صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا کلامی اسلامی خود متناقض نیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464

    اشاره آیا کلامی اسلامی خود متناقض نیست؟




    با سلام
    تعاریفی در مورد علم کلام مطرح شده :
    ابن خلدون در تعريف علم كلام گفته است: «هُوَ عِلمٌ يتضمن الحجاج عن العقائد الايمانية بالادلة العقلية و الردِّ علي المبتدعة المنحرفين في الاعتقادات عن مذاهب السّلف و اهل السّنّة»:[1]
    علم كلام متكفل احتجاج و اقامة دلايل عقلي بر عقائد ديني و ردّ بدعت گذاران و منحرفان از روش‌هاي پيشينيان و اهل سنّت در اعتقادات مي‌باشد.
    در تعريف فوق چند نكته مورد توجه گرفته است:
    الف. رسالت و غايت علم كلام (دفاع از عقايد).
    ب. موضوع علم كلام (عقايد ديني).
    ج. روش علم كلام (بهره‌گيري از دلائل عقلي).
    منبع:حال سوال اینجاست که آیا تعقل حول مسائل فلسفی و آزاد اندیشی با پیش فرض دفاع از دین که متکلمان دارند در تناقض نیست؟
    ایا داشتن یک هدف و ان هم دفاع از عقاید اسلامی با هدف فلسفه (کشف حقیقت) در تناقض نیست؟
    با تشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ در ساعت ۲۳:۴۰

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله



    آیا کلامی اسلامی خود متناقض نیست؟








    کارشناس بحث: استاد هادی



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,889
    حضور
    83 روز 23 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6730



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد اسلام نمایش پست ها
    با سلام
    تعاریفی در مورد علم کلام مطرح شده :

    منبع:
    حال سوال اینجاست که آیا تعقل حول مسائل فلسفی و آزاد اندیشی با پیش فرض دفاع از دین که متکلمان دارند در تناقض نیست؟
    ایا داشتن یک هدف و ان هم دفاع از عقاید اسلامی با هدف فلسفه (کشف حقیقت) در تناقض نیست؟
    با تشکر
    با سلام و عرض ادب

    پاسخ پرسش حضرت عالی با بیان جامع و کامل حضرت علامه طباطبایی تبیین می شود؛حضرت علامه (رضوان الله تعالى علیه) می فرمایند:
    «اولین و اساسى ترین حق انسان ها، حق حیات سالم است كه از آزادى فطرت پاك انسانى سرچشمه مى گیرد؛ فطرتى خدایى كه تبدیل پذیر نیست: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّه‏ » (روم آیه 30) با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است، آفرينش خداى تغييرپذير نيست. . سران ستم و سردمداران كافر كشورهاى غیرمسلمان، این حق را از مردم سلب نموده، با شیوه هاى گوناگون و تبلیغات نادرست خود بر ضد حق، اجازه و فرصت تفكر و اندیشه صحیح را به آنان نمى دهند».
    علم کلام عهده دار این امرخطیر بوده تا با براهین عقلی و نقلی عقاید ناب اسلامی را مبرهن کرده و اندیشه صحیح را به صورت استدلالی و مبرهن بیان کند. تا هم برای خود مسلمین این عقاید مبرهن باشد و هم در برابر شبهه افکنی های دشمنان اسلام بتوان از عقاید حقه خود دفاع نمود.
    استاد شهيد مطهري در تعريف علم كلام گفته است:
    «علم كلام علمي است كه درباره عقايد اسلامي يعني آنچه از نظر اسلام بايد بدان معتقد بود و ايمان داشت بحث مي‌كند به اين نحو كه آنها را توضيح مي‌دهد و درباره آنها استدلال مي‌كند و از آنها دفاع مي‌نمايد».
    لذا هدف از علم کلام دفاع از عقاید دینی در برابر شبهات رنگارنگی است که از جانب دشمنان اسلام منتشر می شود و با آزاد اندیشی و شناخت حقیقت منافات و تضادی ندارد ، شناخت حقیقت روش هایی دارد که باید در جای خود بدانها پرداخته شود .
    بر اساس فرمایش قرآن کریم اسلام آزادی اندیشه و عقیده را اجازه داده است:«لا اکراه فی الدین»(بقره 256) در دين هيچ اجبارى نيست‏. اما این آزادی اندیشه منافاتی با براهین متکلمین در برابر هجمات دشمنان اسلام ندارد زیرا دفاع از عقاید دینی کسی را اجبار به پذیرش عقیده ای نمی کند، اساسا عقیده قابل اجبار و اکراه نیست که بتوان با براهین عقلی کسی را مجبور به پذیرش عقیده ای کرد .

    جهت مطالعه بیشتر کتاب ارزشمند استاد مرتضی مطهری، با نام « پیرامون انقلاب اسلامی» ملاحظه بفرمایید.
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۱۰/۱۶ در ساعت ۰۱:۴۵

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    با سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    لذا هدف از علم کلام دفاع از عقاید دینی در برابر شبهات رنگارنگی است که از جانب دشمنان اسلام منتشر می شود و با آزاد اندیشی و شناخت حقیقت منافات و تضادی ندارد ، شناخت حقیقت روش هایی دارد که باید در جای خود بدانها پرداخته شود .
    نکته همینجاست این کاری که شما می فرمایید رو که فلسفه اسلامی داره انجام میده!
    مورد بعدی اینه که چرا تا متفکری در شرق یا غرب عالم نظرات خودش رو پیرامون مسائل فلسفی بیان میکنه شما متکلمین عزیز فکر می کنید با اسلام پدر کشتگی داره!؟
    حرفه من اینه که چرا متکلمان با دیده حقیقت خواهی و نقد منصفانه به آثار متفکران جهان نمینگرند
    حقیقتش برداشت من اینه که با این هدفی که متکلمان دارند با دیده غرور به دیگران می نگرند و می خواهند مثل کسی که از بالا به دیگرن نگاه می کند افکار دیگر فلاسفه بزرگ جهان و سایرین را اصلاح کنند
    گویی انان بیش از همه می فهمد و بقیه از مرتبه نازل تری از شعور برخوردارند!!!...
    اینکه در مورد شناخت حقیقت هم فرمودید دقیقا مورد بحث است سعی می کنم با یک مثال منظورم رو روشن کنم:
    فرض کنید فردی از صفر شروع به مطالعه ی افکار و عقاید مختلف می کند حال او بدون تعصب و با وجدان هر مکتبی را که بررسی می کند نقد ها و نظرات دیگر در مورد آن را دیده و با عقلش بعضی را پذیرفته و بعضی را رد می کند ممکن است یک فرد بعد از چند سال نظر خود پیرامون یک مسئله را عوض کند و...این دیدگاه یک فیلسوف است
    اما متکلم فقط با این فرض جلو می رود که سایر افکار غلظ است و باید از افکار خود در برابر افکار دیگران محافظت کند(این خودش جلوی رشد فکری رو میگیره!)
    ویرایش توسط جوجه اردک زشت : ۱۳۹۲/۱۰/۱۶ در ساعت ۱۲:۴۵

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515



    آقای منتقد، شما در جلوی فلسفه در پرانتز تعریف نوشتی که فلسفه یعنی کشف حقیقت که مزحک ترین جمله ای است که تا بحال شنیده ام. شما حتی ابتدائی ترین تعاریف علوم رو هم نمی دانید بعد به نقد می پردازید؟ در حالی که با رجوع به معارف اسلام، پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان علیهم السلام و تفهیم عمیق فرمایشاتشان به چیزی بنام فلسفه جهت کشف حقیقت نیاز نداشته بلکه این علم بی هدف و بی تجربه را متهم خواهید کرد. اسلام با فلسفه کاری ندارد، اگر هم با کلام کار دارد صرفا در محدوده ی پاسخ به شبهات توسط قرائن آیات و روایات است و لا غیر

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    با سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    شما در جلوی فلسفه در پرانتز تعریف نوشتی که فلسفه یعنی کشف حقیقت که مزحک ترین جمله ای است که تا بحال شنیده ام
    بزرگوار کشف حقیقت تعریف فلسفه نیست!هدف فلسفه است که اگر دقت بفرمایید در سوال هم نوشته بودم هدف فلسفه

    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    این علم بی هدف و بی تجربه
    در مورد هدف فلسفه گفتم اما منظور شما در مورد بی تجربه بودن فلسفه را متوجه نمیشوم؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    اسلام با فلسفه کاری ندارد
    اتفاقا هم اسلام با فلسفه کار دارد و هم فلسفه با اسلام!

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    با سلام و احترام
    استاد هادی عزیز
    بنده همچنان منتظر ادامه مطالب شما هستم

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,889
    حضور
    83 روز 23 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6730



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد اسلام نمایش پست ها
    با سلام


    نکته همینجاست این کاری که شما می فرمایید رو که فلسفه اسلامی داره انجام میده!
    مورد بعدی اینه که چرا تا متفکری در شرق یا غرب عالم نظرات خودش رو پیرامون مسائل فلسفی بیان میکنه شما متکلمین عزیز فکر می کنید با اسلام پدر کشتگی داره!؟
    حرفه من اینه که چرا متکلمان با دیده حقیقت خواهی و نقد منصفانه به آثار متفکران جهان نمینگرند
    حقیقتش برداشت من اینه که با این هدفی که متکلمان دارند با دیده غرور به دیگران می نگرند و می خواهند مثل کسی که از بالا به دیگرن نگاه می کند افکار دیگر فلاسفه بزرگ جهان و سایرین را اصلاح کنند
    گویی انان بیش از همه می فهمد و بقیه از مرتبه نازل تری از شعور برخوردارند!!!...
    با سلام خدمت برادر بزرگوار

    قابل توجه شما دوست عزیز هر علمی که بتواند در مقابل شبهات پاسخگو باشد مقدس است و فرقی نمی کند علم کلام باشد یا فلسفه، سوال حضرت عالی این بود که اگر وظیفه متکلم دفاع از عقاید دینی است، با آزاد اندیشی در تضاد است؛ بنده هم در پاسخ شما بزگوار عرض کردم که تضادی در این بین وجود ندارد چون با دفاع از عقاید دینی، کسی مجبور به پذیرش نمی شود .
    بخشی از فلسفه اسلامی هم این وظیفه مهم رو بر عهده می گیرد، چون فلاسفه هم با اتکاء بر قوانین عقلی و فلسفی بسیاری از شبهات را پاسخ دادند، برخی سوالاتی که حتی متکلمین پاسخی برای ان ندارند فلاسفه بزرگواری همچون علامه طباطبایی رحمه الله علیه ،شاگرد ایشان آیت الله جوادی املی، آیت الله مصباح یزدی و ... پاسخ می فرمایند (اجازه بدهید وارد نزاع و درگیری های متکلمین و فلاسفه نشویم)
    رسالت کلام و فلسفه اسلامی دفاع از عقاید دینی است، عقایدی همچون اعتقاد به وحدانیت خداوند، اعتقاد به رسالت و امامت و ... . هیچ یک از متکلین و فلاسفه در اصل عقاید اختلافی ندارند و همگی قائل به وحدانیت خدا،معاد و ... هستند اختلافی که در این بین دیده می شود مربوط به تفسیر و نوع نگرش این دو است تفسیر فلاسفه از وحدانیت به یک گونه است و تفسیر متکلمین به گونه ای دیگر و نزاع این دو در نوع تفسیر و نگرش می باشد .
    بله اگر برخی متکلمین فلاسفه را تکفیر می کنند بدون اینکه متوجه سخن ان ها شود خود برتر بینی است و جلوی رشد را خواهدگرفت، در آخر عرض می کنم اختلاف نظر در بین خود فلاسفه هم وجود دارد وگاه دیده شده می شود خود فلاسفه از نظرات قبلی خود برگشته و نظر جدیدی را ارائه کردند .
    لذا در اینکه خداوند موجودی یگانه بوده و دین اسلام بر حق است و ... اختلاف نظر وجود ندارد اما در تفاسیر و نوع نگاه، اختلاف نظر بسیار است ، ممکن است فرد محقق بعد از اینکه اصول دین برایش اثبات شد طرف یکی از دو گروه متکلمین و فلاسفه را بگیرد و بعدها نظرش عوض شود این آسیبی به اصل دین وارد نمی کند .
    «ان شاء الله منظور شما را درست متوجه شدم»

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    با تشکر از پاسخ شما
    تقریبا فرمایشات شما را متوجه شدم فقط یک نکته می ماند

    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    لذا در اینکه خداوند موجودی یگانه بوده و دین اسلام بر حق است و ... اختلاف نظر وجود ندارد اما در تفاسیر و نوع نگاه، اختلاف نظر بسیار است ، ممکن است فرد محقق بعد از اینکه اصول دین برایش اثبات شد طرف یکی از دو گروه متکلمین و فلاسفه را بگیرد و بعدها نظرش عوض شود این آسیبی به اصل دین وارد نمی کند .
    حال اگر یک فیلسوفی بعد از مسلمان شدن نظرش عوض شد و خواست از دین خارج شود چطور؟ (البته برعکس این مورد هم هست که فیلسوف ملحدی به خدا اعتقاد پیدا کند )
    در این مورد متکلمان از عقیده خود دفاع می کنند ولی فیلسوف می گوید فعلا به این نتیجه رسیده ام که خدایی وجود ندارد اگر دوباره نظرم عوض شد دوباره به دین و آیینم بر می گردم و اگر نشد که هیچ ...
    نمی دونم واقعا اینطوری هست یا نه ؟ یعنی اصل اصول عقاید با آن همه ریزه کاری و مطلب آنقدر قوی برای فرد ثابت می شود که دیگر ممکن نیست نظرش را در مورد آنها عوض کند؟
    ویرایش توسط جوجه اردک زشت : ۱۳۹۲/۱۰/۱۸ در ساعت ۱۹:۲۰

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,889
    حضور
    83 روز 23 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6730



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد اسلام نمایش پست ها
    با تشکر از پاسخ شما
    تقریبا فرمایشات شما را متوجه شدم فقط یک نکته می ماند


    حال اگر یک فیلسوفی بعد از مسلمان شدن نظرش عوض شد و خواست از دین خارج شود چطور؟ (البته برعکس این مورد هم هست که فیلسوف ملحدی به خدا اعتقاد پیدا کند )
    در این مورد متکلمان از عقیده خود دفاع می کنند ولی فیلسوف می گوید فعلا به این نتیجه رسیده ام که خدایی وجود ندارد اگر دوباره نظرم عوض شد دوباره به دین و آیینم بر می گردم
    با سلام و عرض ادب خدمت برادر بزرگوار

    کسی که مسلمان شده به هر نحو بخواهد از از دین اسلام خارج شده و به دین دیگری بگرود مرتد محسوب می شود اما تا زمانی ارتدادش را علنی نکرده و به تبلیغ علیه دین اسلام بپردازد حکم اعدام در مورد آن جاری نمی شود.
    به فرض محال اگر کسى واقعا در تحقیق خود جانب انصاف را رعایت کرده و بینی و بین الله پس از بررسى‏هاى جامع و دقیق دینی غیر از اسلام را برتر تشخیص داد و وظیفه الهى خود دید که به دین دیگر گرود، در آخرت معذور خواهد بود. البته چنین فرضى محال است چون اگر فیلسوفی بخواهد با رعایت انصاف تحقیق جامع و کاملی از دین اسلام داشته باشد یقینا حقانیت اسلام برای وی آشکار خواهد شد.

صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود