جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قدر، کمیت یا کیفیت؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    148
    حضور
    4 روز 12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    290

    اشاره قدر، کمیت یا کیفیت؟!




    سلام

    خداوند در تمام آیات زیر همواره بر قدر و مقدار بر هر"چیز" تاکید داشته اند. آیا قدر، کمیت را نشان می دهد یا کیفیت و یا هر دو؟


    وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ

    قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدْراً

    وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ

    إِنَّا كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ

    وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيراً

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۱۲ در ساعت ۱۰:۳۰
    وَالَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمًّا وَعُمْيَانًا سوره فرقان-آیه 73
    و آنان -بندگان رحمان- كه چون به آيات پروردگارشان يادآور و پند داده شوند بر آنها مانند كران و كوران نيفتند- بلكه آنها را به گوش هوش بشنوند و به ديده بصيرت ببينند-



  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست




    قدر، کمیت یا کیفیت؟!








    کارشناس بحث: استاد هادی


  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,889
    حضور
    84 روز 37 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6730



    با سلام و عرض ادب
    با توجه به فرمایش علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان و فرمایش علامه مصباح «قدر» هم نشان گر کمیت است و هم نشان گر کیفیت .
    «منظور از تقدیر الهی این است که خدای متعال برای هر پدیده ای، اندازه و حدود کمی و کیفی و زمانی و مکانی خاصی قرار داده است که تحت تأثیر علل و عوامل تدریجی، تحقق می یابد».(مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید، ص 151).
    مراد از" هر چيز" نوع هر چيز است، نه شخص و فرد، مثلا از انسان نوع انسان مقصود است نه زيد و عمرو، و مراد از" قدر معلوم" كميت و كيفيت معين از افراد است،
    و قدر هر چيز عبارت است از مقدار و حد و هندسه‏اى كه از آن تجاوز نمى‏كند، نه از جهت زيادى و نه از جهت كمى، و نه از هيچ جهت ديگر، خداى تعالى در اين باره مى‏فرمايد: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» پس براى هر چيزى در خلقتش حدى است محدود، كه از آن تجاوز نمى‏كند، و در هستيش صراطى است كشيده شده كه از آن تخطى نمى‏كند، و تنها در آن راه سلوك مى‏نمايد.(ترجمه الميزان، ج‏19، ص: 140).
    علامه طباطبایی در تفسیر المیزان (ترجمه) صفحات 209الی 212 مباحث خوبی در این رابطه مطرح فرمودند مطالعه المیزان بسیار مفید خواهد بود.
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ در ساعت ۲۰:۳۴

  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    148
    حضور
    4 روز 12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    290



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    «منظور از تقدیر الهی این است که خدای متعال برای هر پدیده ای، اندازه و حدود کمی و کیفی و زمانی و مکانی خاصی قرار داده است که تحت تأثیر علل و عوامل تدریجی، تحقق می یابد».(مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید، ص 151).
    به نظرم بعید است کیفیت هم اینجا کاربرد داشته باشد. چون کیفیت ها، معمولا معیارهایی ساختگی و حدثی و آن چیزی است که ما احساس می کنیم. گرما، سرما، زبری، بزرگ، کوچک و... . در کل معیاری دقیق نیستند. همانطور که علامه طباطبایی هم به حد و مقدار معین اشاره دارد. و همین طور در روایات.

    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    مراد از" هر چيز" نوع هر چيز است، نه شخص و فرد، مثلا از انسان نوع انسان مقصود است نه زيد و عمرو، و مراد از" قدر معلوم" كميت و كيفيت معين از افراد است،
    علامه خودشان، هر چیز را به معنای موجود گرفته اند و حتی پا را فراتر گذاشته و خود خداوند را هم جزو کلمه شی گرفته اند! :
    "" كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ"- كلمه" شى‏ء" از نظر مصداق با كلمه" موجود" مساوى است، (هر چيزى كه موجود باشد چيز هم هست، و هر چه كه چيز باشد موجود نيز هست)، در نتيجه بر تمامى موجودات اطلاق مى‏شود حتى بر خداى تعالى، هم چنان كه در آيه" قُلْ أَيُّ شَيْ‏ءٍ أَكْبَرُ شَهادَةً قُلِ اللَّهُ" «1» مى‏بينيم كلمه" شى‏ء" بر خدا اطلاق شده، و كلمه" هلاك" به معناى بطلان و معدوم شدن است .....-صفحه 134

    پس یا این وجود در جهان ماده، نمی بایست موجود بدون حد داشته باشیم. درست است ؟
    و علاوه بر آن هر موجودی مانند فرشتگان و به طور کل هر موجودی(هر چیزی) در عوالم دیگر می بایست دارای حد باشند و محدود ؟
    ویرایش توسط javadk1234 : ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ در ساعت ۲۱:۲۱
    وَالَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمًّا وَعُمْيَانًا سوره فرقان-آیه 73
    و آنان -بندگان رحمان- كه چون به آيات پروردگارشان يادآور و پند داده شوند بر آنها مانند كران و كوران نيفتند- بلكه آنها را به گوش هوش بشنوند و به ديده بصيرت ببينند-



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود