صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روح القدس

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149

    روح القدس




    سلام. آیا از منظر عرفا "روح القدس" مخلوق است؟

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58319



    با نام و یاد دوست




    روح القدس








    کارشناس بحث: استاد سمیع


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    سلام. آیا از منظر عرفا "روح القدس" مخلوق است؟
    باسمه تعالی
    گاهی اوقات منظور از روح القدس در کلمات عرفا اشاره به یکی از فرشتگان است که در این صورت روح القدس ، مخلوق می باشد چنانچه قیصری در مقدمه خود بر فصوص الحکم ص 27می‌نویسد
    :«و ما يسمى باصطلاح الحكماء بالعقل المجرد يسمى باصطلاح اهل اللَّه بالروح، و لذلك يقال للعقل الاوّل روح‏
    القدس‏»[1]

    و گاهی اوقات منظور از روح القدس ، همان امری است که در آیه شریفه «
    فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه‏»[بقره،115]به آن اشاره شده است که در این صورت اشاره به وجود حق تعالی است که دردل هر ذره ای وجود دارد که به تعبیر عبدالکریم جیلی در کتاب الانسان الکامل خود،ص151« روح اللّه ليس بمخلوق، فهو روح القدس: أي أنه الروح المقدس عن النقائص الكونية، و ذلك الروح هو المعبر عنه بالوجود الإلهي في المخلوقات، و هو المعبر عنه في الآية بقوله:يعني هذا الروح المقدس الذي أقام اللّه به الوجود الكوني بوجود أينما تولوا بإحساسكم في المحسوسات أو بأفكاركم في المعقولات، فإن الروح المقدس متعين بكماله فيه، لأنه عبارة عن الوجه الإلهي القائم بالوجود، فذلك الوجه في كل شي‏ء هو روح اللّه‏»

    همان معنایی که حضرت علی علیه السلام به آن اشاره دارد:«ما رأيت‏ شيئا الا و رأيت الله فيه‏»[1]«هیچ چیزی را ندیدم مگر اینکه خدا را در دل آن، دیدم»

    و به تعبیر بابا طاهر عریان:

    به دریا بنگرم،دریات بینم/به صحرا بنگرم،صحرات بینم
    به هر جا بنگرم کوه و در دشت/نشان از قامت رعنات بینم


    پی‌نوشت:
    [1]. شرح اصول کافی،صدرا،ج4،ص204


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۰/۲۶ در ساعت ۲۳:۱۰

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    با سلام.

    ابتدا اینکه من معنی متنی که از قیصری نقل کردید را درست متوجه نشدم. لطفاً معنای آنرا بنویسید.

    دوم اینکه، منظور جیلی از اینکه می گوید: "روح القدس، روح الارواح است." چیست؟

    سوم اینکه در فرمایش خودتان، به نقل از جیلی، نقل فرموده اید: «هذا الروح المقدس الذي أقام اللّه به الوجود ...» به نظر می رسد که روح الله را از الله متمایز کرده است، که ابزاری در دست خداست که با آن وجود الکونی را اقامه می فرماید. آیا اینجا روح القدس چیزی مانند علیم بودن خداست که گوییم خدا به واسطه علیم بودنش، به همه چیز علم حضوری دارد؟

    با تشکر

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    با سلام.

    ابتدا اینکه من معنی متنی که از قیصری نقل کردید را درست متوجه نشدم. لطفاً معنای آنرا بنویسید.

    دوم اینکه، منظور جیلی از اینکه می گوید: "روح القدس، روح الارواح است." چیست؟

    سوم اینکه در فرمایش خودتان، به نقل از جیلی، نقل فرموده اید: «هذا الروح المقدس الذي أقام اللّه به الوجود ...» به نظر می رسد که روح الله را از الله متمایز کرده است، که ابزاری در دست خداست که با آن وجود الکونی را اقامه می فرماید. آیا اینجا روح القدس چیزی مانند علیم بودن خداست که گوییم خدا به واسطه علیم بودنش، به همه چیز علم حضوری دارد؟

    با تشکر

    باسمه تعالی
    1-جناب قیصری می فرماید فیلسوف از فرشته تعبیر به عقل مجرد می کند و اهل الله از فرشته تعبیر به روح القدس می کنند

    2- منظور همان وجه الله است و اشاره به همان آیه «فاینما تولوا فثم وجه الله»
    3-او روح الله را از الله متمایز نکرده،بلکه او روح الله را همان وجه الهی در دل هر شی می داند.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۰/۲۷ در ساعت ۱۶:۳۸

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها

    باسمه تعالی
    1-جناب قیصری می فرماید فیلسوف از فرشته تعبیر به عقل مجرد می کند و اهل الله از فرشته تعبیر به روح القدس می کنند

    2- منظور همان وجه الله است و اشاره به همان آیه «فاینما تولوا فثم وجه الله»
    3-او روح الله را از الله متمایز نکرده،بلکه او روح الله را همان وجه الهی در دل هر شی می داند.
    با عرض سلام و خسته نباشید.

    منظور از این وجه الله چیست که همه چیز به واسطه آن خلق شده است؟
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۰/۲۷ در ساعت ۱۶:۳۸

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    با عرض سلام و خسته نباشید.

    منظور از این وجه الله چیست که همه چیز به واسطه آن خلق شده است؟
    باسمه تعالی
    منظور از وجه الله همان وجود حق تعالی است که در دل هر ذره‌ای است

    چشم ما دیده خفاش بود ور نه ترا/پرتو حسن به دیوار و دری نیست که نیست
    موسی‌ای نیست که دعوی اناالحق شنود/ورنه این زمزمه اندر شجری نیست که نیست[1]


    مرحوم سید حیدر آملی در جامع الاسرار ص210 می فرماید:
    جمعی از رهبانیین در عهد ابوبکر وارد مدینه شدندف از او راجع به پیامبر و کتابش سوال کردندف جواب داد بله پیامبر ما کتابی آورده ، گفتند آیا در کتاب پیامبر شما[وجه الله] آمده، گفت: بله، گفتند: تفسیرش چیست؟ گفت این سوال منهی عنه استدر دین ما و پیامبر ما برای آن تفسیری نفرمود.آنها خندیدند و گفتند پس پیامبر شما کذاب و کتابش باطل است و از نزد ابوبکر بیرون آمدند.
    سلمان متوجه جریان شد.آنها را نزد علی ابن ابی طالب علیه السلام برد و گفت، خلیفه واقعی پیامبر ما این آقاست از او سوال کنید.آنها همان سوال را تکرار کردند،حضرت فرمود من جواب شما را عملا می دهم.لذا دستور فرمود ،مقداری هیزم جمع کردند و آوردند و فرمود آتش افروختند ،وقتی شعله آن برآمد؛حضرت سوال فرمود :بگویید «وجه» این شعله آتش کدام طرف است ؟جواب دادند همه طرف آن وجه آتش است.فقال علیه السلام فهذا الوجود کله وجه الله و قرأ
    [فاینما تولوا فثم وجه الله] [کل شیئ هالک الا وجهه له الحکم و الیه نرجعون]

    پی‌نوشت:
    [1].متاله سبزواری

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۰/۲۷ در ساعت ۲۲:۰۱

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    گاهی اوقات منظور از روح القدس در کلمات عرفا اشاره به یکی از فرشتگان است که در این صورت روح القدس ، مخلوق می باشد چنانچه قیصری در مقدمه خود بر فصوص الحکم ص 27می‌نویسد
    :«و ما يسمى باصطلاح الحكماء بالعقل المجرد يسمى باصطلاح اهل اللَّه بالروح، و لذلك يقال للعقل الاوّل روح‏
    القدس‏»[1]
    با سلام
    ببخشید در کجای این جملات صحبت از فرشته شده است؟
    ویرایش توسط tazkie : ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ در ساعت ۱۲:۰۴

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    با سلام
    ببخشید در کجای این جملات صحبت از فرشته شده است؟
    باسمه تعالی
    هر کسی را اصطلاحی داده‌ایم/هر کسی را سیرتی بنهاده‌ایم
    هندیان را اصطلاح هند مدح/سندیان را اصطلاح سند مدح
    در حق او مدح و در حق تو ذم/ در حق او شهد و در حق تو سم[1]

    در اصطلاح حکما به عالم فرشتگان،عالم عقول و به فرشته عقل می گویند چنانچه مرحوم علامه طباطبایی در تقسم بندی عوالم بعد از عالم ماده و عالم مثال می فرماید :
    « و ثالثها: عالم التجرد عن الماده و آثارها و یسمی عالم العقل»[2]

    پی نوشت:
    1-مولوی
    2-نهایه الحکمه ،ص304


  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    با سلام.

    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    منظور از وجه الله همان وجود حق تعالی است که در دل هر ذره‌ای است
    پس در واقع وجه الله یا روح الله، همان جنبه از ذات اقدس الهی است که در تمام مراتب هستی حضور دارد، ولی با تمایز احاطی و تنزیه. این برداشت بنده صحیح است؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها

    3-او روح الله را از الله متمایز نکرده،بلکه او روح الله را همان وجه الهی در دل هر شی می داند.
    بزرگوار، آیا بین فاعل و ابزار تمایز نیست؟ وقتی می گوید الله به وسیله روح الله جهان را آفرید، یک تمایز دیده می شود. آیا این تمایز اعتباری و غیرحقیقی است؟

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۲۶, ۰۲:۵۴ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود