنازه را می بینیم به خود آمده و در همان جا از اعمالمان توبه می کنیم و به خداوند عرض می کنیم بار پروردگارا:من دیگر فلان کار را انجام نخواهم داد و توبه می کنیم؛ اما بعد از مدتی که مرگ را فراموش کرده و غفلت سراغمان امد دوباره عملی که ملکه جان شده است را مرتکب می شویم . لذا عمل تا وقتی ملکه جان است از وجود انسان دست بردار نبوده و تا قیامت با انسان خواهد بود.
    خداوند سبحان بر اساس علم خود می داند که این افراد اگر به دنیا برگردند دوباره اعمال و رفتار قبلی خود را تکرار کرده و توبه نمی کنند (چون ملکه جان آنان شده است) اگر چه برگشت آن ها امکان پذیر نمی باشد .

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    سوال دیگری که دارم این هست که ظاهرا برخی از مسلمانان به جبر اعتقاد دارند یا داشتند میخواستم بدونم دلایلشان بر وجود جبر چیست.

    مسأله‌ی جبر و اختیار انسان در افعال خویش سومین اختلاف در مناظرات کلامی میان مسلمانان بود‌ که در اواخر دوران صحابه رخ نمود و به پیدایش فرقه جبریه و قدریه انجامید.[ بغدادی، الفرق بین الفرق، ص: 18- 19؛ الملل و النحل، ج1، ص: 30]
    امویان افعال انسان را قضا و قدر الهی و انسان را فاقد اختیار و قدرت تصمیم‌گیری در انجام آن قلمداد می‌کردند، تا بدین وسیله به توجیه ستم و فساد خویش بپردازند.
    قاضي عبدالجبار در كتاب المغني في ابواب العدل و التوحيد مي گويد: «معاويه به روشني بيان كرد كه آنچه را كه او انجام مي دهد بر طبق فرمان خداوند و از آفرينش هاي اوست. هدفش از اين سخن، اين بود كه آن را براي كارهايي كه مي كند، بهانه قرار دهد و چنين وانمود سازد كه وي در اين كارها راه درستي را مي رود و اين خداوند است كه او را پيشوا قرار داده و حكومت را به دست او سپرده است. او اين عقيده را در ميان فرمانروايان بني اميه منتشر ساخت [رسائل العدل و التوحيد / 46 - 42] ». امويان، جبر را باور داشتند. [ابوريان، تاريخ الفكر الفلسفي في الاسلام / 150 - 148]
    معاويه در سخنراني هايش مي گفت: «اگر خداوند مرا شايسته ي اين حكومت نمي ديد، مرا با آن رها نمي كرد و اگر خدا از وضعيتي كه ما در آن هستيم، خشنود نبود، آن را دگرگون مي ساخت». معاويه در يكي از سخنانش چنين گفت: «من يكي از كارگزاران خداوند هستم كه به هر كس كه خداوند به وي عطا كرده است، عطا مي كنم و از هر كس كه خداوند ممانعت كرده، ممانعت به عمل مي آورم و اگر خدا از چيزي خشنود نباشد، آن را دگرگون مي سازم». از اين رو، عبادة بن صامت و گروهي از صحابه بر او اعتراض كردند. ابن مرتضي اين سخن را نقل كرده و گفته است: «اين سخن جبر آشكار است». [المنية و الامل / 86]
    لذا ریشه اعتقاد جبریون به امویان بر می گردد، امویان با این اعتقاد هر ظلم و ستمی که روا می داشتند به خدا نسبت داده و سرپوشی بر ظلم های خود می گذاشتند.

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    به دو دلیل، این گفتار تأیید جبر نیست:
    اولا: خداوند سبحان علام الغیوب(مائده 109) بوده و به افعال ارادی هر شخص علم دارد، علم خداوند موجب جبر نمی شود(طوسی، خواجه نصیر الدین طوسی، کشف المراد، ، ص 230)، مثل اینکه یک معلم نسبت به شاگردان خود می داند که این فرد بر اثر پرکاری و تلاش بی وقفه در امتحان موفق خواهد شد اما دیگری بر اثر تنبلی موفق نخواهد بود آیا علم معلم نسبت به شاگرد خود سبب موجب جبر می شود؟

    ثانیا: کسی که فعلی برای او ملکه شده و با این حال از دنیا رفته معلوم است اگر به دنیا برگردد دوباره همان کارهای قبلی را انجام خواهد داد، البته این در دنیا هم اتفاق می افتد بسیاری از ما فعلی را ملکه وجودمان شده به سختی می توانیم آن را ترک کنیم، وقتی یک تشییع جنازه را می بینیم به خود آمده و در همان جا از اعمالمان توبه می کنیم و به خداوند عرض می کنیم بار پروردگارا:من دیگر فلان کار را انجام نخواهم داد و توبه می کنیم؛ اما بعد از مدتی که مرگ را فراموش کرده و غفلت سراغمان امد دوباره عملی که ملکه جان شده است را مرتکب می شویم . لذا عمل تا وقتی ملکه جان است از وجود انسان دست بردار نبوده و تا قیامت با انسان خواهد بود.
    خداوند سبحان بر اساس علم خود می داند که این افراد اگر به دنیا برگردند دوباره اعمال و رفتار قبلی خود را تکرار کرده و توبه نمی کنند (چون ملکه جان آنان شده است) اگر چه برگشت آن ها امکان پذیر نمی باشد .
    به مورد جالبی در قرآن برخوردم که از آن میشود جبر را نتیجه گرفت:

    سوره صافات آیه 96:

    الله خلقکم و ما تعملون.

    خدا شما و آنچه انجام میدهید را آفریده است.

    این ترجمه مستقیم خود آیه هست و خدا هم قرآن را برای همه آفریده است پس پیچیده اش نکنید و از تفسیرهای مخالف متن برای بنده ادله نیاورید.

    آیا این آیه نشاندهنده جبر نیست؟!

    ویرایش توسط mir@ : ۱۳۹۲/۱۱/۱۵ در ساعت ۱۹:۰۰

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    الله خلقکم و ما تعلمون.
    سلام آیه رو اشتباه نوشتید
    تعملون هست نه تعلمون
    در مورد اینکه برای حرفتان آیه از قران می آورید باید بگویم برداشت از قرآن یک کار پیچیده هست
    از ابتدایی ترین مسائل تفسیر و فهم قرآن این است که برداشت شما باید با تمام ایات دیگر بخواند نه اینکه برای مدعای خود استفاده ابزاری از قرآن کنیم(این پروسه کاری شما منطقا غلط است هرچند که راه غلط لزوما جواب غلط را در پی ندارد)
    احتمالا آگاه هستید که آیاتی در قرآن هست که ظاهرا با آیاتی که ممکن است از آنها برداشت جبر گونه شود در تعارض است
    مسئله جبر و اختیار نسبتا پیچیده است و نیاز به تفکر و مطالعه زیاد دارد و فهم صحیح قرآن که دیگر بماند
    موفق باشید
    ویرایش توسط جوجه اردک زشت : ۱۳۹۲/۱۱/۱۵ در ساعت ۱۵:۲۸

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    257
    حضور
    7 روز 1 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    520



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید چمران نمایش پست ها
    سلام آیه رو اشتباه نوشتید
    تعملون هست نه تعلمون
    در مورد اینکه برای حرفتان آیه از قران می آورید باید بگویم برداشت از قرآن یک کار پیچیده هست
    از ابتدایی ترین مسائل تفسیر و فهم قرآن این است که برداشت شما باید با تمام ایات دیگر بخواند نه اینکه برای مدعای خود استفاده ابزاری از قرآن کنیم(این پروسه کاری شما منطقا غلط است هرچند که راه غلط لزوما جواب غلط را در پی ندارد)
    احتمالا آگاه هستید که آیاتی در قرآن هست که ظاهرا با آیاتی که ممکن است از آنها برداشت جبر گونه شود در تعارض است
    مسئله جبر و اختیار نسبتا پیچیده است و نیاز به تفکر و مطالعه زیاد دارد و فهم صحیح قرآن که دیگر بماند
    موفق باشید
    با تشکر از اینکه اشتباه من رو ذکر کردید.

    البته من هدفمند به قرآن نگاه میکنم وگرنه مشخص است که ثواب و عقاب فقط در صورتی منطقی هست که اختیار در کار باشد و خدا در قرآن به ثواب و عقاب در آخرت تاکید کرده حال آنکه من به خدا و همین دنیا اعتقاد دارم و دلیلی بر وجود روح و آخرت نمیبینم.

    برهان های حکمت و عدالت در تایید وجود آخرت منطقی هستند اما اگر یک جور دیگری به مسئله نگاه کنیم میتوانیم مسئله را جور دیگری حل کنیم.

    مثلا در نظر بگیرید روح ندارید و خدا برای اینکه این تئاتر (زندگی دنیا) با معنی تر شود و جذاب تر گفته آخرتی در کار هست در حالی که واقعا نیست! خب از این نظر میتوان خدا را قبول داشت اما ویژگی هایش را نه! با این دیدگاه میتوان این تعارض که اگر خدا بی نیاز است چرا دست به خلقت زده را هم حل کرد اینطور که اگر خدا مثل ما نیازمند باشد خوشش میاید که عده ای او را بپرستند! همینطور نیاز به سرگرمی دارد و ما اسباب بازی های او هستیم!

    این را هم در نظر بگیرید که علم امروزی خدا شدن انسان را محال نمیداند و ممکن است روزی ما دنیاهای موازی خودمان را داشته باشیم! حقیقتا بهتر است ما آدمیان خودمان را دست کم نگیریم!

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    لبته من هدفمند به قرآن نگاه میکنم وگرنه مشخص است که ثواب و عقاب فقط در صورتی منطقی هست که اختیار در کار باشد و خدا در قرآن به ثواب و عقاب در آخرت تاکید کرده حال آنکه من به خدا و همین دنیا اعتقاد دارم و دلیلی بر وجود روح و آخرت نمیبینم.
    سلام
    اگر در مورد معاد و روح سوال دارید میتوانید یک تاپیک دیگر بزنید اما عنوان تاپیکی که زدید جبر هست!
    بنده عرض کردم واقعا برداشت مطلب از متون به خصوص متون مقدس کار تخصصی است و قواعدی دارد و عرضم این بود که شما بدون استفاده از این قوانین نمی توانید به راحتی مطلبی را استخراج کنید
    اصلا ما یک بخشی در فلسفه غرب داریم به اسم هرمنوتیک که به اینجور مطالب می پردازه...
    مابقی مطالبی که فرمودید به عنوان تاپیک ارتباطی نداره و شاید باید در جای دیگری بررسی بشن

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    به مورد جالبی در قرآن برخوردم که از آن میشود جبر را نتیجه گرفت:

    سوره صافات آیه 96:

    الله خلقکم و ما تعملون.

    خدا شما و آنچه انجام میدهید را آفریده است.

    این ترجمه مستقیم خود آیه هست و خدا هم قرآن را برای همه آفریده است پس پیچیده اش نکنید و از تفسیرهای مخالف متن برای بنده ادله نیاورید.

    آیا این آیه نشاندهنده جبر نیست؟!
    با سلام و عرض ادب؛ عذرخواهی بنده را بابت تأخیر در پاسخگویی بپذیرید

    مفسر و فیلسوف عالیقدر جهان تشیع علامه طباطبایی پرسش حضرت عالی را اینگونه پاسخ می دهد:

    و اگر خلقت را به اعمال انسان ها و يا مصنوع انسان ها هم نسبت داده، فرموده:" خدا شما را و اعمال شما را و يا مصنوع شما را خلق كرده" عيبى ندارد، براى اينكه آنچه انسان اراده مى‏كند و بعد از اراده انجام مى‏دهد، هر چند با اراده و اختيار خود مى‏كند به اراده خداى سبحان نيز هست، يعنى خدا خواسته است كه انسان آن را بخواهد و به اختيار خود انجام دهد، و اين نوع از اراده خداى تعالى باعث نمى‏شود كه اراده انسان باطل و بى‏اثر مانده، در نتيجه عمل او يك عمل جبرى و بى اختيار شود، و اين خود روشن است (پس خدا هم خالق ما است و هم خالق آثار و اعمال ما، چه اعمال فكرى از قبيل اراده و امثال آن و چه اعمال بدنى)

    و اگر مراد آيه شريفه اين بوده باشد كه بخواهد بفرمايد: خدا اعمال شما را خلق كرده و خود شما و اراده شما هيچ دخالت و وساطتى نداريد و خلاصه اگر آيه شريفه بخواهد جبر را افاده كند، در اين صورت ديگر توبيخ و تقبيح نيست بلكه عذرى است براى بندگان و حجتى است به نفع ايشان و عليه خدا. و حال آنكه مى‏دانيم اين طور نيست، بلكه خداى تعالى مى‏خواهد در اين آيه مردم را توبيخ كند، نه اينكه بهانه به دست ايشان بدهد. (ترجمه الميزان، ج‏17، ص: 228)
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۱۱/۲۰ در ساعت ۲۱:۰۷

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط mir@ نمایش پست ها
    فکر کنم در قرآن خواندم که خدا در جواب کسانی که میگویند ما را دوباره به دنیا بازگردان و نیک کردار خواهیم شد میگوید شما اگر به دنیا بازگردید همان کارهای قبلیتان را تکرار میکنید. خب چنین چیزی فقط در صورتی ممکن است که جبر وجود داشته باشد وگرنه خدا نمیتوانست با قاطعیت بگوید تو همان کارهای قبلی را تکرار خواهی کرد.

    آیا این تایید جبر نیست؟

    سلام،
    تأیید جبر نسیت، خداوند در این دنیا ما را مبتلا می‌کند، وقتی امیدمان از غیرخدا قطع شود به خداوند پناه می‌بریم اما بلا که برداشته شد باز همان آش و همان کاسه، دوباره مبتلا می‌شویم باز به یاد خداوند می‌افتیم و باز که بلا برداشته شود باز همان آش و کاسه. در زمان ابتلائات هم مدام نذر و نیاز داریم که اگر فلان کنی قول می‌دهم که فلان کنم و ...، اما باز ماجرای تکرار آش و کاسه. در قیامت هم که بگویند خدایا اگر فلان کنی قول می‌دهیم فلان خداوند ارجاعشان می‌دهد به تمامی آن دفعات قبلی و به ایشان میفرماید که شما دروغ می‌گویید و دوباره که به دنیا بازگردید فراموشتان می‌شود و باز به زندگی دنیایی دل خوش خواهید کرد. همینطور که وقتی بلا از روی ایشان در دنیا برداشته می‌شد و برطرف شدن عذاب را به غیرخدا و نتیجه‌ی یک پدیده‌ی طبیعی (مصل تمام شدن ابرها و به اتمام رسیدن طوفان و ...) نسبت می‌دهند و اگر چیزی عجیبی هم دیده باشند می‌گویند نمی‌دانم در خواب دیدم یا بیداری.
    اما اگر قرار هم باشد که با همان هیمنه‌ای که از جهنم و عذاب در ذهنشان نقش بسته به زندگی دنیا بازگردند و عذاب نکنند که هنر نکرده‌اند، دنیا وقتی محل تکامل است که انسان خود را بین خوبی و بدی مختار ببیند و اگر باطن بدی به او نشان داده شد و در ذهنش تثبیت شد دیگر به بدی میل نخواهد کرد و از آن خواهد ترسید و این در اختیار داشتن او در دنیا منافات دارد.
    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود