صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا من حیوان خلق نشدم؟ چرا من سنگی در دل کوه خلق نشدم؟ چه شد که یکی اسفل یکی اعلی شد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947

    چرا من حیوان خلق نشدم؟ چرا خداوند گرگ را درنده و ظالم و طمع کار خلق کرد؟




    بسم الله رب جن و الانس........چه چیز باعث شد که خدا من را انسان خلق کند اما مخلوق دیگری را مثلا حیوان؟چرا من حیوان خلق نشدم؟ چرا من سنگی در دل کوه خلق نشدم؟ چه شد که یکی اسفل یکی اعلی شد؟ خداوند چگونه تصمیم به اراده خلق چنین اختلافاتی بین مخلوقات می گیرد؟
    ویرایش توسط nothing : ۱۳۹۲/۱۰/۱۵ در ساعت ۲۲:۰۴

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله



    چرا من حیوان خلق نشدم؟ چرا من سنگی در دل کوه خلق نشدم؟ چه شد که یکی اسفل یکی اعلی شد؟








    کارشناس بحث: استاد صادق



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28782



    نقل قول نوشته اصلی توسط nothing نمایش پست ها
    بسم الله جن و الانس........چه چیز باعث شد که خدا من را انسان خلق کند اما مخلوق دیگری را مثلا حیوان؟چرا من حیوان خلق نشدم؟ چرا من سنگی در دل کوه خلق نشدم؟ چه شد که یکی اسفل یکی اعلی شد؟ خداوند چگونه تصمیم به اراده خلق چنین اختلافاتی بین مخلوقات می گیرد؟
    پاسخ :
    باسلام وتقدیر از سوال شما .
    در ابتدا باید اشاره شود : جهان هستی نظام احسن است که خداوند آن را به بهترین وجه ممکن خلق کرده است. هر شیء و هر پدیده در آن، مقام و مرتبه خاصی دارد. این نظام با یک سلسله قوانین اداره می‌شود که تغییر و تبدیل هم در آنها راه ندارد.

    لازمه نظام احسن هستی، وجود مراتب مختلف و درجات متفاوت در مخلوقات است. این تفاوت ها و اختلافات، آفریده نمی‌شود، بلکه لازمه ذاتی مخلوقات بوده و خداوند بنابر سعه وجودی و لیاقتشان آنها را خلق می‌کند؛ زیرا در هر مقامی که هستند تنها همان مقام را فقط می‌توانسته اند بپذیرند. با توجه به این نکته باید گفت :


    پاسخ این سوال از 4 بخش تشکیل می‌شود.

    اولاً: شکی نیست که این عالم نظم دارد و نظم آن ذاتی است. و بین اجزای آن رابطه حقیقی برقرار است؛ مثل مراتب اعداد. در اعداد می‌بینیم که عدد (یک) قبل از عدد (دو) و عدد (دو) قبل از عدد (سه) و بعد از عدد (یک) است. همچنین هر عددی غیر از عدد یک، بعد از عددی و قبل از عدد دیگری است. هر عددی مرتبه‌ای را اشغال کرده و در مرتبه خود احکام و آثاری دارد و مجموع اعداد که محدود به حدی نیستند نظامی را به وجود آورده‌اند. این نظم و نظامی که در مراتب اعداد وجود دارد ذاتی اعداد است. همین نظم ذاتی در میان مخلوقات در جهان هستی نیز حاکم است. یعنی این طور نیست که خداوند مجموعه‌ای از اشیا را خلق کرده باشد، ولی هیچ رابطه واقعی میان آنها نباشد، بعد آنها را به صف کشیده باشد و یکی را پشت سر دیگری قرار داده باشد.

    ثانیاً: نظامی که در جهان هستی حاکم است، نظام احسن است. یعنی هرچه در این جهان است در نهایت نیکویی و در بهترین حالات خلق شده است، به طوری که بهتر از این تصور نمی‌شود. و قرآن کریم در این باره می‌فرماید: "او همان کسى است که هر چه را آفرید نیکو آفرید ...".[1]
    ثالثاً: یک سری قوانین کلی بر این نظام هستی حاکم است که خداوند متعال طبق آن قوانین جهان هستی را اداره می‌کند و هرگز کاری را خارج از این قوانین انجام نمی‌دهد و هیچ تغییر و تبدیلی هم در این قوانین راه ندارد. چنانچه قرآن می فرماید: "هرگز در سنت خدا تغییری نخواهی یافت".[2]

    رابعاً: یکی از قوانین این عالم قانون علت و معلول است. که به موجب آن قانون هر موجودی در نظام هستی جایگاه و مقام معلومی دارد. نبودن قانون علت و معلول به معنای این است که هر موجودی بتواند منشأ ایجاد هر چیزی شود و ممکن باشد که هر معلولی به جای هر علت وهر علتی به جای هر معلول بیاید ؛ مثلاً اثر شعله کبریت با اثر شعله خورشید یکی باشد و حال این که این طور نیست .
    حکومت قانون علت و معلول بر جهان به وضوح نمایان است چرا که هر معلولی علت خاص خود را دارد و هر علتی اثر و معلول خود را دارد و مراتب موجودات هستی از قبیل مراتب قرار دادی و اعتباری رایج در مناسبات اجتماعی نیست که فرقی نداشته باشد که فلان رئیس مرؤوس شود، یا برعکس؛ اما مراتب موجودات هستی مراتب حقیقی و واقعی است که بر اساس آن گوسفند نمی تواند انسان باشد و انسان هم نمی تواند گوسفند یا نبات باشد. چرایی این جا معنا ندارد که چرا یکی گیاه، یکی انسان و یکی حیوان خلق شده است. در یک کلمه باید گفت تفاوت موجودات جهان ذاتی آنها و لازمه نظام علت و معلول است.[3]
    بنابراین این که گفته شده است هر موجود بر حسب لیاقتش خلق می شود، یعنی خداوند بر حسب ظرفیت و استعداد ذاتی اشیا آنها را خلق می‌کند. درجات و موقعیت‌هایی که در آفرینش برای موجودات معین شده است که یکی لیاقتش و ظرفیتش این باشد که جز جمادات یا نباتات و یا غیره باشد، مانند پست‌های اجتماعی(رئیس و مرئوس) نیست که قابل تبدیل و تغییر باشد، بلکه این موقعیت ‌ها مانند خواص اشکال هندسی ذاتی موجودات است. وقتی می‌گوییم خاصیت مثلث این است که مجموع زاویه‌هایش برابر با دو قائمه باشد و خاصیت مربع این است که مجموع زاویه‌هایش برابر با چهار قائمه باشد، به این معنا نیست که به یکی خاصیت دو قائمه داشتن و به دیگری خاصیت چهار قائمه داشتن را اعطا کرده‌اند. و لذا نمی توان گفت:" که چرا به مثلث ستم کرده و خاصیت 4 قائمه را نداده‌اند یا بالعکس. "زیرامثلث جز همان خاصیت معین و همان ظرفیت معین نمی‌تواند داشته باشد.
    مراتب موجودات جهان نیز همین طور است. این که جماد رشد و درک ندارد، ولی گیاه رشد دارد و درک ندارد و حیوان هم رشد دارد و هم درک دارد، ذاتی مرتبه وجودی هر یک از آنهاست. نه آن که همه اوّل یکسان بوده‌اند و بعد آفریدگار به یکی لیاقت و ظرفیت رشد و درک را داده، به یکی هیچ کدام را نداده و به یکی، یک جنبه را داده و به دیگری آن را نداده است. پس این تصور غلط است که فکر کنیم خداوند ابتدا همه موجودات را به طور مساوی آفریده و بعد بعضی را بر بعضی دیگر برتری داده است. بلکه صحیح آن است که بگوئیم هر چیز در جهان، فقط گونه‌ای خاص از وجود را می‌تواند بپذیرد و بس، که خداوند هم همان خلقت را به او می‌دهد. همانگونه که بوعلی سینا می‌فرماید: خدا زردآلو را زردآلو نکرده، بلکه آن را (از اول به صورت زرد آلو) ایجاد کرده است.[4]
    پس این مساله لازمه ساختار علت و معلولی درعالم است و مجموعه علل و عوامل عالم در کنار هم به گونه ای قرار گرفتند که این نتیجه برای این موجود خاص رقم بخورد؛ به همین نسبت معنا ندارد که فرزند دو حیوان معین که در موقعیت زاد و ولد قرار گرفتند گیاه یا انسان شود، زیرا ساختار طبیعی عالم بر اساس همخوانی علت ها و معلول ها است و در نتیجه فرزند متولد شده از زاد و ولد این دو حیوان استعداد و ظرفیت وجودی بیش از این را نداشت.
    یعنی این گونه نبود که خداوند موجودی را خلق کند و بعد تصمیم بگیرد که او سنگ شود یا انسان یا انسانی با استعداد و زیبا یا نازیبا و کودن؛ بلکه ایجاد او همان تحقق یک موجود کامل با همه ویژگی ها و تشخصات و تمایزات وجودی اوست .
    لذا مثلاً وقتی می‌گوییم خاصیت مثلث این است که مجموع زاویه‌هایش برابر با دو قائمه باشد و خاصیت مربع این است که مجموع زاویه‌هایش برابر با چهار قائمه باشد، به این معنا نیست که به یکی خاصیت دو قائمه داشتن و به دیگری خاصیت چهار قائمه داشتن را اعطا کرده‌اند. و لذا نمی توان گفت:”که چرا به مثلث ستم کرده و خاصیت ۴ قائمه را نداده‌اند یا بالعکس. “زیرا مثلث جز همان خاصیت معین و همان ظرفیت معین نمی‌تواند داشته باشد.
    مراتب موجودات جهان نیز همین طور است، یعنی این تصور غلط است که فکر کنیم خداوند ابتدا همه موجودات را به طور مساوی آفریده و بعد بعضی را بر بعضی دیگر برتری داده است. بلکه صحیح آن است که بگوئیم هر چیز در جهان، فقط گونه‌ای خاص از وجود را می‌تواند بپذیرد و بس، که خداوند هم همان خلقت را به او می‌دهد؛ در یک کلمه باید گفت تفاوت موجودات جهان ذاتی آنها و لازمۀ نظام علت و معلول است.



    [1]. «الذی احسن کل شیء خلقَهُ»، سجده، 7.

    [2]. «ولن تجدَ لسُنةِ تبدیلاً». احزاب، 62.

    [3]. مطهری، مرتضی، عدل الهی، ص 102 - 107، صدرا، چاپ 30، 1378.

    [4]. «وما جعل اللهُ المشمشة * مشمشةً بل أوجدها».
    ویرایش توسط صادق : ۱۳۹۲/۱۰/۱۵ در ساعت ۱۵:۲۱

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    با سلام به کارشناس محترم ممنون جالب بود و تا حدی قانع کننده...اما؟؟؟؟؟ اما من منظورم اینه مثلا در مثال مربع و مثلث شما درست اما در رابطه با انسان که اشرف مخلوقات است و یک مورچه ی ساده که زیر پای این اشرف مخلوقات از روی ریز بودن و غیره نابود میشه و خم به ابروی کسی نمیاد چطور؟ من که احساس می کنم نسبتم به مورچه خیلی با ارزش تر خیلی پر بها تر خیلی هدفمند تر خیلی حیرت آور تر خیلی دوست داشتنی تر خیلی زیبا تر خیلی پیچیده تر خیلی فرمانروایانه تر ووووووخیلی خیلیا های دیگر برتر است....من منظورم ظلم نیست؟ ولی بهر حال برتری بیش از حد انسان بوضوح نمایان است من منظورم اینه که خب چرا از این همه خلایق من باید انسان خلق بشم؟ چرا یک مرغ خلق نشدم که انسانی منو بکشه تکه تکه کنه و من کلی درد بکشم و براحتی خدا حلال کنه قتل منو براش و بخوره؟؟؟ (و من برای تمام عالم حتی تکه سنگ هم حرص می خورم اما تمام قلوب برای من قلب خود را سنگ می کنند)

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947

    سوال بعدی من از کارشناس محترم




    بسم الله رب ملائک و شیاطین.........با سلام.. جناب حکمت بمن گفتند این سوال چون در همین زمینه هست همین جا مطرح کنم از شما کارشناس محترم::..چرا خداوند برخی حیوانات نظیر گرگ را کاملا گوشت خوار و درنده خلق کرد که فقط بدرد...و برای مثال گوسفند را علف خوار کرد که فقط بچرد...چرا گرگ را علف خوار نکرد که این چنین وحشیانه بر جون یک مخلوق دیگر حمله نکند؟ هر چند خود علف هم زنده است...و مورد حمله گوسفند قرار می گیرد....خلاصه این سیر چرخه در طبیعت به غیر از انسان های خداپرست و خوب کاملا در تمام عالم حتی در انسان ها بر قرار است و هرکس در راس قدرت باشد پیروز است...برای مثال انسان-شیر-گرگ-گوسفند-علف-آب-چوب-سنگ-و غیره.... اگر انسان های شگفت انگیز پاک سیرت را در این چرخه هستی نادیده بگیریم می فهمیم که این چرخه خلقت فقط و فقط دریده شدن کوچک ها و ضعیفان توسط بزرگان و قوی هاست....چرا از این همه میلیارد موجود خلق شده توسط خدای عالم...فقط انسان و جن مثلا می تونند در این چرخه درنده نباشند....اینها به کنار...چرا کلی مخلوقات دیگر بجون هم افتادند و در چرخه ای مرگبار زندگی می کنند؟ حتی خود انسان های خوب هم در بخش کثیری از غذای های مورد استفاده خود مجبورند کلی مخلوقات دیگر را به قتل برسانند و بخورند....چرا غذای ما باید موجود زنده ای باشد که درد بکشد و کشته شود و ما بخوریمش....یا چرا مثلا گرگ با نهایت طمع باید آفریده شود که یک گله گوسفند را بدرد و فقط یکی را بخورد؟؟؟؟ چرا خدا گرگ را طمع کار خلق کرد و درنده و ظالم؟ و گوسفند را غذای او و بظاهر مظلوم؟آیا این جواب درست است؟::: خداوندی زن را آفرید و ناز کردن را در او قرار داد که از مرد به ظاهر فرار می کند و ناز می کند که مثلا نمی خوامت و غیره ولی در عین حال که فرار می کنه و ناز می کنه کاملا منظورش اینه که می خوام و یعنی بیا نازمو بکش....و مرد از روی نیاز کاملا به چنین قضییه ای تن می دهد و دنبال او می رود....تا بوده چنین بوده استثناهات رو وارد نکنید....خلاصه زن فرار می کنه مرد می دود دنبال او...اما جالبه که هر دو دوست دارند برسند به هم...خب بنظر من آیا رابطه گرگ و گوسفند هم همینگونه نمی تونه باشه؟؟؟ گوسفند لذت ببره از دریده شدن..مثل فیلم بازی کردنه....اصلا هم غیر منطقی نیست...برای مثال سوسک مدفوع رو می خوره و خدا رو شکر می کنه قطعا...اما ما نمی خوریم و بیزاریم....پس این چنین عجایب غیر طبیعی دیدن هم باید انتظار داشت از این خدای حیرت آور....... براستی که عالم در حیرت خدا مبهوت مونده ......با تشکر


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    نقل قول نوشته اصلی توسط nothing نمایش پست ها
    برای مثال سوسک مدفوع رو می خوره و خدا رو شکر می کنه قطعا...اما ما نمی خوریم و بیزاریم...
    فکر کنم خودم جواب خودمو با توجه به کتابی که اینا رو از توش در آوردم دادم.....شاید مثل همین سوسک که از خوردن مدفوع لذت می بره و خانه خود را حتی از مدفوع درست می کنه و برای ما چنین چیزی بدی و غیر قابل تحمل است...کل خلقت هم همینگونه باشه....حتی در قرآن آیه ای این چنینی داریم که:ما هر آنچه در آسمان ها و زمین است را مثل نوع شما (انسان ها) آفریدیم.... برای مثال گرگ ذاتا طمع کار و ظالم و درنده خلق شده و خدا اونو همینگونه خلق کرده....بنظرم شاید اینا فیلم باشه و مثل قطع شدن ناخن و یا موی سر که دردی حس نمی کنیم خدا چنین چیزایی رو آفریده که ما درس بگیریم مثلا طمع بده و غیره و اونا فیلم بازی می کنن....والا من از خدا عجایب زیادی در خلقتش دیدم لذا هرجور حالت عجیبی دیدم پس هر جور احتمال عجیب غریبی هم می دم

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط nothing نمایش پست ها
    بسم الله رب ملائک و شیاطین.........
    رب یعنی تربیت کننده و مربی. خداوند رب شیاطین نیست، رب ملائکه هست. شیاطین هم اگر تربیت میشدند به مقام ملائکه میرسیدند. سبوح قدوس رب الملئکه والروح.
    ویرایش توسط Serat : ۱۳۹۲/۱۰/۱۵ در ساعت ۲۲:۲۳
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    534
    حضور
    21 روز 11 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    24
    صلوات
    2577



    سلام ...
    هدف از آفرینش آسمانها و زمین چیست ؟؟؟ تجلی صفات خداوند . انسان کامل .

    اینجوری نیست که بیایم و بگیم ... برایه چی خدا مورچه و انسان و گاو و سوسک خلق کرده ...

    خداوند خواست موجودی به نام انسان بیافریند این انسان نیازمنده مکانی برای زندگی ... احتیاجات و محیطی برای کار کردن بود ... این عمل موجب شد که خدا برایه او سنگ و مرغ و سوسک را خلقت نماید ...

    بنابراین این تفکر که فکر کنیم چرا من سوسک نشدم ... اصلا از ابتدا فکری اشتباه هست ...

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    نقل قول نوشته اصلی توسط FT_Mohammadi نمایش پست ها
    بنابراین این تفکر که فکر کنیم چرا من سوسک نشدم ... اصلا از ابتدا فکری اشتباه هست ...
    اما بنظر من این تفکر کاملا عالییست و حیرت آوره و در کل افکار مقدس هستند حتی باطل ترینشان....

  19. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    رب یعنی تربیت کننده و مربی. خداوند رب شیاطین نیست، رب ملائکه هست. شیاطین هم اگر تربیت میشدند به مقام ملائکه میرسیدند. سبوح قدوس رب الملئکه والروح.
    حرف شما اشتباه است..چون خودتون جواب خودتونو دادید : رب ملائکه و روح...شیاطین هم روح دارند

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۱۰/۱۶, ۱۳:۵۷ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود