صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیامبران چه نیازی به عصمت از گناه داشتند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    6
    حضور
    7 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9

    پیامبران چه نیازی به عصمت از گناه داشتند؟




    با سلام
    پیامبران چه نیازی به عصمت از گناه داشتند؟ برای پیامبران فقط داشتن عصمت در وحی کافیه و نیازی به عصمت از گناه نیست. اگر بپزیریم خدا بهترین شخص در یک قوم را برای پیامبری میگزینه دیگر نیازی به عصمت در گناه نیست مثلا اگر ایت الله خامنه ای عصمت ندارند ولی از بهترین انسان های این دوره هستند و اطاعت از ایشان هم واجب و اگر گناهی هم مرتکب بشوند بسیار کوچک خواهد بود و مردم انگ عالم بی عمل را به او نمیزنند
    ممنون

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله




    پیامبران چه نیازی به عصمت از گناه داشتند؟








    کارشناس بحث: استاد صدیق



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط رهگذر_2 نمایش پست ها
    پیامبران چه نیازی به عصمت از گناه داشتند؟ برای پیامبران فقط داشتن عصمت در وحی کافیه و نیازی به عصمت از گناه نیست. اگر بپزیریم خدا بهترین شخص در یک قوم را برای پیامبری میگزینه دیگر نیازی به عصمت در گناه نیست مثلا اگر ایت الله خامنه ای عصمت ندارند ولی از بهترین انسان های این دوره هستند و اطاعت از ایشان هم واجب و اگر گناهی هم مرتکب بشوند بسیار کوچک خواهد بود و مردم انگ عالم بی عمل را به او نمیزنند
    باسلام
    مسئله عصمت با توجه به اینکه عصمت در چه مرحله ای و از چه امری است بر چند قسمت است.
    1. عصمت از خیانت عمدی در مرحله دریافت وحی
    2. عصمت از اشتباه در مرحله دریافت وحی
    3. عصمت از خیانت عمدی در مرحله ابلاغ وحی
    4. عصمت از اشتباه در مرحله ابلاغ وحی
    5.عصمت از گناهان کبیره قبل از نبوت
    6. عصمت از گناهان کبیره بعد از نبوت
    7. عصمت از گناهان صغیره قبل از نبوت
    8. عصمت از گناهان صغیره بعد از نبوت
    9. عصمت از خطا و اشتباه قبل از نبوت
    10. عصمت از خطا و اشتباه بعد از نبوت




  5. صلوات


  6. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    برخی از این مراحل با دلیل عقلی قابل اثبات است و برخی با دلیل نقلی.
    عصمت در دریافت و ابلاغ وحی به دو صورت عمدی و سهوی با دلیل عقلی حکمت الهی قابل اثبات است که فعلا محل بحث ما نیست.[1]

    عصمت از گناهان به صورت سهوی باشد یا عمدی و چه گناه صغیره باشد و چه کبیره در صورتی که ارتکاب آنها موجب بی اعتمادی مردم به آن پیامبر شود، نیز با دلیل عقلی حکمت قابل اثبات است. این مسئله با دو دلیل عقلی قابل اثبات است:
    دلیل اول: حکمت الهی در اینکه پیامبران مربی نظری و مبلغ احکام به مردم هستند
    پیامبران، انسانهایی هستند که برای هدایت انسانها از جانب خداوند امده اند.
    این افراد، نمایندگانی از جانب خداند هستند که باید بشر را به راه راست هدایت کنند
    اگر چنین نمایندگانی خودشان پایبند دستورات الهی نباشند و خودشان برخلاف محتوای رسالتشان عمل کنند، رفتارشان با بیانشان متناقض دیده میشود و اعماد مردم به آنها از بین میرود و د رنتیجه هدف الهی از بعثت این افراد محقق نمیشود.
    بنابراین خداوند کسانی را به این کار مامور میکند که پایبند به دستوراتش باشند و نسبت به احکام شرعی متعبد باشند، صغیره باشد یا کبیره. از روی خطا باشد یا عمد.

    دلیل دوم: حکمت الهی در اینکه پیامبران مربی تربیتی مردم هستند
    پیامبران موظفند محتوای وحی و رسالت خود را به مردم ابلاغ کنند و راه راست را به انان نشان دهند.
    علاوه بر این وظیفه، انان موظفند که به تزکیه و تربیت بندگان نیز بپردازند. و افراد مستعد را تا اخرین مرحله کمال انسانی برسانند.
    حال اگر مردم ببینند خود این افراد که مربی مردم و پیر طریق انان هستند، متبعد به احکام شرعی و دستوراتی که میدهند نیستند، خواه واقعا عمدی در کار است یا از روی اشتباه گناهی را مرتکب شده اند دیگر به او اعتماد نمیکنند و باز هم این نقش انان مخدوش و زیر سوال میرود و محقق نمیشود و با دلیل حکمت این احتمال نیز برطرف میشود.[2]

    مابقی مراتب عصمت و مواردی که ارتکاب آنها باعث بی اعتمادی مردم نمیشود، نیز با دلیل عقلی قابل اثبات است که با توجه به سوال شما، محل بحث ما نیست زیرا مسئله در ان صورت دیگر از جنبه عقلی خارج میشود.



    [1] . نک: اموزش عقائد، استاد مصباح،درس 24

    [2] . همان، درس 25





  7. صلوات ها 2


  8. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    6
    حضور
    7 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    دلیل اول: حکمت الهی در اینکه پیامبران مربی نظری و مبلغ احکام به مردم هستند
    پیامبران، انسانهایی هستند که برای هدایت انسانها از جانب خداوند امده اند.
    این افراد، نمایندگانی از جانب خداند هستند که باید بشر را به راه راست هدایت کنند
    اگر چنین نمایندگانی خودشان پایبند دستورات الهی نباشند و خودشان برخلاف محتوای رسالتشان عمل کنند، رفتارشان با بیانشان متناقض دیده میشود و اعماد مردم به آنها از بین میرود و د رنتیجه هدف الهی از بعثت این افراد محقق نمیشود.
    بنابراین خداوند کسانی را به این کار مامور میکند که پایبند به دستوراتش باشند و نسبت به احکام شرعی متعبد باشند، صغیره باشد یا کبیره. از روی خطا باشد یا عمد.
    مساله ای که برام پیش میاد اینه که معصوم نمیتونه الگو باشه چرا که معصوم چیزی رو ابلاغ میکنه که فقط خودش میتونه انجام بده مثلا اگر از کسی علت گناهشو بپرسی میتونه بگه که من که معصوم نیستم فقط معصوم میتونه گناه نکنه!! و این باعث ایجاد بی اعتمادی میشه که با هدف تناقض داره
    ممنون که راهنمایی میکنین
    ویرایش توسط رهگذر_2 : ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ در ساعت ۲۳:۳۳

  9. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    70
    حضور
    17 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    167



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    رخی از این مراحل با دلیل عقلی قابل اثبات است و برخی با دلیل نقلی.
    عصمت در دریافت و ابلاغ وحی به دو صورت عمدی و سهوی با دلیل عقلی حکمت الهی قابل اثبات است که فعلا محل بحث ما نیست.[1]

    عصمت از گناهان به صورت سهوی باشد یا عمدی و چه گناه صغیره باشد و چه کبیره در صورتی که ارتکاب آنها موجب بی اعتمادی مردم به آن پیامبر شود، نیز با دلیل عقلی حکمت قابل اثبات است. این مسئله با دو دلیل عقلی قابل اثبات است:
    دلیل اول: حکمت الهی در اینکه پیامبران مربی نظری و مبلغ احکام به مردم هستند
    پیامبران، انسانهایی هستند که برای هدایت انسانها از جانب خداوند امده اند.
    این افراد، نمایندگانی از جانب خداند هستند که باید بشر را به راه راست هدایت کنند
    اگر چنین نمایندگانی خودشان پایبند دستورات الهی نباشند و خودشان برخلاف محتوای رسالتشان عمل کنند، رفتارشان با بیانشان متناقض دیده میشود و اعماد مردم به آنها از بین میرود و د رنتیجه هدف الهی از بعثت این افراد محقق نمیشود.
    بنابراین خداوند کسانی را به این کار مامور میکند که پایبند به دستوراتش باشند و نسبت به احکام شرعی متعبد باشند، صغیره باشد یا کبیره. از روی خطا باشد یا عمد.

    دلیل دوم: حکمت الهی در اینکه پیامبران مربی تربیتی مردم هستند
    پیامبران موظفند محتوای وحی و رسالت خود را به مردم ابلاغ کنند و راه راست را به انان نشان دهند.
    علاوه بر این وظیفه، انان موظفند که به تزکیه و تربیت بندگان نیز بپردازند. و افراد مستعد را تا اخرین مرحله کمال انسانی برسانند.
    حال اگر مردم ببینند خود این افراد که مربی مردم و پیر طریق انان هستند، متبعد به احکام شرعی و دستوراتی که میدهند نیستند، خواه واقعا عمدی در کار است یا از روی اشتباه گناهی را مرتکب شده اند دیگر به او اعتماد نمیکنند و باز هم این نقش انان مخدوش و زیر سوال میرود و محقق نمیشود و با دلیل حکمت این احتمال نیز برطرف میشود.[2]

    مابقی مراتب عصمت و مواردی که ارتکاب آنها باعث بی اعتمادی مردم نمیشود، نیز با دلیل عقلی قابل اثبات است که با توجه به سوال شما، محل بحث ما نیست زیرا مسئله در ان صورت دیگر از جنبه عقلی خارج میشود.
    ولی اگه پیامبر فقط در زمینه ی ابلاغ وحی عصمت داشته باشه نه در اعمال خودش دیگه این مشکل نیست.
    چون دین خدا دست نخورده به مردم میرسه و وقتی مردم بدونن که به خاطر حکمت خدا این نوع عصمت در زمینه ی ابلاغ ضروری است دیگه اگر پیامبر گناهی هم بکند در اعمالش باعث بی اعتمادی مردم نمیشه
    اعتماد مردم فقط کافی در زمینه ی دست نخورده موندن دین باقی باشه که مطمئن بشن پیامبر حرف دین رو بدون تغییر رسونده حالا این ادم ممکنه خودشم گناه کنه این ربطی به بخض اول نداره...پس مردم اینو بدونن دیگه کافی است , و اعتمادشون به دین از بین نمیره

    ویرایش توسط QM! : ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ در ساعت ۲۰:۳۰

  10. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    کالباس،سوسیس،خیار
    نوشته
    315
    حضور
    28 روز 2 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    497



    با سلام

    پیامبر معصوم است چون حکمت خدا اقتضا می کنه پیامبر اعمالش رو به صورت درست انجام بده تا مردم ازش الگو بگیرند و...
    یعنی اگر این را نپذیریم حکمت خدا میره زیر سوال؟

    خب پیامبر اعمالش رو درست انجام داده و معصوم بوده اما دستورات و سیره(روایات)پیامبر که معصوم نیستند امکان خطا در اون ها هست
    پس حکمت خدا اقتضا می کرد که این روایات از هرگونه تحریف و جعل و ... مبری باشند(تا مردم ازشون الگو غلط نگیرن ) حال آنکه این طور نشد
    آیا حکمت خدا رفت زیر سوال؟!


  11. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    نقل قول نوشته اصلی توسط vivaziba نمایش پست ها
    پیامبر معصوم است چون حکمت خدا اقتضا می کنه پیامبر اعمالش رو به صورت درست انجام بده تا مردم ازش الگو بگیرند و...
    یعنی اگر این را نپذیریم حکمت خدا میره زیر سوال؟

    خب پیامبر اعمالش رو درست انجام داده و معصوم بوده اما دستورات و سیره(روایات)پیامبر که معصوم نیستند امکان خطا در اون ها هست
    پس حکمت خدا اقتضا می کرد که این روایات از هرگونه تحریف و جعل و ... مبری باشند(تا مردم ازشون الگو غلط نگیرن ) حال آنکه این طور نشد
    آیا حکمت خدا رفت زیر سوال؟!
    حکمت فقط بیان مصداق است دلیل زیاد است کتاب علامه عسکری در این زمینه و کتب علمای دیگر کمک شایانی به شما می کند
    دستورات و سیره هم معصوم بوده است این سخن شما کاملا با سخن علمای اهل سنت و اهل تشیع در تضاد است
    و در مورد روایت گردو بازی که نیست بروید علمش را یاد بگیرید بعد نگاه کن جعلیه حدیث یا خیر ؟؟ طلبه 20 سال جونش در میاد تا بدونه چی به چیه بعد ما بیایم جو بگیرتمون بحث رجالی کنیم و صاحب نظر بشیم خدایی کسی را دیدم سنش پایین بود هیچ حوزه هم نخونده بود اقا یک سوال پرسیدم از مجمع دوستان ما شاء الله در این جمع همه صاحب نظر شدند و هر کسی نظری داد گفتم وای به حالمان.. خوب این با فطرت انسان در تضاد است منی که هیچی علم پزشکی نخوندم بیام یک دوتا کتاب بخونم و طب بزنم و با تخصص ناقص حرفت پیش کسی پشیزی ارزش ندارد بله بعضی قواعد روایات رو حتمی می کند مثلا روایت متواتر یا در وهابیت حتی روایت صحیح چنین کاری را می کند

    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  12. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,560
    حضور
    38 روز 5 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4370



    نقل قول نوشته اصلی توسط رهگذر_2 نمایش پست ها
    با سلام
    پیامبران چه نیازی به عصمت از گناه داشتند؟ برای پیامبران فقط داشتن عصمت در وحی کافیه و نیازی به عصمت از گناه نیست. اگر بپزیریم خدا بهترین شخص در یک قوم را برای پیامبری میگزینه دیگر نیازی به عصمت در گناه نیست مثلا اگر ایت الله خامنه ای عصمت ندارند ولی از بهترین انسان های این دوره هستند و اطاعت از ایشان هم واجب و اگر گناهی هم مرتکب بشوند بسیار کوچک خواهد بود و مردم انگ عالم بی عمل را به او نمیزنند
    ممنون
    سلام
    برتری علمی و عملی پیامبر بر امت خود لازم است تا همه افراد در هر حد از استعداد اورا هدایتگر خود بدانند و بگیرند
    به نظر شما پیامبر اسلام ص نباید در عمل از رهبری و امام ره برتر باشد ؟
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  13. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط رهگذر_2 نمایش پست ها
    مساله ای که برام پیش میاد اینه که معصوم نمیتونه الگو باشه چرا که معصوم چیزی رو ابلاغ میکنه که فقط خودش میتونه انجام بده مثلا اگر از کسی علت گناهشو بپرسی میتونه بگه که من که معصوم نیستم فقط معصوم میتونه گناه نکنه!! و این باعث ایجاد بی اعتمادی میشه که با هدف تناقض داره
    سوال شما قدری مبهم است.
    اگر منظورتان این است که عصمت موهبتی خدادادی است و معصوم در عصمتش اختیاری ندارد و امکان گناه برای او وجود ندارد، باید عرض کنم که عصمت هیچ ربطی به جبر ندارد.
    معصومین در عین اینکه مختار هستند و میتوانند گناه کنند ولی با این حال گناه نمیکنند و همواره در اطاعت پروردگار هستند.
    وگرنه ستایش کردن این افراد به خاطر اینکه گناه نمیکنند بی دلیل بود و خداوند بی دلیل این افرادرا ستایش کرده است و فرموده که اینها انسانهای پاک و مخلصی بوده اند.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود